Jump to content
IGNORERAD

camera


Scandinaviancorner

Recommended Posts

Kan man leva med en zoom på 24-64 och att den inte går ner i en byxficka men i en jackficka 

eller bältesväska kan jag rekommendera Panasonic DMC-GM1.

 

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM11232svart

 

Köpte en för ett tag sen och är imponerad av den. Alla kompaktkameror och en del mobiltelefoner tar 

bra bilder när det är bra ljusförhållande som gör att man kan använda låga ISO-värden. Men med GM1:an

Kan man gå upp till ISO 1600 eller högre och få ganska bra bilder. Det tycker jag är ett baskrav på en semesterkamera

eftersom man ofta vill ta kvällsbilder/inomhusbilder utan att använda blixt. Att den tar betydligt bättre bilder än en kompaktkamera

beror till stor del på att den har fyra gånger så stor sensor som dom flesta kompaktkamerorna.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    8

  • M33

    5

  • Scandinaviancorner

    4

  • lk2

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skulle jag köpa en idag så skulle det bli en liten men med utbytbara objektiv. kan ta råformat och en sökare.

Idag har jag en stor klumpig sony och en liten fickkamera.

I Thailand är det väl alltid billigast? Märkesgrejer skiljer ju inte så mycket i pris utan det är momsen som påverkar lite.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Skulle jag köpa en idag så skulle det bli en liten men med utbytbara objektiv. kan ta råformat och en sökare.

Idag har jag en stor klumpig sony och en liten fickkamera.

I Thailand är det väl alltid billigast? Märkesgrejer skiljer ju inte så mycket i pris utan det är momsen som påverkar lite.

Faktiskt inte. Beror på hur kronan står sig också. Bor man i Sverige så hade köpt i Sverige och bor man i Thailand så köper man i Thailand. Jag kollad på objektiv i Thailand förra året och då var det billigare i Sverige.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

Faktiskt inte. Beror på hur kronan står sig också. Bor man i Sverige så hade köpt i Sverige och bor man i Thailand så köper man i Thailand. Jag kollad på objektiv i Thailand förra året och då var det billigare i Sverige.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Där ser man. allt är inte svart och vitt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har en Sony EDSC-HV200V som jag är mycket nöjd med

Man kan till och med ta kort på falukorv och stekta ägg med den  :good:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Panasonic Lumix DMC tz60 0ch 70 Kan man spara bilder i JPEG och RAW samtidigt. Frö de som vill 

leka med Photoshop /CameraRAW/ är det perfekt.

En annan finnes som jag gillar är att man kan stänga av LCD display och använda optisk sökare. Det har många fördelar i olika situationer.

GPS och NFC man kan överföra bilder direkt till telefonen eller surfplattan utan krångel.

Extremt snabb start Ready to photo under 2 sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev JJC:

Panasonic Lumix DMC tz60 0ch 70 Kan man spara bilder i JPEG och RAW samtidigt. Frö de som vill 

leka med Photoshop /CameraRAW/ är det perfekt.

En annan finnes som jag gillar är att man kan stänga av LCD display och använda optisk sökare. Det har många fördelar i olika situationer.

GPS och NFC man kan överföra bilder direkt till telefonen eller surfplattan utan krångel.

Extremt snabb start Ready to photo under 2 sekunder.

 

En fördel är att TZ70 har en ögoncensor som känner av när man sätter ögat till den optiska sökaren så den startar automatiskt.Jag har dock märkt att ett finger eller liknande ofta hamnar vid censorn när jag inte vill det med resultat att den stora skärmen släcks men med lite träning så ska jag nog få ordning på detta också.

 

I vilket fall som helst har det varit gott o slippa trycka på en knapp när jag i en del situationer har behövt använda den lilla sökaren.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev L64:

 

En fördel är att TZ70 har en ögoncensor som känner av när man sätter ögat till den optiska sökaren så den startar automatiskt.Jag har dock märkt att ett finger eller liknande ofta hamnar vid censorn när jag inte vill det med resultat att den stora skärmen släcks men med lite träning så ska jag nog få ordning på detta också.

 

I vilket fall som helst har det varit gott o slippa trycka på en knapp när jag i en del situationer har behövt använda den lilla sökaren.

 

Jag har en DMC-LX100 och den fungerar också så med både optisk sökare och display. En stor fördel för mig med gamla trötta ögon är att jag kan ställa in dioptri på den optiska sökaren så att jag ser lika bra genom den som om jag haft glasögon på mig.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

Är det grupp-kameran?

 

Japp, inbyggt fulfilter så bara snyggingar fastnar på bild. Även inställd på automatisk utlösning när pattar är synliga....

