Jump to content
IGNORERAD

Flaskor kastade mot Abshit i Lop Buri.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej Abshit möttes av dom "röda" som kastade flaskor på hans bil på besök i Lop Buri, detta trots att 1000 poliser vaktade honom.  [img height=220 alt=UDD supporter Mayuree Sewatasai denies she will throw this pla ra at the Premier. Photo by SUNTHORN PONGPAO width=415]http://www.bangkokpo...7/c1_137150.jpg  By: BangkokPost.com  Published: 7/03/2009 at 12:40 PM  Red-shirted protesters threw bottles of water at the vehicle carrying Prime Minister Abhisit Vejjajiva when he visited a public health centre in Lop Buri province on Saturday morning.

About 500 supporters of the United Front of Democracy against Dictatorship (UDD) gave the prime minister a hot welcome, booing him and cheering loudly when the plastic bottles hit the target.

About 1,000 police were deployed there.

The protesters, who were waiting for the prime minister outside the Baan Dong Tarn health centre in the Muang district, came from several provinces around Lop Buri including Sing Buri, Ang Thong and Ayutthaya.

Three security checkpoints were set in the province to screen items the red-shirts were carryng.

Mr Abhisit, however, entered the health centre unharmed. The red-shirts tried to follow him inside the health centre, but they could not break through the police lines.

The prime minister, whose grandmother is a Lop Buri native, told people who were there to greet him that he was not angry at the protesters because it was  all right for people to have different opinions.

He was scheduled to leave the province before noon.

Deputy Prime Minister Suthep Thaugsuban's visit to Nakhon Nayok province was not as rocky as the prime minister's trip. No red-shirts were there to greet him.

    PM's car pelted with bottles, sandals, feet clappersLop Buri - Protesters bombarded the prime minister's car with water bottles, sandals and feet clappers when he was leaving a public health centre Saturday.

The motorcade of Prime Minister Abhisit Vejjajiva led the Ban Dong Tan health centre at 11:05 am after the prime minister recorded his weekly TV programme.

During the way back to Bangkok, Abhisit stopped at the Jiffy petrol station and he bought one bottle of energetic drink.

The Nation

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    10

  • Vaxet

    7

  • noBuzz

    5

  • Joints

    4

Mest aktiva i denna tråd

OBS: Detta är ett snällt inlägg, om någon skulle uppfatta detta som elakt så ber jag redan nu om ursäkt.

IL:s inlägg visar alltså att de rödas demonstrationsuppköpare är betydligt ärligare i Lop Buri än i Bangkok.

Denna gång var lag Thaksins pengar tillräckligt för att få ihop ca 500 "förmodat jättearga" rödtröjor.

Värre var det i Bangkok förra veckan där demonstrationsuppköparna valde att behålla pengarna från lag Thaksin själva.

Som framgått här tidigare, när det gick upp för det röda lagets fotfolk att det inte skulle bli någon lön för att delta i protesterna denna dag, gick de helt enkelt hem. Och de lagledare som skulle hålla tal blev ensamma kvar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Vaxet

Om damen på bilden har fått 500 baht i betalning har inte jag någon aning om eftersom jag inte var där och det inte nämns något om det i artiklarna från The Nation och Bangkok Post.

Men det var ju bra att vi fick reda på det från en som vet.

Men hon har onekligen mindre guld och smink på sig än dom rikas demonstranter i Bangkok hade, så hon skulle nog kunna vara i behov av lite pengar.

Till er som förväntar er liknande aktioner av dom röda som dom gula hade Bangkok, så kan ni vara lugna.

Dom som stöder dom röda har inte råd att göra något liknande eftersom dom måste arbeta för att försörja sina familjer.

Det är bara rika som kan sitta i månader utan att behöva arbeta, och tillåts vandalisera huvudstaden utan straff.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Den drivande kraften i en Demonstration bör förhoppningsvis vara viljan och tanken att få ett bättre Thailand.

Ledarna bör kunna förespråka sin sak utan att "köpa" röster.

Det säger ju sig självt att en köpt röst kan ju i sådana fall köpas från "båda" sidor.

Är man okunnig och låter sin röst köpas så gör man sig själv en björntjänst.

Dom som köper röster förbättrar knappast Thailands ekonomi eller levnadsstandard eller framtid.(Det finns det ju exempel på.)

* Dom som demonstrerar för en förbättring av Thailand utan att låta sin röst köpas.

* Dom som sätter sig in i vad partierna står för och sedan röstar med "hjärtat".

Dom bör hyllas.

Dom offrar sig själv genom att avstå att gå till jobbet och därmed avstår från inkomst.(Hur stor eller liten den är.)

Det är dom som kommer att föra Thailand framåt.!

/Marsupilami 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Till er som förväntar er liknande aktioner av dom röda som dom gula hade Bangkok, så kan ni vara lugna.

Dom som stöder dom röda har inte råd att göra något liknande eftersom dom måste arbeta för att försörja sina familjer.

Det är bara rika som kan sitta i månader utan att behöva arbeta, och tillåts vandalisera huvudstaden utan straff.

Vad vet du om det? Känner du de gula?  Du tycker inte att du förolämpar de gula nu när du uttalar dig

utan vetskap? Jag skulle, med samma typ av retorik som dig, kunna påstå att många av de gula var lika

fattiga som "dina" röda. Men att de var beredda att avstå mer och därigenom "satsade" långa perioder

utan lön för att få tillstånd en förbättring i Thailand.

Och du skulle inte kunna säga någonting om min synpunkt eftersom du sitter i din lilla by i Udon utan

annan referenspunkt än det långsamväxande riskorn du just för närvarande stirrar dig blind på.

Alltså, du känner inga "gula" och kan alltså därför inte lämna några synpunkter som är värda något.

Allt du tror baseras på hörsägen från tidningar du själv uttryck att du misstror.

Så egentligen så har du ingen aning. Eller hur?

Väx upp, byt retorik, och ta en dialog som vuxna. Eller fortsätt angripas som en barnunge.

Du för nämligen din diskussion som en 15-åring. :)   Hehe.

Från en lagomt påverkad NoBuzz, skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Abhisit skötte det bra, när hans bil inte kom längre klev han ut och helt sonika gick den resterande biten till hälsocentralen. Han sade också att han inte var upprörd då folk i Thailand har all rätt atta protestera och torgföra sin åsikter.

Någon som tror Thaksin, Samak eller Chalerm tagit samma sak lika coolt?

Överhuvudtaget verkar de rödas massdemonstration blivit ett fiasko, endast ett drygt 100-tal mötte Abhisit och bara 30 som mötte upp vice premiärministern Suthep Thaugsuban i Nakhon Nayok. Får se om de kan mobilisera fler till nästa helg?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör en IL och klistrar in sidan från dagens Bangkok Post.

Prime Minister Abhisit Vejjajiva has pledged to make an all-out effort to end social division in the wake of fresh United Front for Democracy against Dictatorship (UDD) protests against his government's country tour.

13835.jpg  SEEING RED: UDD supporters in Lop Buri throw water bottles at the motorcade of Prime Minister Abhisit Vejjajiva at the Ban Dong Tan health centre on Saturday. His comment came after a visit to Lop Buri where he faced a protest by UDD supporters who threw plastic water bottles at his motorcade as it arrived at a health centre.

The UDD will also hold a rally in Khon Kaen tonight with a planned phone-in by Thaksin Shinawatra the highlight.

Yesterday Mr Abhisit and his ministers proceeded with their tour to 36 provinces under a tight security blanket. In some provinces UDD supporters were outnumbered by PAD supporters.

The UDD promised to mobilise supporters at locations the prime minister and his cabinet ministers would be visiting, but Mr Abhisit said his trip had proved satisfactory.

"The people have a better understanding about the government's policies. They understand how things are processed," he said.

Mr Abhisit's first stop was at Wat Bot Kong Thanu in Muang district where he was greeted by national police chief Patcharawat Wongsuwan and about 200 supporters.

Mr Abhisit told villagers about pending economic relief schemes including a rice mortgage programme for the second crop which would start on March 15 and community funding programmes which would reach 8,000 villages on March 19.

He then moved to the Ban Dong Tan health centre to record his weekly television address before returning to Bangkok.

However, Mr Abhisit's visit to Lop Buri was marred by red-shirted locals who pelted his motorcade with water bottles, sandals and feet clappers at the health centre. The protesters dispersed quickly after the motorcade left.

The prime minister said the protest was normal, and added he was pleased that no violence had erupted, even though there were minor scuffles.

"I am not alarmed by the protest. It is part of democracy. I am thankful the visit went well and there were no injuries," he said.      "[The government] will try to create national unity and end the division between yellow- and red-shirted groups as soon as possible."

