Jump to content
IGNORED

Gammal båt igen!

Mr Ning Ning
 Share

Recommended Posts

Hoppas den får heta  "Brutus" sedan.

Edited by audirs2
  • Fint 1

Sju år i folkskola, det du! Fucks ADHD!:heat:

jättefint jobb du gör, men har du aldrig funderat på att ha en liten mast å kunna segla? görskönt å stänga av maskinen,

• Fint 1

2 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Den här kombinationen gillar jag.

wille varv 2015 kopia.jpg

Ja den där har inbyggda hjul åxå!:big_smile:

• Fint 3

39 minuter sedan, skrev Fredman:

Nja men jag var ute och fiskade med den här i Bretagne som körde fram till vattnet. Sedan åkte hjulen in och båten ut på sjön.

image.jpeg

Ser ut som ett hemmabygge!

1 timme sedan, skrev Fredman:

Nja men jag var ute och fiskade med den här i Bretagne som körde fram till vattnet. Sedan åkte hjulen in och båten ut på sjön.

image.jpeg

Inte vacker, men sällsynt!

Lite som jag... "Funktion före form!"

MVH Tommy

• Fint 3

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

On 2016-05-26 at 16:45, skrev Tommy:

Min sista "sjöresa" som MTJC (Chief) i Marinen var med MUL13 Kalmarsund på våren 2005, typ 2 veckor efter jag gift mej med Nok (som eg heter nåt mer komplicerat).

mul13.jpg

Den gick till dit bilden är tagen, och båten fortfarande ligger, Göteborgs Maritima center...

Ett jävla bygge, efter en ombyggnad hade båten försetts med Diesel-Hydraulisk framdrivning...

Huvudmaskinerna drev 7-8 hydraulpumpar var, som i sin tur drev propellermotorerna, generatorerna, däckshydrauliken, styrningen, ankarspel, bogpropeller, Brand och länspumpar OSV... Tur att jag kan hydraulik...

Efter det åkte jag till Kalmar, läste in det som var kvar på en Sjöingengörsexamen, och flyttade till Thailand och Nok å startade familj.

MVH Tommy

Jag låg också i Marinen 88-89 Ka2 Mul div. Grön tjänsten i Karlskrona på ett ställe jag glömt namnet på! Men ett ställe jag inte glömt är ö-jäveln kungsholmen... Vart förflyttat till Ka3 fårösund (frivilligt) det var som en befrielse...hehe

• Fint 1

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

48 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Jag låg också i Marinen 88-89 Ka2 Mul div. Grön tjänsten i Karlskrona på ett ställe jag glömt namnet på! Men ett ställe jag inte glömt är ö-jäveln kungsholmen... Vart förflyttat till Ka3 fårösund (frivilligt) det var som en befrielse...hehe

Då känner du till MUL13 Kalmarsund!

Jag har också spenderat alldeles för mycket tid på Kungsholmen, det bästa med Kungsholmen var färjan till "Finskan"!

Minns när vi hämtade MUL 13 Kalmarsund från, det då nedlagda KA2, vilka sura miner och kommentarer "Ni kommer aldrig klara av att handha den" det gjorde vi...

När vi lämnat Kungsholmsgattet och styrde ut över Hanöbukten, började FC (kaptenen) kasta böcker överbord...

"Karlskronas telefonkatalog, den behöver vi aldrig..." En hel del andra lokala publikationer gick samma väg...

Omoget? Men just då var det sköj!

Jag har haft en massa bra stunder i Karlskrona, gjorde del av värnplikten ("Gröntjänsten" och teknikutbildningen) på Rosenholm 1984, resten på KA5 i Härnösand, Gick MOHS där och många andra kurser och kommenderingar dit.

Men visst är Fårösund, eller iaf Visby trevligare än Karlskrona.

Trevligare än Kungsholmen, det är nog hela resten av Sverige...

MVH Tommy

Edited by Tommy
  • Fint 5

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

5 minuter sedan, skrev Tommy:

Då känner du till MUL13 Kalmarsund!

Jag har också spenderat alldeles för mycket tid på Kungsholmen, det bästa med Kungsholmen var färjan till "Finskan"!

Minns när vi hämtade MUL 13 Kalmarsund från, det då nedlagda KA2, vilka sura miner och kommentarer "Ni kommer aldrig klara av att handha den" det gjorde vi...

När vi lämnat Kungsholmsgattet och styrde ut över Hanöbukten, började FC (kaptenen) kasta böcker överbord...

"Karlskronas telefonkatalog, den behöver vi aldrig..." En hel del andra lokala publikationer gick samma väg...

Omoget? Men just då var det sköj!

Jag har haft en massa bra stunder i Karlskrona, gjorde del av värnplikten på Rosenholm 1984, resten på KA5 i Härnösand, Gick MOHS där och många andra kurser och kommenderingar dit.

Men visst är Fårösund trevligare, eller iaf Visby!

MVH Tommy

Så hette det "Rosenholm"! Jo jag kommer ihåg  gamla Bettan "Mulan". Som tur var låg jag inte så många veckor på ön var bara "maskinare". Men jag har varit med om en helt suverän resa med marinen från Kungsholmen till Stockholm med ett gäng båtar. Det var PB: som skulle lära sig navigera dag/natt plus dom egna markeringar som marinen hade eller kanske fortfarande har. Vi gick från Kungsholmen och nu plockar jag från minnet: Kungsholmen-Kalmarsund-Oskarshamn-Västervik-St annas skärgård-Norrköping-Oxelösund-Södertälje-Enköping-För att lägga till utan för Skeppsholmen, för att sedan gå tillbaka. En resa för livet kan man lätt säga.

• Fint 5

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Vad gäller det pågående bygget av AXEL, så undrar jag om NN inte funderat på att det saknas en uteplats att sitta på däck?

Den svenska sommaren har ju sina fina dagar, och då vill man kanske sitta i sittbrunn eller på däck och fika, eller kröka och käka sill, efter en kanaltur?

Jag tycker det behövs en uteplats! Korta styrhytten i bakkant, eller flytta den föröver, bygg ut däcket/taket bakom styrhytten, kanske hela vägen till akterspegeln, och sätt ett räckverk runtom, så har ni en plats att sola på, på dagtid, och umgås på, på kvällarna.

MVH Tommy

• Fint 1

3 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Så hette det "Rosenholm"! Jo jag kommer ihåg  gamla Bettan "Mulan". Som tur var låg jag inte så många veckor på ön var bara "maskinare". Men jag har varit med om en helt suverän resa med marinen från Kungsholmen till Stockholm med ett gäng båtar. Det var PB: som skulle lära sig navigera dag/natt plus dom egna markeringar som marinen hade eller kanske fortfarande har. Vi gick från Kungsholmen och nu plockar jag från minnet: Kungsholmen-Kalmarsund-Oskarshamn-Västervik-St annas skärgård-Norrköping-Oxelösund-Södertälje-Enköping-För att lägga till utan för Skeppsholmen, för att sedan gå tillbaka. En resa för livet kan man lätt säga.

Vad vi kallade en "Båtkurs".

MVH Tommy

• Fint 1

1 minut sedan, skrev Scandinaviancorner:

Mul 16 låg i Fårösund och var nog sveriges största fyllebåt

Japp, Grottlänningar...

MVH Tommy

6 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ja bland annat

Hoppas verkligen jag kan komma till Khao lak snart, så vi kan ses!

Annars är du välkommen till metropolen Partille, mest känt för Thai House:smile:, ett stenkast från Gbg, om man kan kasta 400-500 meter...

MVH Tommy 

Edited by Tommy
  • Fint 3

Minns att flottan hade en vedettbåt på Ka3 som hade 24h beredskap... Där krökade dom rätt hårt på helgerna...hehe Då var det ju fortfarande U-båts jagande. Vet inte hur många dygn t.o.t vi var och "plingade" med Bevakningsbåt 70.

• Fint 1

7 minuter sedan, skrev Tommy:

Vad gäller det pågående bygget av AXEL, så undrar jag om NN inte funderat på att det saknas en uteplats att sitta på däck?

Den svenska sommaren har ju sina fina dagar, och då vill man kanske sitta i sittbrunn eller på däck och fika, eller kröka och käka sill, efter en kanaltur?

Jag tycker det behövs en uteplats! Korta styrhytten i bakkant, eller flytta den föröver, bygg ut däcket/taket bakom styrhytten, kanske hela vägen till akterspegeln, och sätt ett räckverk runtom, så har ni en plats att sola på, på dagtid, och umgås på, på kvällarna.

MVH Tommy

Nix,  det fattas inte uteplats.

Akterdäck kommer bli lite större för vi ska korta av akterruffen i bakkant.

Det ska inte vara fler än 2-4 personer ombord vid våra resor och dom får plats bak.

Det är ju inte lätt att se hur det blir ännu då stora delar är bortkapat.

Sola ska man kunna göra på taket bak.

• Fint 5

Veteran

• Naam kaeng unlocked this topic