Jump to content
Herluf

SINK skatt

Recommended Posts

Fritz
17 minuter sedan, skrev Jive:

Du kanske inte menar riktigt vad skriver hur man räknar ut skatten på sink, som ju mycket riktigt är 25%. Såhär gör man: på den statliga pensionen drar man först fribeloppet, sedan räknar man 25% på resten. På andra pensioner, t ex från Alecta, räknar man 25% på hela beloppet.

Nu tror jag att fribeloppet dras från totalen men resultatet blir oftast detsamma ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
3 minuter sedan, skrev Fritz:

Om vi ska vara petiga så betyder SINK "särskild inkomstskatt för utomlands bosatta" och på den betalar man ingen skatt eller hur. Den är 25% på din inkomst efter att fribeloppet dragits av. Om avdraget görs på bara pensionen eller hela totalen spelar väl ingen roll, i alla fall inte enligt min enkla matematik.

He he, jag skrev lite fel där, det är klart att skatten dras på pensionsbeloppet. Jag vet inte vad du menar med "hela totalen", men fribeloppet dras endast från den statliga pension innan uträkningen av de 25 procenten. Vid andra pensioner än den statliga dras 25 % rakt av på hela beloppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
Inlagd (ändrad)
10 minuter sedan, skrev Fritz:

Nu tror jag att fribeloppet dras från totalen men resultatet blir oftast detsamma ändå.

Du tror fel. Sink skatten på pensionen från Pensionsmyndigheten blir några procentenheter lägre än 25%, men på övriga pensioner, t ex från Alecta, dras det 25% på hela beloppet.

Ändrades av Jive
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
11 minuter sedan, skrev Jive:

Du tror fel.

Det gjorde jag, inget snack om den saken. :sFduh:

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy