Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt


Herluf

Recommended Posts

  • Svar 333
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • SatanG

    24

  • leifen

    22

  • Fritz

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

hasseigöteborg
25 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Varför har man svenska kort och kortläsare i Thailand?

 

Finns ju en del tjänster man kan vilja logga in på. Ex Svenska Banker (om man har lite pengar kvar i Sverige och/eller inte vill skicka hela pensionen till Thailand)
Dessutom är det ju bra att logga in på pensionsmyndigheten och ev på minpension.se för att bestämma hur man skall ta ut ev tjänstepension. 
Dessutom är ju bank-idet bra om man sedan bestämmer att ändra uttaget av sin tjänstepension.  

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
19 minuter sedan, skrev hasseigöteborg:

Finns ju en del tjänster man kan vilja logga in på. Ex Svenska Banker (om man har lite pengar kvar i Sverige och/eller inte vill skicka hela pensionen till Thailand)
Dessutom är det ju bra att logga in på pensionsmyndigheten och ev på minpension.se för att bestämma hur man skall ta ut ev tjänstepension. 
Dessutom är ju bank-idet bra om man sedan bestämmer att ändra uttaget av sin tjänstepension.  

 

hf

 

Skatteverket är en annan bra sak att ha Bank-ID till

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Skatteverket är en annan bra sak att ha Bank-ID till

Men då passar ju mobilt bankid bra.Det funkar bra i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Gusse:

Men då passar ju mobilt bankid bra.Det funkar bra i Thailand.

Vad är det? Hur funkar det?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Men då passar ju mobilt bankid bra.Det funkar bra i Thailand.

Ja. Men du behöver ett bankid på kort för att förnya det mobila bank-id:t när det går ut eller du byter mobil

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
25 minuter sedan, skrev Jive:

Vad är det? Hur funkar det?

Funkar kanon upp till vänster på skärmdumpen ser du den slipper man trassla med kort ,bankomat kort och dosa måste man ha för att ladda ner den

Screenshot_2016-03-07-08-07-29.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar du på utskrivning med (huvudsakliga) syftet på att få lägre skatt i Sverige, dvs SINK-skatt?

 

I så fall ber jag ödmjukast att ta sig en funderare om det verkliga priset att betala för en sådan manöver och således om det verkligen är värt priset.

 

Eftersom det har skrivits en hel del om detta orkar jag inte att räkna upp alla negativa påfölder med att vara utskriven. Jag tar upp istället ett alternativt sätt att minska skatten så att det i slutändan bidrar till en ökning av den disponibla inkomsten och framförallt förmögenheten:

 

Om du funderar att spenderar din pension i ett annat land (utanför EU) och samtidigt vill maximera din köpkraft, disponibla inkomster och förmögenheten, samt att minimera din effektiva skatt ska du:

  • köpa en lägenhet i en universitetsstad där det råder stor obalans på bostadsmarknaden, tex i Göteborg.
  • låna tillräckligt mycket pengar på bank för detta så att du får ner din skatt genom ränteavdrag till samma nivå som SINK-skatten (20%).
  • hyra ut denna lägenhet till skötsamma studenter eller par under studietiden (Sept-Maj/Juni).
  • ge option för upprepad uthyrning för skötsamma hyresgäster. Detta brukar vara mycket omtyckt eftersom studenterna slipper betala hyra under sommamånaderna samtidigt som du själv har tillgång till lägenheten under denna tid.
  • Se till att köpa en lägenhet med rel. högt värde och låg månadsavgift. Lägenheten skall helst ligga i ett för studenter attraktivt läge, dvs centralt, nära universitet och nöjesliv, bra offentliga komminikationer.
  • Marknadshyran i dessa städer och lägen brukar täcka räntekostnader och avgift. Lägg på en rimlig förbrukningsavgift för möbler och utrustning.
  • När värdet på lägenheten har ökat med 20-30% skall du realisera överskott för att A) köpa ännu attraktivare lägenhet eller B)placera om lån efter ny marknadsbedömning
  • Om du har bil och vill ha tillgång till den under tiden i Sverige se till att köpa lägenhet med varmgarage och avregistrera bilen under vistelsen i Thailand
  • för att behålla ditt fullgoda försäkringsskydd bör du komma till Sverige minst en gång om året. En snabbtur till Sverige kostar inte mer än 4000-5000 kr. Det är säkert värt pengarna för att det finns alltid ärenden ...
  • se till att ha elektroniska id (bankid, mobil bankid, digipass) och använd dessa flitigt i kontakter med bank, myndigheter etc även om du bara loggar in och ut för att kolla på skattesaldo, banktransaktioner, fonder, pensionsutbetalningar etc etc..Detta ger ett 'intryck' att du befinner dig i Sverige och undviker att 'väcka björnen'.

Detta är bara en av rätt många varianter att åstadkomma i princip samma effekt som SINK-skatten ger men du slipper de negativa konsekvenserna av en utskrivning med påföljande utförsäkring.

Dessutom kan du i ett lågkostnadsland som Thailand spendera betydligt fler stålar samtidigt som du på sikt ökar din förmögenhet högst väsentligt utan att du själv betalar genom uppoffringar i standard etc.

 

Tänk alltså på detta alternativ innan du gör något riktigt dumt, som tex sälja hus o lägenhet för att konsumera i Thailand. Huset/lägenheten kan du visst sälja men du skall åtminstone använda överskottet för en mera 'produktiv' investering som tex den jag skissade ovan.

 

Mvh

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 minuter sedan, skrev Singha711:

Funderar du på utskrivning med (huvudsakliga) syftet på att få lägre skatt i Sverige, dvs SINK-skatt?

...

Mvh

 

//Singha711

Så man förhindrar utskrivning efter 183 dagar på det viset? Har dom inte koll på passet då?

Jag vill ju inte bli utskriven då jag pluggar, och det kan bli dyrt anar jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Så man förhindrar utskrivning efter 183 dagar på det viset? Har dom inte koll på passet då?

Jag vill ju inte bli utskriven då jag pluggar, och det kan bli dyrt anar jag.

Jag har vistats i Thailand 8 -9 månader de senaste åren utan att ha blivit utskriven så någon koll av passet görs vanligen inte, då skatteflykt inte är vid handen. Utskrivna kan ju återinskriva sig vid behov av svensk sjukvård.

 

Däremot vet jag att SINK-are har åkt dit för att ha vistats för mycket i Sverige, bankkonto, kreditkort och mobil lämnar spår som skatteverket kan kolla. 

Ändrades av rowa
rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Så man förhindrar utskrivning efter 183 dagar på det viset? Har dom inte koll på passet då?

Jag vill ju inte bli utskriven då jag pluggar, och det kan bli dyrt anar jag.

 

Principen är att 'inte väcka björnen som sover'. Samtidigt är det viktigt att alltid ha en 'anknytning' till Sverige. Det har man genom familjära band eller vital anknytning till 'juridiska personer' i Sverige,m.a.o. att äga en fastighet/lägenhet eller företag i Sverige. Äger man en lägenhet i Sverige är det inte så lätt att bli utskriven mot ens vilja.

 

Skulle det (mot förmodan) bli problem är det bara att åka en sväng till Sverige och 'ta hand' om problemen.

 

Info till Sveriges myndigheter om rörelser utomlands via (elektroniskt) pass är änn så länge bara en teoretisk möjlighet. Även om det skulle vara möjligt att 'tipsa' myndigheter att någon har lämnat landet (vilket är en grundlagstadgad rättighet) så krävs en omfattande 'bevakning' av situationen. Och om man rent teoretiskt kommer fram till att personen ifråga möjligtvis 'fortfarande' kan befinna sig utomlands (dvs utanför EU) efter 6 månader så är detta för myndigheten i pricip värdelös information eftersom det inte finns möjlighet till några som helst åtgärder i detta juridisk fullständigt osäkra läge. Det är först när personen återvänder till Sverige där man kan börja ställa frågor på sin höjd, inte mer. Och då är ju 'brottet' redan utagerat och allt är frid och fröjd,hehe..

 

Nu har jag dessutom inget svensk utan ett tyskt pass. Jag tror inte att Tyskland har ett intresse av att informera Sverige när laglydiga medborgare rör sig utanför EU.

M.a.o. detta scenario att via (elektroniskt) pass hålla reda på en persons rörelse har på sin höjd bara betydelse när det rör sig om ett polisiärt samarbete, typ InterPol etc.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Singha711:

 

Principen är att 'inte väcka björnen som sover'. Samtidigt är det viktigt att alltid ha en 'anknytning' till Sverige.

 

//Singha711

 

Räcker det att frugan fortfarande är skriven i Sverige?

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Broskan:

 

Räcker det att frugan fortfarande är skriven i Sverige?

 

//Broskan

 

Ja, naturligtvis!

 

Om hon i myndigheternas ögon befinner sig och är bofast i Sverige och om ni är gifta (samboförhållanden är ju lite 'knepigare' att bevisa) och du och/eller hon inte är belastade med besöksförbud eller dyl, då tror jag att detta utgör grund till en 'varaktig anknyntning'.

 

6-månaders-regeln är i princip en tandlös föreskrift där det i praktiken finns hur många som helst möjligheter att undgå, om inte upptäckt, så dock dess negativa konsekvenser.

 

Men, för att vara på den säkra sidan, rekommendera jag ändå en kortare eller längre snabbvisit till Sverige, inte mist för att hälsa på släkt och vänner. Det kostar inte så mycket och en del av pengarna får du tillbaks genom >45 fria försäkringsdagar. Tex om du reser för 20 dagar till Sverige slipper du betala extra reseförsäkring för 20+45=65 dagar. Detta utgör i praktiken ett 'tillskott' på 1300-1600 kr, vilket i praktiken är en rabatt på minst 25% av resans pris.

 

Mvh

 

//Singha711

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Singha711:

När värdet på lägenheten har ökat med 20-30% skall du realisera överskott för att A) köpa ännu attraktivare lägenhet

Attraktivare lägenheter ökar vanligen också i pris 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rowa:

Attraktivare lägenheter ökar vanligen också i pris 

 

Om man inte själv bor i lägenheten utan hyr ut till marknadspris brukar ökningen i hyresintäkter i attraktiva lägen vara högre än motsvarande ökning av räntekostnaderna efter skatteavdrag.

Detta gäller naturligtvis inte i obegränsat omfattning utan bara inom ett intervall som normalsvensson har råd att betala i hyra.

Vad jag också menar är att man då och då bör 'pröva' marknadens kontinuerligt förändrade spelregler för att så långt som möjligt ligga 'på topp', dvs optimal utdelning.

Mvh

//Singha711

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Singha711:

 

Om man inte själv bor i lägenheten utan hyr ut till marknadspris brukar ökningen i hyresintäkter i attraktiva lägen vara högre än motsvarande ökning av räntekostnaderna efter skatteavdrag.

Detta gäller naturligtvis inte i obegränsat omfattning utan bara inom ett intervall som normalsvensson har råd att betala i hyra.

Vad jag också menar är att man då och då bör 'pröva' marknadens kontinuerligt förändrade spelregler för att så långt som möjligt ligga 'på topp', dvs optimal utdelning.

Mvh

//Singha711

 

 

 

 

En bra ide, men problemet är att hitta en uthyrningsbar lägenhet, då de flesta BRF inte accepterar andrahandsuthyrning utom i särskilda fall. Ägarlägenheter är inte så vanliga i Sverige.

Ändrades av rowa
rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rowa:

En bra ide, men problemet är att hitta en uthyrningsbar lägenhet, då de flesta BRF inte accepterar andrahands uthyrning utom i särskilda fall. Ägarlägenheter är inte så vanliga i Sverige.

 

Nej, nej, nej...

 

Det är numera förbjudet i lag att lägga hinder för en andrahandsuthyrning.

 

En BRF kan neka en andrahandsuthyrning enbart under mycket begränsade omständigheter. Iaf inte uthyrning till studenter med en kontraktstid på max 9 månader (Sept-Juni=1 läsår).

 

Den förra regeringen ('alliansen') har genomfört denna ändring som ett viktigt steg att öka tillgängligheten till annars outhyrda lägenheter och därmed skapat en betydligt bättre situation på hyresmarknaden bl.a.

 

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev rowa:

En bra ide, men problemet är att hitta en uthyrningsbar lägenhet, då de flesta BRF inte accepterar andrahands uthyrning utom i särskilda fall. Ägarlägenheter är inte så vanliga i Sverige.

Vi har ju en regel om att ett år kan man hyra ut i 2:a hand men sen krävs särskilda skäl (tex utbildning på annan ort i Sverige under flera år vet jag en som använde/hävdade) vilket godkändes men jobb i Norge under flera år gick inte då jag satt i Styrelsen.

 

Frågan är ju hur dom tolkar stadgarna om jag bor somrarna i Sverige&lägenheten och vintrarna i Asien och hyr ut i 2:a hand. Det beror nog på dagsformen skulle jag tro, stadgarna är aningen svårtydda och skrivna på gammelsvenska (från 1940-talet). Vi får inte tvaga kläder i trappuppgången tex, vem som nu skulle komma på den idén när vi har en tvättstuga är osäkert.

 

Men en BRF vill nog för det mesta inte ha en massa personer som bor i 2a hand, så det är bra att kolla upp sånt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Nej, nej, nej...

 

Det är numera förbjudet i lag att lägga hinder för en andrahandsuthyrning.

 

En BRF kan neka en andrahandsuthyrning enbart under mycket begränsade omständigheter. Iaf inte uthyrning till studenter med en kontraktstid på max 9 månader (Sept-Juni=1 läsår).

 

Den förra regeringen ('alliansen') har genomfört denna ändring som ett viktigt steg att öka tillgängligheten till annars outhyrda lägenheter och därmed skapat en betydligt bättre situation på hyresmarknaden bl.a.

 

//Singha711

 

Detta gäller väl fortfarande ?

  • Bostadsrättsinnehavaren kan få hyra ut lägenheten exempelvis vid studier eller anställning på annan ort, vistelse utomlands eller på annan ort i landet eller vård av anhörig.
  • En svårsåld bostadsrätt kan få hyras ut under en övergångsperiod tills det att en försäljning kan ske på acceptabla villkor.
  • Bostadsrättsinnehavaren bör i regel ges tillstånd att hyra ut lägenheten till en närstående.
  • Bostadsrättsinnehavarens skäl för att hyra ut i andra hand ska väga lättare ju längre tiden går.

OBS! Det är fortfarande inte tillåtet att hyra ut sin lägenhet i andra hand om syftet enbart är att tillgodogöra sig en hyra för lägenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Finns det något som reglerar vad man får ha för påslag när man hyr ut i andra hand? Man måste ju lägga undan till vitvaror, badrum och allmänt underhåll.

Ska man låna till lägenheten vill jag höja en varning. Avdragsrätten kommer med största sannolikhet inte att finnas kvar om 5 år och hur det inverkar på

vad man får för lägenheten vid försäljning kan jag bara gissa på.

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Fredman:

Finns det något som reglerar vad man får ha för påslag när man hyr ut i andra hand? Man måste ju lägga undan till vitvaror, badrum och allmänt underhåll.

Ska man låna till lägenheten vill jag höja en varning. Avdragsrätten kommer med största sannolikhet inte att finnas kvar om 5 år och hur det inverkar på

vad man får för lägenheten vi försäljning kan jag bara gissa på.

Skälig hyra = (Bostadens marknadsvärde x avkastningsränta) / 12 + Driftskostnader för bostaden

Avkastningsräntan bör vara två procent över Riksbankens referensränta som f,n är 0 procent.

Ändrades av rowa
rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rowa:

Detta gäller väl fortfarande ?

  • Bostadsrättsinnehavaren kan få hyra ut lägenheten exempelvis vid studier eller anställning på annan ort, vistelse utomlands eller på annan ort i landet eller vård av anhörig.
  • En svårsåld bostadsrätt kan få hyras ut under en övergångsperiod tills det att en försäljning kan ske på acceptabla villkor.
  • Bostadsrättsinnehavaren bör i regel ges tillstånd att hyra ut lägenheten till en närstående.
  • Bostadsrättsinnehavarens skäl för att hyra ut i andra hand ska väga lättare ju längre tiden går.

