Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt


Herluf

Recommended Posts

ArneMorales
18 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Finns ju en del tjänster man kan vilja logga in på. Ex Svenska Banker (om man har lite pengar kvar i Sverige och/eller inte vill skicka hela pensionen till Thailand)
Dessutom är det ju bra att logga in på pensionsmyndigheten och ev på minpension.se för att bestämma hur man skall ta ut ev tjänstepension. 
Dessutom är ju bank-idet bra om man sedan bestämmer att ändra uttaget av sin tjänstepension.  

 

hf

Tack för ditt svar Hasse. Förstår de fördelar du och Tallviking nämner eftersom jag själv har BankID, men på fil , sedan 10 år tillbaka i Thailand.

Har ID filen i min Notebok, och en kopia på ett USB minne.

BankIDfilen använder jag för att med lösenord göra de saker ni nämner. Har aldrig behövt  svenskt kort eller kortläsare i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 333
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • SatanG

    24

  • leifen

    22

  • Fritz

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 timmar sedan, skrev rowa:

Praxis för andra hands uthyrning varierar nog rätt så mycket mellan olika föreningar. Jag har själv varit småpåve i styrelsen för en BRF där vi avslog andrahandsuthyrning andra gången för en medlem som varje vinter bodde i Thailand. I det fallet så begärde den boende inte prövning i hyresnämnden utan godtog styrelsens beslut.

 

I den och många andra föreningar som jag känner till så var föreningen restriktiv med andrahandsuthyrningar, vilket stöddes av medlemmarna, då det i något fall medfört störningar och att medlemmarna ville ha koll på vilka som bodde i huset.

 

Nu har jag inte koll på rättspraxis de senaste två åren.

 

Jag vet att praxis tidigare har varit otydligt och upp till föreningarnas godtycke.

 

Det är mot bagrund av den rådande bostadssituationen en oerhörd slöseri av resurser att låta en bostad vara outnyttjad, alternativt tvinga ägaren till att sälja eller på annat sätt manipulera ägandet bara för att 'det känns bättre' för den ena eller andra småpåven i lokalföreningen. När en ägare då tvingas sälja lägenheten uppstår ju i princip samma situation när den nya ägaren dyker upp. Den måste ju också accepteras, precis som en namngiven hyresgäst (som inte få ha anmärkningar etc..).

 

Den tidigare ofta tillämpade praxis, dvs att neka en andrahandsuthyrning, är ju också ett flaggrant brott mot vuxnas personers grundlagsstadgade rätt att bestämma själv om sina liv, egendom och förehavanden. Den väger i ett juridiskt och samhällelig perspektiv bra mycket högre än alla eventuella grummliga och tveksamma motiv som andra i princip 'icke inblandade' må ha, i synnerhet då de behindrar den för samhällsekonomin nödvändiga 'fria rörligheten' på ett objektivt oskäligt och skadligt sätt.

 

Som sagt, gudskelov finns det lagar och regler omkring detta som har beslutats i ett demokratiskt legitimt förfarande (riksdagen). I en rättstat värt namnet är det trots allt det som gäller och inte godtycket hos några surliga föreningsmedlemmar.

 

Sedan 2013 finns en ny lag om detta men många BRF-stadgar har inte uppdaterats med hänsyn till detta. De är m.a.o. olagliga och detta leder tyvärr till många missförstånd.

 

Här finns lite info om vad som gäller enligt den nya lagen:

 

http://www.fastighetsagarna.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=29ae6b94-5b01-452b-9b49-7455b46d0716&FileName=Andrahandsuthyrning+f%c3%b6rening+bostadsr%c3%a4ttshavare.pdf.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true

 

http://www.fastighetsagarna.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=a8333ea8-f814-40b0-bc62-3404d4771478&FileName=Andrahandsuthyrning+bostadsr%c3%a4ttshavare+hyresg%c3%a4st.pdf.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true

 

Mvh

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
17 timmar sedan, skrev Singha711:

Funderar du på utskrivning med (huvudsakliga) syftet på att få lägre skatt i Sverige, dvs SINK-skatt?

 

I så fall ber jag ödmjukast att ta sig en funderare om det verkliga priset att betala för en sådan manöver och således om det verkligen är värt priset.

