Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt


Herluf

Recommended Posts

Hej Fritz! Följande gäller (är dock för 2018, men skiljer inte så mycket från år till år). Man räknar med en genomsnittlig skattesats ( kommunal+landsting) som för  2018 är 32,12 och därtill kommer begravningsavgift 0,22 och avgift till svenska kyrkan (om man är medlem) 1,02. Totalt 33,36

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 333
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • SatanG

    24

  • leifen

    22

  • Fritz

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man ska inte förledas att tro att bara för att man har fått beviljat SINK av skatteverket så dras det 25% i skatt per automatik även på sidoinkomster som tex pensionssparande som man löser ut när man går i pension. Så är inte fallet utan man måste ansöka om SINK för varje utbetalare utöver Pensionsmyndigheten annars drar dom skatt som vanligt.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev leifen:

Nej du har inte drömt alls, den är ett snitt av alla kommunala skatter i Sverige.  

Den generella är just nu +32%... för SINK... minus fribelopp....

 

Finns mycket funderingar om skatter, en är ju Kjell N i Udon som redovisat en modell och sen är ju Pensionsmyndighet helt suverän resurs vid inloggning.

Generellt så går Allmän Pension upp med 1.4% och tjänstepensioner med 2,2%. Till detta finns ju det sänkta skatter av inkomst som pensioner.

 

+3500kr in på konto per månad är inte fel :D 

Du kanske inte menar riktigt vad skriver hur man räknar ut skatten på sink, som ju mycket riktigt är 25%. Såhär gör man: på den statliga pensionen drar man först fribeloppet, sedan räknar man 25% på resten. På andra pensioner, t ex från Alecta, räknar man 25% på hela beloppet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

Du kanske inte menar riktigt vad skriver hur man räknar ut skatten på sink, som ju mycket riktigt är 25%. Såhär gör man: på den statliga pensionen drar man först fribeloppet, sedan räknar man 25% på resten. På andra pensioner, t ex från Alecta, räknar man 25% på hela beloppet.

Ditt eget unika  fall om skatten  kan du ju räkna ut själv ganska enkelt, du  verkar ju kunna ju detta. 
Ganska enkelt att jämföra sin egen brytgräns men är man totalt körd och inte fattar tabellerna,

så skicka ett mail till Skattemyndigheten så får du en exakt uträkning och svar inom 10 dagar.

Busenkelt :D 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Jive:

Du kanske inte menar riktigt vad skriver hur man räknar ut skatten på sink, som ju mycket riktigt är 25%. Såhär gör man: på den statliga pensionen drar man först fribeloppet, sedan räknar man 25% på resten. På andra pensioner, t ex från Alecta, räknar man 25% på hela beloppet.

Om vi ska vara petiga så betyder SINK "särskild inkomstskatt för utomlands bosatta" och på den betalar man ingen skatt eller hur. Den är 25% på din inkomst efter att fribeloppet dragits av. Om avdraget görs på bara pensionen eller hela totalen spelar väl ingen roll, i alla fall inte enligt min enkla matematik.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Jive:

Du kanske inte menar riktigt vad skriver hur man räknar ut skatten på sink, som ju mycket riktigt är 25%. Såhär gör man: på den statliga pensionen drar man först fribeloppet, sedan räknar man 25% på resten. På andra pensioner, t ex från Alecta, räknar man 25% på hela beloppet.

Nu tror jag att fribeloppet dras från totalen men resultatet blir oftast detsamma ändå.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Om vi ska vara petiga så betyder SINK "särskild inkomstskatt för utomlands bosatta" och på den betalar man ingen skatt eller hur. Den är 25% på din inkomst efter att fribeloppet dragits av. Om avdraget görs på bara pensionen eller hela totalen spelar väl ingen roll, i alla fall inte enligt min enkla matematik.

He he, jag skrev lite fel där, det är klart att skatten dras på pensionsbeloppet. Jag vet inte vad du menar med "hela totalen", men fribeloppet dras endast från den statliga pension innan uträkningen av de 25 procenten. Vid andra pensioner än den statliga dras 25 % rakt av på hela beloppet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Fritz:

Nu tror jag att fribeloppet dras från totalen men resultatet blir oftast detsamma ändå.

Du tror fel. Sink skatten på pensionen från Pensionsmyndigheten blir några procentenheter lägre än 25%, men på övriga pensioner, t ex från Alecta, dras det 25% på hela beloppet.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Jive:

Du tror fel.

Det gjorde jag, inget snack om den saken. :sFduh:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...