Jump to content
IGNORERAD

Sova med AC eller inte ?


Micke031

Recommended Posts

kitungmakmak

Kör ACn ett tag på kvällen för att få ner tempen lite och torka upp, sen takfläkten om det inte är helvetiskt varmt. Fryser om fötterna så jag trivs när det är varmt, men ibland har jag vaknat av att vännen dragit igång ACn på 20 grader mitt i natten - sen snor hon täcket för det blir för kallt och där ligger jag... *burr*

 

Jag tycker jag får AC-snuva i alla fall, hotell, VIP-bussar eller flyg. Blir alltid snuvigare av dessa. Så finns inte AC-snuvan är jag hypokondriker med fysiska biverkningar av sjukdomen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    16

  • Tommy

    13

  • Fritz

    12

  • Surin P3

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sova med AC??? Jag sover med brudar :haha: det är roligare och skönare. 
Skämt åsido.

Sjuk kan man bli av de snabba temperatur växlingar varmt - svalt och tvärtom. 

Grundlig rengöring av AC och filter är mycket viktig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon AC som ger värme i Thailand , tänker på januari då det kan vara svalt?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag köpte en Samsung värmepump 18000 btu. Kostade 17000 baht.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
On 2016-03-08 at 17:16, skrev rowa:

I sovrummet har vi 28 grader inställd så att den automatiskt går i torrluftsläget då den inte behöver kyla mer. ACn är en Mitsubishi inverter som går tyst och drar lite el.

Det var nog en exakt kopia av vad jag gör. 26 grader och Mitsu Inverter.

Dock har jag också ett skydd så den inte blåser på sängen. Så slipper jag utbrott av gikt.

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Det var nog en exakt kopia av vad jag gör. 26 grader och Mitsu Inverter.

Dock har jag också ett skydd så den inte blåser på sängen. Så slipper jag utbrott av gikt.

 

hf

Jag har provat köra så högt som möjligt (efter taket) men då får jag "kallras" mot nacken, det vettigaste är att ställa den (i den lägenheten) så den blåser rakt ner.

Men bäst är utan nattetid (kyl lite på kvällen), om man kan och sen takfläkten. Och täcke om fötterna. Men det blev för varmt i april för den manövern.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
39 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jag har provat köra så högt som möjligt (efter taket) men då får jag "kallras" mot nacken, det vettigaste är att ställa den (i den lägenheten) så den blåser rakt ner.

Men bäst är utan nattetid (kyl lite på kvällen), om man kan och sen takfläkten. Och täcke om fötterna. Men det blev för varmt i april för den manövern.

Att få det att blåsa i golvet verkar inte fungera med en Mitsu. Om man ställer ner den så går det upp igen efter 30 minuter. För att undvika kondens (enligt manualen)
 

Sedan gjorde jag en test. Många kör ju ner rummet kalt (till ex 22 grader och sedan slå av). 
Jag har testat detta en del och kollat elförbrukningen. Och det tar mer energi att sänka tempen till 22 och sedan slå av än det är att köra 28 hela natten. Detta gäller min Inventer. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
32 minuter sedan, skrev hasseigöteborg:

Att få det att blåsa i golvet verkar inte fungera med en Mitsu. Om man ställer ner den så går det upp igen efter 30 minuter. För att undvika kondens (enligt manualen)
 

Sedan gjorde jag en test. Många kör ju ner rummet kalt (till ex 22 grader och sedan slå av). 
Jag har testat detta en del och kollat elförbrukningen. Och det tar mer energi att sänka tempen till 22 och sedan slå av än det är att köra 28 hela natten. Detta gäller min Inventer. 

 

hf

Intressant, en gammal flamma sa samma sak. Jäkligt irriterande att hon hade rätt då. Att det tar mer energi att köra kortare perioder än att ha på den längre - men det var iofs samma temperatur som jag/vi siktade på. 22 är ju svinkallt 25 brukade bli kompromissen, men 26,27,28  fungerar för mig. Fast det beror lite på, är liksom frusen ibland och vill ha det kallt ibland.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Kör med två stora takfläktar i sovrummet på natten och ACn avstängd. Ca 27 grader,

samt två fönster öppna för korsdrag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv räcker 27 grader för mig och lite lätt flås.

Gumman vill ha det kallare så det kan bli lägre.

En sak jag inte förstår är att jämt när Thai bott där så är det inställt på 16grader?

De tycker inte heller att AC är bra.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tempen tycker jag inte är problemet med ac, men som skrivits tidigare, luftfuktigheten påverkar iallafall mig mer än tempen och det är den torra luften man inandas(typ på flyglan) som gör mig typ torr/harklig och har svårt att sova .Men att byta ut ac:n med nuvarande luftfuktighet (03.10.16)är inte aktuellt.Så det blir lite pest /kolera syndrom.Kanske finns det ac med alla funktioner/luftfuktighet/temp men dessa har inte jag, så jag kör den nuvarande varianten med mina nya 3 aggregat(20000 baht st) som pissar ut, just nu, fukt ifrån lgh.Men det är tjuvluft överallt, så kombinationen just nu passar mina luftrör just nu iallafall.Kanske man skall införskaffa pålitliga mätare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

AC avfuktar alltid luften då den kyler och vill man ha fuktigare luft får man skaffa en luftfuktare med risk att de tar ut varandra

I fruktlager måste man ha både kyla och fukt men då brukar man använda egenkonvektionskylare d v s att man kyler utan några fläktar och har då även befuktare i rummet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Några grader kallare än utanför är mitt tips, om det inte blir jättekallt ute förstås...

 

Är det 35 grader utan AC, känns 30 grader svalt! Jag vet att det beror på att ACn avfuktar luften, och har man en AC som fixar det är det bara att gratulera!

Har man inte det, funkar 3-5 grader kallare än utanför också bra.

 

AC-sjukan beror ofta på mögel och annat "bös" i ACn, som blåser runt i rummet och gör dej "Snuvig". Testa att öppna luckan på framsidan (som nästan alltid kan öppnas utan verktyg),  ta ut filtret som sitter där och tvätta det, i duschen tex, skaka loss det värsta "luddet" först, sätt tillbaka och det mesta av problemen brukar försvinna.

Kolla hur filtret sitter innan du tar loss det och kom ihåg det för återmonteringen.

 

Sen finns det spray-skum som man använder för att tvätta sin AC, ni hittar det på alla supermarknader och byggvaruhus, instruktioner står ofta både på Thai och Engelska, plus att det finns beskrivande bilder på sprayburken.

 

Bäst är väl ändå att ta dit en firma som tvättar hela aggregatet, både inne-delen och ute-delen, sparar el, och kostar inte så mycket 500-1000 Baht kanske, och då demonterar de och tvättar allt, om de är duktiga. Kan vara värt att göra nån gång om året.

 

 

MVH Tommy

 

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallras tanken lät intressant då det är en av väggarna som strålar mest värme iomed att den har sol hela dagen...

Nån som testat och bara kyla på en vägg så? Vore ju bäst och ta bort värmen vid källa så ett säga, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Tekkor:

Kallras tanken lät intressant då det är en av väggarna som strålar mest värme iomed att den har sol hela dagen...

Nån som testat och bara kyla på en vägg så? Vore ju bäst och ta bort värmen vid källa så ett säga, eller?

Japp, en betongvägg på solsidan blir väldigt varm och värmer upp rummet innanför.

Vi hängde "skuggnät" (som är till för odling av solkänsliga växter) några centimeter utanför de väggar som är solbelysta, funkar väldigt bra!

Ett skynke eller plank funkar också, bara det finns en luftspalt mellan väggen och planket, och ventilation, "skuggnäten" är bra och lätta att hänga upp, finns på större varuhus.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tekkor:

Kallras tanken lät intressant då det är en av väggarna som strålar mest värme iomed att den har sol hela dagen...

Nån som testat och bara kyla på en vägg så? Vore ju bäst och ta bort värmen vid källa så ett säga, eller?

 

Om väggen inte är målad vit så gör gärna det, vi hyrde ett hus förra året som hade vit och ljusgrön färg på västra väggen, det var stor skillnad på insidan av väggen på kvällen, den vita delen var mycket svalare.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tommy:

Vi hängde "skuggnät" (som är till för odling av solkänsliga växter) några centimeter utanför de väggar som är solbelysta, funkar väldigt bra!

Stämmer, vi har "carport" med detta nät som tak också, en väldigt billig och funktionell lösning om det är taskigt med utrymma!

Och att skugga en vägg ger otroligt stor skillnad!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

Som jag sa kör med AC o fläckt som producerar vatttendimma..--- inga som helst problem med söönnen

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Glenn Phuket:

Som jag sa kör med AC o fläckt som producerar vatttendimma..--- inga som helst problem med söönnen

 

Däremot skiter sig stavningen mångfalt

Link to comment
Dela på andra sajter

I min ungdom hade jag en tjejvän med smeknamnet AC, henne har jag "sovit" några gånger :haha:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10 mars 2016 at 14:53, skrev hasseigöteborg:

Att få det att blåsa i golvet verkar inte fungera med en Mitsu. Om man ställer ner den så går det upp igen efter 30 minuter. För att undvika kondens (enligt manualen)
 

Sedan gjorde jag en test. Många kör ju ner rummet kalt (till ex 22 grader och sedan slå av). 
Jag har testat detta en del och kollat elförbrukningen. Och det tar mer energi att sänka tempen till 22 och sedan slå av än det är att köra 28 hela natten. Detta gäller min Inventer. 

 

hf

Hur många btu är ac:n på och hur stort är rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallare luft  blir mättad snabbare så är det 100% luftfuktighet ute vid 33gr så är 100% inne vid 25gr en helt annan sak.

Själv i mitt arbete så är 21gr och 40 % fuktighet perfekt för hälsa och alla mojänger.

Kunde inte låta bli och nämna;)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Av en händelse sprang jag på en av de mer ekonomiska varianterna, hoppas nu att nån här provbygger en. Vore kul och se hur bra de fungerar...

Sparat bilderna i en rätt stor fil för de som vill läsa så går det att zooma in texten om man sparar ner dem.

CG Claesson har skrivit artikel, vem det nu är.

DSCN2593x.thumb.jpg.d2bbc837c951464836d7

 

 

DSCN2592x.thumb.jpg.b9f0449346266f04a09f

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Över 24 går det inte att sova bra. Då finns det olika idéer hur man kommer dit.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig AC. För torr luft, pajar min gudabenådade sångröst ju!

Sent from my SM-N910C using Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...