Jump to content
IGNORERAD

Bilkamera, Dashcam


Kenneth4618

Recommended Posts

Kenneth4618

Funderar på att skaffa en bilkamera som underlättar om olyckan skulle vara framme så det behöver inte vara en aktionkamera

 

Har sett att det finns rätt billiga på Kjell&Co, Biltema med flera och undrar om det finns någon här med erfarenhet som kan ge lite tips och råd

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Parkeringhjalp/BilkameraDVR-2000036550/

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/kameror/bilkamera

http://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/ovriga-biltillbehor/full-hd-1080p-3-0-bilkamera-vidvinkel-loop-in?gclid=CJ6-p_OuwssCFeThcgodRQgIzg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    5

  • Kenneth4618

    4

  • Tallviking

    3

  • borje222

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är de lagliga att använda i Sverige? Har hört lite olika.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Precis nyss, skrev nitramj77:

Är de lagliga att använda i Sverige? Har hört lite olika.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har också hört att de ska vara olagliga i Sverige men jag tänkte mest ha min i Thailand för även om man inte råkar ut för en olycka

så kan det fastna en del roliga fordon eller händelser på bild

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ´ska ha den i Thailand, varför köper du inte en på Tukcom i Pattaya?

Det finns flera modeller att välja på

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Precis nyss, skrev möljis:

Om du ´ska ha den i Thailand, varför köper du inte en på Tukcom i Pattaya?

Det finns flera modeller att välja på

Det blir inget Pattaya denna gång utan hämtar ut bilen direkt på flygplatsen i Udon

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev nitramj77:

Är de lagliga att använda i Sverige? Har hört lite olika.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

De är lagliga om de inte stöter fast med skruv utan på sugpropp som går att ta bort. Den får inte starta automatiskt. Du får inte publicera video på internet 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Förvaltningsrätten i Malmö dömde i ett mål där en person sökt tillstånd att ha kamera i bilen men fått nej i Tingsrätten

 

Förvaltningsrätten gav dock sedan mannen tillstånd efter överklagande och resonerade så här:

 

Förvaltningsrätten menar att eftersom kameran är fastsatt i en hållare med sugpropp i ett fordon som ständigt är mer eller mindre i rörelse så kommer de platser som filmas av kameran att variera i tid och rum.

Enligt förvaltningsrätten kommer alltså inte ett specifikt område att övervakas med viss varaktighet av en kamera som är uppsatt och fast på den specifika platsen.

Förvaltningsrätten anser därför att kameran inte kan anses som varaktigt uppsatt i lagens mening.

 

 

Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen.

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Funderar på att skaffa en bilkamera som underlättar om olyckan skulle vara framme så det behöver inte vara en aktionkamera

 

Har sett att det finns rätt billiga på Kjell&Co, Biltema med flera och undrar om det finns någon här med erfarenhet som kan ge lite tips och råd

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Parkeringhjalp/BilkameraDVR-2000036550/

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/kameror/bilkamera

http://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/ovriga-biltillbehor/full-hd-1080p-3-0-bilkamera-vidvinkel-loop-in?gclid=CJ6-p_OuwssCFeThcgodRQgIzg

 

Min funkar utmärkt, den är dock köpt på ALI.

Den går på microSDkort och det ryms massor av film på kortet. Spelar över automatiskt när kortet är fullt.

Man blir lite åksjuk när man kikar på filmen på stora TVn hemma bara.....

Det har även krasch funktion om man bara önskar filma när bilen råkar ut för något.

Sitter med sugproppar. Jag körde ett tag med ljud påslaget, till dess jag kom på att det kan bli lite pinsamt om man råkar säga något dumt i kupén.....

 

Att tänka på är då kanske att det finns kameror som filmar bättre i mörker, än andra.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Funderar på att skaffa en bilkamera som underlättar om olyckan skulle vara framme så det behöver inte vara en aktionkamera

 

Har sett att det finns rätt billiga på Kjell&Co, Biltema med flera och undrar om det finns någon här med erfarenhet som kan ge lite tips och råd

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Parkeringhjalp/BilkameraDVR-2000036550/

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/kameror/bilkamera

http://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/ovriga-biltillbehor/full-hd-1080p-3-0-bilkamera-vidvinkel-loop-in?gclid=CJ6-p_OuwssCFeThcgodRQgIzg

 

Rekommendationen blir att köpa en som har kondensator istället för batteri.

Mitt batteri är dött och går inte att byta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev borje222:

Har själv skickat efter en sådan här från Ali Express,  18 Euro, har ej fått den än.

 

Original-Car-Video-Recorder-G1W-GS108-wi

 

http://www.aliexpress.com

 

Mvh. borje222

Den var väldigt lik Biltemas men billigare

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Den var väldigt lik Biltemas men billigare

 

Jag såg det, och väntar du ett par veckor kan jag berätta om det är något att ha.

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte olagligt att anv dashcam, det finns inget prejudikat ännu.

Har två st som är inhandlade på Tuckom Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev borje222:

 

Jag såg det, och väntar du ett par veckor kan jag berätta om det är något att ha.

 

Mvh. borje222

Då väntar jag också, ser ju intressant ut :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven

Eftersom de även spelar in ljud och polisen vet om detta, så är de försiktiga att få en att betala scamböter. Har haft kamera i tre år, och de fungerar fint. Finns från 350 baht på Lazada.com.

Skickat från min Redmi Note 2 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man dessutom GPS som loggar och man ta upp loggen och visa polisen hur fort man körde enligt den strax innan man blev stoppad är dom lite mer försiktiga i sina "påståenden" om att man körde för fort

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
19 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Den var väldigt lik Biltemas men billigare

 

19 timmar sedan, skrev borje222:

 

Jag såg det, och väntar du ett par veckor kan jag berätta om det är något att ha.

 

Mvh. borje222

 

Det är just den jag har.

Man får med fäste, kabel osv.

Funkar mycket bra.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On ‎2016‎-‎03‎-‎14 at 17:22, skrev borje222:

 

Jag såg det, och väntar du ett par veckor kan jag berätta om det är något att ha.

 

Mvh. borje222

Hur har det gått med kameran? Var det något att ha, eller har du inte fått den ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Transcend Drivepro 200. 160 graders videovinkel och kondensator (batteri kan explodera i värme och har ju också en begränsad överlevnad). Man kan kolla på filmerna direkt på displayen, via USB sladd, via TV-kontakt, ta ut minnes kortet och sätta in det i sin dator eller via WIFI. Kostade 4500baht. Fungerar utmärkt.

 

Man behöver egentligen en kamera i bakrutan också, så man kan ju köpa 2st. Men det finns en modell som jag tror är marknadens bästa: BlackVue 650, den har kamera både fram och bakrutan. Dock lite dyr, typ 11 000baht. Men orsaken till att jag valde bort den var att den saknar display, så om man hamnar i ett akut problem så måste man koppla in den till sin telefon eller dator, lite bökigt om man är stressad.

 

 

transcend drivepro 200.jpg

transcend drivepro 200.jpg

BlackVue-DR650GW-2CH-dual-channel-car-dvr.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎03‎-‎15 at 12:39, skrev Tallviking:

Har man dessutom GPS som loggar och man ta upp loggen och visa polisen hur fort man körde enligt den strax innan man blev stoppad är dom lite mer försiktiga i sina "påståenden" om att man körde för fort

 

 

Visar man den så tar de ju körkortet på plats?

Jag skulle vara försiktig.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Galten:

Visar man den så tar de ju körkortet på plats?

Jag skulle vara försiktig.

 

Var får du den åsikten ifrån ?

 

Det har fungerat utmärkt för mig att tillämpa det beteendet !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Väcker lite liv i denna tråden igen!

har lite funderingar på att köpa en dashcam här i Thailand någon som har lite erfarenhet och kört med något märke som ni är nöjda med? Så tar jag emot tips på en bra kamera, har kollat runt en del på olika kameror men det är ju lite av en djungel av kameror här i Thailand så tips emotages tacksamt.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev matz:

Väcker lite liv i denna tråden igen!

har lite funderingar på att köpa en dashcam här i Thailand någon som har lite erfarenhet och kört med något märke som ni är nöjda med? Så tar jag emot tips på en bra kamera, har kollat runt en del på olika kameror men det är ju lite av en djungel av kameror här i Thailand så tips emotages tacksamt.

 

//matz

Kolla på kameror med bred vinkel, hög upplåsning, nattvision, 

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna fick jag av försäkringsbolaget när jag köpte ny bil förra året. Tjejen från försäkringsbolaget rekommenderade alla kunder att ha kamera i bilen. Trevlig present plus att försäkringen första året ingår iköpet.

IMG_20170308_211616.thumb.jpg.5540f9cfd6ae75661c6111fe92cbea2e.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...