In Nakhon Nayok where Deputy Prime Minister Suthep Thaugsuban made a visit, the situation was under control.

More than 500 police and plainclothes officers were deployed to provide security.

Mr Suthep and his team encountered UDD supporters when they arrived at Wat Pa Kha in Ban Na district. They walked past the demonstrators, who booed and jeered.

In Khon Kaen there was a slight disruption as Democrat party chief adviser Chuan Leekpai made a speech to about 1,000 people at Sri Muang Thong market in Muang district.

About 100 police were deployed to pressure 12 UDD supporters to lift a blockade and allow Mr Chuan to enter the market.

As Mr Chuan was addressing the crowd, a woman shouted abuse and shook her feet clapper at him.

Her actions angered the crowd and one of them walked towards the woman in a menacing fashion, but police intervened and whisked the woman away.

Mr Chuan claimed his visit was not politically motivated. He came to chair a palace-sponsored cremation ceremony for a monk, who was a relative of Democrat MP Niphon Wisityutthasat.

However, he was pleased when the mayor of Muangkao municipality organised a gathering to welcome him and give him a chance to talk to the people. Meanwhile, Thammasat University political scientist Surachai Sirikrai said the cabinet's upcountry tour was likely to help the government clarify its economic stimulus package.

He said if Mr Abhisit's measures, which differed from the former government's populist policies, worked the government would receive public support.

"So that's why the old power clique is mobilising red-shirted people to disrupt the visits.

"If the government succeeds in shoring up the economy, it will woo more votes," he said

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej NoBuzz

Du skrev följande.

"Vad vet du om det? Känner du de gula?  Du tycker inte att du förolämpar de gula nu när du uttalar dig

utan vetskap? Jag skulle, med samma typ av retorik som dig, kunna påstå att många av de gula var lika

fattiga som "dina" röda. Men att de var beredda att avstå mer och därigenom "satsade" långa perioder

utan lön för att få tillstånd en förbättring i Thailand."

Svar:  Jo jag känner en del gula men det är inte många, kanske beroende på att mellan 70-90% av landets befolkning röstade på andra partier i dom tre senaste valen, detta var uppe i en annan tråd om röstlängder och valresultat.

"Och du skulle inte kunna säga någonting om min synpunkt eftersom du sitter i din lilla by i Udon utan

annan referenspunkt än det långsamväxande riskorn du just för närvarande stirrar dig blind på."

Svar: Ja jag håller till mellan Udon Thani och Nong Khai och älskar att vandra omkring bland risfälten.

        Men att det skulle innebära att man inte kan ha åsikter förstår jag inte.

        Men det beror nog på min egen dumhet, för om man inte tycker som militären utan som 70-90% av  folket

        måste man ju vara väldigt dum.

       

"Alltså, du känner inga "gula" och kan alltså därför inte lämna några synpunkter som är värda något.

Allt du tror baseras på hörsägen från tidningar du själv uttryck att du misstror.

Så egentligen så har du ingen aning. Eller hur?"

Svar: Jo lite tror jag allt att jag har lärt mig under dom 25 åren, men det är säkert inte mycket om man jämför med

        dom intelligenta människorna på forumet som stödjer den lilla minoriteten som har makten nu.

"Väx upp, byt retorik, och ta en dialog som vuxna. Eller fortsätt angripas som en barnunge.

Du för nämligen din diskussion som en 15-åring. [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> ]http://www.maipenrai...fault/smile.gif  Hehe. Från en lagomt påverkad NoBuzz, skål! "

Svar: Nej jag kommer att fortsätta vara på dom 70-90% av folkets sida,

        Och vill folk "angripa" mig för det som du kallar det så får dom väl göra det då.

       

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nöjer mig med att konstatera att "minoriteten" som styr Thailand nu faktiskt kontrollerar flest platser i parlamentet och med anda ord är uppbackade av en majoritet av de röstberättigade.

Svårt att svälja för vissa härinne men jag har försökt förklara det pedagogskt i en tidigare tråd så jag avstår från att återupprepa det igen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Ja vi har helt riktigt diskuterat detta många gånger och vi får nog nöja oss med att konstatera att vi har olika syn på vad som är demokratiska processer och även vad demokrati innebär.

Men jag har en enda fråga som jag har ställt tidigare till er som stödjer dom gula.

Hur kan det komma sig att ni som säger er vara demokrater har hamnat på samma sida som militäten och makteliten?

Militären har ju aldrig varit på folkets sida i Thailand och inte i många andra länder heller för den delen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej MaiChai

Ja vi har helt riktigt diskuterat detta många gånger och vi får nog nöja oss med att konstatera att vi har olika syn på vad som är demokratiska processer och även vad demokrati innebär.

Men jag har en enda fråga som jag har ställt tidigare till er som stödjer dom gula.

Hur kan det komma sig att ni som säger er vara demokrater har hamnat på samma sida som militäten och makteliten?

Militären har ju aldrig varit på folkets sida i Thailand och inte i många andra länder heller för den delen.

Mvh Isan Lover

Trevligt att du bemöter mig IL, jag kommer dock med ett par motfrågor som jag hoppas du kan svara på.

Måste man vara röd eller gul i Thailand? Antingen älskar man Thaksin och de röda eller så är man för diktatur och militärstyre?

Finns det ingen möjlighet att man kan avsky Thaksins genomkorrupta organisation och svågerpolitik men ändå vara för demokrati? Måste man då vara gul och diktaturförespråkare?

Har du läst NoBuzz länk om det parti som PAD funderar på att starta? Utan att ha förutfattade meningar om förslaget bara för att det kommer från PAD håll? Vad tycker du i så fall om idéerna?

Militären SKA i alla länder hålla sig utanför politiken, även i Thailand.

Hur kommer det sig att det största partiet i Sverige inte styr landet? Att premiärministern kommer från ett parti som 74% av befolkningen inte stödde? Är inte Sverige en demokrati heller?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Trevligt att du bemöter mig IL, jag kommer dock med ett par motfrågor som jag hoppas du kan svara på.

Måste man vara röd eller gul i Thailand? Antingen älskar man Thaksin och de röda eller så är man för diktatur och militärstyre?

Finns det ingen möjlighet att man kan avsky Thaksins genomkorrupta organisation och svågerpolitik men ändå vara för demokrati? Måste man då vara gul och diktaturförespråkare?

Har du läst NoBuzz länk om det parti som PAD funderar på att starta? Utan att ha förutfattade meningar om förslaget bara för att det kommer från PAD håll? Vad tycker du i så fall om idéerna?

Militären SKA i alla länder hålla sig utanför politiken, även i Thailand.

Hur kommer det sig att det största partiet i Sverige inte styr landet? Att premiärministern kommer från ett parti som 74% av befolkningen inte stödde? Är inte Sverige en demokrati heller?

Är det inte så att utan militärens inblandning så skulle Thaksin, eller i alla fall TRT, fortfarande suttit med egen majoritet och styrt landet?

Personligen struntar jag högaktningsfullt i vem som styr Thailand bara det är folkets egna röster som får avgöra vem det blir. Att som nu skicka in militär, förbjuda majoritetspartiet att verka osv är ju så långt från demokrati man kan komma.

Har själv förvånats över att så många Thaksinhatande faranger faktisk i det tysta tyckte det var helt ok att avsätta TRT makt med tanks. Ändamålet helgar medlen tydligen.

Tror aldrig det kommer att bli någon politiskt lugn arbetssituation i Thailand så länge utomparlamentariska metoder tillåts löna sig. Det är vid valen man ska avsätta partier och politiker och under mellantiden får eventuellt domstolar göra det. Det är inte militären eller mobbar av gula eller rödas sak.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Måste man vara röd eller gul i Thailand? Antingen älskar man Thaksin och de röda eller så är man för diktatur och militärstyre?

Svar: Nej men just nu är det dom två blocken som står mot varandra.

        Och att Militären och Makteliten stödjer ett av dessa block är ingen hemlighet.

"Finns det ingen möjlighet att man kan avsky Thaksins genomkorrupta organisation och svågerpolitik men ändå vara för demokrati? Måste man då vara gul och diktaturförespråkare?"

Svar: Ja  man får avsky Thaksin, men man bör nog också försöka förstå att han är älskad av många i landet.

        Men försvarar man militärens parti så finns det risk att man kan bli misstänkt för att vara "diktaturförespråkare" 

        dom är ju inte kända för att vilja ha demokrati, utan har infört just militärdiktatur ca 20 gånger tidigare.

"Har du läst NoBuzz länk om det parti som PAD funderar på att starta? Utan att ha förutfattade meningar om förslaget bara för att det kommer från PAD håll? Vad tycker du i så fall om idéerna?"

Svar: Isället för att hamna i fängelse som dom borde enligt lagen så ska dom nu starta ett parti, lite magstarkt.