 

Eftersom det har skrivits en hel del om detta orkar jag inte att räkna upp alla negativa påfölder med att vara utskriven. Jag tar upp istället ett alternativt sätt att minska skatten så att det i slutändan bidrar till en ökning av den disponibla inkomsten och framförallt förmögenheten:

 

Om du funderar att spenderar din pension i ett annat land (utanför EU) och samtidigt vill maximera din köpkraft, disponibla inkomster och förmögenheten, samt att minimera din effektiva skatt ska du:

  • köpa en lägenhet i en universitetsstad där det råder stor obalans på bostadsmarknaden, tex i Göteborg.
  • låna tillräckligt mycket pengar på bank för detta så att du får ner din skatt genom ränteavdrag till samma nivå som SINK-skatten (20%).
  • hyra ut denna lägenhet till skötsamma studenter eller par under studietiden (Sept-Maj/Juni).
  • ge option för upprepad uthyrning för skötsamma hyresgäster. Detta brukar vara mycket omtyckt eftersom studenterna slipper betala hyra under sommamånaderna samtidigt som du själv har tillgång till lägenheten under denna tid.
  • Se till att köpa en lägenhet med rel. högt värde och låg månadsavgift. Lägenheten skall helst ligga i ett för studenter attraktivt läge, dvs centralt, nära universitet och nöjesliv, bra offentliga komminikationer.
  • Marknadshyran i dessa städer och lägen brukar täcka räntekostnader och avgift. Lägg på en rimlig förbrukningsavgift för möbler och utrustning.
  • När värdet på lägenheten har ökat med 20-30% skall du realisera överskott för att A) köpa ännu attraktivare lägenhet eller B)placera om lån efter ny marknadsbedömning
  • Om du har bil och vill ha tillgång till den under tiden i Sverige se till att köpa lägenhet med varmgarage och avregistrera bilen under vistelsen i Thailand
  • för att behålla ditt fullgoda försäkringsskydd bör du komma till Sverige minst en gång om året. En snabbtur till Sverige kostar inte mer än 4000-5000 kr. Det är säkert värt pengarna för att det finns alltid ärenden ...
  • se till att ha elektroniska id (bankid, mobil bankid, digipass) och använd dessa flitigt i kontakter med bank, myndigheter etc även om du bara loggar in och ut för att kolla på skattesaldo, banktransaktioner, fonder, pensionsutbetalningar etc etc..Detta ger ett 'intryck' att du befinner dig i Sverige och undviker att 'väcka björnen'.

Detta är bara en av rätt många varianter att åstadkomma i princip samma effekt som SINK-skatten ger men du slipper de negativa konsekvenserna av en utskrivning med påföljande utförsäkring.

Dessutom kan du i ett lågkostnadsland som Thailand spendera betydligt fler stålar samtidigt som du på sikt ökar din förmögenhet högst väsentligt utan att du själv betalar genom uppoffringar i standard etc.

 

Tänk alltså på detta alternativ innan du gör något riktigt dumt, som tex sälja hus o lägenhet för att konsumera i Thailand. Huset/lägenheten kan du visst sälja men du skall åtminstone använda överskottet för en mera 'produktiv' investering som tex den jag skissade ovan.

 

Mvh

 

//Singha711

 

Att ta en snabbtur till Sverige för 4-5000 kronor är nog ett önsketänkande, i alla fall för mig. Transport Ban Sieo - Suvarnabhumi - Ban Sieo minst 1000 kronor  , flyg Bangkok - Köpenhamn - Bangkok ?, tåg Köpenhamn - Kalmar -Köpenhamn 800 - 1000 kronor, kostnader under resans gång 4- 500 kronor/dag.

Eller har du bara räknat enkel resa?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Att ta en snabbtur till Sverige för 4-5000 kronor är nog ett önsketänkande, i alla fall för mig. Transport Ban Sieo - Suvarnabhumi - Ban Sieo minst 1000 kronor  , flyg Bangkok - Köpenhamn - Bangkok ?, tåg Köpenhamn - Kalmar -Köpenhamn 800 - 1000 kronor, kostnader under resans gång 4- 500 kronor/dag.

Eller har du bara räknat enkel resa?

 

Nej, inte enkel resa utom ordinarie ekonomibiljett BKK-GOT och ännu billigare BKK-STO.

 

Du kanske har inte följt mina med åren säkert hundratals inlägg i konsten att resa (flyga) billigt och bra mellan Sverige och Thailand.

 

Jag har då genom de senaste 12 åren aldrig betalat mer än max 6000 kr för flygresan till eller från Thailand. Och då har jag i genomsnitt åkt 3 ggr/år.

 

Om du bara ger dig lite tid att på ett systematiskt sätt 'skanna' flygresor över en aktuell tidsperiod så kommer även du att hitta det ena eller andra guldkornet, dvs prisvärda biljetten.