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Japp, inbyggt fulfilter så bara snyggingar fastnar på bild. Även inställd på automatisk utlösning när pattar är synliga....

Då är det totalavsaknad av Wi-F! , kan jag tänka mig.

BPSB-edition

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser den ut

P1000226.thumb.JPG.c7196d794210430546632baf59af62ca.JPG

P1000227.thumb.JPG.42f826dc7a0e15688164b66bc2be54c5.JPG

Den där fick bra recensioner när den kom för 5 år sedan men duger nog fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev JJC:

Gratulerar till ett bra köp

 

Tack, den känns dock lite klumpig i förhållande till min gamla Ixus. Jag får väl investera i ett hölster eller en magväska... ;) 

 

IMG_2613.thumb.jpg.5bdd858b656d461358b9a

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

 

Tack, den känns dock lite klumpig i förhållande till min gamla Ixus. Jag får väl investera i ett hölster eller en magväska... ;) 

 

IMG_2613.thumb.jpg.5bdd858b656d461358b9a

vänta bara tills du upptäcker alla fördelar och finesser så kommer du att glömma klumpigheten. Kamera verkligen revolutionerar kamera marknaden och god ersätter stora system kameror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev JJC:

vänta bara tills du upptäcker alla fördelar och finesser så kommer du att glömma klumpigheten. Kamera verkligen revolutionerar kamera marknaden och god ersätter stora system kameror.

 

Jag får prova lite på nästa resa, sedan får dtbkk fixa inställningarna för bilder på snygga brudar...

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev M33:

 

Tack, den känns dock lite klumpig i förhållande till min gamla Ixus. Jag får väl investera i ett hölster eller en magväska... ;) 

 

IMG_2613.thumb.jpg.5bdd858b656d461358b9a

 

 

Bara sno någon av hootersbrudarnas pungväskor

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Bara sno någon av hootersbrudarnas pungväskor

Kanske bättre med en bögslunga?

Svårt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-15 at 21:14, skrev JJC:

vänta bara tills du upptäcker alla fördelar och finesser så kommer du att glömma klumpigheten. Kamera verkligen revolutionerar kamera marknaden och god ersätter stora system kameror.

 

Nu är det väl så att alla systemkameror är inte stora. Micro 4/3 kamerorna är ibland mindre än en kompaktkamera.

 

 

Det är nog mer så att alla kameror är en kompromiss. Man får rannsaka sig själv och bestämma sig för vad som är viktigt.

Vill man satsa på mycket zoom, storlek eller bildkvalitet . Jag valde bildkvalitet och storlek och köpte en Panasonic DMC GM1 

eftersom jag tidigare hade en Samsung superzoom som bara tog bra bilder i soligt väder utomhus och skitbilder i alla sämre 

ljusförhållande. Dessutom använde jag nästan aldrig mer zoom än 90 mm så superzoom var lite onödigt för mig.

 

Men vill man ha mycket zoom är Panasonic TZ 70 säkert ett mycket bra val.

 

MVH

Nutteman

l

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-12 at 02:29, skrev lill_kurre:

Jag behöver också en ny kamera för det blir bara skitbilder med den jag har.  Det skall öppna nytt nytt shopping center bakom Foodland ( Harbor ) den 1a april och jag hoppas de har några bra öppningserbjudanden. Jag skulle vilja ha en sådan som Ellim har, tycker han tar fina bilder.

Hehe, det beror väl på motiven mer än på kameran!

Mvh

Amja

Kanske en såndäringa vattentät actioncam vore bra när du plumsar i gonnebaljan, då kan det bli nya vinklar!

 

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nutteman:

 

Nu är det väl så att alla systemkameror är inte stora. Micro 4/3 kamerorna är ibland mindre än en kompaktkamera.

 

 

Det är nog mer så att alla kameror är en kompromiss. Man får rannsaka sig själv och bestämma sig för vad som är viktigt.

Vill man satsa på mycket zoom, storlek eller bildkvalitet . Jag valde bildkvalitet och storlek och köpte en Panasonic DMC GM1 

eftersom jag tidigare hade en Samsung superzoom som bara tog bra bilder i soligt väder utomhus och skitbilder i alla sämre 

ljusförhållande. Dessutom använde jag nästan aldrig mer zoom än 90 mm så superzoom var lite onödigt för mig.

 

Men vill man ha mycket zoom är Panasonic TZ 70 säkert ett mycket bra val.

 

MVH

Nutteman

l

TZ 70 har ingen dåligt bild kvalitet. Bilder i dålig ljus blir bra. Dessutom så sparar du bilder i RAW. 

Klart det blir kompromiss varje gång man väljer något. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Någon som tagit sig en onsdagsfylla verkar det som med tanke på antalet märkliga inlägg :drunk:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...