       

"Militären SKA i alla länder hålla sig utanför politiken, även i Thailand"

Svar: Detta är vi överens om.

"Hur kommer det sig att det största partiet i Sverige inte styr landet? Att premiärministern kommer från ett parti som 74% av befolkningen inte stödde? Är inte Sverige en demokrati heller?"

Svar: Det beror inte på att någon i Sverige har ockuperat statliga byggnader och flygplatser, och förbjudit sina motståndare

        att ställa upp i val och även förbjudit deras partier som är fallet i Thailand.

        Det är väl den stora skillnaden mellan Sverige och Thailands "demokrati"

Hoppas svaren var tydliga och ha en bra dag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

Det är vid valen man ska avsätta partier och politiker och under mellantiden får eventuellt domstolar göra det

Samak åkte ut för att han extraknäckte, något man inte får som premiärminister i Thailand. Står ganska tydligt om det i konstitutionen. PPP upplöstes av konstitutionsdomstolen på grund av valfusk, de var förberedda på detta genom att redan startat Pheu Thai partiet och flytta sina mandat dit. Sen kunde de i kalabaliken inte hålla reda på alla MP´s och vågen tippade över åt andra sidan.

Men problemet är väl att alla domar som går emot Thaksin och hans intressen anses som köpta av makteliten...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst NoBuzz länk om det parti som PAD funderar på att starta? Utan att ha förutfattade meningar om förslaget bara för att det kommer från PAD håll? Vad tycker du i så fall om idéerna?"

Svar: Isället för att hamna i fängelse som dom borde enligt lagen så ska dom nu starta ett parti, lite magstarkt.

Jag tolkar det här svaret som att du inte läst på länken? Det finns för övrigt fler som borde sitta i fängelse i Thailand just nu utöver PAD´s ledare, Thaksin till exempel...

I övrigt tackar jag för svaren och konstaterar att man nog måste vara röd eller gul i Thailand. Det finns inget mellanting om jag tolkat dina svar rätt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen MaiChai

"Jag tolkar det här svaret som att du inte läst på länken? Det finns för övrigt fler som borde sitta i fängelse i Thailand just nu utöver PAD´s ledare, Thaksin till exempel."

Svar: Ja jag har läst länken och en del bra förslag finns, men återigen enligt lagen ska dom dömas till straff i domstol.

        Ja Thaksin är dömd och det är nog större chans att han hamnar i buren än dom rikas PAD.

Mvh Isan Lover

  [table][tr] [td][/td][td]  [/td][/tr] [tr] [td][/td][td][/td][/tr]

  [tr] [td][/td][td]  [/td][/tr] [tr] [td][/td][td][/td][/tr][/table]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker att Abhisit skötte det bra, när hans bil inte kom längre klev han ut och helt sonika gick den resterande biten till hälsocentralen. Han sade också att han inte var upprörd då folk i Thailand har all rätt atta protestera och torgföra sin åsikter.

Reagerade på samma sak när jag läste artikeln och tyckte det var bra jag med.

IL,

Du missade min poäng och formulerade ditt svar helt i onödan. :)

Det centrala i min text var ordet "retorik".

Jag har inga synpunkter på vad du tycker. Du får gärna gilla de röda.

Men sluta gärna insinuera att vi är demokratimotståndare och att "vi" sympatiserar med militär

och maktelit. För det gör nog ingen här och det är bara aggressivt att insinuera sånt.

Och sluta gärna sprida lögnaktiga uppfattningar som t.ex att de gula måste vara rika som kan

protestera länge. Vad har det för värde att sprida sån trams?

Försök också gärna vara lite mer öppen för andra politiska synpunkter och att iaf verka vara

lite utforskande i dina diskussioner. Och inte bara sådär ensidigt övertygad utan att kunna

ifrågasätta den egna ståndpunkten.

Med nuvarande retorik framställer du dig själv som lika lyhörd som en militant vegan eller

sprickfärdig KPMLr'are. :)

Inte så snyggt om man vill vara landsortsjesus eller handhållande isaanpatriot.

Och inte en vidare framgångsrik framtoning om man vill tas på allvar.

I all välmening,

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover

Du hänvisar till en annan tråd om röstsiffror och säger sedan att 70-90% av befolkningen är de röda eller håller på Thaksin. Det är just så här du gör hela tiden i din argumentation, hittar på, fantiserar, och hoppas på att ingen skall syna dina kommentarer.

