Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Mars 18, 2016 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 18, 2016 Jag har ett ganska stort intresse av gamla stålbåtar som jag visat i en tråd tidigare. Och nu är det dags igen. Båten kom ut på blocket för några veckor sedan för 70000kr. Så vi åkte och tittade på den och sen la vi ett bud på den. Säljaren hade en del som var intresserade och som skulle lämna bud men inget hände. Han återkom med ett motbud som vi inte tog utan vi stod fast vid vårt bud. Till slut gav han upp och tog vårt bud så nu är man projektägare igen. Så här ser båten ut just nu efter några år på land. Invändigt ser det ut som en tornado gått fram.. Skräp och prylar överallt och absolut ingen ordning alls. Så nu i veckan som kommer ska vi åka och tömma och städa ur båten ordentligt. Sen börjar jobbet att få den som vi vill ha den. Aktersalongen ska höjas och framrutorna byggas om från 4 rutor till 3. I förruffen ska det byggas toalettutrymme och en sovplats för kapten. Maskinen ska ses över och snyggas till. Sen tillkommer säkert 1000 saker till innan sjösättning som beräknas bli någon gång under nästa sommar. Massor med jobb är det men det ska bli skoj att renovera båten. Ska försöka lägga ut bilder under resans gång. m v h Mr N-N 2 88 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 18, 2016 Dela Inlagd Mars 18, 2016 10 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Jag har ett ganska stort intresse av gamla stålbåtar som jag visat i en tråd tidigare. Och nu är det dags igen. Båten kom ut på blocket för några veckor sedan för 70000kr. Så vi åkte och tittade på den och sen la vi ett bud på den. Säljaren hade en del som var intresserade och som skulle lämna bud men inget hände. Han återkom med ett motbud som vi inte tog utan vi stod fast vid vårt bud. Till slut gav han upp och tog vårt bud så nu är man projektägare igen. Så här ser båten ut just nu efter några år på land. Invändigt ser det ut som en tornado gått fram.. Skräp och prylar överallt och absolut ingen ordning alls. Så nu i veckan som kommer ska vi åka och tömma och städa ur båten ordentligt. Sen börjar jobbet att få den som vi vill ha den. Aktersalongen ska höjas och framrutorna byggas om från 4 rutor till 3. I förruffen ska det byggas toalettutrymme och en sovplats för kapten. Maskinen ska ses över och snyggas till. Sen tillkommer säkert 1000 saker till innan sjösättning som beräknas bli någon gång under nästa sommar. Massor med jobb är det men det ska bli skoj att renovera båten. Ska försöka lägga ut bilder under resans gång. m v h Mr N-N Sked, tändare osv, en gammal pundare var min första tanke! 4 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Mars 18, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 18, 2016 2 minuter sedan, skrev audirs2: Sked, tändare osv, en gammal pundare var min första tanke! Säljaren såg ganska sliten ut men tydligen har det varit mest supa ombord. Han var trevlig ändå,,och glad att någon vill förbarma sig över båten. 7 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 18, 2016 Dela Inlagd Mars 18, 2016 7 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Säljaren såg ganska sliten ut men tydligen har det varit mest supa ombord. Han var trevlig ändå,,och glad att någon vill förbarma sig över båten. Vad har den för motor? 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Mars 18, 2016 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 18, 2016 (ändrad) 11 minuter sedan, skrev audirs2: Vad har den för motor? Det är en Bolinder Munktell diesel typ 1054BR. En mäktig pjäs. 4cyl, 4,5liter slagvolym, 46hk vid 1500varv, vikt 950kg med backslag. Den är troligen från 1956 då jag hittat en med nära tillv nr från 1957. Ändrades Mars 18, 2016 av Mr Ning Ning 12 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Odin Inlagd Mars 18, 2016 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 18, 2016 Nice. Älskar renoveringar och människor som som orkar genomföra dom. 10 Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... M33 Inlagd Mars 18, 2016 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 18, 2016 1 timme sedan, skrev audirs2: Sked, tändare osv, en gammal pundare var min första tanke! Maskeringstejp och toapapper, en smygrunkande målare var min första tanke. 19 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Mars 18, 2016 Dela Inlagd Mars 18, 2016 Ska du inte ha en liten badtunna i båten med? Ska bli intressant och följa renoveringen. /Tummen mitt i handen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Mars 19, 2016 Dela Inlagd Mars 19, 2016 13 timmar sedan, skrev audirs2: Sked, tändare osv, en gammal pundare var min första tanke! hahahahahaha 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Mars 19, 2016 Dela Inlagd Mars 19, 2016 ska bli kul att följa din tråd nu . håller själv på med lite båt objekt . lägg ut bilder ofta om du hinner mvh 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... thomas001 Inlagd Mars 19, 2016 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 19, 2016 Ser ut som ett kanonobjekt att renovera. Ut med rutorna,blästra hela skrovet och överbyggnaden. Tacksamt med båtar i plåt. Utanför GBG tillverkades båtar i plåt som hette Steel Lady för länge sedan. Jag har nog blästrat och målat ett 20 tal vid nyproduktion på den tiden. Minns en Norrman som köpte en 40 footare. Båten blästrad,grundmålad samt bottenmålad. Dubblamotorer plus roder. Det var det enda som var klart i båten. Han körde hem båten sittandes på en pall i styrhytten till Norge.Inga rutor eller annat krimskrams. Bild på en Steel Lady tagen från nätet. 1 20 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 19, 2016 Dela Inlagd Mars 19, 2016 Jag har ett ganska stort intresse av gamla stålbåtar som jag visat i en tråd tidigare. Och nu är det dags igen. Båten kom ut på blocket för några veckor sedan för 70000kr. Så vi åkte och tittade på den och sen la vi ett bud på den. Säljaren hade en del som var intresserade och som skulle lämna bud men inget hände. Han återkom med ett motbud som vi inte tog utan vi stod fast vid vårt bud. Till slut gav han upp och tog vårt bud så nu är man projektägare igen. Så här ser båten ut just nu efter några år på land. Invändigt ser det ut som en tornado gått fram.. Skräp och prylar överallt och absolut ingen ordning alls. Så nu i veckan som kommer ska vi åka och tömma och städa ur båten ordentligt. Sen börjar jobbet att få den som vi vill ha den. Aktersalongen ska höjas och framrutorna byggas om från 4 rutor till 3. I förruffen ska det byggas toalettutrymme och en sovplats för kapten. Maskinen ska ses över och snyggas till. Sen tillkommer säkert 1000 saker till innan sjösättning som beräknas bli någon gång under nästa sommar. Massor med jobb är det men det ska bli skoj att renovera båten. Ska försöka lägga ut bilder under resans gång. m v h Mr N-N Måste vart ett bra köp, iaf att dömma av bilderna...vad var det för knota i den? Har du lyckats finna båtens tidigare historia? Skickat från min LG-D855 via Tapatalk 2 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Mars 19, 2016 Dela Inlagd Mars 19, 2016 15 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Det är en Bolinder Munktell diesel typ 1054BR. En mäktig pjäs. 4cyl, 4,5liter slagvolym, 46hk vid 1500varv, vikt 950kg med backslag. Den är troligen från 1956 då jag hittat en med nära tillv nr från 1957. 48 minuter sedan, skrev Soengsang: Måste vart ett bra köp, iaf att dömma av bilderna...vad var det för knota i den? Har du lyckats finna båtens tidigare historia? Skickat från min LG-D855 via Tapatalk 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 19, 2016 Dela Inlagd Mars 19, 2016 3 timmar sedan, skrev thomas001: Ser ut som ett kanonobjekt att renovera. Ut med rutorna,blästra hela skrovet och överbyggnaden. Tacksamt med båtar i plåt. Utanför GBG tillverkades båtar i plåt som hette Steel Lady för länge sedan. Jag har nog blästrat och målat ett 20 tal vid nyproduktion på den tiden. Minns en Norrman som köpte en 40 footare. Båten blästrad,grundmålad samt bottenmålad. Dubblamotorer plus roder. Det var det enda som var klart i båten. Han körde hem båten sittandes på en pall i styrhytten till Norge.Inga rutor eller annat krimskrams. Bild på en Steel Lady tagen från nätet. Liknar lite Långedrag Marin! 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Mars 19, 2016 Dela Inlagd Mars 19, 2016 Sen är det bara att segla ner henne till Khao lak 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 19, 2016 Dela Inlagd Mars 19, 2016 21 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner: Sen är det bara att segla ner henne till Khao lak Med alla Mprs, goa gubbar å gummor ombord! 6 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Mars 19, 2016 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 19, 2016 10 timmar sedan, skrev Soengsang: Måste vart ett bra köp, iaf att dömma av bilderna...vad var det för knota i den? Har du lyckats finna båtens tidigare historia? Skickat från min LG-D855 via Tapatalk Båten är i ett bra grundskick. Jag får kolla upp div lagningar på skrovet och kanske byta lite plåt. Det är med all säkerhet en gammal flottningsbåt som blivit höjd och förlängd i skrovet. Under April månad kommer en mkt kunnig kille att kolla alla detaljer i båten. Sen jämför han alla data med div leveransrapporter av flottningsbåtar. Sen kan den svåra forskningen börja och att försöka följa ägarledet bakåt i tiden. Sen får tiden visa hur långt vi kommer i sökandet. 24 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Mars 19, 2016 Dela Inlagd Mars 19, 2016 detta blir intressant att följa! 8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Mars 20, 2016 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 20, 2016 Jag har nu fått mail med dessa bilder på båten. Dom är tagna 2006 då båten var uppställd vid Rastaholm på Mälaröarna i Sthlm. Här kan man se att den hade en kran på akterdäck. Det förklarar varför det sitter en hydraulpump i maskinrummet och en tank under akterdäcket. Jag tycker att det var snyggare med den tunna röda randen på sidan jämfört med den som är där nu. Så jag kommer måla den så när det blir dags för målning. 2 45 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Mars 23, 2016 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 23, 2016 Nu har vi tömt båten på skräp mm. Det blev ett skapligt lass i kärran. Det fanns en del pantglas i båten. 53kr fick vi till fikabröd. Denna hitech toa skall snarast rivas och ersättas med en båt toa enl dagens normer. Nästa gång ska vi plocka ner master och täcka båten. Sen börjar jobbet på allvar. Mr N-N. 2 50 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 23, 2016 Dela Inlagd Mars 23, 2016 Wow - det var ingen dålig båt! Massor av jobb säkert, men mycket för pengarna! Vilket blir ditt användningsområde? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
shell Inlagd Mars 23, 2016 Dela Inlagd Mars 23, 2016 Mycket rolig tråd, eftersom jag själv är intresserad av båtar Däremot skulle jag nog inte våga ge mig på ett så stort projekt själv. Vad är det för mått på båten? Ser inte ut att kräva skepparexamen? Lycka till, kommer att följa tråden med stort intresse 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Mars 23, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 23, 2016 44 minuter sedan, skrev Naam kaeng: Wow - det var ingen dålig båt! Massor av jobb säkert, men mycket för pengarna! Vilket blir ditt användningsområde? Den blir fritidsbåt. Vi ska åka mest på Sveriges kanaler. 6 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Mars 23, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 23, 2016 30 minuter sedan, skrev shell: Mycket rolig tråd, eftersom jag själv är intresserad av båtar Däremot skulle jag nog inte våga ge mig på ett så stort projekt själv. Vad är det för mått på båten? Ser inte ut att kräva skepparexamen? Lycka till, kommer att följa tråden med stort intresse Har inte mätt upp den exakt men ca 10x 2,9m. Dom riktiga måtten ska jag fixa senare. Jag tycker inte detta objekt är så stort. Mitt förra var betydligt värre med 6 tusen mantimmar till färdig båt. 8 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mr Ning Ning Inlagd Mars 23, 2016 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 23, 2016 Jag gjorde denna skiss efter vi tittat på båten första gången. Den visar i stort hur båten ska se ut när den blir klar. Skissen är inte i skala så vissa mått är nog fel på den. Jag gjorde den ur minnet och vi tog bara ca mått på båten då. 1 35 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu