Jump to content
IGNORERAD

Ingen hjälm i Thailand – samhällstjänst på sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Det har väl förekommit i flera år i Thailand. Skillnaden där är väl att thailändarna gottar sig åt detta och ser det som reality underhållning.

Kolla om någon krockar hur många nyfikna som bara ställer sig och titta utan att hjälpa ett dugg. Snarast vara i vägen för räddningspersonal.

Det är väl ett faktum sen länge att svenskars och thailändares inställningar till olyckor skiljer sig rätt markant.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Då får man visa bilder från akuten och riktigt blodiga trafikoffer. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 300
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    22

  • Singha711

    21

  • leifen

    19

  • Surin P3

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Det har väl förekommit i flera år i Thailand. Skillnaden där är väl att thailändarna gottar sig åt detta och ser det som reality underhållning.

Kolla om någon krockar hur många nyfikna som bara ställer sig och titta utan att hjälpa ett dugg. Snarast vara i vägen för räddningspersonal.

Det är väl ett faktum sen länge att svenskars och thailändares inställningar till olyckor skiljer sig rätt markant.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Att svenskar står i vägen och glor/fotograferar är ett stort problem även i Sverige.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att börja jobba, riktlinjerna finns redan.

 

IMG_0686.thumb.JPG.fef35864ff50007bfd4f2

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev SatanG:

 

"Herregud, hur svår kan det vara att dividera antalet som kör utan hjälm bara på en dag med antalet sjukhus i landet och antalet dagar om året?"

 

Borde det inte vara bättre att dividera antalet FÄLLDA vilket ger helt andra siffror?

Jag kan inte se i artikeln att folkhälsomyndigheten säger något annat. Inte heller ser jag dom säga att ALLA FÄLLDA ska göra samhällstjänst, eller att kontrollerna ska öka.

 

Tar man t.ex. 2 ungdomar som upprepade gånger blivit fällda per dag på 1000 sjukhus så har de nått 700,000 ungdomar varav en del av dessa förhoppningsvis kan påverka någon i sin omgivning. Ja jag förstår att det innebär en heltidstjänst per sjukhus men med tanke på hur det set ut med personaltätheten på de sjukhus jag besökt borde det inte vara något större problem. I annat fall går det väl att rekrytera, sjukhusen kan ju förhoppningsvis även frigöra lite personalresurser genom mindre svåra och dyra patienter om projektet bär frukt. 

 

/ SatanG 

 

Så kan du inte räkna. 

Detta är allvarligt och handlar om 40-50 miljoner personer om dagen, varje dag. Och då är det räknat i underkant. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är ett religiöst land. De högaktar deras Buddha. Kanske de skulle ta hjälp av honom. 

Om munkarna förde ut budskapet att bära hjälm när man kör tvåhjulig motorfordon, så kanske de får effekt. De kan nog hitta på något sätt, att baka in de här budskapet i Buddhas andemening och trumma ut de vid varje tillfällen. 

 

Att många bär hjälm i Vietnam….kan de tro ha att göra med att det är en kommunist stat? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

"Förstår du inte att vi pratar om miljoner och åter miljoner som skulle fällas i princip varje dag. "

 

Hur skulle det gå till ?

 

Hur många poliser finns det till förfogande i Thailand för detta jobb ?

 

Läs hela inlägget och inte bara det som du vill/orkar tillgodogöra dig!

 

Då ser du att jag har tagit upp precis vad du nu vänligtvis även upprepar här.

 

Men, uppriktigt sagt, tror jag snarare att du bara blir för ivrig och upprörd när du läser 'vissas' inlägg.

 

Det syns iaf att du ofta missar grovt i din läsförståelse då.

 

Men å andra sidan har du naturligtvis rätt i sak. Det skulle vara fullständigt omöjligt att bötfälla alla som kör omkring utan hjälm. Det saknas helt enkelt rersurser för detta och det var indirekt detta som  IL påpekade och genast fick mothugg för.

 

//Singha711

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
13 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Läs hela inlägget och inte bara det som du vill/orkar tillgodogöra dig!

 

Då ser du att jag har tagit upp precis vad du nu vänligtvis även upprepar här.

 

Men, uppriktigt sagt, tror jag snarare att du bara blir för ivrig och upprörd när du läser 'vissas' inlägg.

 

Det syns iaf att du ofta missar grovt i din läsförståelse då.

 

Men å andra sidan har du naturligtvis rätt i sak. Det skulle vara fullständigt omöjligt att bötfälla alla som kör omkring utan hjälm. Det saknas helt enkelt rersurser för detta och det var indirekt detta som  IL påpekade och genast fick mothugg för.

 

//Singha711

 

 

 

 

:blah::blah::blah::blah::blah:

 

har du tråkigt i Isaan eftersom du spyr ut så mycket skitsnack numera ?

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Singha711:

Hela ordväxlingen med dig hade sin ursprung i att du ifrågasatt IL's uppskattade volymer angående detta.

 

IL hävdade att ca 40-50 miljoner körde utan hjälm i ett land med ca 70 miljoner innevånare, realistiskt?

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

:blah::blah::blah::blah::blah:

 

har du tråkigt i Isaan eftersom du spyr ut så mycket skitsnack numera ?

 

 

Issans obygder knäcker de flesta :)  det behövs mer än en svensk ordlista för att tolka budskapet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Herregud, hur svår kan det vara att dividera antalet som kör utan hjälm bara på en dag med antalet sjukhus i landet och antalet dagar om året?"

 

Borde det inte vara bättre att dividera antalet FÄLLDA vilket ger helt andra siffror?

Jag kan inte se i artikeln att folkhälsomyndigheten säger något annat. Inte heller ser jag dom säga att ALLA FÄLLDA ska göra samhällstjänst, eller att kontrollerna ska öka.

 

Tar man t.ex. 2 ungdomar som upprepade gånger blivit fällda per dag på 1000 sjukhus så har de nått 700,000 ungdomar varav en del av dessa förhoppningsvis kan påverka någon i sin omgivning. Ja jag förstår att det innebär en heltidstjänst per sjukhus men med tanke på hur det set ut med personaltätheten på de sjukhus jag besökt borde det inte vara något större problem. I annat fall går det väl att rekrytera, sjukhusen kan ju förhoppningsvis även frigöra lite personalresurser genom mindre svåra och dyra patienter om projektet bär frukt. 

 

/ SatanG 

 

Jag tar det igen:

 

IL påpekar det orimliga i förslaget och gör en uppskattning av 40-50 milj som kör omkring utan hjälm. Här är delar av IL's inlägg:

 

18 timmar sedan, skrev Isan Lover:

...

Om alla som inte använder hjälm skulle dömas till samhällstjänst skulle det väl leda till att ca 40-50 miljoner människor skulle vara i behov av plats för att utföra denna samhällstjänst, flertalet dessutom förmodligen flera gånger om året, det låter som ett både dåligt, ogenomtänkt och märkligt förslag, tror aldrig att detta blir verklighet, är nog mer ett utspel ifrån Folkhälsominister Piyasakoll Sakolsatayadorn som hoppas synliggöra sig själv och plocka några poäng här.

...

 

Han får genast mothugg och eftersom det är IL så skjuter man in sig på att anklaga honom för realitetsbrist angående denna uppskattning. Här är P3's 'mothugg':

 

12 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Du får nog ta ett snabbt studiebesök till världen utanför din by snart.

Din verklighetsförankring är lite off.

 

Resonemanget och ordväxlingen som följer därefter mellan mig och P3 tar upp detta som utgångspunkt och handlar huvudsakligen om det orimliga i förslaget under dessa premisser:

'om ALLA som inte använder hjälm skulle dömas till samhällstjänst...'.

 

Varken mer eller mindre!

 

Hajar du nu?

 

//Singha711

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

IL hävdade att ca 40-50 miljoner körde utan hjälm i ett land med ca 70 miljoner innevånare, realistiskt?

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

 

Siffran kan man ju diskutera.

 

Men tittar du på din egen text lite mera noggrant så tillåtar den en mängd olika tolkningar.

 

Menas med detta antalet personer som kör omkring utan hjälm minst en gång?

 

Eller avses antalet tillfällen som någon kör motorcyckel hjälmlös i Thailand per dag, vecka, månad eller år?

 

Eller varför inte antalet överträdelser mot 'hjälmförordningen' som är den i sammanhanget mest relevanta tolkningen.

 

Ja, tillämpar man denna (senaste) tolkning så springer siffran ganska snabbt i oanade höjder där vi nog får prata om miljarder snarare, eller hur?