Det framgår mycket tydligt i dena tråd som du hänvisar till att lag Thaksin tillsammans med de 7 sammarbetspartierna som stödde dem i sista valet fick just 36%, inte 70-90% som du får ihop det till.

Vi vet att du älskar Thaksin och ser allt annat än honom som "de rika", "militären", "de odemokratiska", "förtryckarna", citat av vad du kallat dem i olika trådar.

Med samma slutledningsförmåga som du själv använt i denna tråden skulle man således kunna säga att 64% av landets befolkning stödjer de gula och tycker illa om Thaksin.

Nu vet jag att det inte är så, därför att allt inte är svart eller vitt, nja snarare rött eller gult, utan det finns många skalor imellan dessa två.

I din värld är dock Rött Sött och Gult Fult, inget annat kommer någonsin existera och du är villig att ta till vilken argumentation som helst, inkl. rena lögner för att bevisa detta.

Påminner rätt mycket om ett stort land i öster och deras politikers handlande före 1989, men det måste som jag skrivet tidigare vara skönt att bara se det man vill se.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

Det är vid valen man ska avsätta partier och politiker och under mellantiden får eventuellt domstolar göra det

Samak åkte ut för att han extraknäckte, något man inte får som premiärminister i Thailand. Står ganska tydligt om det i konstitutionen. PPP upplöstes av konstitutionsdomstolen på grund av valfusk, de var förberedda på detta genom att redan startat Pheu Thai partiet och flytta sina mandat dit. Sen kunde de i kalabaliken inte hålla reda på alla MP´s och vågen tippade över åt andra sidan.

Men problemet är väl att alla domar som går emot Thaksin och hans intressen anses som köpta av makteliten...

Att skurken Samak åkte ut för att han deltog i ett matlagningsprogram var det nog inte många ur folket som grät över. Men nej, jag talar om TRT inte dess efterföljare PPP mfl som utgjorts av ett avskrap ditsatt enbart för att rentvå Thaksin och hans 111 bannade partikamrater.

TRT vann ett nyval efter Thaksins ekonomiska skandaler men avsattes av militär därför att generalerna, som man sa ville "återställa ordningen" som stördes av gula demonstranter. I samma veva förbjöds TRT och partiets alla tunga namn att verka politiskt.

Det är där jag anser att demokratin gick över styr och jag finner det märkligt att så många här i princip rycker på axlarna åt detta därför att man anser att det var bra att skurken Thaksin fick kliva av tronen.

Som sagt tidigare, tycka vad man vill om Thaksin och TRT, men det var väljarnas sak att avsätta dessa, inte militären eller några gula eller röda grupper.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Vaxet

Här har du statistiken du efterfrågade.

Ska bli roligt att höra dina kommentarer om den.

Inlägg från allas vår Ban99arne 

Lite grovhuggen statistik från 2005, källa http://en.wikipedia._election,_2005

  [table]  [tr] [td]Party[/td] [td]Northern

Seats[/td] [td]Northeastern

Seats[/td] [td]Central

Seats[/td] [td]Southern

Seats[/td] [td]Bangkok

Seats[/td] [td]Party List

Seats[/td] [td]TOTAL

SEATS[/td][/tr] [tr] [td]Thai Rak Thai

(TRT)[/td] [td]70 (+18)[/td] [td]126 (+42)[/td] [td]79 (+35)[/td] [td]1 (NC)[/td] [td]32 (+4)[/td] [td]67 (+19)[/td] [td]375 (+126)[/td] [td][/td][/tr] [tr] [td]Democrat Party

(DP)[/td] [td]5 (-12)[/td] [td]2 (-3)[/td] [td]8 (-12)[/td] [td]52 (+4)[/td] [td]4 (-5)[/td] [td]25 (-6)[/td] [td]96 (-34)[/td][/tr] [tr] [td]Chart Thai Party

(Thai Nation Party)[/td] [td]0 (-3)[/td] [td]6 (-5)[/td] [td]11 (-8)[/td] [td]1 (+1)[/td] [td]1 (+1)[/td] [td]8 (+2)[/td] [td]26 (-13)[/td][/tr] [tr] [td]Mahachon Party

(Great People's Party)[/td] [td]1 (N/A)[/td] [td]2 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]3 (N/A)[/td][/tr] [tr] [td]Total[/td] [td]76[/td] [td]136[/td] [td]97[/td] [td]54[/td] [td]37[/td] [td]100[/td] [td]500[/td][/tr][/table]   

Inlägg från Kim.

"Vad gäller statistiken Banarne tog fram så visar den att Thai rak thai i omvalet 2005 fick ca

92,1% av rösterna i norra delarna av landet.

92,6% av rösterna i nordöstra delarna

81,4% i dom centrala delarna samt

86,5% i Bangkok.

I södra delarna var dom dock inte speciellt populära och fick bara 1,8%.

Dvs om jag förstår tabellen rätt?

Men totalt i landet så kammade thai rak thai hem 75% av rösterna i omvalet efter Thaksins ekonomiska skandaler. Inte undra på att oppositionen då ansåg sig behöva ta till utomparlamentariska metoder för att ändra på situationen. Och det var alltså då militären, med b la kungens godkännande rullade in med sina tanks för att som dom sa "återställa den politiska ordningen" i landet."

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att skurken Samak åkte ut för att han deltog i ett matlagningsprogram var det nog inte många ur folket som grät över. Men nej, jag talar om TRT inte dess efterföljare PPP mfl som utgjorts av ett avskrap ditsatt enbart för att rentvå Thaksin och hans 111 bannade partikamrater.

TRT vann ett nyval efter Thaksins ekonomiska skandaler men avsattes av militär därför att generalerna, som man sa ville "återställa ordningen" som stördes av gula demonstranter. I samma veva förbjöds TRT och partiets alla tunga namn att verka politiskt.

Det är där jag anser att demokratin gick över styr och jag finner det märkligt att så många här i princip rycker på axlarna åt detta därför att man anser att det var bra att skurken Thaksin fick kliva av tronen.

Som sagt tidigare, tycka vad man vill om Thaksin och TRT, men det var väljarnas sak att avsätta dessa, inte militären eller några gula eller röda grupper.

Jag är ingen anhängare av militärkupper och håller med dig om att detta inte är en speciellt lyckad lösning. Som du skriver är det dock många, både Thai och Faranger som i detta fall inte reagerat speciellt starkt, och jag tror mig faktiskt se anledningen till detta.

När en ledarre som Thaksin gjort sig så stark i domstolar, ibland polisen och myndigheter samt genom att styra pressen totalt, att han kan göra precis vad han vill. Vad gör man då?

Han kan ta vad han vill av landets resurser, polis och domstolar är honom lojal. Han kan stifta vilka lagar och ändra dessa hur han vill, ministrar och högre tjänstemän är antingen från familjen eller från den närmsta vänskapskretsen. Om någon öppet kritiserar ledaren så tystas denna effektivt.

Denna ledare gör som sagt precis vad han vill.

När det sedan kommer till val så vinner denna ledare tack vare att han delat ut lite brödsmulor till folket vilken tidigare politiker inte brytt sig om att göra, och genom detta kan fortsätta göra exakt vad han vill.

Vad skall man göra i ett sånt land? Acceptera valresultatet och låta ledaren fortsätta göra vad han vill?

Laglig eller olagligt, skitsamma för att ledaren är just lagen och det han säger är okritiserbart.

Detta var väl ungefär situationen när militären tog över. Man skall dock inte glömma att Thaksin gjort sig själv så stark att han i praktiken styrde Thailand helt på egen hand. Detta gjorde väldigt många kollegor och partikamrater irriterade och utan dessa personers tysta stöd undrar jag om militären gjort det de gjorde.

En intressant fråga om hur ett land skall hantera ledare som gör på detta vis och vi har ju sett vad detta kan leda till om en sådan får fortsätta en längre tid. Nord Korea, Zimbabve, Cuba, Ryssland på väg dit igen o.s.v.

Thaksin han aldrig nå så långt som dessa ledare och jag vet självklart inte om det hade kunnat gå så illa, men som sagt vad gör man med sådana ledare?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Vaxet

Här har du statistiken du efterfrågade.

Ska bli roligt att höra dina kommentarer om den.