 

Jag förutsätter naturligtvis att du inte envisas resa under värsta högsäsong (jul/nyår) där priserna förståss är högre. Fastän det även där finns ett antal effektiva tricks att komma över billiga biljetter, men då i omvänd riktning mot reseströmmen (pga många återvändande/upphämtande plan bara är halvfulla).


 

//Singha711

 

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
2 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Nej, inte enkel resa utom ordinarie ekonomibiljett BKK-GOT och ännu billigare BKK-STO.

 

Du kanske har inte följt mina med åren säkert hundratals inlägg i konsten att resa (flyga) billigt och bra mellan Sverige och Thailand.

 

Jag har då genom de senaste 12 åren aldrig betalat mer än max 6000 kr för flygresan till eller från Thailand. Och då har jag i genomsnitt åkt 3 ggr/år.

 

Om du bara ger dig lite tid att på ett systematiskt sätt 'skanna' flygresor över en aktuell tidsperiod så kommer även du att hitta det ena eller andra guldkornet, dvs prisvärda biljetten.

 

Jag förutsätter naturligtvis att du inte envisas resa under värsta högsäsong (jul/nyår) där priserna förståss är högre. Fastän det även där finns ett antal effektiva tricks att komma över billiga biljetter, men då i omvänd riktning mot reseströmmen (pga många återvändande/upphämtande plan bara är halvfulla).

 

//Singha711

 

 

 

Kollade resa 15/3 - 20/3, hittade ingen under 4500 kronor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Kollade resa 15/3 - 20/3, hittade ingen under 4500 kronor.

 

Men det är ju ett fullt acceptablet pris eftersom det faller in under påsksäsongen (=dyrare)!

 

För inrikesflyg i Thailand gäller det ju också att inte envisas att flyga direkt från/från Suvarnabhumi med dyra Thai Airways. Transfern till Don Muang är kostnadsfritt och snabbt (45 min) men du sparar många tusentals thaibath genom att flyga med Air Asia eller Nok Air istället. Jag bor ju också i obyggden längst i nordörsta Isaan. Med lite planering brukar jag kunna ta mig till Don Muang från Sakon Nakhon för max 900 THB. Det är ju faktiskt småpengar i sammanhanget.

 

Men visst, lokala transportkostnader tillkommer naturligtvis både i Thailand och i Sverige.

 

//Singha711

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
12 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Men det är ju ett fullt acceptablet pris eftersom det faller in under påsksäsongen (=dyrare)!

 

För inrikesflyg i Thailand gäller det ju också att inte envisas att flyga direkt från/från Suvarnabhumi med dyra Thai Airways. Transfern till Don Muang är kostnadsfritt och snabbt (45 min) men du sparar många tusentals thaibath genom att flyga med Air Asia eller Nok Air istället. Jag bor ju också i obyggden längst i nordörsta Isaan. Med lite planering brukar jag kunna ta mig till Don Muang från Sakon Nakhon för max 900 THB. Det är ju faktiskt småpengar i sammanhanget.

 

Men visst, lokala transportkostnader tillkommer naturligtvis både i Thailand och i Sverige.

 

//Singha711

 

 

 

 

Inte tur/retur väl?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Inte tur/retur väl?

 

Nej, enkel resa, såklart.

 

Men, som sagt, lokala transportkostnader tillkommer både i Thailand och i Sverige.

 

De varierar ju väldigt mycket från person till person, beroende var i Thailand, resp Sverige man bor.

 

I Sverige har jag sågott som inga lokala resekostnader eftersom jag har bott nära storflygplats under många år.

 

Men det gäller ju bara för mig och det kan naturligtvis vara en faktor som fördyrar totalkostnaderna rätt så mycket, tex om man nu råkar bo i Vilhelmina där jag en gång fastnade pga giftermål.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Mailade skatteverket och frågade om jag måste belata någon skatt i Thailand, utöver SINK skatten i Sverige så fick jag svaret:

 

 

Är du är bosatt I Thailand och har din hemvist där så får Thailand beskatta den svenska arbetsinkomsten, enligt skatteavtalet mellan Sverige och Thailand. Eventuell dubbelbeskattning ska då undanröjas i Thailand

 

Så, alla ni som har inkomst från Sverige och bor i Thailand, hur gör ni? Villken myndighet går man till i Thailand?

 

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

Så då kan man inte ha SINK skatt i Thailand, det är de thailänska skattesattserna som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-07 at 09:12, skrev Singha711:

Funderar du på utskrivning med (huvudsakliga) syftet på att få lägre skatt i Sverige, dvs SINK-skatt?

 

I så fall ber jag ödmjukast att ta sig en funderare om det verkliga priset att betala för en sådan manöver och således om det verkligen är värt priset.

