Jump to content
IGNORERAD

Ingen hjälm i Thailand – samhällstjänst på sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Var har du fått det ifrån att majoriteten bär hjälm i Thailand, låter helt otroligt om man räknar med landsbygden i denna statistik?

Men att mer än 50% numera är nyktra när dom kör bil tror jag, så visst sker det en förändring men det går inte så fort.

Med vänlig hälsning isan lover

Oj jag glömde visst att din by representerar hela Thailand..... Nej jag har sett det med egna ögon. I Bangkok där jag bor, har i princip alla hjälm. Och kommer man uppåt isaan där jag har hus, så används det på dom stora vägarna till väldigt stor del. Att man sen ej använder hjälm på byvägarna mellan risfält räknar jag inte. Då alla vet att risken där är obefintlig att åka fast huruvida.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 300
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    22

  • Singha711

    21

  • leifen

    19

  • Surin P3

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

26 minuter sedan, skrev janne_h:

  I Bangkok där jag bor, har i princip alla hjälm.

 

I CM kör merparten utan hjälm, så jag måste hålla med IL ang frekvensen av hjälmanvändningen.  För övrigt så tycker jag att böterna borde vara mycket högre än vad de är i dag, kanske 2000-3000 Baht eller nåt liknande för att det skall verka avskräckande.

Samhöllstjänst förslaget tror jag inte mycket på. Folk tror ju inte att de själva råkar ut för en olycka (händer bara andra) och skulle det mot förmodan hända, så har de ju garderat sig med krimskrams och Buddhasymboler runt halsen. Dessutom brukar ju motorcyklarna vara beskyddade av Buddha, med det vita snöre som många har knutit fast på mc:n. Nä, hjälm, vad ska man med det till.....:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Chryzaliz:

Ja Du, Persistant, det var verkligen ett relevant inlägg. Medlemmen Du hoppar på har ju inte ens kommenterat i tråden.
Om Du har problem med att en medlem har andra åsikter än Du så kan Du väl starta en tråd i ämnet.

Hej

Men är det värt besväret , då många tydligen tycker att bla hjälmtvång är besvärande

Men för övrigt gillar jag påhopp där tydligen hjälm har saknats vi ett par tillfälle

Mvh
Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Isan Lover:

...

Om alla som inte använder hjälm skulle dömas till samhällstjänst skulle det väl leda till att ca 40-50 miljoner människor skulle vara i behov av plats för att utföra denna samhällstjänst, flertalet dessutom förmodligen flera gånger om året...

 

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Du får nog ta ett snabbt studiebesök till världen utanför din by snart.

Din verklighetsförankring är lite off.

 

P3, v.g. förklara vad som är orimligt i dessa siffror.

När du tänker efter och framförallt inser vad som texten innehåller och vad som inte står där, då måste väl även du inse att siffrorna närmast är i underkant.

Låt dig inte förblindas att det är IL som skriver, hur mycket det än kliar i fingret.

 

//Singha711

 

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Hur kommer det sig då att i t.ex Vietnam är hjälmbärandet nästan 100%-igt ?

 

Hur förklarar du den enorma skillnaden i hjälmbärande mellan Thailand och Vietnam ?

 

Dom har ju samma klimat !

Hej

Varför just Vietnam skiljer sig mot andra länder i regionen vet jag inte.

Men tar du och tittar på länder som Laos, Burma, Kambodja, Indien, Indonesien Filippinerna m.fl är användandet av hjälm väldigt likt Thailand, det gäller väl även Indien, Pakistan, Bangladesh, Nepal i Asien, användandet av hjälm i Mellanöstern och Afrika är väl också mer likt Thailand än Vietnam.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Singha711:

 

 

P3, v.g. förklara vad som är orimligt i dessa siffror.

När du tänker efter och framförallt inser vad som texten innehåller och vad som inte står där, då måste väl även du inse att siffrorna närmast är i underkant.

Låt dig inte förblindas att det är IL som skriver, hur mycket det än kliar i fingret.

 

//Singha711

 

 

 

Bara räknade lite snabbt i huvudet...

 

40-50 miljoner som kör utan hjälm i Thailand? OK.

 

Av Thailands ca 70 miljoner invånare - hur många är i fysisk form för att faktiskt färdas på en moped och dömas i domstol? Bara gissar på 45 miljoner.

Plus nån miljon turist som kör utan hjälm.

 

Kör alla utan hjälm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Surin P3:

 

Av Thailands ca 70 miljoner invånare - hur många är i fysisk form för att faktiskt färdas på en moped och dömas i domstol...

 

 

Det står inte i texten att med siffran avses antalt som skulle dömas i domstol.

 

Och även om det hade stått där så hade det ytterligare understrukit orimligheten i detta förslag vilket var IL's underförstådda andemening med inlägget.

 

Eller har du helt tappat fotfäste och tror att detta är ett realistiskt förslag och då i alla delar och med alla nödvändiga konsekvenser?

 

Nej, det tror t.o.m. jag inte om dig utan i din lilla kammare bedömmer du nog detta som ett populistiskt utspel i syfte att avleda uppmärksamheten från de verkliga problemen i landet. Helt i thailändsk politisk tradition oberoende vem som för tillfället styr landet.

 

Kan vi vara överens om detta?

 

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Du får nog ta ett snabbt studiebesök till världen utanför din by snart.

Din verklighetsförankring är lite off.

Hej

 

Jag reser allt runt lite i landet och enligt mina erfarenheter är det bara en majoritet som bär hjälm i turistorter och större städer, övriga landet är det tvärtom en majoritet som saknar detta

 

I större städer som Udon Thani vet alla om vilken tid och på vilken plats polisen har sina kontroller och då väljer man en annan väg eller tar på sig en hjälm, men en kort stund efter det att kontrollerna är slut kör dom flesta utan igen.

 

Det är mycket som man kan ha synpunkter på i Thailands trafik, t.ex att det sägs att bara är 50% har körkort, att minderåriga kör, att många fortfarande är berusade, att massor av fordon skulle bli underkända vid en Svensk besiktning, att man ofta kör med överlaster, att man har passagerare högst upp på lasten, att det fortfarande finns folk som åker på taket på lokalbussar och skolbussar, att folk hänger på utsidan av fordon vid färd, att det anses vara ok att köra mot trafiken om man håller sig nära vägkanten, att det anses vara ok att köra om trots möte, att man inte alls behöver stanna vid rött ljus eller stoppmärke, o.s.v.

 

Så visst finns det en del att jobba med.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

I CM kör merparten utan hjälm, så jag måste hålla med IL ang frekvensen av hjälmanvändningen.  För övrigt så tycker jag att böterna borde vara mycket högre än vad de är i dag, kanske 2000-3000 Baht eller nåt liknande för att det skall verka avskräckande.

Samhöllstjänst förslaget tror jag inte mycket på. Folk tror ju inte att de själva råkar ut för en olycka (händer bara andra) och skulle det mot förmodan hända, så har de ju garderat sig med krimskrams och Buddhasymboler runt halsen. Dessutom brukar ju motorcyklarna vara beskyddade av Buddha, med det vita snöre som många har knutit fast på mc:n. Nä, hjälm, vad ska man med det till.....:rolleyes:

Hej

Självklart är det så och CM är inte unikt på något sätt, man undrar om en del pratar om samma land när det påstått stora användandet av hjälm i Thailand.

Skulle hälmanvändandet vara så utbrett och vanligt som en del Svenskar påstår skulle nog inte så många dö och skadas i trafiken som är fallet nu, och ett förslag om samhällstjänst skulle nog inte behövas.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Det står inte i texten att med siffran avses antalt som skulle dömas i domstol.

 

Och även om det hade stått där så hade det ytterligare understrukit orimligheten i detta förslag vilket var IL's underförstådda andemening med inlägget.

 

Eller har du helt tappat fotfäste och tror att detta är ett realistiskt förslag och då i alla delar och med alla nödvändiga konsekvenser?

 

Nej, det tror t.o.m. jag inte om dig utan i din lilla kammare bedömmer du nog detta som ett populistiskt utspel i syfte att avleda uppmärksamheten från de verkliga problemen i landet. Helt i thailändsk politisk tradition oberoende vem som för tillfället styr landet.

 

Kan vi vara överens om detta?

 

//Singha711

 

 

Nja, jag anser fortfarande att 40-50 miljoner inte kör utan hjälm i Thailand.

Och tycker att själva idén om samhällstjänst för dem som gör det, är en bra tanke.

 

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Jag reser allt runt lite i landet och enligt mina erfarenheter är det bara en majoritet som bär hjälm i turistorter och större städer, övriga landet är det tvärtom en majoritet som saknar detta

 

I större städer som Udon Thani vet alla om vilken tid och på vilken plats polisen har sina kontroller och då väljer man en annan väg eller tar på sig en hjälm, men en kort stund efter det att kontrollerna är slut kör dom flesta utan igen.

