Seaserpent Inlagd December 12, 2016 Dela Inlagd December 12, 2016 Mycket intressant tråd, skall bli skoj å se båten färdig. 2 I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd December 13, 2016 Dela Inlagd December 13, 2016 12 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: För en vecka sedan tog vi en tur till båten och kollade/förstärkte vintertäckningen. Vi drog även ett antal rep över pressarna så dom inte fladdrar sönder av vinden. Jag har gått igenom ett antal detaljer på båten och med dessa som underlag vet vi när båten är byggd. Den levererades 1954 till SCA i Sundsvall och hade då en 25hk tändkulemotor från Säffle. Den har senare genomgått 2 stora ombyggnader. Här nedan är originalritningen på båten. Jag har gjort ett par ritningar för att underlätta när bygget går igång igen. Här en på maskinrummet. Och en på masten. Nu när bygget står still så får jag jobba med sånt som finns hemma. Ska bl. a. splitsa div tampar för kanalfärder och förtöjning mm. Vi ska även fixa med fendrar och div annat. Fortsättning följer. Mr N-N. Och så heter det splejsa och inte splitsa. Splitsa gör dom som seglar i ett badkar..God jul på er 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd December 13, 2016 Dela Inlagd December 13, 2016 18 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner: Och så heter det splejsa och inte splitsa. Splitsa gör dom som seglar i ett badkar..God jul på er Jävla tjurgubbe! God jul på dig också, men det tar vi om några dagar! //S 2 There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Januari 24, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Januari 24, 2017 Hemma igen efter resan till båten, Vintertäckningen har klarat sig utan skador. (hittills) Har fått hem lite saker vi beställt. Ny batteriladdare från Ctek. Plattvärmeväxlare som ska kyla motorn, och då slipper jag bygga bottenkylning. Lite rördelar till avgassystemet. Köpte div rörkopplingar i Sthlm. Ock kapade till lite delar för avgas + tankar. Tog hem 2 skyltar från motorn som ska målas om. Och här är 2 tankar som ska få div anslutningar svetsade. Nu hoppas vi att vädret snart blir varmare så vi kan börja bygga igen. Forts följer. Mr N-N 3 40 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 24, 2017 Dela Inlagd Januari 24, 2017 1 minut sedan, skrev Mr Ning Ning: Nu hoppas vi att vädret snart blir varmare så vi kan börja bygga igen. Jag med... så man kan fortsätta följa denna intressera tråd /Enis 7 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thure Inlagd Januari 24, 2017 Dela Inlagd Januari 24, 2017 Jag stämmer in i den kören Enis... Hoppas detsamma... 2 The future is tomorrow, be sure to be there... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Mars 18, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 18, 2017 Nu har vi startat upp säsongen -17 med renoveringen av båten. Det började med att få bort det sista av den tank som någon byggt under akterdäck. När vi köpt båten så öppnade jag manluckan och kollade i tanken som bara innehöll en liten mängd diesel. Här är första bilden på detta. Här har jag kapat bort fronten med vinkelslip. Sen fanns bara det svårkapade taket kvar att få bort. Att ta bort det med vinkelslip skulle vara mkt jobbigt och ta lång tid. Jag fick under vintervilan reda på att en kompis köpt en Plasmaskärare. Ringde honom och frågade om han kunde hjälpa oss med detta. I torsdags kom han och en timme senare var taket borta och kastat som skrot. Här syns resultatet. Vi ska lyfta i motorn i April så jag fick börja jobba i maskinrummet. Avfetta-Slipa-Dammsuga och tvätta med Thinner före målning. Så här såg det ut när vi lyft ur motorn. Så här ser det ut nu efter att jag målat några varv med Epoxi och en slutmålning med vit färg. Resten av maskinrummet ska också bli vitt men det tar vi med motorn på plats. Vi har tagit beslutet att inte sjösätta denna säsong. Detta för att få tid att bygga ordentligt från början och slippa bygga om senare för att vi haft bråttom. Fortsättning följer. Mr N-N. 4 47 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 18, 2017 Dela Inlagd Mars 18, 2017 Härligt att du på G igen 3 Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 18, 2017 Dela Inlagd Mars 18, 2017 14 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Nu har vi startat upp säsongen -17 med renoveringen av båten. Det började med att få bort det sista av den tank som någon byggt under akterdäck. När vi köpt båten så öppnade jag manluckan och kollade i tanken som bara innehöll en liten mängd diesel. Här är första bilden på detta. Här har jag kapat bort fronten med vinkelslip. Sen fanns bara det svårkapade taket kvar att få bort. Att ta bort det med vinkelslip skulle vara mkt jobbigt och ta lång tid. Jag fick under vintervilan reda på att en kompis köpt en Plasmaskärare. Ringde honom och frågade om han kunde hjälpa oss med detta. I torsdags kom han och en timme senare var taket borta och kastat som skrot. Här syns resultatet. Vi ska lyfta i motorn i April så jag fick börja jobba i maskinrummet. Avfetta-Slipa-Dammsuga och tvätta med Thinner före målning. Så här såg det ut när vi lyft ur motorn. Så här ser det ut nu efter att jag målat några varv med Epoxi och en slutmålning med vit färg. Resten av maskinrummet ska också bli vitt men det tar vi med motorn på plats. Vi har tagit beslutet att inte sjösätta denna säsong. Detta för att få tid att bygga ordentligt från början och slippa bygga om senare för att vi haft bråttom. Fortsättning följer. Mr N-N. Du kunde ha fått låna min plasma åxå, den tar 25 mm plåt! 1 8 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Mars 18, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 18, 2017 (ändrad) 12 minuter sedan, skrev audirs2: Du kunde ha fått låna min plasma åxå, den tar 25 mm plåt! Tack för det. Det var inte så roligt att ta bort den där plåten. Den var troligen målad med en Zinkfärg så det spottade och fräste när han skar. Vi mådde inte så bra senare på kvällen och jag fick frossa och hosta. Nu mår vi Ok igen så allt gott till slut. Inget mer sånt att ta bort i båten. Jag har ett litet jobb åt dig i sommar. (blästring) Återkommer när det är dags. Ändrades Mars 18, 2017 av Mr Ning Ning 1 11 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... audirs2 Inlagd Mars 18, 2017 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 18, 2017 16 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Tack för det. Det var inte så roligt att ta bort den där plåten. Den var troligen målad med en Zinkfärg så det spottade och fräste när han skar. Vi mådde inte så bra senare på kvällen och jag fick frossa och hosta. Nu mår vi Ok igen så allt gott till slut. Inget mer sånt att ta bort i båten. Jag har ett litet jobb åt dig i sommar. (blästring) Återkommer när det är dags. He he, amatörer, använd mask vet jag! Sedan drick mjölk som fan efteråt om du mår illa! (ingen sprit, gör saken värre) 1 11 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... måne Inlagd Mars 18, 2017 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 18, 2017 25 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Tack för det. Det var inte så roligt att ta bort den där plåten. Den var troligen målad med en Zinkfärg så det spottade och fräste när han skar. Vi mådde inte så bra senare på kvällen och jag fick frossa och hosta. Nu mår vi Ok igen så allt gott till slut. Inget mer sånt att ta bort i båten. Jag har ett litet jobb åt dig i sommar. (blästring) Återkommer när det är dags. Beundrar er frenesi med detta projekt,imponerad är nog rätt ord.Lycka till med slutresultatet. 