Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Juni 21, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Juni 21, 2017 Här kommer en uppdatering av båtjobbet! Den här gången har det mest varit slipa och spackla så nu är jag trött i armar och leder. Jag ville ha en snygg avslutning på sargen runt aktersalongen så det fick bli så här. Innan man kan börja spackla och plasta så måste man forma alla kanter i en radie så det går att fästa glasfibern runt hörnor mm. Det är ett evigt nötande med rasp,fil och sandpapper innan detta är klart. Här håller jag på med detta. Sen ska allt spacklas och slipas i omgångar och då ser det ut så här. Äntligen klart för plastning. Plastning pågår. Nu var det dags att ta fram sin kreativa sida. Det kommer behövas div delar av glasfiber senare så dessa började jag tillverka nu. Mest plana bitar. Men även ett par skålar från mitt kök kommer väl till pass nu. Blev 2 av varje av dessa. Nu tror nog någon att jag blivit tokig som gör köksskålar, men senare i tråden kommer svaret på vad det blir av dom. Medan plasten härdade så passade vi på att börja montera avgasröret ut genom skrovet. Här har jag borrat ett 76mm hål och passar in röret på insidan av båten. Här har vi svetsat dit det och förstärkt med ett 10mm rundjärn. Det återstår en del jobb innan detta är helt färdigt. När jag höll på med skruvdragaren så fick tummen en träff av ett bits. Så nu är jag anpassad till torx nr 20. Blev ett nästan perfekt avtryck av bitset i tummen. Nya pollare till fördäck är tillverkade. Här är ena sidan på bygget färdigplastat. Innan vi åkte hem så har jag spacklat utanpå glasfibern för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt. Det blev ett skojigt mönster på överbyggnaden. Detta får nu stå och härda ordentligt till nästa gång då allt ska slipas igen. Nu tar vi ledigt för midsommar mm för vi är lite slitna efter detta jobb. Fortsättning följer. Mr N-N. 10 57 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juni 21, 2017 Dela Inlagd Juni 21, 2017 On 2017-05-21 at 09:19, skrev Mr Ning Ning: Jag vet att det är som du skriver. Jag kapar ur till frisk plåt för att minska storleken på jobben. Nu är ju detta en fritidsbåt som inte skall klassas på något sätt så det får duga åt oss. Har bytt plåt på detta sätt sedan 1987 och aldrig fått några sprickor på dessa jobb. Jag hamrar fogen när det är riktigt små bitar som byts och där det kan utsättas för belastning/tryck. Rätt donat! 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juni 21, 2017 Dela Inlagd Juni 21, 2017 Ett fantastiskt jobb du gör. . Riktigt kul att följa. 4 Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd Juni 22, 2017 Dela Inlagd Juni 22, 2017 On 2017-06-21 at 15:11, skrev Mr Ning Ning: Här kommer en uppdatering av båtjobbet! Den här gången har det mest varit slipa och spackla så nu är jag trött i armar och leder. Jag ville ha en snygg avslutning på sargen runt aktersalongen så det fick bli så här. Innan man kan börja spackla och plasta så måste man forma alla kanter i en radie så det går att fästa glasfibern runt hörnor mm. Det är ett evigt nötande med rasp,fil och sandpapper innan detta är klart. Här håller jag på med detta. Sen ska allt spacklas och slipas i omgångar och då ser det ut så här. Äntligen klart för plastning. Plastning pågår. Nu var det dags att ta fram sin kreativa sida. Det kommer behövas div delar av glasfiber senare så dessa började jag tillverka nu. Mest plana bitar. Men även ett par skålar från mitt kök kommer väl till pass nu. Blev 2 av varje av dessa. Nu tror nog någon att jag blivit tokig som gör köksskålar, men senare i tråden kommer svaret på vad det blir av dom. Medan plasten härdade så passade vi på att börja montera avgasröret ut genom skrovet. Här har jag borrat ett 76mm hål och passar in röret på insidan av båten. Här har vi svetsat dit det och förstärkt med ett 10mm