 

Det är mycket som man kan ha synpunkter på i Thailands trafik, t.ex att det sägs att bara är 50% har körkort, att minderåriga kör, att många fortfarande är berusade, att massor av fordon skulle bli underkända vid en Svensk besiktning, att man ofta kör med överlaster, att man har passagerare högst upp på lasten, att det fortfarande finns folk som åker på taket på lokalbussar och skolbussar, att folk hänger på utsidan av fordon vid färd, att det anses vara ok att köra mot trafiken om man håller sig nära vägkanten, att det anses vara ok att köra om trots möte, att man inte alls behöver stanna vid rött ljus eller stoppmärke, o.s.v.

 

Så visst finns det en del att jobba med.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Helt klart finns det en hel del att jobba med, men under mina år i Thailand har en avsevärd förbättring skett på hjälmfronten.

Och det har inte skett av ren slump utan med hjälp av åtgärder från bättre vetande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Nja, jag anser fortfarande att 40-50 miljoner inte kör utan hjälm i Thailand.

Och tycker att själva idén om samhällstjänst för dem som gör det, är en bra tanke.

 

 

Helt klart finns det en hel del att jobba med, men under mina år i Thailand har en avsevärd förbättring skett på hjälmfronten.

Och det har inte skett av ren slump utan med hjälp av åtgärder från bättre vetande.

Hej

 

Även om jag drar till med 20-30 miljoner eller 10-20 miljoner så blir det väldigt många som ska hanteras inom detta föreslagna system med samhällstjänst.

 

Även under mina 30 års resor till landet har väl det mesta förbättrats, visst är det mindre som kör fulla nu än tidigare, fler har körkort, fler har hjälm, vägarna är bättre, fordonen säkrare o.s.v, men ändå sägs ju antalet olyckor, skadade och dödade öka varje år.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Varför just Vietnam skiljer sig mot andra länder i regionen vet jag inte.

Men tar du och tittar på länder som Laos, Burma, Kambodja, Indien, Indonesien Filippinerna m.fl är användandet av hjälm väldigt likt Thailand, det gäller väl även Indien, Pakistan, Bangladesh, Nepal i Asien, användandet av hjälm i Mellanöstern och Afrika är väl också mer likt Thailand än Vietnam.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Har du varit i alla dessa länder och vet hur hjälmanvändningen är där, hur lagstiftningen är etc etc ?

 

Jag tog bara ett exempel som motbevisar din klimatteori och du har ingen aning om varför Vietnam inte funkar i din teori !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Har du varit i alla dessa länder och vet hur hjälmanvändningen är där, hur lagstiftningen är etc etc ?

 

Jag tog bara ett exempel som motbevisar din klimatteori och du har ingen aning om varför Vietnam inte funkar i din teori !

Hej

Ja jag har besökt flera av dessa länder, men för er som inte har gjort det rekommenderar jag att ni tittar på nyheter eller annat ifrån dessa länder, redan en bild ifrån folkvimlet där visar att likheterna med Thailand är slående och då inte bara gällande bristen på hjälmanvändande, utan hur man kör, överlaster, bristfälliga fordon o.s.v.

Fenomenet med Vietnam kan jag inte förklara.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Har du varit i alla dessa länder och vet hur hjälmanvändningen är där, hur lagstiftningen är etc etc ?

 

Jag tog bara ett exempel som motbevisar din klimatteori och du har ingen aning om varför Vietnam inte funkar i din teori !

 

Seriöst , vad är det för fel på dig ?

 

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Även om jag drar till med 20-30 miljoner eller 10-20 miljoner så blir det väldigt många som ska hanteras inom detta föreslagna system med samhällstjänst.

 

Även under mina 30 års resor till landet har väl det mesta förbättrats, visst är det mindre som kör fulla nu än tidigare, fler har körkort, fler har hjälm, vägarna är bättre, fordonen säkrare o.s.v, men ändå sägs ju antalet olyckor, skadade och dödade öka varje år.

Med vänlig hälsning isan lover

Klart olyckorna ökar eftersom antalet fordon ökat lavinartat. 

 

Vi var den andra familjen i vår by som hade bil när jag först kom hit. Idag har i princip alla det.

 

Det måste helt enkelt till åtgärder som fungerar och förbättrar.

 

Inte så enkelt i Thailand, men... :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara ett rätt så lätt problem att lösa. Jag bor i en mindre stad som heter Khrong Khlong och här använder i princip ingen hjälm. Existerar knappt att snuten har några kontroller. 4.5 mil norr om oss ligger Kampeangphet och där ser det ut som om nästan alla använder hjälm. Men så har snutarna kontroller varje dag i flera korsningar. Så visst går det att lösa även i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Även om jag drar till med 20-30 miljoner eller 10-20 miljoner så blir det väldigt många som ska hanteras inom detta föreslagna system med samhällstjänst.

 

Även under mina 30 års resor till landet har väl det mesta förbättrats, visst är det mindre som kör fulla nu än tidigare, fler har körkort, fler har hjälm, vägarna är bättre, fordonen säkrare o.s.v, men ändå sägs ju antalet olyckor, skadade och dödade öka varje år.

Med vänlig hälsning isan lover

Måste precis ALLA in i systemet, är det inte bra om även en mindre andel får hjälp att inse det nödvändiga i att köra med hjälm? Jag menar att det bör gå rikta insatserna ev. mot yngre som sannolikt annars inte kommer ändra sitt beteende.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev Surin P3:

Klart olyckorna ökar eftersom antalet fordon ökat lavinartat.

 

Vi var den andra familjen i vår by som hade bil när jag först kom hit. Idag har i princip alla det.

 

Det måste helt enkelt till åtgärder som fungerar och förbättrar.

 

Inte så enkelt i Thailand, men... :D

Hej

Så är det men även under dom riktade insatser med landsomfattande kontroller nu senast vid nyåret ökade istället för minskade antalet olyckor och skadade.

Det är som sagt inte så enkelt, själv har jag ingen patentlösning.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det men även under dom riktade insatser med landsomfattande kontroller nu senast vid nyåret ökade istället för minskade antalet olyckor och skadade.

Det är som sagt inte så enkelt, själv har jag ingen patentlösning.

Med vänlig hälsning isan lover

Jag tror inte man kan dra slutsatsen ökade kontroller = ökat antal olyckor direkt. Man måste nog se till att vikta detta med antalet fordon i trafiken per dygn åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oklart varför sjukhusen ska straffas med att behöva ta emot en massa obegåvade personer.

Rimligen har dom viktigare saker för sig än att vara barnvakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

 

Oklart varför sjukhusen ska straffas med att behöva ta emot en massa obegåvade personer.

Rimligen har dom viktigare saker för sig än att vara barnvakt.

 

Känner du till en bättre plats dit ej hjälmbärande personer kan lära sig vad som händer med de som inte bär hjälm och vilka skador det kan medföra ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Känner du till en bättre plats dit ej hjälmbärande personer kan lära sig vad som händer med de som inte bär hjälm och vilka skador det kan medföra ?

Godtycklig skolsal.

Inte vill jag komma akut till ett sjukhus där det vimlar av muppar som inte har där att göra.

TV ger alltid replik så enda sättet att komma ur det är att sluta svara.

Så ni vet vad som kommer hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Såg en dokumentär från USA där ungdomar som "straff" fick besöka en akutmottagning, rättsläkare och ett bårhus

De var inte lika kaxiga efter det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Godtycklig skolsal.

Inte vill jag komma akut till ett sjukhus där det vimlar av muppar som inte har där att göra.

TV ger alltid replik så enda sättet att komma ur det är att sluta svara.

Så ni vet vad som kommer hända.

Så du tycker den thailändska skolan är bra helt plötsligt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

...

Och tycker att själva idén om samhällstjänst för dem som gör det, är en bra tanke.

...

 

 

Vad duktigt du är, P3, att lägga upp bollar...

 

I min värld räknas inte bara en 'vacker tanke' utan hela vägen från tanke till förverkligandet som förutsättningen för om en ide skall anses realistisk eller ej.  Allt annat är ingenting annat än meningslös politisk aktivism som däremot har ett ytterst realistiskt syfte: att avleda från de verkliga problemen fastän man ger intrycket att göra något åt det. Bussiness as usual i Thailand, varken mer eller mindre.

 

För att åter komma till trådens kärna: Vilka genomförbara åtgärder föreslår du att signifikant och varaktigt nedbringa det skyhöga dödstalet i den thailändska traffiken?

 

Svara gärna i punktform och var inte rädd för drastiska sanktioner för att framtvinga bättre laglydnad i traffikhänseende.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...