1 13 Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Seaserpent Inlagd Mars 18, 2017 Dela Inlagd Mars 18, 2017 Kul å se att ni är igång igen! 3 I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 18, 2017 Dela Inlagd Mars 18, 2017 8 timmar sedan, skrev måne: Beundrar er frenesi med detta projekt,imponerad är nog rätt ord.Lycka till med slutresultatet. Har köpt "billet" till jungfruturen redan! 2 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd April 15, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd April 15, 2017 Det blir tyvärr en uppdatering utan bilder denna gång för jag glömde kameran i båten. Tyvärr fick vi avbryta jobbet på grund av vädret då det blev för kallt att jobba. Men följande blev gjort innan vi åkte hem. Resten av maskinrummet tvättat,avfettat och grundmålat. Jag svetsade igen 17 hål + en lucka i akterdäck. Bytte plåt vid 2 fusklagningar och vid gamla bottenintaget. Kapade bort några gamla svetsade skrovgenomföringar och svetsade i plåtar där. Skrapat bort lös färg mm under för och akterdäck. Monterat div fönsterramar mm i överbyggnaden. Byggt en hylla för bränsletanken. Vi kommer lyfta i motorn nästa gång vi jobbar i båten. Då skall även dom hål som finns kvar i båten åtgärdas. Fortsättning följer. Mr N-N 1 40 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Maj 20, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Maj 20, 2017 Här är en uppdatering av båtjobbet. Först ett par bilder på några av dom lagningar jag gjorde förra gången. Nu svetsas det kant i kant och inga överlappningar som tidigare ägare gjort. Biten jag kapade ur på bild 2 har jag sparat som skräckexempel på hur man inte lagar en stålbåt. Så här ser det ut. Gör man så här så bildas "spaltrost" som spränger isär plåtarna till slut. När vi kom till båten denna gång var det ganska varmt så jag började rengöra och slipa rent på motorn för målning. Målade även i maskinrummet. Här är det klart för slutmålning. Sen fräste jag ur där alla fönster ska monteras senare. Det blir 19 fönster + 2 i dörrarna i styrhytten. Här ser man spåret efter fräsen. Nu började Kung Bore bråka med oss igen och det blev kallt. Och ibland såg det ut så här när man tittade ut från båten. Men vi kämpade på tappert ändå. Jag sanerade,tvättade och slipade i utrymmet som vi frilagt under akterdäck. Sen grundmålning och här har jag lagt på första lagret färg. Trångt och obekvämt att jobba där Kompisen har hackat rost och tagit bort lös färg på fördäck. Söndagen den 14e Maj var det äntligen dags att lyfta i motorn igen. Här är den, nymålad. Dom detaljer som inte målats skall åtgärdas på plats. Naturligtvis så började det att regna när vi skulle öppna täckningen. Men kranbil var beställd så det fanns inget annat att göra än att öppna taket. Vi rullade pressarna bakåt och kapade taknocken över styrhytten. Då slutade regnet och höll upp ända tills vi fått tillbaka presenningarna. Sen regnade det flera timmar, så lite tur hade vi. Här är taket öppnat. Och här står nu motorn fast monterad i ett nymålat vitt maskinrum. Här syns även dom nya kopparrören som ska gå till nya kylaren senare. Jag har hela tiden tyckt att rodret gått trögt att svänga så vi började kolla upp det. Det visade sig att hjärtstocken spände i bussningen på skäddan. Så jag kapade skäddan och slog in ett krokigt plattjärn i öppningen. När det gått isär 15mm gick rodret mkt lätt att svänga. Här syns det när jag testar detta. Nu fick jag forma till en bit plattjärn och svetsa i mellanrummet. Här är det klart och allt fungerar fint. Sen har jag rengjort och börjat måla i piken under fördäck innan vi åkte hem. Vi har även byggt stommar till dom 2 kojer/soffor som skall vara i aktersalongen. Som vanligt så städade vi och plockade i ordning allt innan vi åkte hem. Nästa gång så ska vi dra igång det största jobbet på bygget. Då ska överbyggnaden slipas,spacklas och plastas flera varv. Fortsättning följer. Mr N-N. 4 53 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Maj 20, 2017 Dela Inlagd Maj 20, 2017 Ni gör ett kanon jobb, skulle vilja vara med där.. 8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 20, 2017 Dela Inlagd Maj 20, 2017 NN, ta in en kölneger så kan han måla där det e svårt! 