 

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Siffran kan man ju diskutera.

 

Men tittar du på din egen text lite mera noggrant så tillåtar den en mängd olika tolkningar.

 

Menas med detta antalet personer som kör omkring utan hjälm minst en gång?

 

Eller avses antalet tillfällen som någon kör motorcyckel hjälmlös i Thailand per dag, vecka, månad eller år?

 

Eller varför inte antalet överträdelser mot 'hjälmförordningen' som är den i sammanhanget mest relevanta tolkningen.

 

Ja, tillämpar man denna (senaste) tolkning så springer siffran ganska snabbt i oanade höjder där vi nog får prata om miljarder snarare, eller hur?

 

//Singha711

 

Ge dig krångelpelle, är du kränkt? och måste ha rätt in absurdum?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
9 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Siffran kan man ju diskutera.

 

Men tittar du på din egen text lite mera noggrant så tillåtar den en mängd olika tolkningar.

 

Menas med detta antalet personer som kör omkring utan hjälm minst en gång?

 

Eller avses antalet tillfällen som någon kör motorcyckel hjälmlös i Thailand per dag, vecka, månad eller år?

 

Eller varför inte antalet överträdelser mot 'hjälmförordningen' som är den i sammanhanget mest relevanta tolkningen.

 

Ja, tillämpar man denna (senaste) tolkning så springer siffran ganska snabbt i oanade höjder där vi nog får prata om miljarder snarare, eller hur?

 

//Singha711

 

 

Ditt resonemang förutsätter ju att alla skyldiga blir ertappade och lagförda för sina överträdelser, vilket ju är lika orealistiskt som det du själv stolpar upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

12 minuter sedan, skrev knasen:

 

Ditt resonemang förutsätter ju att alla skyldiga blir ertappade och lagförda för sina överträdelser, vilket ju är lika orealistiskt som det du själv stolpar upp.

 

Men Knasen,

 

du behöver bara skrolla upp några inlägg och då ser du en sammanfattning vad hela resonemanget från min sida bygger på, dvs

 

'Om ALLA som inte använder hjälm skulle dömas till samhällstjänst..' är premisserna för det som jag sida upp och sida ner diskuterar här.

 

Hur många gånger behöver jag upprepa samma sak om och om?

 

Läser ni aldrig inlägg i sin helhet och i sitt sammanhang då blir det ju bara pannkaka till slut!

 

Jag tror snart att en somalisk analfabet har bättre läsförståelse än genomsnitts-MPRaren.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Om alla som inte använder hjälm skulle dömas till samhällstjänst skulle det väl leda till att ca 40-50 miljoner människor skulle vara i behov av plats för att utföra denna samhällstjänst, flertalet dessutom förmodligen flera gånger om året, det låter som ett både dåligt, ogenomtänkt och märkligt förslag, tror aldrig att detta blir verklighet, är nog mer ett utspel ifrån Folkhälsominister Piyasakoll Sakolsatayadorn som hoppas synliggöra sig själv och plocka några poäng här.

 

Vill man på allvar få det Thailändska folket att använda hjälm kunde ju polisen själva börja med det först, sen skulle det nog krävas år av information och utbildning i bl.a skolor i kombination med så pass höga böter att folk inte har råd att köra utan hjälm.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

53 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

IL hävdade att ca 40-50 miljoner körde utan hjälm i ett land med ca 70 miljoner innevånare, realistiskt?

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

 

27 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Siffran kan man ju diskutera.

 

Men tittar du på din egen text lite mera noggrant så tillåtar den en mängd olika tolkningar.

 

Menas med detta antalet personer som kör omkring utan hjälm minst en gång?

 

Eller avses antalet tillfällen som någon kör motorcyckel hjälmlös i Thailand per dag, vecka, månad eller år?

 

Eller varför inte antalet överträdelser mot 'hjälmförordningen' som är den i sammanhanget mest relevanta tolkningen.

 

Ja, tillämpar man denna (senaste) tolkning så springer siffran ganska snabbt i oanade höjder där vi nog får prata om miljarder snarare, eller hur?

 

//Singha711

 

 

Så, alla 3 inlägg citerade åt dej så du slipper att spekulera vilt i olika tillämpningar/tolkningar.

 

Vad i min text är det som "tillåtar en mängd olika tolkningar"??