OBS! Det är fortfarande inte tillåtet att hyra ut sin lägenhet i andra hand om syftet enbart är att tillgodogöra sig en hyra för lägenheten.

 

Du anför ju själv vistelse utomlands som giltigt skäl.

 

Det ju precis vad vi diskuterar här, dvs tillbringa 'vintern' i Thailand tillsammans med en thailändsk partner.

 

Jag har under åren använt mig av både HSB's och Riksbyggens regler ang andrahandsuthyrning. Jag har då enbart behöva fylla i ett formulär som skickades till nån central förvaltning. Efter 1-2 veckor fick jag skriftligen tillstånd att hyra ut i andra hand till en namngiven person eller par, i regel 8-9 månader åt gången. Min pensionärsvistelse i Thailand under vintermånaderna har aldrig ifrågasatts som giltigt skäl. I såfall skulle ärendet avgöras till min fördel i hyresnämden med så gott som 100% säkerhet enl nuvarande praxis.

 

F.ö. antar jag att du menar att tvivel kan uppkomma när det enbart handlar om en kapitalplacering, dvs yrkesmässigt uthyrning av fastighetsobjekt som enbart används för uthyrning. Det här är inte alls fråga om detta eftersom jag bor ju i denna lägenhet själv när jag är i Sverige. Om 'syftet enbart är att tillgodogöra sig en hyra för lägenheten', då anser jag och juridiken att detta är ett ytterst legitimt syfte. Vad annars skall jag göra med hyresintäkterna? Skall jag behöva använda dem för välgörenhet, eller?

 

Nej, jag tror du skall inte lyssna för mycket på avundsjuka och självutnämda småpåvars privata tyckanden utan hålla dig till befintlig rättspraxis i dessa frågor. Den tiden där föreningsfolket på den lokala BRF kunde avgöra dessa önskemål efter eget tycke är länge sedan förbi!

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Du anför ju själv vistelse utomlands som giltigt skäl.

 

Det ju precis vad vi diskuterar här, dvs tillbringa 'vintern' i Thailand tillsammans med en thailändsk partner.

 

Jag har under åren använt mig av både HSB's och Riksbyggens regler ang andrahandsuthyrning. Jag har då enbart behöva fylla i ett formulär som skickades till nån central förvaltning. Efter 1-2 veckor fick jag skriftligen tillstånd att hyra ut i andra hand till en namngiven person eller par, i regel 8-9 månader åt gången. Min pensionärsvistelse i Thailand under vintermånaderna har aldrig ifrågasatts som giltigt skäl. I såfall skulle ärendet avgöras till min fördel i hyresnämden med så gott som 100% säkerhet enl nuvarande praxis.

 

F.ö. antar jag att du menar att tvivel kan uppkomma när det enbart handlar om en kapitalplacering, dvs yrkesmässigt uthyrning av fastighetsobjekt som enbart används för uthyrning. Det här är inte alls fråga om detta eftersom jag bor ju i denna lägenhet själv när jag är i Sverige. Om 'syftet enbart är att tillgodogöra sig en hyra för lägenheten', då anser jag och juridiken att detta är ett ytterst legitimt syfte. Vad annars skall jag göra med hyresintäkterna? Skall jag behöva använda dem för välgörenhet, eller?

 

Nej, jag tror du skall inte lyssna för mycket på avundsjuka och självutnämda småpåvars privata tyckanden utan hålla dig till befintlig rättspraxis i dessa frågor. Den tiden är länge sedan förbi!

 

//Singha711

Praxis för andra hands uthyrning varierar nog rätt så mycket mellan olika föreningar. Jag har själv varit småpåve i styrelsen för en BRF där vi avslog andrahandsuthyrning andra gången för en medlem som varje vinter bodde i Thailand. I det fallet så begärde den boende inte prövning i hyresnämnden utan godtog styrelsens beslut.

 

I den och många andra föreningar som jag känner till så var föreningen restriktiv med andrahandsuthyrningar, vilket stöddes av medlemmarna, då det i något fall medfört störningar och att medlemmarna ville ha koll på vilka som bodde i huset.

 

Nu har jag inte koll på rättspraxis de senaste två åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...