rundjärn. Det återstår en del jobb innan detta är helt färdigt. När jag höll på med skruvdragaren så fick tummen en träff av ett bits. Så nu är jag anpassad till torx nr 20. Blev ett nästan perfekt avtryck av bitset i tummen. Nya pollare till fördäck är tillverkade. Här är ena sidan på bygget färdigplastat. Innan vi åkte hem så har jag spacklat utanpå glasfibern för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt. Det blev ett skojigt mönster på överbyggnaden. Detta får nu stå och härda ordentligt till nästa gång då allt ska slipas igen. Nu tar vi ledigt för midsommar mm för vi är lite slitna efter detta jobb. Fortsättning följer. Mr N-N. Helt MAGISKT...... Tack för en trevlig pratstund på Stockholmsträffen...... 1 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Juli 22, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Juli 22, 2017 Här kommer lite info om båtbygget. Vi började med att riva ur det sista av den gamla inredningen. Så nu finns inget kvar av varken inredning eller överbyggnad från det vi köpte båten. Här är sista biten av inredningen. Jag har svetsat dit båda pollarna fram. Vi ska ju åka mkt kanaler och slussa så vi ville ha några klys att dra ut tampar genom. Sådant finns inte att köpa så jag skrotade 4 länkar från en kraftig lyftkätting och använde delar från dessa. Här syns dessa delar och mallen jag gjorde för kapning och koll av rundhet. Det skall vara bekvämt att slussa så jag vill ha en winch på fördäck. Här har jag svetsat dit foten till winchen och här syns även klysen fram på plats. Jag svetsade dit en 15mm rostfri rundstång fram på stäven för att slippa nötskador i färgen när man ställer stäven mot div bryggor. Vi gjorde även ett fotsteg fram för att lättare kunna kliva ombord. ( gubbarna är ju gamla) Här står gubben och svetsar klart klysen på utsidan. Nu återstår bara en del slipning på dessa saker. Efter detta fick jag en besvärlig förkylning med hemsk hosta så vi tog det lugnt några dagar. Men vi lyckades ändå montera in alla tankar i maskinrummet under den tiden. Bilder på dessa kommer i nästa uppdatering då jag glömde kameran hemma och bara haft min gamla mobil att ta bilder med. Sen blev det tillverkning av glasfiberdetaljer igen. Nu fick även skurhinken göra rätt för sig. Vad ska detta bli?? Jo detta! En låda bakom styrhytten med förvaringsbox för tampar mm till vänster och 2 gasolboxar i dom runda hålen. Mellan dom runda hålen kommer senare skorsten att monteras. Vi har även slipat överbyggnaden klar för målning. Sen har jag svetsat igen alla hål efter genomföringar som fanns kvar och borrat nya hål för tankpåfyllningar. Nästa gång ska alla plastjobb bli klara och vi ska börja måla på överbyggnaden. Mer bilder nästa gång. Fortsättning följer. Mr N-N. 13 51 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 22, 2017 Dela Inlagd Juli 22, 2017 (ändrad) Trodde hålen var till för rejäla 30" högtalare så Deep Purple låter bra! Ändrades Juli 23, 2017 av audirs2 1 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thure Inlagd Juli 22, 2017 Dela Inlagd Juli 22, 2017 Tack för en mycket intressant tråd!!! //Thure 1 The future is tomorrow, be sure to be there... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 22, 2017 Dela Inlagd Juli 22, 2017 Helt fantastiskt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Seaserpent Inlagd Juli 23, 2017 Dela Inlagd Juli 23, 2017 Riktigt skoj att följa ditt arbete med båten. 3 I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Augusti 19, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Augusti 19, 2017 Hej! Dags för en uppdatering om båtbygget igen. Förändringens tid är här, för nu syns resultaten rejält. Jag började med att bygga en skärm över framrutorna. Det tog en evighet att få ihop alla delar. Har man ingen "form" att gjuta sakerna i så får man bygga bit för bit. Det har gått flera dagar fram till detta utseende, Fler delat kommer på plats. Någon undrade nog vad det skulle bli av dom köksskålar jag plastade av. Och här sitter dom större monterade som ventilatorer på rufftaket. Dessa skall kopplas och ge luft till maskinrummet. Här har jag även monterat en förstärkning på takskärmen. Där kommer gångjärnen sitta till masten. Jag har även jobbat uppe på taket. Framför hålet till takluckan finns en stor låda med öppning på undersidan. I den ska vi förvara sjökort mm vid våra resor. Den lilla lådan på topp ska masten stå på senare. Nu ser allt ut så här framifrån och med grundprimer målat . Det tog över en vecka att få till detta och sammanlagt är det 20 delar ihopplastat. Nu var det dags att tillverka fler delar,och här är formskivan förberedd för det. Nu skulle det byggas skorsten. Jag hade tidigare plastat av ett avloppsrör i lagom storlek. Här är dessa bitar fixerade med snören i taket. Jag gjorde ett provisoriskt lod med en kättinglänk så vi hade koll på lutningen under jobbet. När dessa bitar härdat fast kunde jag börja bygga skorsten bit för bit. Silvertape är en räddare i nöden. Här är jag uppe vid takkanten på båda sidor. När toppbitarna skulle på plats gick det åt mkt tape. Så här ser den ut just nu. 9 bitar hittills. Nästa gång ska den sågas av ca 1dm ovanför taket och göras färdig. Vi vill kunna lyfta av den om vi kommer till en låg bro. Vad göra medan plasten härdar? Jo ner i fören och slipa bort lös rost och grunda med den fantastiska färgen "Isotrol" Sen blev det täckmålning och det skall göras med 4 lager färg i olika kulörer. ( vit och grå). När skorstenen hade härdat så plastade jag sista lagret 450gr glasfiber på salongstaket och sedan spacklade jag detta. Ser ut så här just nu, och får härda ut till nästa gång. Slutmontering av vattentank pågår. Vi har gjort denna låda så vi kan isolera tanken senare om det behövs. Septitanken är inne på prov. Här syns även det nya avgasröret från motorn till vänster. Högst upp till höger ser man fortsättningen på avgassystemet som fortsätter in på toaletten. Bränsletanken fastbultad på sin hylla. Oj! det blev mkt denna gång. Nu känner vi oss ganska nöjda med resultatet. Fortsättning följer. Mr N-N. 47 16 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Kenneth4618 Inlagd Augusti 19, 2017 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Augusti 19, 2017 6 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Hej! Dags för en uppdatering om båtbygget igen. Förändringens tid är här, för nu syns resultaten rejält. Jag började med att bygga en skärm över framrutorna. Det tog en evighet att få ihop alla delar. Har man ingen "form" att gjuta sakerna i så får man bygga bit för bit. Det har gått flera dagar fram till detta utseende, Fler delat kommer på plats. Någon undrade nog vad det skulle bli av dom köksskålar jag plastade av. Och här sitter dom större monterade som ventilatorer på rufftaket. Dessa skall kopplas och ge luft till maskinrummet. Här har jag även monterat en förstärkning på takskärmen. Där kommer gångjärnen sitta till masten. Jag har även jobbat uppe på taket. Framför hålet till takluckan finns en stor låda med öppning på undersidan. I den ska vi förvara sjökort mm vid våra resor. Den lilla lådan på topp ska masten stå på senare. Nu ser allt ut så här framifrån och med grundprimer målat . Det tog över en vecka att få till detta och sammanlagt är det 20 delar ihopplastat. Nu var det dags att tillverka fler delar,och här är formskivan förberedd för det. Nu skulle det byggas skorsten. Jag hade tidigare plastat av ett avloppsrör i lagom storlek. Här är dessa bitar fixerade med snören i taket. Jag gjorde ett provisoriskt lod med en kättinglänk så vi hade koll på lutningen under jobbet. När dessa bitar härdat fast kunde jag börja bygga skorsten bit för bit. Silvertape är en räddare i nöden. Här är jag uppe vid takkanten på båda sidor. När