 

Eftersom det har skrivits en hel del om detta orkar jag inte att räkna upp alla negativa påfölder med att vara utskriven. Jag tar upp istället ett alternativt sätt att minska skatten så att det i slutändan bidrar till en ökning av den disponibla inkomsten och framförallt förmögenheten:

 

Om du funderar att spenderar din pension i ett annat land (utanför EU) och samtidigt vill maximera din köpkraft, disponibla inkomster och förmögenheten, samt att minimera din effektiva skatt ska du:

  • köpa en lägenhet i en universitetsstad där det råder stor obalans på bostadsmarknaden, tex i Göteborg.
  • låna tillräckligt mycket pengar på bank för detta så att du får ner din skatt genom ränteavdrag till samma nivå som SINK-skatten (20%).
  • hyra ut denna lägenhet till skötsamma studenter eller par under studietiden (Sept-Maj/Juni).
  • ge option för upprepad uthyrning för skötsamma hyresgäster. Detta brukar vara mycket omtyckt eftersom studenterna slipper betala hyra under sommamånaderna samtidigt som du själv har tillgång till lägenheten under denna tid.
  • Se till att köpa en lägenhet med rel. högt värde och låg månadsavgift. Lägenheten skall helst ligga i ett för studenter attraktivt läge, dvs centralt, nära universitet och nöjesliv, bra offentliga komminikationer.
  • Marknadshyran i dessa städer och lägen brukar täcka räntekostnader och avgift. Lägg på en rimlig förbrukningsavgift för möbler och utrustning.
  • När värdet på lägenheten har ökat med 20-30% skall du realisera överskott för att A) köpa ännu attraktivare lägenhet eller B)placera om lån efter ny marknadsbedömning
  • Om du har bil och vill ha tillgång till den under tiden i Sverige se till att köpa lägenhet med varmgarage och avregistrera bilen under vistelsen i Thailand
  • för att behålla ditt fullgoda försäkringsskydd bör du komma till Sverige minst en gång om året. En snabbtur till Sverige kostar inte mer än 4000-5000 kr. Det är säkert värt pengarna för att det finns alltid ärenden ...
  • se till att ha elektroniska id (bankid, mobil bankid, digipass) och använd dessa flitigt i kontakter med bank, myndigheter etc även om du bara loggar in och ut för att kolla på skattesaldo, banktransaktioner, fonder, pensionsutbetalningar etc etc..Detta ger ett 'intryck' att du befinner dig i Sverige och undviker att 'väcka björnen'.

Detta är bara en av rätt många varianter att åstadkomma i princip samma effekt som SINK-skatten ger men du slipper de negativa konsekvenserna av en utskrivning med påföljande utförsäkring.

Dessutom kan du i ett lågkostnadsland som Thailand spendera betydligt fler stålar samtidigt som du på sikt ökar din förmögenhet högst väsentligt utan att du själv betalar genom uppoffringar i standard etc.

 

Tänk alltså på detta alternativ innan du gör något riktigt dumt, som tex sälja hus o lägenhet för att konsumera i Thailand. Huset/lägenheten kan du visst sälja men du skall åtminstone använda överskottet för en mera 'produktiv' investering som tex den jag skissade ovan.

 

Mvh

 

//Singha711

 

I grunden en bra idé men den bygger helt på att fastighetsbubblan verkligen håller. Inte lika roligt att ha ett par miljoner kr låst i en lägenhet i Sverige om priserna skulle gå ner istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-07 at 15:12, skrev Singha711:

Funderar du på utskrivning med (huvudsakliga) syftet på att få lägre skatt i Sverige, dvs SINK-skatt?

 

I så fall ber jag ödmjukast att ta sig en funderare om det verkliga priset att betala för en sådan manöver och således om det verkligen är värt priset.

 

Eftersom det har skrivits en hel del om detta orkar jag inte att räkna upp alla negativa påfölder med att vara utskriven. Jag tar upp istället ett alternativt sätt att minska skatten så att det i slutändan bidrar till en ökning av den disponibla inkomsten och framförallt förmögenheten:

 

Om du funderar att spenderar din pension i ett annat land (utanför EU) och samtidigt vill maximera din köpkraft, disponibla inkomster och förmögenheten, samt att minimera din effektiva skatt ska du:

