Jump to content
IGNORERAD

Nötkött -


Oden

Recommended Posts

Som rubrik heter, går det att hitta vettigt Nötkött kring Thailand ? 

 

Vad brukar priset ligga på kg ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Oden

    16

  • kitungmakmak

    9

  • rowa

    8

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Intressant fråga.

Tjejen som många andra Thai äter inte nöt och ändock skulle skulle en hel kamptjur lagas till tillsammans med ett par grisar vid ett bröllop.

Tjuren gick nog på 10 000 bath men kommer kanske ihåg fel.

En stor fet galt avsevärt billigare.

 

pris vet jag ej men det finns mycket nystyckat kött  på marknader  och det är ju vettigt och köpa.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Galten:

Intressant fråga.

Tjejen som många andra Thai äter in nöt och ändock skulle skulle en hel kamptjur lagas till tillsammans med ett par grisar vid ett bröllop.

Tjuren gick nog på 10 000 bath men kommer kanske ihåg fel.

En stor fet galt avsevärt billigare.

 

pris vet jag ej men det finns mycket nystyckat kött  på marknader  och det är ju vettigt och köpa.

Sedärja.

 

Hur kommer det sig, att dom inte äter nöt tänker jag ? 

 

Så det är bättre att ta lokala marknaden för kött, ist för lite dyrare importerat i affären ? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Oden:

Som rubrik heter, går det att hitta vettigt Nötkött kring Thailand ? 

 

Vad brukar priset ligga på kg ?

 

Ska du koka gryta duger den thailändska kossan oftast, men för en bra biff får du nog göra som de bättre restaurangerna, importera, ofta från tex. Australien.

 

Mvh. borje222

Ändrades av borje222
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev borje222:

 

Ska du koka gryta duger den thailändska kossan kossan oftast, men för en bra biff får du nog göra som de bättre restaurangerna, importera, ofta från tex. Australien.

 

Mvh. borje222

Ok. 

 

Tack för mycket bra tips.

 

Är en person, som gärna äter mycket västerländskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av Thai som äter Nötkött, alla Muslimer tex, men även Buddister.

 

Frugan äter det inte men hennes bror gör det, mest en smaksak jag tror inte Buddismen i sig förbjuder nötkött, men vissa grenar av den gör det.

 

Du hittar nötkött "överallt"

 

MVH Tommy

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Det finns massor av Thai som äter Nötkött, alla Muslimer tex, men även Buddister.

 

Frugan äter det inte men hennes bror gör det, mest en smaksak jag tror inte Buddismen i sig förbjuder nötkött, men vissa grenar av den gör det.

 

Du hittar nötkött "överallt"

 

MVH Tommy

 

Härligt!

 

Har nämligen hört att det är både dyrare, samt svårare att finna nötkött i thai.

Men ack så fel man läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Det finns massor av Thai som äter Nötkött, alla Muslimer tex, men även Buddister.

 

Frugan äter det inte men hennes bror gör det, mest en smaksak jag tror inte Buddismen i sig förbjuder nötkött, men vissa grenar av den gör det.

 

Du hittar nötkött "överallt"

 

MVH Tommy

 

 

När svärfarsan gick i graven för några dagar sedan, gick det åt flera grisar, men enbart en halv ko inköptes.

Man äter nöt i Thailand, men det är dyrare än fläsk, så det är väl likartat med Sverige...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev borje222:

 

När svärfarsan gick i graven för några dagar sedan, gick det åt flera grisar, men enbart en halv ko inköptes.

Man äter nöt i Thailand, men det är dyrare än fläsk, så det är väl likartat med Sverige...

 

Mvh. borje222

Tråkigt o höra.

 

Jag äter sällan gris, då jag verkar bli kass i kistan av det köttet. 

Ja det är väl så, antar jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag stekte på thaikossa en gång förut och det var väl inte sämre än det billigare nötköttet man kan köpa hemma i Sverige. För några dagar sen gick jag förbi en nötförsäljare på marknaden och där fanns en bit som såg skaplig ut, men eftersom det då bodde femtielva personer under samma tak pga begravning så fanns det ingen möjlighet att tillaga det. 280 b/kg var priset

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev knasen:

Jag stekte på thaikossa en gång förut och det var väl inte sämre än det billigare nötköttet man kan köpa hemma i Sverige. För några dagar sen gick jag förbi en nötförsäljare på marknaden och där fanns en bit som såg skaplig ut, men eftersom det då bodde femtielva personer under samma tak pga begravning så fanns det ingen möjlighet att tillaga det. 280 b/kg var priset

Sedär.

 

Tråkigt att du inte fick smaka av de.

 

Men då gäller det bara att hitta en bra marknad, med bra utbud där man bor helt enkelt.

 

Ska bli trevligt detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev knasen:

Jag stekte på thaikossa en gång förut och det var väl inte sämre än det billigare nötköttet man kan köpa hemma i Sverige. För några dagar sen gick jag förbi en nötförsäljare på marknaden och där fanns en bit som såg skaplig ut, men eftersom det då bodde femtielva personer under samma tak pga begravning så fanns det ingen möjlighet att tillaga det. 280 b/kg var priset

Där kom priset till slut och det var ju inte så farligt:Yes:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Galten:

Där kom priset till slut och det var ju inte så farligt:Yes:

Nä helt okej.

 

Fläsk ligger väl på 130/kg har jag läst.

 

Då kan man äta nöt varje dag :)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker, hur är det med älgkött och kaninkött - går detta att få tag i Thailand nånstans ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Import är dyrt men nog fan får du tag på ett älgstek. Kaniner har de i Thailand också så det är lika lätt som här;)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan Makro köptes av CPF, så har de haft stort utbud av djupfryst. 

 

Allt ifrån hare till vildsvin har jag sett. Och en hel del annat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har handlat sk "rib eye sreak" (= entrecot) från en affär här på marknaden som har det mesta i djupfryst, Siam Frosen.

Det är inhemsk kossa och biffarna säljs färdigskurna i en 1 kg påse. Priset är B 345 / kg. Blir 6 st stora entrecoter.

Kvaliteten är helt ok om man steker eller grillar på "rätt" sätt. 

 

Köper också djupfryst nöt- och fläskfärs i samma botik. Nötet kostar då B 250 / kg, och fläsket B 120.

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Frysen Entrecote inkopt på Makro. Helt ok. Tror den kostade runt 350 Baht/kg.

 

ktt.jpg.340ccaf0dae6b3d7b1a69b63623e08f9

ktt.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte färsk Entrocote på Makro igår för 360 baht/kilo

WP_20160328_08_54_00_Pro.thumb.jpg.c0fc5

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nästan så man får lust att sätta sig på moppen och bränna upp till Macro i Petchabun, 10 mil enkel resa för att köpa sig lite nötkött :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev knasen:

Nästan så man får lust att sätta sig på moppen och bränna upp till Macro i Petchabun, 10 mil enkel resa för att köpa sig lite nötkött :)

 

Köp den frysna Entrecoten. Har köpt den färska ett par ggr på Makro. Tyvärr alltid seg och smaklös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailängsk Nötkött som du köper på marknaden mm är ju så dja segt,rena tuggummit.

Men som skrevs fryset importerat är ju helt ok men rätt dyrt

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket
3 minuter sedan, skrev hasseryd:

Thailängsk Nötkött som du köper på marknaden mm är ju så dja segt,rena tuggummit.

Men som skrevs fryset importerat är ju helt ok men rätt dyrt

Ja det e ju nyslaktat o ej har fått ruttna (mörat)...men det fixar du själv,,,,, 

Link to comment
Dela på andra sajter

När det skall kråsas med grillfest brukar vi köpa hel frusen innerfile' på Makro.

Importerad från Australien eller Nya Zeeland. Brukar gå på 1200 baht ungefär.

Bara lämna åt personalen i köttdisken så sågar de upp den i färdiga biffar.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...