toppbitarna skulle på plats gick det åt mkt tape. Så här ser den ut just nu. 9 bitar hittills. Nästa gång ska den sågas av ca 1dm ovanför taket och göras färdig. Vi vill kunna lyfta av den om vi kommer till en låg bro. Vad göra medan plasten härdar? Jo ner i fören och slipa bort lös rost och grunda med den fantastiska färgen "Isotrol" Sen blev det täckmålning och det skall göras med 4 lager färg i olika kulörer. ( vit och grå). När skorstenen hade härdat så plastade jag sista lagret 450gr glasfiber på salongstaket och sedan spacklade jag detta. Ser ut så här just nu, och får härda ut till nästa gång. Slutmontering av vattentank pågår. Vi har gjort denna låda så vi kan isolera tanken senare om det behövs. Septitanken är inne på prov. Här syns även det nya avgasröret från motorn till vänster. Högst upp till höger ser man fortsättningen på avgassystemet som fortsätter in på toaletten. Bränsletanken fastbultad på sin hylla. Oj! det blev mkt denna gång. Nu känner vi oss ganska nöjda med resultatet. Fortsättning följer. Mr N-N. Man blir stum av beundran över din skicklighet Sicken grym tråd att följa 10 1 Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Augusti 19, 2017 Dela Inlagd Augusti 19, 2017 6 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Hej! Dags för en uppdatering om båtbygget igen. Förändringens tid är här, för nu syns resultaten rejält. Jag började med att bygga en skärm över framrutorna. Det tog en evighet att få ihop alla delar. Har man ingen "form" att gjuta sakerna i så får man bygga bit för bit. Det har gått flera dagar fram till detta utseende, Fler delat kommer på plats. Någon undrade nog vad det skulle bli av dom köksskålar jag plastade av. Och här sitter dom större monterade som ventilatorer på rufftaket. Dessa skall kopplas och ge luft till maskinrummet. Här har jag även monterat en förstärkning på takskärmen. Där kommer gångjärnen sitta till masten. Jag har även jobbat uppe på taket. Framför hålet till takluckan finns en stor låda med öppning på undersidan. I den ska vi förvara sjökort mm vid våra resor. Den lilla lådan på topp ska masten stå på senare. Nu ser allt ut så här framifrån och med grundprimer målat . Det tog över en vecka att få till detta och sammanlagt är det 20 delar ihopplastat. Nu var det dags att tillverka fler delar,och här är formskivan förberedd för det. Nu skulle det byggas skorsten. Jag hade tidigare plastat av ett avloppsrör i lagom storlek. Här är dessa bitar fixerade med snören i taket. Jag gjorde ett provisoriskt lod med en kättinglänk så vi hade koll på lutningen under jobbet. När dessa bitar härdat fast kunde jag börja bygga skorsten bit för bit. Silvertape är en räddare i nöden. Här är jag uppe vid takkanten på båda sidor. När toppbitarna skulle på plats gick det åt mkt tape. Så här ser den ut just nu. 9 bitar hittills. Nästa gång ska den sågas av ca 1dm ovanför taket och göras färdig. Vi vill kunna lyfta av den om vi kommer till en låg bro. Vad göra medan plasten härdar? Jo ner i fören och slipa bort lös rost och grunda med den fantastiska färgen "Isotrol" Sen blev det täckmålning och det skall göras med 4 lager färg i olika kulörer. ( vit och grå). När skorstenen hade härdat så plastade jag sista lagret 450gr glasfiber på salongstaket och sedan spacklade jag detta. Ser ut så här just nu, och får härda ut till nästa gång. Slutmontering av vattentank pågår. Vi har gjort denna låda så vi kan isolera tanken senare om det behövs. Septitanken är inne på prov. Här syns även det nya avgasröret från motorn till vänster. Högst upp till höger ser man fortsättningen på avgassystemet som fortsätter in på toaletten. Bränsletanken fastbultad på sin hylla. Oj! det blev mkt denna gång. Nu känner vi oss ganska nöjda med resultatet. Fortsättning följer. Mr N-N. Bränsle tank, det tror jag inte på en sekund ens! Hrt gör du för att inte ner vatten i luft rören till motorn? 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Augusti 19, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Augusti 19, 2017 30 minuter sedan, skrev audirs2: Bränsle tank, det tror jag inte på en sekund ens! Hrt gör du för att inte ner vatten i luft rören till motorn? Hoppsan!! Jo det blir bränsle i den. Gott dricka får ligga i botten eller kylen. . Jag kommer bygga på med 75mm avloppsrör och gå in lågt i maskinrummet. Kommer det in lite vatten så samlas det i botten på båten. Rören kopplas inte direkt på motorn. Fler bilder om detta kommer senare. 9 1 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Augusti 19, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 19, 2017 34 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Man blir stum av beundran över din skicklighet Sicken grym tråd att följa Tack för det! Ja nu får jag ta fram alla ideer jag kan komma på. När jag kommer på något användbart så skriver jag ner i ett block som alltid finns med vid bygget. 6 1 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sunshine11281 Inlagd Augusti 19, 2017 Dela Inlagd Augusti 19, 2017 Vilket underbart hantverk jag är imponerad av alla fina idéer. Jag ser framemot mer av denna intressanta tråd. Lycka till 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 19, 2017 Dela Inlagd Augusti 19, 2017 Du är duktig 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd September 23, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 23, 2017 Hej! Dags för en uppdatering av båtjobbet igen. Det har blivit en hel del gjort denna gång. Vi började med att montera ett rör för bogpropeller. Detta kräver massor med mätningar innan man borrar och kapar upp hålet. Här är hålet klart och röret inpassat och sedan svetsat på ut och insida. Vi monterade bort rodret för detta var glapp i bottenstyrningen. Jag ska svarva till en teflonbricka att lägga under tappen och så ska jag svetsa på material så glappet försvinner. Nu var det dags att bygga badbrygga. Gubbarna är ju gamla så vi behöver den för att kunna komma ombord ifall man ramlar i sjön och även för bad. Den ska göras klar nästa gång. Sedan byggde jag takluckor och plastade dessa på utsidan. Dom får vi göra klara i vår. Aktersalong. Förruffen. Här är det gjort en förhöjning för ventilator. Styrhytten. Sen var det dags för det stora "skitjobbet". Botten skulle slipas och målas. Här är en sida nästan klar. Botten är målad med en fartygsepoxy som heter Jotamastic. 3 lager på hela botten och ett stråk på 40cm i vattenlinjen har 5 lager totalt. Här är det klart. Någon hade tagit bort det rör som man trycker ner fett till propaxeln genom tidigare. Detta åtgärdade jag med att svetsa ett vinkeljärn som kanal för fett istället för ett rör. Så nu kan vi smörja det bakre lagret bättre. Här har jag börjat "fläcka på" färg där det flagnat och där vi har lagat. Har ruggat upp ytan först. Sen blev det målning av hela skrovet. Det röda är en kombinerad täck och rostskyddsfärg som heter Isotrol. Målade även ett lager bottenfärg så den får fästa ordentlig över vintern. Nu börjar man se hur det färdiga resultatet kommer se ut. Bakom styrhytten blev alla "atrapper" klara. Nu ser man vad dom små köksskålarna skulle bli. Locken över gasolboxarna är gjutna i en liten murarhink. Jag vill ha lite "liv" i skorstenen så jag plastade in en kabelslang som ring högst upp och gjorde 2 små rör på topp. Nu börjar plastjobben bli klara. Återstår bara att tillverka skjutdörrarna nästa gång. Här har jag plastat div delar. Lucka till lådan bakom styrhytten. Fot till masten. Glassskålen ska sitta under bränslefiltret så man slipper få diesel i maskinrummet vid byte. Fick även göra en kona så vi kan montera ett modernt luftfilter på motorn. Och ett ämne till masten. Innan vi åkte hem så rullade vi av pressarna en bit och testade att masten var Ok och går att fälla framåt. Då fick vi även se lite av hur det kommer se ut som färdig båt. Vi kommer göra minst en resa till upp och jobba i år sen får vi se hur det blir med kyla mm framöver. Fortsättning följer. Mr N-N. 64 8 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd September 24, 2017 Dela Inlagd September 24, 2017 22 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Hej! Dags för en uppdatering av båtjobbet igen. Det har blivit en hel del gjort denna gång. Vi började med att montera ett rör för bogpropeller. Detta kräver massor med mätningar innan man borrar och kapar upp hålet. Här är hålet klart och röret inpassat och sedan svetsat på ut och insida. Vi monterade bort rodret för detta var glapp i bottenstyrningen. Jag ska svarva till en teflonbricka att lägga under tappen och så ska jag svetsa på material så glappet försvinner. Nu var det dags att bygga badbrygga. Gubbarna är ju gamla så vi behöver den för att kunna komma ombord ifall man ramlar i sjön och även för bad. Den ska göras klar nästa gång. Sedan byggde jag takluckor och plastade dessa på utsidan. Dom får vi göra klara i vår. Aktersalong. Förruffen. Här är det gjort en förhöjning för ventilator. Styrhytten. Sen var det dags för det stora "skitjobbet". Botten skulle slipas och målas. Här är en sida nästan klar. Botten är målad med en fartygsepoxy som heter Jotamastic. 3 lager på hela botten och ett stråk på 40cm i vattenlinjen har 5 lager totalt. Här är det klart. Någon hade tagit bort det rör som man trycker ner fett till propaxeln genom tidigare. Detta åtgärdade jag med att svetsa ett vinkeljärn som kanal för fett istället för ett rör. Så nu kan vi smörja det bakre lagret bättre. Här har jag börjat "fläcka på" färg där det flagnat och där vi har lagat. Har ruggat upp ytan först. Sen blev det målning av hela skrovet. Det röda är en kombinerad täck och rostskyddsfärg som heter Isotrol. Målade även ett lager bottenfärg så den får fästa ordentlig över vintern. Nu börjar man se hur det färdiga resultatet kommer se ut. Bakom styrhytten blev alla "atrapper" klara. Nu ser man vad dom små köksskålarna skulle bli. Locken över gasolboxarna är gjutna i en liten murarhink. Jag vill ha lite "liv" i skorstenen så jag plastade in en kabelslang som ring högst upp och gjorde 2 små rör på topp. Nu börjar plastjobben bli klara. Återstår bara att tillverka skjutdörrarna nästa gång. Här har jag plastat div delar. Lucka till lådan bakom styrhytten. Fot till masten. Glassskålen ska sitta under bränslefiltret så man slipper få diesel i maskinrummet vid byte. Fick även göra en kona så vi kan montera ett modernt luftfilter på motorn. Och ett ämne till masten. Innan vi åkte hem så rullade vi av pressarna en bit och testade att masten var Ok och går att fälla framåt. Då fick vi även se lite av hur det kommer se ut som färdig båt. Vi kommer göra minst en resa till upp och jobba i år sen får vi se hur det blir med kyla mm framöver. Fortsättning följer. Mr N-N. Sjukt bar tråd........ Jag är oerhört imponerad av allt arbete......... 6 1 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 24, 2017 Dela Inlagd September 24, 2017 (ändrad) 19 minuter sedan, skrev Kötthandlarn: Sjukt bar tråd........ Jag är oerhört imponerad av allt arbete......... Kan bara hålla med, fantastisk tråd imponerade arbete och gott öga för estetiken. Ändrades September 24, 2017 av Soengsang 5 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd September 24, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 24, 2017 (ändrad) Tack för all positiv respons på tråden/bygget! Tidigare i tråden visade jag div färgalternativ på båten. Den blir röd och färgen heter Ral 3000. Färgen på överbyggnaden heter Ral 1014. Detta är en 2 komponents polyuretanfärg framtagen för konstruktioner utomhus. Den är mkt slitstark. Dom passar bra ihop och det bör stämma med den kombination jag gjort på ritningen. Senast så