  • köpa en lägenhet i en universitetsstad där det råder stor obalans på bostadsmarknaden, tex i Göteborg.
  • låna tillräckligt mycket pengar på bank för detta så att du får ner din skatt genom ränteavdrag till samma nivå som SINK-skatten (20%).
  • hyra ut denna lägenhet till skötsamma studenter eller par under studietiden (Sept-Maj/Juni).
  • ge option för upprepad uthyrning för skötsamma hyresgäster. Detta brukar vara mycket omtyckt eftersom studenterna slipper betala hyra under sommamånaderna samtidigt som du själv har tillgång till lägenheten under denna tid.
  • Se till att köpa en lägenhet med rel. högt värde och låg månadsavgift. Lägenheten skall helst ligga i ett för studenter attraktivt läge, dvs centralt, nära universitet och nöjesliv, bra offentliga komminikationer.
  • Marknadshyran i dessa städer och lägen brukar täcka räntekostnader och avgift. Lägg på en rimlig förbrukningsavgift för möbler och utrustning.
  • När värdet på lägenheten har ökat med 20-30% skall du realisera överskott för att A) köpa ännu attraktivare lägenhet eller B)placera om lån efter ny marknadsbedömning
  • Om du har bil och vill ha tillgång till den under tiden i Sverige se till att köpa lägenhet med varmgarage och avregistrera bilen under vistelsen i Thailand
  • för att behålla ditt fullgoda försäkringsskydd bör du komma till Sverige minst en gång om året. En snabbtur till Sverige kostar inte mer än 4000-5000 kr. Det är säkert värt pengarna för att det finns alltid ärenden ...
  • se till att ha elektroniska id (bankid, mobil bankid, digipass) och använd dessa flitigt i kontakter med bank, myndigheter etc även om du bara loggar in och ut för att kolla på skattesaldo, banktransaktioner, fonder, pensionsutbetalningar etc etc..Detta ger ett 'intryck' att du befinner dig i Sverige och undviker att 'väcka björnen'.

Detta är bara en av rätt många varianter att åstadkomma i princip samma effekt som SINK-skatten ger men du slipper de negativa konsekvenserna av en utskrivning med påföljande utförsäkring.

Dessutom kan du i ett lågkostnadsland som Thailand spendera betydligt fler stålar samtidigt som du på sikt ökar din förmögenhet högst väsentligt utan att du själv betalar genom uppoffringar i standard etc.

 

Tänk alltså på detta alternativ innan du gör något riktigt dumt, som tex sälja hus o lägenhet för att konsumera i Thailand. Huset/lägenheten kan du visst sälja men du skall åtminstone använda överskottet för en mera 'produktiv' investering som tex den jag skissade ovan.

 

Mvh

 

//Singha711

Får jag passa på att nämna några positiva påföljder med att vara utskriven:

1. Ingen skatt på vinster i aktiefonder (med vissa undantag).

2. Efter fem års utskrivning ingen skatt på aktievinster.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag passa på att nämna några positiva påföljder med att vara utskriven:

1. Ingen skatt på vinster i aktiefonder (med vissa undantag).

2. Efter fem års utskrivning ingen skatt på aktievinster.

Samt att som löneslav slipper du skatt i sverige om du jobbar i tredje land.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Herluf:

Mailade skatteverket och frågade om jag måste belata någon skatt i Thailand, utöver SINK skatten i Sverige så fick jag svaret:

 

 

Är du är bosatt I Thailand och har din hemvist där så får Thailand beskatta den svenska arbetsinkomsten, enligt skatteavtalet mellan Sverige och Thailand. Eventuell dubbelbeskattning ska då undanröjas i Thailand

 

Så, alla ni som har inkomst från Sverige och bor i Thailand, hur gör ni? Villken myndighet går man till i Thailand?

 

Enligt dubbelbeskattningsavtalet beskattas inte svensk inkomst som redan beskattats i Sverige i Thailand. Om det betalats vanlig inkomstskatt eller SINK är i sammanhanget ointressant.

 

På hustruns inrådan frågar vi inte thailändska myndigheter utan svarar istället på eventuella frågor, om de nu skulle fråga om något. 

Ändrades av rowa
rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Krille:

 

I grunden en bra idé men den bygger helt på att fastighetsbubblan verkligen håller. Inte lika roligt att ha ett par miljoner kr låst i en lägenhet i Sverige om priserna skulle gå ner istället.

 

Ja, det är klart att man det finns en viss risk att sitta låst ett par år när fastighetsmarknaden behöver återhämta sig efter en bubbla.

 

Men när allt kommer omkring så är ägande av fastighet/lägenhet ändå lönsamt även på medellång sikt. Det gäller förståss att välja lägen och prisnivåerna som är mindre sårbara för kraftfulla svängningar.