 

Skickat från min Knut-Ester 222,5 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev leifen:

Ge dig krångelpelle, är du kränkt? och måste ha rätt in absurdum?

 

Kränkt? :rotfl::rotfl::rotfl:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vietnam: Hård implementering från dag 1 samt att böterna avskräckte, liksom hot/rykten om att motorcykeln kunde konfiskeras. Så minns jag det i alla fall.

 

Sen kan man fundera över vad bära hjälm egentligen har för effekt. I Vietnam stryker fortfarande rätt många med, även om den officiella statistiken visar en liten minskning som sammanfaller med införande av hjälmtvång. Officiella statistiken dock (precis som i Thailand)  något trubbig, endast de som dör inom 7 dagar från olyckstillfället räknas in. WHO:s siffror betydligt högre (precis som i Thailand). De flests kör dessutom med papphjälm, som troligen inte hjälper så mkt när det väl smäller. 

Folk som kör på fylllan sägs vara det största problemet och det har man inte kommit tillrätta med.

http://english.vietnamnet.vn/fms/society/115199/drunk-driving-cause-70-percent-of-road-accidents-in-vietnam.html

Att det är än värre i Thailand än Vietnam avseende trafikolyckor tror jag för egen del mest beror på att hastigheterna på vägarna är mycket högre i Thailand. Inte på skillnader i  hjälmanvändande.

 

 

Statistik från Vietnam:

56e9722f72dac_trafficdeathsvietnam.thumb

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-15 at 13:33, skrev Isan Lover:

Hej

 

Detta var ett förslag som knappast kommer att bli verklighet utanför städerna och med tanke på hur många som kör dagligen utan hjälm skulle sjukhusen nog behöva bygga ut för att få plats med alla som ska göra samhällstjänst, har svårt att se hur detta skulle kunna förverkligas.

Med vänlig hälsning isan lover

Hahah lite verklighetsanknuten är du iaf :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag tycker samhällstjänst är ett bra straff

Erfarenhet is da shit :rotfl:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man ska nog skilja på hur många som åker utan hjälm och hur många som åker fast för det

 

Men om Herr Mäster Singha har rätt vilket han naturligtvis har "Förstår du inte att vi pratar om miljoner och åter miljoner som skulle fällas i princip varje dag. " så får polisen jobba på lite och då blir det fullt på sjukhusen

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man skulle kunna börja med de som åker fast för rattfylla så de får besöka akutmottagningen eller åka med de som hämtar upp trafikoffren

 

Hjälmlösa får åka till polisstationen  och kolla in smaskiga filmer från olika olyckor

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev leifen:

Ge dig krångelpelle, är du kränkt? och måste ha rätt in absurdum?

De som kommer av rasen Herrefolk  blir nog inte kränkta då de alltid har rätt och vet bäst samt är mycket bättre än alla andra

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog mer på att grannländerna har varit ockuperade och har fått ärva ett styrelseskick med viss ordning och förståelse över en rättsordning och lagar.

 

Thailand är nästan rättslöst när det gäller att följa lagar och visa respekt för regler. 

 

"I am thai, and I do what I want"

 

Därför finner man gott nybakat bröd i alla grannländerna :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev thomas001:

Verkar vara ett rätt så lätt problem att lösa. Jag bor i en mindre stad som heter Khrong Khlong och här använder i princip ingen hjälm. Existerar knappt att snuten har några kontroller. 4.5 mil norr om oss ligger Kampeangphet och där ser det ut som om nästan alla använder hjälm. Men så har snutarna kontroller varje dag i flera korsningar. Så visst går det att lösa även i Thailand.

Hej

Visst är det så, skulle poliserna själva börja använda hjälm och prioritera upp brott som att köra utan hjälm i förhållande till andra brott och lägga mer resurser på detta skulle säkerligen användandet av hjälm öka på alla platser man kan förvänta sig att stöta på en polis.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Visst är det så, skulle poliserna själva börja använda hjälm och prioritera upp brott som att köra utan hjälm i förhållande till andra brott och lägga mer resurser på detta skulle säkerligen användandet av hjälm öka på alla platser man kan förvänta sig att stöta på en polis.

Med vänlig hälsning isan lover

Oj, nu när du säger det så var det bra länge sen jag såg en polis på moppe utan hjälm. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...