började vi även bygga koj för kompisen i fram. Den blir 80/200cm. Här ser man när vi passade in stora takluckan före plastningen. Framför luckan syns ett rektangulärt hål. Det är upp i lådan på taket, där vi ska ha sjökort mm. Senare kommer det ännu en låda under detta. Vi har även köpt in div saker att montera senare. Bogprop. Solpanel med regulator. Nya hydraulslangar till styrningen. Värme/ defrosterfläktar. Div slang till avgaser,toalett, mm. Knopmätare med GPS som visar kursen. Och en mängd elkabel. Vi hade lite tur senast då vi fick hämta glas gratis till alla fönster på ett bygge på söder i Sthlm. Det var 5 och 6 mm glas. MR N-N Ändrades September 24, 2017 av Mr Ning Ning 47 3 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 24, 2017 Dela Inlagd September 24, 2017 5 timmar sedan, skrev Kötthandlarn: Sjukt bar tråd........ Jag är oerhört imponerad av allt arbete......... Bar tråd? You wish! Fast håller med om att denna tråd är under-bar! MVH 3 2 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd September 24, 2017 Dela Inlagd September 24, 2017 (ändrad) 1 timme sedan, skrev Tommy: Bar tråd? You wish! Fast håller med om att denna tråd är under-bar! MVH Jag var ute på ett 12-timmars festrace igår, så jag var nog lite darrig i både kropp & sinne tidigare idag när jag skrev kommentaren......... Underbar var givetvis min åsikt...... Ändrades September 24, 2017 av Kötthandlarn 4 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 18, 2017 Dela Inlagd Oktober 18, 2017 Hur går det för båta? 3 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Oktober 22, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Oktober 22, 2017 Hej! Då var det dags för lite bilder från bygget igen. Denna gång har vi haft problem med fukt och kyla men det mesta löste sig till slut. Jag startade med att förstärka badbryggan med vinkeljärn. Monterade även ett kraftigt rostfritt schackel för ankarlinan. Sen passade vi in virket som fick bli "fattigmansteak" = rillat tryckimpregnerat 145/28mm. Detta kommer bli betsat och oljat senare. Sen byggde jag en rejäl trappa. Vi byggde om sittbänken på akterdäck från 24/80cm till 30/100cm. Den ska göras klar i vår. Vi har även monterat tillbaka rodret. Det har fått en stödbricka monterat och står på en teflonplatta så det går mkt lätt nu. Vi passade även på att vända styrarmen bakåt för att förenkla montering av hydraulkolven senare. Nu var det dags att slipa tak mm som skulle målas. Tyvärr var det för kallt att plasta så jag fick lämna bakväggen på hytten oslipad. Slipade bara runt fönster så vi kunde måla där. Och regnet vräkte ner på utsidan . När det blev torrare så kunde jag måla epoxyprimer där jag slipat. Jag skulle ju plasta skjutdörrar denna gång men kylan gjorde att det inte gick att göra ute. Räddningen kom från en bekant som bygger ett nytt hus i närheten. Ingen bor i det ännu och det står med underhållsvärme igång. Där fick jag lov att stå och plasta dörrar. Så det var bara sätta igång att bygga en form att plasta i. Här är plastningen igång. Första dörren färdigplastad. Dörrarna är nu hemma för spackling och slipning i vinter. Medan plasten härdade hann jag med att få på mer primer på tak mm. Här är det klart. Nu behövde vi uppehåll och lite högre temperatur för nästa målning. Och som en skänk från ovan blev det "indiansommar" som man säger. Vi hade 16-18 plus under pressarna så nu blev det fart i färgburkarna. Slutkulören skulle på och här syns det resultatet. Nu kunde vi även öppna pressen fram och slutföra några små svetsjobb. Då fick vi även se hur färgerna passar ihop. Och jag är nöjd med resultatet. Vi har öppnat räcket fram för att enklare kunna kliva ombord samt monterat en stång med kula på att hålla i. När det regnade så var det bäst att jobba inne i båten och jag började passa in innerväggarna. Sen på med bets på dessa. Även taket i styrhytten blev