Det är därför jag rekommenderar universitetsstäder som placering och lägenheter med ytliga renoveringsbehov (ej stambyten, fasad&hiss) som inversteringsobjekt.

 

Efterfrågan på temporära hyrbostäder är extremt hög i universitetsstäder. Annonserar man tex på 'Blocket' i Aug/Sep för en 2:a i Göteborg blir du med säkerhet nerringt och får flera hundra SMS och emejl. Det är m.a.o. väldigt lätt och bekvämt att plocka lämplig och skötsam hyresgäst/par. Om du dessutom ställer i utsikt att förnya kontraktet för varje läsår (Sep-Jun) lägger du ut ett kraftigt incitamente att verkligen sköta lägenheten under din frånvaro. Jag har då enbart bra erfarenheter av mina hyresgäster genom åren.

 

När man nu har gjort ett antal hus/lägenhetsköp genom åren, dvs gått på visningar och deltagit i budgivningar, då förstår man att ett stort antal intressenter har mentalt redan låst sig för ett visst objekt av väldigt ytliga skäl. Dessa skäl gör att vissa objekt säljs för ett alldeles för högt pris i förhållande till deras substantiella värde. Men å andra sidan vänder en stor del av klientelet ryggen för objekt som med liten insats kan bli riktiga guldkorn. Tex lägenheter med föråldrade tapetmönster/-färg eller väldigt slitet eller fantasilös möblemang och ogynsamma ljusförhållanden. Att investera i en ytrenovering kostar inte hela världen och ännu sålänge kan man ju göra skatteavdrag på dessa kostnader (ROT&reavinst). M.a.o. kan man fortfarande hitta bra bostäder i attraktiva lägen till rel låg/undervärderat pris. Man kan också pressa inköpspriset genom 'påverka' okunniga säljare genom ytligt generösa förhandbud som föranleder säljaren att avstå från budgivningen.

 

Alltså, för att minimera risker:

  • köp enbart i städer/lägen med akut bostadsbrist, helst för temporärt boende, som tex universitetsstäder. Dvs fterfrågan försvinner inte med en bostadsbubbla.
  • köp i undre prissegment och ytrenovera istället. Undvik lägenheter som planerar stambyte och/eller fasadrenovering under kommande år.
  • tillämp strikt affärsmässighet vid köp. Det är ju inte du som skall huvudsakligen bo där.

Att binda kapital är nog en nödvändighet om man vill att pengarna skall arbeta effektivt. Detta gäller ju aktiemarknaden också men möjligheten att kombinera arbetande kapitat med personlig nytta är nog bättre när man inversterar på fastighetsmarknaden. Det är inte bara historiskt belagt utan framgår som uppenbar när man en gång har provat på.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Ja, det är klart att man det finns en viss risk att sitta låst ett par år när fastighetsmarknaden behöver återhämta sig efter en bubbla.

 

Men när allt kommer omkring så är ägande av fastighet/lägenhet ändå lönsamt även på medellång sikt. Det gäller förståss att välja lägen och prisnivåerna som är mindre sårbara för kraftfulla svängningar.

Det är därför jag rekommenderar universitetsstäder som placering och lägenheter med ytliga renoveringsbehov (ej stambyten, fasad&hiss) som inversteringsobjekt.

 

Efterfrågan på temporära hyrbostäder är extremt hög i universitetsstäder. Annonserar man tex på 'Blocket' i Aug/Sep för en 2:a i Göteborg blir du med säkerhet nerringt och får flera hundra SMS och emejl. Det är m.a.o. väldigt lätt och bekvämt att plocka lämplig och skötsam hyresgäst/par. Om du dessutom ställer i utsikt att förnya kontraktet för varje läsår (Sep-Jun) lägger du ut ett kraftigt incitamente att verkligen sköta lägenheten under din frånvaro. Jag har då enbart bra erfarenheter av mina hyresgäster genom åren.

 

När man nu har gjort ett antal hus/lägenhetsköp genom åren, dvs gått på visningar och deltagit i budgivningar, då förstår man att ett stort antal intressenter har mentalt redan låst sig för ett visst objekt av väldigt ytliga skäl. Dessa skäl gör att vissa objekt säljs för ett alldeles för högt pris i förhållande till deras substantiella värde. Men å andra sidan vänder en stor del av klientelet ryggen för objekt som med liten insats kan bli riktiga guldkorn. Tex lägenheter med föråldrade tapetmönster/-färg eller väldigt slitet eller fantasilös möblemang och ogynsamma ljusförhållanden. Att investera i en ytrenovering kostar inte hela världen och ännu sålänge kan man ju göra skatteavdrag på dessa kostnader (ROT&reavinst). M.a.o. kan man fortfarande hitta bra bostäder i attraktiva lägen till rel låg/undervärderat pris. Man kan också pressa inköpspriset genom 'påverka' okunniga säljare genom ytligt generösa förhandbud som föranleder säljaren att avstå från budgivningen.