Inlägg från allas vår Ban99arne 

Lite grovhuggen statistik från 2005, källa http://en.wikipedia._election,_2005[/][/]

  [table]  [tr] [td]Party[/td] [td]Northern

Seats[/td] [td]Northeastern

Seats[/td] [td]Central

Seats[/td] [td]Southern

Seats[/td] [td]Bangkok

Seats[/td] [td]Party List

Seats[/td] [td]TOTAL

SEATS[/td][/tr] [tr] [td]Thai Rak Thai

(TRT)[/td] [td]70 (+18)[/td] [td]126 (+42)[/td] [td]79 (+35)[/td] [td]1 (NC)[/td] [td]32 (+4)[/td] [td]67 (+19)[/td] [td]375 (+126)[/td] [td][/td][/tr] [tr] [td]Democrat Party

(DP)[/td] [td]5 (-12)[/td] [td]2 (-3)[/td] [td]8 (-12)[/td] [td]52 (+4)[/td] [td]4 (-5)[/td] [td]25 (-6)[/td] [td]96 (-34)[/td][/tr] [tr] [td]Chart Thai Party

(Thai Nation Party)[/td] [td]0 (-3)[/td] [td]6 (-5)[/td] [td]11 (-8)[/td] [td]1 (+1)[/td] [td]1 (+1)[/td] [td]8 (+2)[/td] [td]26 (-13)[/td][/tr] [tr] [td]Mahachon Party

(Great People's Party)[/td] [td]1 (N/A)[/td] [td]2 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]3 (N/A)[/td][/tr] [tr] [td]Total[/td] [td]76[/td] [td]136[/td] [td]97[/td] [td]54[/td] [td]37[/td] [td]100[/td] [td]500[/td][/tr][/table]   

Inlägg från Kim.

"Vad gäller statistiken Banarne tog fram så visar den att Thai rak thai i omvalet 2005 fick ca

92,1% av rösterna i norra delarna av landet.

92,6% av rösterna i nordöstra delarna

81,4% i dom centrala delarna samt

86,5% i Bangkok.

I södra delarna var dom dock inte speciellt populära och fick bara 1,8%.

Dvs om jag förstår tabellen rätt?

Men totalt i landet så kammade thai rak thai hem 75% av rösterna i omvalet efter Thaksins ekonomiska skandaler. Inte undra på att oppositionen då ansåg sig behöva ta till utomparlamentariska metoder för att ändra på situationen. Och det var alltså då militären, med b la kungens godkännande rullade in med sina tanks för att som dom sa "återställa den politiska ordningen" i landet."

Mvh Isan Lover

:D:D:D

Underbart IL, du ser och gör precis vad som helst för att bevisa dina åsikter. Om du medvetet valt att ta valresulatet från 2005(Thaksins bästa någonsin) och på detta sätt försöker lura oss andra. Eller om du inte har förmåga att se sanningar som inte passar dig, det är den stora frågan?

Gå nu tillbaka till samma tråd som du klippte ut detta och läs sakta, då kommer du hitta valresultatet ifrån senaste valet, 2007, kopiera gärna in det här så får alla se att Lag Thaksin+7sammarbetspartier fick just 36%.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Vaxet

Var inte Thaksin + 111 personer till och TRT förbjudna att deltaga i valet 2007?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att skurken Samak åkte ut för att han deltog i ett matlagningsprogram var det nog inte många ur folket som grät över. Men nej, jag talar om TRT inte dess efterföljare PPP mfl som utgjorts av ett avskrap ditsatt enbart för att rentvå Thaksin och hans 111 bannade partikamrater.

TRT vann ett nyval efter Thaksins ekonomiska skandaler men avsattes av militär därför att generalerna, som man sa ville "återställa ordningen" som stördes av gula demonstranter. I samma veva förbjöds TRT och partiets alla tunga namn att verka politiskt.

Det är där jag anser att demokratin gick över styr och jag finner det märkligt att så många här i princip rycker på axlarna åt detta därför att man anser att det var bra att skurken Thaksin fick kliva av tronen.

Som sagt tidigare, tycka vad man vill om Thaksin och TRT, men det var väljarnas sak att avsätta dessa, inte militären eller några gula eller röda grupper.

Thaksins styre gick så långt att han ville göra Thailand till en enpartistat såsom t.ex Singapore.

Självklart vill man att saker alltid ska ha sin demokratiska gilla gång men demokratin och alla

med demokrati förknippade processer måste mogna innan man kan förvänta sig ha de kraven.

Demokratin hade gått över styr långt innan TRT kastades ut. Men det betyder ju inte att det

var rätt att militärt intervenera.

Var det bra eller dåligt? Jag vet inte. Och det är nog därför jag inte skriver så mycket om just det här.

Vet lixom inte riktigt vad jag ska tycka och tro på.

Kanske är det så för andra med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Vaxet

Var inte Thaksin + 111 personer till och TRT förbjudna att deltaga i valet 2007?

Mvh Isan Lover

800px-hear_speak_see_no_evil_toshogu.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...