Jump to content
IGNORERAD

Sova med AC eller inte ?


Micke031

Recommended Posts

Enda chansen att få lite kyla är den de redan föreslagit, evorapti kyla.

Men i Sverige har vi den den i en korsväxlare där vi har vatten dimmer på returen för att kyla pga bakterie risken

Den du föreslår skulle aldrig godkännas i Sverige pga. Legionella.......................

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    16

  • Tommy

    13

  • Fritz

    12

  • Tekkor

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Fast jag vill ju ha lite övertryck. 

Tryck som tryck hahahaha vill du vara viktig?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Klart det är kallare i de övre jordlagren, typ från ett par meter ned......hur långt ned kan jag inte svar på.

När jag byggde det sista huset så grävde vi 2 m djupa gropar där vi satt pelarna i, och där nere var det svalt och skönt

Kallare än vad? Inte kallare än dygnsmedeltemperaturen för där du bor eller? Klart att det är svalt och skönt att kliva ner i skuggan i en grop där temperaturen är 25-30 grader när man kommer från ovan jord där solen skiner och det är hett som i en jäkla bastu. 

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och supervisorns svar om rörvalet är?


Fast nu är ju jag rör kille
Så vill du veta vilka rör som det ska vara till ventilationen bör du nog rådfråga en ventkille. :)


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Visst är koldioxid en gas som dödar, därför  har ALLA en mätare som både mäter och varnar.

Fallet du talar om finns väldokumenterat och mannen som dog  när de gick igenom en vägg finns det massor av fakta om,  bara goola

Så Svea gruvan är fortfarande igång ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Kallare än vad? Inte kallare än dygnsmedeltemperaturen för där du bor eller? Klart att det är svalt och skönt att kliva ner i skuggan i en grop där temperaturen är 25-30 grader när man kommer från ovan jord där solen skiner och det är hett som i en jäkla bastu. 

 

Fritz..

 

 

Får vara lite tydlig då (har du bott i Tavelsjö?) jorden på 2 m djup är kallare är kallare än luften på marknivå.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Får vara lite tydlig då (har du bott i Tavelsjö?) jorden på 2 m djup är kallare är kallare än luften på marknivå.

Nä men jag har bott i Bastuträsk. Liksom lite skillnad på dygnsmedeltemperaturen i Thailand och i Bastuträsk..eller för den delen Tavelsjö. Tror du på riktigt att temperaturen 2 meter under jord är detsamma i Thailand som i Tavelsjö eller Bastuträsk?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Fritz:

Nä men jag har bott i Bastuträsk. Liksom lite skillnad på dygnsmedeltemperaturen i Thailand och i Bastuträsk..eller för den delen Tavelsjö. Tror du på riktigt att temperaturen 2 meter under jord är detsamma i Thailand som i Tavelsjö eller Bastuträsk?

 

Fritz..

 

Jag ger upp......det är inte lönt o förklara.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

 

Får vara lite tydlig då (har du bott i Tavelsjö?) jorden på 2 m djup är kallare är kallare än luften på marknivå.

Därom tviste di lärde, om det kan du kolla in på denna länk. http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm

Där ser man att när man hamnar på 1,6 meters djup så hamnar man på dygnsmedeltemperaturen och inget annat, trots att temperaturen över året varierar med 20 grader. Att sen jordklotet i dess inre består av glödande lava eller järn lär inte sänka temperaturen.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Därom tviste di lärde, om det kan du kolla in på denna länk. http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm

Där ser man att när man hamnar på 1,6 meters djup så hamnar man på dygnsmedeltemperaturen och inget annat, trots att temperaturen över året varierar med 20 grader. Att sen jordklotet i dess inre består av flytande järn lär ju inte detka temperaturen..

 

1 minut sedan, skrev Fritz:

Därom tviste di lärde, om det kan du kolla in på denna länk. http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm

Där ser man att när man hamnar på 1,6 meters djup så hamnar man på dygnsmedeltemperaturen och inget annat, trots att temperaturen över året varierar med 20 grader. Att sen jordklotet i dess inre består av flytande järn lär ju inte detka temperaturen..

Googla och tro vad du vill, jag vet bara att på dagen är jorden kallare på 2m djup än vad det är ovanför, samt att mitt vatten från vår brunn är "skitkallt".....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Googla och tro vad du vill, jag vet bara att på dagen är jorden kallare på 2m djup än vad det är ovanför, samt att mitt vatten från vår brunn är "skitkallt".....

Vi här i norr har tjäle i backen 24/7, döingarna skickar vi till fastlandet då de inte "försvinner" i backen, de försökte framtill 1917...........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Det är nog ingen som säljer hela systemet i Thailand. Man får trixa själv liksom. 

 

Hål, rör, filter och fläkt. Bara skruva själv. 

 

Jag kommer gräva en oval under vårt hus och styra upp luften i en förberedd innervägg med ventiler in till rummen som får denna, förhoppningsvis, lite svalare luft. 

 

Men jag vet ju fortfarande inte om det kommer att fungera alls. 

Då har jag kastat ca 20.000 i sjön rent kylmässigt, men vi får ju fortfarande ett övertryck som är en av anledningarna till varför jag vill prova detta. 

Vilka rör och vilka filter kommer du bruka till detta? Jag vill tro att du behöver byta filter rätt ofta i din miljö.

Vad tror du om filterbyte vid ca 100P-120Pa tryckfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Surin P3:

Man behöver bara ner på minst 1,8m i Thailand och andra varma länder för att få en jordkyla som är optimal. 

 

Har läst en hel del om detta och även köpt rören för ändamålet. 

 

Enligt indiska beräkningar, där de tydligen gjort en hel del av jordkylesystem,  skulle vi kunna med 40 meter rör få en inluft på ca 24-28 grader oavsett utetemp. 

 

För mig känns det som två plus med systemet, billig svalare-än-ute-luft samt ett litet övertryck inomhus. 

Tror inte det ersätter en ac, men kommer att installera ändå. 

 

Vill man ha övertryck inomhus menar du?

Vid renovering/ombyggnad av ett hus  där jag gjorde en del jobb så sattes det in ett FTX-aggregat och enligt installatören så är det mycket viktigt med lite undertryck för byggnadens "hälsa".

Kanske inte samma i varmare länder.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Visst är koldioxid en gas som dödar, därför  har ALLA en mätare som både mäter och varnar.

Fallet du talar om finns väldokumenterat och mannen som dog  när de gick igenom en vägg finns det massor av fakta om,  bara goola

 

Visst dödar koldioxid, men det brukar vara kolmonoxid man har problem med, dessutom kan man ha problem med metangas i gruvor.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Vill man ha övertryck inomhus menar du?

Vid renovering/ombyggnad av ett hus  där jag gjorde en del jobb så sattes det in ett FTX-aggregat och enligt installatören så är det mycket viktigt med lite undertryck för byggnadens "hälsa".

Kanske inte samma i varmare länder.

 

Jag vet inte om "man" vill ha det, men jag vill ha ett litet övertryck så t.ex inte allt damm sugs in utifrån. 

Att det blir ett övertryck är ju oundvikligt med detta system. Ett väldigt litet övertryck. 

 

Tror egentligen inte det blir nån stor skillnad eftersom det inte är nån jetmotor som trycker in luften. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Vilka rör och vilka filter kommer du bruka till detta? Jag vill tro att du behöver byta filter rätt ofta i din miljö.

Vad tror du om filterbyte vid ca 100P-120Pa tryckfall?

 

Har inte kollat på filter än. 

Och det blir säkert en del filterbyten. 

Eller filterrengöringar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Det är väl bara att kolla på kuken så förstår du hur densitet fungerar. Varmt så växer den kalt så krymper den. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Aha! Det förklarar det stora intresset av bastubad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Fast jag vill ju ha lite övertryck. 

 

 Varför? :unsure:

 

Edit.      Såg att svaret redan fanns i tråden.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-04-06 at 15:28, skrev Tekkor:

Har ingen aning om värmen på jorden mm i Thailand, men undra om detta kunde fungera i Thailand som del av kylning för hus. Eller om nån redan provat detta, det kanske kunde sänka kostnaden en del? Eller inte.

En i Sverige drog slang runt huset två varv tror jag det var (grovt som dräneringsrör) och lade ner den när han byggde, så den ligger på typ 2 meters djup. Sen drog han in ena ändan i ett källarrum för vinförvaring (andra änden stack upp i ett hörn av tomten i skugga) , endast en lite fläkt som behövde ström/solcell. Tanken var att förvärma luft på vintern och på sommaren få svalare luft... Är detta nått som ni tror kunde fungera i Thailand eller fungera det bara i Sverige.

Självklart täcker det inte hela kylbehovet av huset, men undrar om det skulle kunna bidra en del.

Hej

Fungerar, har läst om såna system i dom tropiska delarna av Australien, ska vara ett miljövänligt och billigt sätt att kyla ned huset inomhus.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-06 at 16:14, skrev Tommy:

Jo, jag har sett dem, mycket smart, men jag tror fortfarande det är evaporerings kyla och funkar bra i länder med låg luftfuktighet.

 

Vet inte om det var i denna tråden, men någonstans skrev jag att vi bodde i Iran på 70-talet och där hade vi en evaporerings kylare som avdunstade vatten och gjorde det rejält kallt, brorsan och jag kallade den "Nordpolsmaskinen", skönt när det var 38 grader varmt!

 

MVH

Låter som intressant läsning, har du länkar så tar jag gärna dem...

On 2017-04-07 at 04:39, skrev Surin P3:

Man behöver bara ner på minst 1,8m i Thailand och andra varma länder för att få en jordkyla som är optimal. 

 

Har läst en hel del om detta och även köpt rören för ändamålet. 

 

Enligt indiska beräkningar, där de tydligen gjort en hel del av jordkylesystem,  skulle vi kunna med 40 meter rör få en inluft på ca 24-28 grader oavsett utetemp. 

 

För mig känns det som två plus med systemet, billig svalare-än-ute-luft samt ett litet övertryck inomhus. 

Tror inte det ersätter en ac, men kommer att installera ändå. 

Sedär, tack för upplysningen jag frågade efter. Hoppas du gör en trevlig tråd om projektet så man kan följa detta. Som jag skrev i mitt första inlägg så är det ju bara ett komplement till den vanliga ac:n, sen har man ju mindre vinddrivna elverk (220v) och solceller man kan koppla in... Om inte annat kul att experimentera lite. Och glöm inte att fota en massa.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tekkor:

Låter som intressant läsning, har du länkar så tar jag gärna dem...

Det finns en uppsjö av tillverkare, här är en, verkar säljas en hel del olika storlekar.

Men kyleffekten beror till stor del på den relativa luftfuktigheten.

http://www.homedepot.com/p/Hessaire-2-200-CFM-2-Speed-Portable-Evaporative-Cooler-for-750-sq-ft-MC37M/205485442

 

Kolla gärna den korta videon som finns på sidan

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Wikipedia var rätt bra, om man kan engelska... https://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler

Längst ner på sidan står det lite om luftfuktighetens betydelse, Kortfattat: Kass i Tokyo på sommaren pga för hög luftfuktighet, Mycket lämplig i Las vegas...

 

Står även lite om för och nackdelar, lågt pris, billiga i drift, enkla maskiner, risk för mögel och bakterie ansamlingar, osv.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-07 at 10:25, skrev Surin P3:

 

Vi köpte 50m E-FLEX korrugerat, kraftigt, svart 8 tums rör för detta.

Funkar det inte, så blir jag lite ledsen. :D 

 

Exempel nedan från deras hemsida.

Skärmavbild 2017-04-07 kl. 15.29.24.jpg

Såna här rör grävde han ner som jag prata om, hur bra de fungera vet jag tyvärr inte men de skulle enl ägare fungerat bra.. Om de fungerar i Thailand är en annan sak.

DSCN4131X.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...