Jump to content
IGNORERAD

Köpa / Starta dyk center


mrpakchong

Recommended Posts

mrpakchong

Hej alla,

någon som har någon info om att Köpa / Starta dyk center, vi är 3 stycken som alla är instruktörner.

Jag själv är gift med thai om det är någon fördel/nackdel.

Vi ser verksamheten  som " mat för dagen" /365

Goda råd är uppskattade

Mvh

Pak

Google Earth

14°42'37.33"N

101°27'21.52"E

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej alla,

någon som har någon info om att Köpa / Starta dyk center, vi är 3 stycken som alla är instruktörner.

Jag själv är gift med thai om det är någon fördel/nackdel.

Vi ser verksamheten  som " mat för dagen" /365

Goda råd är uppskattade

Mvh

Pak

Knappast nackdel att vara gift med Thai.

Kanske en tuff marknad att slå sig in på men det beror ju på om man kan köpa ett center med "allt" för en bra peng annars blir det nog mycket tufft om man inte nischar sig... men mot vad vet jag inte.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

mrpakchong

Jo,

då buddyn har hand om Naui i Sverige, tänkte vi något med det, i Sverige är det känt och om man kan få svenskar att känna sig hemma i Thailand så kanske, en dröm i allafall, bland alla andra.

Åker själv och dyker på Similan i april, med Scuba Cat.

/Pak

Google Earth

14°42'37.33"N

101°27'21.52"E

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Tveksamt om Naui lockar. Internationellt och aven i Sverige sa ar ju Naui litet i relation till Padi. Av de som certas per ar i Sverige hur manga procent ar Naui?

Jag gjorde nagra sasonger i Khao Lak som dykinstruktor varav den sista som manager for ett storre centre. Vi hade 3 kontor (2 regelratta saljkontor)2 live aboardbatar och 2 speedboats. Min chef (och gode van) gor ruggiga pengar varje sasong tack vare att han haller nere kostnader och ar lokal dvs. han ar thailandare och kanner allt och alla i omradet. Under aren pa Similan sa sag man dock otaliga centre som drog igang bara for att laggas ned vid sasongens slut alternativt byta agare. Med fa undantag sa ar de centrerna som gar bra antingen agda av influensrika thailandare eller har varit med sedan dykboomen startade under 90-talet. Sea Dragon, Scuba Cat, @dive etc. har alla varit med sedan start medans nya firmor verkar ha det mkt svart att sla sig fram.

I kurser och dagsutflykter ar det minimalt med pengar att gora om man inte har omfattande skala utan vinsten for de allra flesta firmor ligger garanterat i live aboard-turerna. Om jag skulle satsa pa nagot skulle jag satsa pa ett litet stalle med en mindre bat for 4 dagars turer (som hyrs per sasong) och jobba pa att fylla den med turister som sedan lockas till att ta typ advance pa baten. Detta skulle endast krava besattning + en och annan divemaster och ni kan turas om att dyka/salja. Att kopa en etablerad firma med utrustning och ett visst kundunderlag ar dyrt.. ibland mkt dyrt och handlar sakerligen om minst 350-500,000 for ett mindre centre exklusive batar. Startar man upp ett centre sa ar det dels en djungel med tillstand, arbetstillstand osv som kraver rejalt med jobb men da har man ju storre mojligheter att paverka skala pa investering. Att tex. hyra en 18 baddars live aboard gick sist jag kollade pa ca 1,4 miljoner/baht sasong for en bat av mellanstandard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Under min senaste Thailandsvistelse har jag träffat en dykinstruktör med namn ”Addy” i Kai Bae på Koh Chang. Han är från Schweiz, är gift med en thailändska, har bott i Thailand i över 14 år och driver ett dykcenter på orten. Stället ligger väldigt centralt, har god "infrastruktur" och verkar gå mycket bra:

Substation Divecenter, Kai Bae, Koh Chang

I många nattliga samtal har an yttrat sin avsikt att återvända till Schweiz med familjen och sälja rörelsen. Jag har ingen aning hur långt framåtskridna planerna är nu, men ni kan ju kolla själva.

Annars är Kai Bae den uppåtgående kometen på Koh Chang pga sin genuina thailändska charm och mycket annat…

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...