2 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd Maj 20, 2017 Dela Inlagd Maj 20, 2017 6 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Biten jag kapade ur på bild 2 har jag sparat som skräckexempel på hur man inte lagar en stålbåt. Så här ser det ut. Gör man så här så bildas "spaltrost" som spränger isär plåtarna till slut. Bra att du rättar gamla fel, blir mycket bättre än tidigare! Till nästa lagning, "hörnen" på lagningen skall ha radie för att inte få spänningar i det skarpa hörnet. Därtill skall man inte laga i så små bitar som den nedre, utan byta större partier, även det för spänningarna. Finns massa regler kring detta om det skall göras professionellt. Nu är det inte det, men tråkigt med sprickor. Hamring eller efterbehandling med värme är ett tips för att få bort inbyggda spänningar så du slipper sprickor som behöver lagas i framtiden. 1 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 20, 2017 Dela Inlagd Maj 20, 2017 33 minuter sedan, skrev samet: Bra att du rättar gamla fel, blir mycket bättre än tidigare! Till nästa lagning, "hörnen" på lagningen skall ha radie för att inte få spänningar i det skarpa hörnet. Därtill skall man inte laga i så små bitar som den nedre, utan byta större partier, även det för spänningarna. Finns massa regler kring detta om det skall göras professionellt. Nu är det inte det, men tråkigt med sprickor. Hamring eller efterbehandling med värme är ett tips för att få bort inbyggda spänningar så du slipper sprickor som behöver lagas i framtiden. Nästan som med gjutjärn då, ett helvete! 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Maj 21, 2017 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Maj 21, 2017 11 timmar sedan, skrev samet: Bra att du rättar gamla fel, blir mycket bättre än tidigare! Till nästa lagning, "hörnen" på lagningen skall ha radie för att inte få spänningar i det skarpa hörnet. Därtill skall man inte laga i så små bitar som den nedre, utan byta större partier, även det för spänningarna. Finns massa regler kring detta om det skall göras professionellt. Nu är det inte det, men tråkigt med sprickor. Hamring eller efterbehandling med värme är ett tips för att få bort inbyggda spänningar så du slipper sprickor som behöver lagas i framtiden. Jag vet att det är som du skriver. Jag kapar ur till frisk plåt för att minska storleken på jobben. Nu är ju detta en fritidsbåt som inte skall klassas på något sätt så det får duga åt oss. Har bytt plåt på detta sätt sedan 1987 och aldrig fått några sprickor på dessa jobb. Jag hamrar fogen när det är riktigt små bitar som byts och där det kan utsättas för belastning/tryck. 1 9 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Soengsang Inlagd Juni 1, 2017 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Juni 1, 2017 Apropå båtrenoveringar så är denna blogg väldigt intressant, också ett verkligt seriöst projekt som jag följt flera år. http://stor-erik.com/ 1 9 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hakancnx Inlagd Juni 1, 2017 Dela Inlagd Juni 1, 2017 Alltid kul att se proffs i arbete. Blir kanon. 2 /hakancnx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juni 1, 2017 Dela Inlagd Juni 1, 2017 Den som ändå hade hälften av din energi och arbetsentusiasm... Ett fantastiskt jobb, så spänd på resultatet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd Juni 1, 2017 Dela Inlagd Juni 1, 2017 4 timmar sedan, skrev Soengsang: Apropå båtrenoveringar så är denna blogg väldigt intressant, också ett verkligt seriöst projekt som jag följt flera år. http://stor-erik.com/ Samma här...... Har följt den nästan från starten...... Mycket bra....... 3 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu