Jump to content
IGNORERAD

Gammal båt igen!

Mr Ning Ning
 Dela

Recommended Posts

Stilfullt och imponerande, hoppas du fortsätter att uppdatera tråden.

• Ge karma 4

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Stilfullt och imponerande, hoppas du fortsätter att uppdatera tråden.

Håller med till 100%...........

Kanske en av de bästa trådarna på MPR......:thumbsup:

• Ge karma 5
  • Tummen upp 1

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Nä, toan e bäst!:big_smile:

• Haha 1

Sju år i folkskola, det du! Äh, det var inte ADHD!:heat:

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Tackar för det.

Jo då, det kommer uppdateras men nu behöver jag lite lugn och ro en tid från båtar mm.

Kanonjobb ni har gjort Bosse är väll med och ger goda råd antar jag

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Hej!

Här kommer lite info om båten.

Det blev ett antal hektiska dagar för att få båten körbar och användbar för resan till Vättern.

Vi gick upp kl 6 varje dag och jobbade till ca kl 22 så det var jobbigt mot slutet.

Det skulle kopplas div el och fixas med slangar och annat så pentry och toa fungerade.

Till slut var det dags att ta bort dom tunna pressarna som täckt båten under bygget.

Här nedan tittar den fram för första gången nästan färdigmålad.

001.thumb.JPG.8a0ede19bddd3abe3f7a6f4aa981ff6e.JPG

Fredagen den 3e augusti var det dags att ta bort sista pressen och ta bort pallningen under vagnen.

Nu kunde vi för första gången se resultatet av allt jobb.

008.thumb.JPG.4272cd44d0ee345b06f0ac2534088298.JPG

Lördagen den 4e var det äntligen dags för sjösättning och det gick helt utan problem.

010.thumb.JPG.08ae2fa14d864fc84a65c138abfd7985.JPG

Efter en del justeringar mm så provkördes båten ett antal timmar så vi såg att allt var ok.

Söndagen den 5e så startade vi resan hem till Vättern.

Här är 2 bilder under gång när vi passerar mellan Lidingö och Värmdö på väg mot Hammarbyslussen och Mälaren.

IMG_3766.thumb.JPG.2dda8a6e77b768a94ff946ff205e4025.JPG

IMG_3780.thumb.JPG.f21e363437ccc0b408e1870f63b794c4.JPG

Efter att vi slussat ut vid Södertälje stannade vi för natten mellan ön Oaxen och Mörkö.

Vi upptäckte ett läckage vid propelleraxel som vi tätade innan vi sov.

Måndagen den 6e blev det ett 12 timmar långt åkande från Oaxen till infarten på Göta Kanal.

På tisdagen gick vi in till Söderköping för att äta,duscha och en välförtjänt vila.

Här är båten i Söderköpings gästhamn.

016.thumb.JPG.1d067639a4c1f82f104f48aae3be8f9a.JPG

Kanalresan gick utan problem och vi stannade i Borensberg för det obligatoriska fotot framför Göta Hotell.

021.thumb.JPG.5ffbeaf357b32e7b1104d6ea47dbc6c7.JPG

Nu ligger båten i sin hemmahamn och den fick visa vad den tålde på Vättern igår då det blåste upp och vi hade 1,5m höga vågor att gå emot.

Allt gick dock bra men vi var rejält trötta när vi kom hem.

Nästa vecka ska vi hämta alla saker vi har kvar i Stockholm så vi kan bygga vidare på inredningen i höst och vinter.

Nu lär det dröja en tid till nästa uppdatering men fortsättning följer .

Mr. N-N.

Vad roligt att allt gick bra! Båten såg fin ut i plurret! 

Hur tätade du läckage då båten låg i vattnet?

Finns det något ( nu när du använt båten en sväng ) som du önskar du gjort annorlunda? 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Inte illa!

MVH

• Ge karma 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Håller med dig till 100%

En riktigt bra, intressant och detaljerad tråd som lätt hör till de absolut bästa trådarna.

• Ge karma 2

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Kul att båten gillas.

Det sitter en "hylsa" runt propelleraxel och fram på den sitter en packbox som går att dra åt.

Sen får man trycka i fett med den fettpress vi monterade.

Detta verkar ha blivit eftersatt av tidigare ägare så vi har tryckt i nästan 1kg fett under denna resa.

Men nu verkar det som det är fullt och tätt.

Jag kan inte komma på något just nu som jag skulle byggt annorlunda.

Tyvärr fick vi ju bygga en del provisorisk mot slutet för att komma iväg.

Och detta  gör att vi får bygga om vissa saker när vi tagit upp båten.

Sen ska några saker bytas ut som visade sig var av dålig kvalitet.

Tyvärr har båttillbehör blivit mkt sämre sen Kina tog över tillverkningen.

Annars står en nyare motor och ett hydrauliskt backslag högst på önskelistan.

Det var lite krångligt att börja köra med mekaniskt backslag igen och dom låter mkt mer än ett hydrauliskt.

Om du vill kan jag höra med en bekant, om backslaget (ZF) minns inte om han hade motor ock.

Såg hans hemmabygge för ett par år sedan, det blev aldrig färdigt, han var gammal och skröplig och åkte på en stroke för nåt år sedan...

Vet faktiskt inte om han har kvar båten, ett gediget bygge i stål, den stod i en verkstadslokal i närheten av göteborgstraktens bästa Thaihak!

Gubben var en riktig Uppfinnarjocke, han var stamkund hos oss och jag hos honom (han reste till Tyskland i princip varje vecka...).

MVH

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 4

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Kunde inte låta bli, tog en sväng förbi grannen (Kompisen till han som byggde båtarna!)...

Båten jag tittat på tidigare var såld.

MEN det visade sej att det fanns en båt till, tyvärr har den stått utomhus i många år, motor och backslag står på marken bakom skrovet.

Lite bilder, motorn är en VP TMD nånting. Backslaget fick jag en bra bild på märkskylten, på motorn hittade jag ingen.

155401377_gammal(1).thumb.jpg.302e64db7dd2bff3467d94c15fa30279.jpg

246301832_gammal(2).thumb.jpg.e0967ed6d3bc2f67de7b8738780cd96e.jpg

1586750988_gammal(4).thumb.jpg.078620f35b20a6e621aa5962bf20e57f.jpg

150265026_gammal(5).thumb.jpg.fd77489a6f989df3d98a09a8dde3977f.jpg

1812987291_gammal(9).thumb.jpg.74b49d54a49ff5678eae96c59744482f.jpg

Man kan se motorn under akterspegeln.

1160621398_gammal(10).thumb.jpg.26eb464517adfa2ebf71b7fcaa7938f2.jpg

En riktig skrotgård, här finns nog allt...

MVH

Fan vad häftigt, nu blir nog mister NN mindre trött!!

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Kunde inte låta bli, tog en sväng förbi grannen (Kompisen till han som byggde båtarna!)...

Båten jag tittat på tidigare var såld.

MEN det visade sej att det fanns en båt till, tyvärr har den stått utomhus i många år, motor och backslag står på marken bakom skrovet.

Lite bilder, motorn är en VP TMD nånting. Backslaget fick jag en bra bild på märkskylten, på motorn hittade jag ingen.

155401377_gammal(1).thumb.jpg.302e64db7dd2bff3467d94c15fa30279.jpg

246301832_gammal(2).thumb.jpg.e0967ed6d3bc2f67de7b8738780cd96e.jpg

1586750988_gammal(4).thumb.jpg.078620f35b20a6e621aa5962bf20e57f.jpg

150265026_gammal(5).thumb.jpg.fd77489a6f989df3d98a09a8dde3977f.jpg

1812987291_gammal(9).thumb.jpg.74b49d54a49ff5678eae96c59744482f.jpg

Man kan se motorn under akterspegeln.

1160621398_gammal(10).thumb.jpg.26eb464517adfa2ebf71b7fcaa7938f2.jpg

En riktig skrotgård, här finns nog allt...

MVH

Det ser ut som ett ställe jag skulle trivas att titta runt på.

Brukar alltid finnas något av intresse på såna ställen.

Tyvärr är varken motor eller backslag något för oss att ha i båten.

Vi kan inte montera större än en 4cyl maskin på 70-100hk och backlaget bör ha minst 3till1 i utväxling.

• Ge karma 3

Veteran

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Fan vad häftigt, nu blir nog mister NN mindre trött!!

Noterade Italy och då är det inte kvalitetsgrejer.

• Skål 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Wanchai:

Noterade Italy och då är det inte kvalitetsgrejer.

Jobbade på Stena Forteller och Forerunner för 6-7 år sedan...

Det var 3 RoRo fartyg i serien den tredje heter Forecaster, alla byggda i Kina och riktigt eländiga, de sämsta fartyg jag varit i maskin på.

De har 4st Sulzer 8ZAL40S Dieslar var, på totalt 24000kW, drygt 32000 Hk.

En av båtarna har 4 Italienska Maskiner, en har 4 byggda i Frankrike och den sista har 2 från vardera land, den med Italienska maskiner är bäst, inga stora problem med maskinerna, den med 4 Franska är ett jävla helvete, den med 2 av varje har ialla fall 2 bra maskiner...

Motorblocken på de franska är mycket tveksamt gjutna, läcker kylvatten och olja överallt, hela tiden...

MVH

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 4

Dela på andra sajter

Det var 3 RoRo fartyg i serien den tredje heter Forecaster, alla byggda i Kina och riktigt eländiga, de sämsta fartyg jag varit i maskin på.

En av båtarna har 4 Italienska Maskiner, en har 4 byggda i Frankrike och den sista har 2 från vardera land, den med Italienska maskiner är bäst, inga stora problem med maskinerna, den med 4 Franska är ett jävla helvete, den med 2 av varje har ialla fall 2 bra maskiner...

Motorblocken på de franska är mycket tveksamt gjutna, läcker kylvatten och olja överallt, hela tiden...

MVH

Att jämföra två skitländer med varandra säger inget om kvalitet!

Vad har dessa länder för kvalitetsprodukter i övrigt?

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
  • Haha 2
Dela på andra sajter

MVH

Det måste ha vart från England dessa maskiner, dom kan göra skit!:big_smile:

• Haha 1

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Wanchai:

Att jämföra två skitländer med varandra säger inget om kvalitet!

Vad har dessa länder för kvalitetsprodukter i övrigt?

Dom har Fassi styckegods kranar, och nu har finska HIAB köpt dom!

Ändrades av audirs2

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev audirs2:

Dom har Fassi styckegods kranar, och har finska HIAB nu köpt!

Hepp hepp, HIAB är från början Svenskt, grundades i Hudiksvall/Hälsingland och hade länge tillverkning och utveckling där, har väl aldrig haft något med Pekka att göra!!!

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Hepp hepp, HIAB är från början Svenskt, grundades i Hudiksvall/Hälsingland och hade länge tillverkning och utveckling där, har väl aldrig haft något med Pekka att göra!!!

Hipp hopp happ! Finska Cargoteck köpte Hiab för många år sedan! Världen består inte bara av svenska företag, finns nog lite andra åxå! :big_smile: Men ni ungdomar vet alltid bäst!

Ändrades av audirs2
  • Tummen upp 1
  • Haha 2

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev audirs2:

Hipp hopp happ! Finska Cargoteck köpte Hiab för många år sedan!

Hoppsan...var tvungen o googla det.....stämmer Pekka var inblandad några år, men synd o kalla HIAB finskt...

År 1944 grundade skidtillverkaren Eric Sundin från Arbrå företaget i Hudiksvall, för att underlätta och mekanisera den tunga timmerhanteringen för skidtillverkningen.[1] År 1967 gick man samman med konkurrenten AB Bröderna Forslund & co från Skellefteå (Foco), grundat 1945, och Hiab-Foco bildades. Man koncentrerade tillverkningen komponenter till Skellefteå och krantillverkningen skedde i Hudiksvall.[2] Hiab köpte 1978 Jonsereds Fabrikers krantillverkning. År 1983 bolagiserades Skellefteådelen av företaget och man tog namnet Hydrauto där man tillverkade ventiler och cylindrar. Detta kom senare att köpas av det indiska företaget Wipro.[3] År 2011 flyttades tillverkningen till Indien.

År 1985 köpte finska Partek Corporation Hiab och dotterbolaget Jonsered. Tre år senare, 1988, köpte de krantillverkaren Loglift. År 1990 bytte man namn från Hiab-Foco till Hiab. År 2000 förvärvades Zeteco-koncernen (inklusive bland annat varumärkena Zepro och Waltco bakgavellyftar). Samma år förvärvas lastbilsmonterade gaffeltruckarna Moffett och Princeton Piggy Back. År 2002 förvärvades Partek av Kone Corporation. År 2004 fick företagets affärsområde för lasthantering varumärket Hiab. År 2005 delades Kone i Kone respektive Cargotec Corporation, som noterades på Helsingforsbörsen. Cargotec bestod då av Hiab lasthantering, Kalmar containerhantering och MacGREGOR marin lasthantering. 29 november 2012 varslades 150 personer vid Hudiksvallsfabriken i samband med att man flyttade delar av produktionen till Polen. 11 februari 2014 varslades återstoden av produktionspersonalen i och med att all produktion flyttades till Polen.

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Hoppsan...var tvungen o googla det.....stämmer Pekka var inblandad några år, men synd o kalla HIAB finskt...

År 1944 grundade skidtillverkaren Eric Sundin från Arbrå företaget i Hudiksvall, för att underlätta och mekanisera den tunga timmerhanteringen för skidtillverkningen.[1] År 1967 gick man samman med konkurrenten AB Bröderna Forslund & co från Skellefteå (Foco), grundat 1945, och Hiab-Foco bildades. Man koncentrerade tillverkningen komponenter till Skellefteå och krantillverkningen skedde i Hudiksvall.[2] Hiab köpte 1978 Jonsereds Fabrikers krantillverkning. År 1983 bolagiserades Skellefteådelen av företaget och man tog namnet Hydrauto där man tillverkade ventiler och cylindrar. Detta kom senare att köpas av det indiska företaget Wipro.[3] År 2011 flyttades tillverkningen till Indien.

År 1985 köpte finska Partek Corporation Hiab och dotterbolaget Jonsered. Tre år senare, 1988, köpte de krantillverkaren Loglift. År 1990 bytte man namn från Hiab-Foco till Hiab. År 2000 förvärvades Zeteco-koncernen (inklusive bland annat varumärkena Zepro och Waltco bakgavellyftar). Samma år förvärvas lastbilsmonterade gaffeltruckarna Moffett och Princeton Piggy Back. År 2002 förvärvades Partek av Kone Corporation. År 2004 fick företagets affärsområde för lasthantering varumärket Hiab. År 2005 delades Kone i Kone respektive Cargotec Corporation, som noterades på Helsingforsbörsen. Cargotec bestod då av Hiab lasthantering, Kalmar containerhantering och MacGREGOR marin lasthantering. 29 november 2012 varslades 150 personer vid Hudiksvallsfabriken i samband med att man flyttade delar av produktionen till Polen. 11 februari 2014 varslades återstoden av produktionspersonalen i och med att all produktion flyttades till Polen.

Japp, hata allt finskt! SD.

• Haha 4

Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev audirs2:

Japp, hata allt finskt! SD.

Bara Lejonen.....resten älskar vi :)

Men Hiab kommer alltid att förknippas med Hälsingland, Sverige sådetså 

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
  • Haha 2

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...