 

Alltså, för att minimera risker:

  • köp enbart i städer/lägen med akut bostadsbrist, helst för temporärt boende, som tex universitetsstäder. Dvs fterfrågan försvinner inte med en bostadsbubbla.
  • köp i undre prissegment och ytrenovera istället. Undvik lägenheter som planerar stambyte och/eller fasadrenovering under kommande år.
  • tillämp strikt affärsmässighet vid köp. Det är ju inte du som skall huvudsakligen bo där.

Att binda kapital är nog en nödvändighet om man vill att pengarna skall arbeta effektivt. Detta gäller ju aktiemarknaden också men möjligheten att kombinera arbetande kapitat med personlig nytta är nog bättre när man inversterar på fastighetsmarknaden. Det är inte bara historiskt belagt utan framgår som uppenbar när man en gång har provat på.

 

//Singha711

 

Vi har varit aktiva på fastighetsmarknaden många år och har provat på att tjäna bra med pengar på det. Har också vänner som i stort sett livnär sig på köpa, renovera och sälja lägenheter. Jag upplever dock att det var flera år sedan marknaden fungerade som du beskriver och det finns helt enkelt inga "fynd" till underpris kvar. Alla vill köpa de objekt med just de egenskaper du beskriver och enda möjligheten till "fynd" numera är objekt med riktigt omfattande renoveringsbehov och arbetsinsats.

 

/Krille

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju inte helt riskfritt att hyra ut sin lägenhet eller hus. Jag har en systerdotter som tillsammans med sin man hyrde ut sitt hus när dom åkte till Frankrike och jobbade ett år. Hyresgästen betalade en halv månadshyra men sen inget mer och vägrade flytta därifrån. Det tog en jäkla tid att få honom vräkt. 

 

Det tragikomiska i historien var att när dom äntligen fick honom vräkt så skickade han ett brev där han skrev att han förlåtit dom för att dom inte lät han bo kvar i huset.  :sFduh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

 

Vi har varit aktiva på fastighetsmarknaden många år och har provat på att tjäna bra med pengar på det. Har också vänner som i stort sett livnär sig på köpa, renovera och sälja lägenheter. Jag upplever dock att det var flera år sedan marknaden fungerade som du beskriver och det finns helt enkelt inga "fynd" till underpris kvar. Alla vill köpa de objekt med just de egenskaper du beskriver och enda möjligheten till "fynd" numera är objekt med riktigt omfattande renoveringsbehov och arbetsinsats.

 

/Krille

 

 

 

 

 

 

Jag kan nog hålla med dig i allmänhet och förstår exakt hur du menar.

 

Jag hade också just dessa farhågor förra året där jag köpte en lägenhet mitt under fastighetsbubblans mest intensiva period (juni/juli 2015).

 

Till min förvåning upptäckte jag att folk började bli närmast hysteriska i sitt köp- och säljbeteende ju mer det blev tal om amorteringskrav och begränsningar i ränteavdrag. Det var ju ingen hejd på att kreti och pleti nu skulle vara med på tåget innan det var för sent. Det var alldeles uppenbar att detta faktiskt var den drivande kraften bakom oron för en fastighetsbubbla.

 

Jag 'tvingades' inse att detta faktiskt var min chans att tjäna en extra hacka, dvs att säja dyrt och köpa billigt.

 

Att sälja dyrt(+500%) var ingen konst eftersom föreningen (HSB) hade nyligen genomfört ett stambyte och en mycket lyckat fasadrenovering vilket tillsammans med det centrala läge i Alingsås drev upp lägenhetens attraktivitet, även om detta skedde, som vanligt, på bekostnad av en kraftig ökning  av månadsavgiften. Dessutom fick jag tag i en köpare som från början hade bestämt sig att hon absolut måste ha just min lägenhet till nästan varje pris trots tydliga varningar och farhågor från sin manliga sambo. Det verkade som hon ville slå vakt om sin dominerande position i ett nytt förhållande, just när deras första större gemensamma beslut skulle tas. Så det var faktiskt lätt att 'trissa lite' på på priset och låta henne ha sin vilja, hehe.

 

Att köpa billigt var även lättare eftersom jag hade lärt mig att enbart koncentrera mig på 'irrationella faktorer'. Jag fick tag i en vansköt lägenhet i attraktiv läge i Göteborg som hade ägts av en gammal och förvirrat tant som sägs ha hållit mer än 10 katter i lägenheten och avlidit i lägenheten under förra våren. Hon hade en djup dispyt med sina arvingar som hon gjorde arvslös genom att donera lägenheten till ett djursjukhus. Lägenhetsförsäjningen sköttes av en oangagerad jurist som var 'på semester' hela sommaren och inte hade tänkt lägga ner vidare energi på denna försäljning. Följden blev ett kraftigt underpris med hänvisning till den av katterna och årtionden av tobaksrök vanskötta lägenheten. Efter köpet renoverade jag lägenheten för ca 100000 kr. Nästa år tänker jag dra in ett nytt och modernt kök som jag redan planerar för.

 

Vad jag ville säga är att det fortfarande går att göra lyckade lägenhetsförsäljning och -köp. I mitt fall är det säkert taktiken att satsa på det 'irrationella momentet' som har gett utdelning, både vid försäljning och vid köp av lägenheten. Hoppas det fungera igen nästa gång, hehe...

 

Mvh

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

jag bodde i 3 år i TH innan jag anmälde att jag flyttat

ingen av myndigheterna saknade mig

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 hours ago, rowa said:

Enligt dubbelbeskattningsavtalet beskattas inte svensk inkomst som redan beskattats i Sverige i Thailand. Om det betalats vanlig inkomstskatt eller SINK är i sammanhanget ointressant.

 

På hustruns inrådan frågar vi inte thailändska myndigheter utan svarar istället på eventuella frågor, om de nu skulle fråga om något. 

Om jag förstår det rätt så är det skillnad mellan pension och inkomst genom arbete.

 

Pension beskattas i sverige. Inkomst förvärvad i sverige ska däremot beskattas i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Herluf:

Om jag förstår det rätt så är det skillnad mellan pension och inkomst genom arbete.

 

Pension beskattas i sverige. Inkomst förvärvad i sverige ska däremot beskattas i Thailand.

Så vitt jag förstår beskattas svensk inkomst av tjänst i Thailand om man har SINK. 

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, rowa said:

Så vitt jag förstår beskattas svensk inkomst av tjänst i Thailand om man har SINK. 

 

Men då blir man ju dubbelbeskattad? Har vi inte ett dubbelbeskattnings avtal med Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Herluf:

 

Men då blir man ju dubbelbeskattad? Har vi inte ett dubbelbeskattnings avtal med Thailand?

 

On 2016-03-10 at 08:56, skrev rowa:

Så vitt jag förstår beskattas svensk inkomst av tjänst i Thailand om man har SINK. 

Saknas ett inte. Så vitt jag förstår beskattas svensk inkomst av tjänst inte i Thailand om man har SINK. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår jag korrekt att man kan flytta ut och få SINK-skatt även om jag jobbar åt ett Svenskt företag men bor i Thailand? Alltså jobbar på distans.

Räknas inte en anställning i Sverige som väsentlig anknytning?

 

Måste man vara utflyttad först i 6 månader innan man kan ansöka om SINK eller kan man göra det direkt?

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst allt som står på nätet och även lagen för hur det ser ut när det gäller SINK skatt för en som flyttar till Thailand men jobbar kvar i sverige. Men det finns flera olika förklaringar, alla har sin egen teori. Men man kan ju inte gissa när det gäller dessa grejer, så jag har skrivit till skatteverket, de svarar:

 

Om man inte har någon anknytning kvar i sverige(bostad familj etc), skriver ur sig från sverige och flyttar till Thailand, men jobbar korta perioder i sverige så ska man söka SINK skatt. MEN....det räcker tyvärr inte.

Man måste dessutom anmäla sig till de thailänska skattemyndigheterna och presentera sin svenska inkomst och hur mycket skatt man betalt i sverige.

Då räknar thailands skattemynigheter först ut hur mycket skatt du skulle betalt på hela din inkomst i Thailand och drar sedan av så mycket som du redan betalt i SINK.

Så berodende på hur hög skatten blir för din inkomst i Thailand så får man betala det som skjuter över efter att SINK dragits av. Så ser dubbeskattningsavtalet ut, enligt skattemyndigheterna.

Har man en väldigt låg inkomst så blir det kanske inget alls att betala i Thailand.

 

Något som jag däremot inte frågade var:

 

Om man du har SINK skatt, men inte anmäler sig till thailands skattemyndighet, vad händer då? Kanske ingenting? Eller skickar svenska skatteverket uppgifter till Thailand? Kanske de kommer och knackar på ens dörr om 10 år och kräver en på pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...