Mr Ning Ning 24,309 Posted January 23 Author Share Posted January 23 28 minuter sedan, skrev audirs2: Här ett ganska snyggt hantverk i Bangkok! Jag har en skaplig modellbåt i hobbyrummet. Och några pågående modeller av tändkulor. Bilder kommer imorron. 4 2 Quote Veteran Link to post
Popular Post Mr Ning Ning 24,309 Posted January 24 Author Popular Post Share Posted January 24 Här kommer lite från modellhörnan. Först livräddningsbåten jag köpt halvfärdig och håller på att utrusta med div detaljer. Den är 95cm lång och har nu en för liten glödstiftsmotor. Finns en ny ostartad Enya från 70 talet till den båten. Jag håller på med 2st tändkulemodeller när lusten finns. Den i metall ska få aluminiumcylinder istället för mässing blev för topptungt. En mkt liten blåslampa är nästan färdig. Och till höger är ämnet till en kran för modellbåten. Jag har en ångpanna med gasolbrännare. Den borde gå att sätta samman med min ångmaskin jag har i vitrinskåpet. Fick den av ett dödsbo tidigt 60tal,,byggd av en äldre herre. Tyvärr har jag varken kunskap eller utrustning för att bygga ihop dessa saker. Limmade lister på sista sidan av överskåpet när jag var nere i lokalen. Mr N-N 33 4 Quote Veteran Link to post
Popular Post Mr Ning Ning 24,309 Posted January 26 Author Popular Post Share Posted January 26 Idag har jag gjort klart överskåpet så det är klart för lackning. Provmonterade lampan samtidigt så dom borrhålen finns när jag lackat. Sen monterade jag ett par kantlister på hyllan till instrumentbrädan. Dessa ska betsas och sen lackas. Slutligen fixade jag till en träbit som ska hindra vår kikare från att åka omkring på instrumentbrädan. Även den ska betsas och lackas. Forts. följer. Mr N-N. 44 6 Quote Veteran Link to post
UglyFarang 6,187 Posted February 4 Share Posted February 4 (edited) Tack för en fantastiskt trevlig tråd! @Mr Ning Ning en troligen lite konstig fråga men du som är en fena på båtar och trä kanske kan svara på den, i helgen så slet en kompis och jag bort ett slitet plastgolv i ett hus jag har köpt och under detta så ligger det ett trägolv som är hyfsat snyggt men lite opraktiskt då det är lite breda springor mellan brädorna och då började vi att diskutera om det kunde gå att nåta ett golv i ett hus och då föll mina tankar på dej. Kan man nåta ett troligen furugolv bestående av spontade brädor och betsa eller lacka det efter slipning? Edited February 4 by UglyFarang 2 Quote Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to post
Popular Post Mr Ning Ning 24,309 Posted February 4 Author Popular Post Share Posted February 4 1 timme sedan, skrev UglyFarang: Tack för en fantastiskt trevlig tråd! @Mr Ning Ning en troligen lite konstig fråga men du som är en fena på båtar och trä kanske kan svara på den, i helgen så slet en kompis och jag bort ett slitet plastgolv i ett hus jag har köpt och under detta så ligger det ett trägolv som är hyfsat snyggt men lite opraktiskt då det är lite breda springor mellan brädorna och då började vi att diskutera om det kunde gå att nåta ett golv i ett hus och då föll mina tankar på dej. Kan man nåta ett troligen furugolv bestående av spontade brädor och betsa eller lacka det efter slipning? Det borde gå om inte golvet "fjädrar" för mkt, utan är stabilt. När man nåtar så ska man lägga en masktape i botten så fogmassan fäster på sidorna i spåret.(papperstape) Gör man inte det så kommer nåten släppa på sidan och då ser det illa ut och samlar skräp. Ev betsning gör man innan man nåtar, och lackar efter nåtning. Finns särskild primer/aktivator för nåtmassan så den fäster bättre. Räkna med att det blir mkt kladd och mkt slipa innan det är klart. Man trycker ner massan i spåren med en spackel. Det är massor med jobb jämfört med att lägga in ett klickgolv. 13 1 Quote Veteran Link to post
UglyFarang 6,187 Posted February 4 Share Posted February 4 (edited) 7 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Det borde gå om inte golvet "fjädrar" för mkt, utan är stabilt. När man nåtar så ska man lägga en masktape i botten så fogmassan fäster på sidorna i spåret.(papperstape) Gör man inte det så kommer nåten släppa på sidan och då ser det illa ut och samlar skräp. Ev betsning gör man innan man nåtar, och lackar efter nåtning. Finns särskild primer/aktivator för nåtmassan så den fäster bättre. Räkna med att det blir mkt kladd och mkt slipa innan det är klart. Man trycker ner massan i spåren med en spackel. Det är massor med jobb jämfört med att lägga in ett klickgolv. Tack för ett utförligt svar! Golvet är stabilt och har inte en enda ful ändskarv så jag tycker att det kan bli vackert och ganska lättskött på detta viset. Nu när skarvarna har olika bredd så känns det som en god idé att fräsa till dem så att de blir lika breda och hyfsat lätt att få ner masktapen som du nämner, någonstans 6-8mm tycker jag känns vettigt. Edited February 4 by UglyFarang 4 Quote Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to post
Popular Post Mr Ning Ning 24,309 Posted February 5 Author Popular Post Share Posted February 5 Nu när det blev bistrare vinter så har jag haft tid att lacka överskåp och delar. Så här ser det ut efter 4 lager fernissa. Jag har börjat med takluckorna som ska få nya ventilatorer. Dom gamla gick inte att få täta när det regnade eller stänkte vatten under färd. Limmade detta igår. Efter lunch ska jag gå ner till båten och hämta mina hålsågar. (Brrrr) Det ska sågas ett 86mm hål i mitten på dom runda bitarna. Sen ska allt spacklas och slipas före plastning och målning. Forts. följer. Mr N-N. 32 6 Quote Veteran Link to post
scorpio63 15,116 Posted February 5 Share Posted February 5 Helt otroligt var duktiga ni är. och vilket jobb ni lägger ner, obeskrivligt. 6 Quote En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to post
Popular Post Mr Ning Ning 24,309 Posted February 25 Author Popular Post Share Posted February 25 Efter en "evighet" av spacklande och slipande har takluckorna nu fått grundfärg. Imorron ska dom slipas och grundas en gång till. Sen slutkulör. Nu när kylan släppt greppet om oss så måste vi snart prioritera andra saker till båten. Fortsättning följer. Mr N-N. 26 4 Quote Veteran Link to post
Kötthandlarn 103,395 Posted February 25 Share Posted February 25 3 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Efter en "evighet" av spacklande och slipande har takluckorna nu fått grundfärg. Imorron ska dom slipas och grundas en gång till. Sen slutkulör. Nu när kylan släppt greppet om oss så måste vi snart prioritera andra saker till båten. Fortsättning följer. Mr N-N. 1 Quote Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to post
Popular Post Mr Ning Ning 24,309 Posted March 3 Author Popular Post Share Posted March 3 (edited) Efter 2 lager grundfärg och 2 lager täckfärg var det dags att montera dom nya ventilatorerna. Så här blev det. Bakom den nya ser man den gamla typen som läckte så vi fick täcka med silvertape. Så här ser det ut på undersidan. Nu får luckorna duga för den kommande säsongen. Vi ska bara fixa någon sorts låsning så dom inte går att öppna utifrån. Detta får vi göra på plats i båten. Luckorna är ju nödutgångar vid brand så vi kan inte skruva fast dom. Nu vill vi ha lite varmare väder så vi kan börja jobba i båten igen. Fortsättning följer. Mr N-N. Edited March 3 by Mr Ning Ning 23 7 Quote Veteran Link to post
Popular Post Mr Ning Ning 24,309 Posted April 7 Author Popular Post Share Posted April 7 Idag har vi tagit bort täckningen på båten. Sjösättning 25 april. Under dom få soliga dagar som varit har jag plastat och målat fästet till expansionkärlet. Det nya överskåpet i pentryt är på plats och det ser ok ut tycker vi. Vi har gjort en lista med sånt som skall vara fixat innan sjösättningen så nu blir det jobb några dagar, sen finns en del saker vi kan göra i sjön. Planerna för sommaren är en resa på Göta Kanal vid midsommar. Fortsättning följer. Mr N-N. 27 4 Quote Veteran Link to post
Recommended Posts