betsat. Vi har monterat 10 fönster denna gång i salong och bak på styrhytten. Innan vi åkte hem så har jag isolerat hela salongen och slutmonterat innerväggarna där. Även isolerat i styrhytten men där återstår att sätta upp innerväggar. Tyvärr tog batteriet slut i min kamera så det får komma i nästa inlägg. Denna gång har vi även tagit upp tändkulebåten och täckt den. Sen tog vi en tur till en bekant som börjat bygga en ångslup på ett likadant skrov som vårat. Han ligger dock "några" timmar/dagar efter oss. Detta var allt för denna gång. Nu får vi se hur vädret blir,men vi siktar på att göra en resa till innan vintern slår till. Fortsättning följer. Mr N-N. 64 4 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... audirs2 Inlagd Oktober 22, 2017 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Oktober 22, 2017 3 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Hej! Då var det dags för lite bilder från bygget igen. Denna gång har vi haft problem med fukt och kyla men det mesta löste sig till slut. Jag startade med att förstärka badbryggan med vinkeljärn. Monterade även ett kraftigt rostfritt schackel för ankarlinan. Sen passade vi in virket som fick bli "fattigmansteak" = rillat tryckimpregnerat 145/28mm. Detta kommer bli betsat och oljat senare. Sen byggde jag en rejäl trappa. Vi byggde om sittbänken på akterdäck från 24/80cm till 30/100cm. Den ska göras klar i vår. Vi har även monterat tillbaka rodret. Det har fått en stödbricka monterat och står på en teflonplatta så det går mkt lätt nu. Vi passade även på att vända styrarmen bakåt för att förenkla montering av hydraulkolven senare. Nu var det dags att slipa tak mm som skulle målas. Tyvärr var det för kallt att plasta så jag fick lämna bakväggen på hytten oslipad. Slipade bara runt fönster så vi kunde måla där. Och regnet vräkte ner på utsidan . När det blev torrare så kunde jag måla epoxyprimer där jag slipat. Jag skulle ju plasta skjutdörrar denna gång men kylan gjorde att det inte gick att göra ute. Räddningen kom från en bekant som bygger ett nytt hus i närheten. Ingen bor i det ännu och det står med underhållsvärme igång. Där fick jag lov att stå och plasta dörrar. Så det var bara sätta igång att bygga en form att plasta i. Här är plastningen igång. Första dörren färdigplastad. Dörrarna är nu hemma för spackling och slipning i vinter. Medan plasten härdade hann jag med att få på mer primer på tak mm. Här är det klart. Nu behövde vi uppehåll och lite högre temperatur för nästa målning. Och som en skänk från ovan blev det "indiansommar" som man säger. Vi hade 16-18 plus under pressarna så nu blev det fart i färgburkarna. Slutkulören skulle på och här syns det resultatet. Nu kunde vi även öppna pressen fram och slutföra några små svetsjobb. Då fick vi även se hur färgerna passar ihop. Och jag är nöjd med resultatet. Vi har öppnat räcket fram för att enklare kunna kliva ombord samt monterat en stång med kula på att hålla i. När det regnade så var det bäst att jobba inne i båten och jag började passa in innerväggarna. Sen på med bets på dessa. Även taket i styrhytten blev betsat. Vi har monterat 10 fönster denna gång i salong och bak på styrhytten. Innan vi åkte hem så har jag isolerat hela salongen och slutmonterat innerväggarna där. Även isolerat i styrhytten men där återstår att sätta upp innerväggar. Tyvärr tog batteriet slut i min kamera så det får komma i nästa inlägg. Denna gång har vi även tagit upp tändkulebåten och täckt den. Sen tog vi en tur till en bekant som börjat bygga en ångslup på ett likadant skrov som vårat. Han ligger dock "några" timmar/dagar efter oss. Detta var allt för denna gång. Nu får vi se hur vädret blir,men vi siktar på att göra en resa till innan vintern slår till. Fortsättning följer. Mr N-N. Och så säger dom att varvindustrin e död i Sverige! 3 1 1 8 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu