Jump to content
IGNORERAD

Kors och tvärs genom världens mitt


spooncreek

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Nej,  ibland slinker det ner en varmkorv med bröd eller en halv special (med pulvermos naturligtvis).

 

Svensk husmanskost mao.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    63

  • Esspe

    7

  • rolba

    5

  • Atom

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Försök inte att intala mig att Pizza och Kebab räknas som svensk husmanskost, det är dömt att misslyckas.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-04-24 at 17:46, skrev Fritz:

Försök inte att intala mig att Pizza och Kebab räknas som svensk husmanskost, det är dömt att misslyckas.

 

Nu tror jag herrar Spooncreek och Esspe skämtar lite men dagens svenska ungdomar ser nog pizza, kebab, tacos etc som betydligt mycket mer svensk vardagsmat än kalops, rotmos och kroppkaka. Betydelsen av husmanskost är något som alla har råd med till vardagen, men när nästan ingen längre kommer ihåg hur dessa rätter tillrättas så kan de snart bara fås på exklusiva restauranger och då är de ju, per definition, inte längre husmanskost.

 

Lever jag länge nog kanske jag hinner få uppleva att kyckling i sötsursås också räknas till svensk husmanskost.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska pengar


Jag träffade två svenska så kallade unga vuxna häromdagen i Sin City. De hade bränt en del pengar och ville till del skylla det på att de var tvungna att betala med kontanter på de flesta roliga/syndiga ställen.  Som uppvuxna i ett kontantlöst Sverige kändes det liksom inte på riktigt, eller i alla fall mer svårkontrollerat att hantera cash kontra kort eller swish, enligt dem.  Unga av sin tid.

cashmotkort.thumb.jpg.d88dc3fde054abe8a806940a12eb3f8a.jpg
För mig är det precis tvärtom. Den här Sverigerepan var jag smart nog att inte ta ut några kontanter vid ankomst Arlanda, väl medveten om att ingen längre vill ta emot dem. I stället var det ett jäkla blippande (för övrigt behöver vi standardiseringskommissionen att agera för enhetliga blipp-apparater, det är ett ofog när sjävla blippgrejen är placerad bredvid eller bakom).  I alla fall, det var ändå väldigt lätt att bara blippa på och därmed helt tappa kontrollen över sina utgifter. Iofs kan kortet, i alla fall mitt, så småningom också bli tomt, men cash i plåmpan har ändå en förmåga att ta slut ibland och kräva påfyllning, vilket ger mig en bättre kontroll.  Men  till viss mån beror det väl på vart  man hamnar. Åtminstone i Sin City. 

cashisking.thumb.jpg.125ec752b820bdd33be42e9caec5f43f.jpg

 

 


Fördel cash för mig fortsatt i alla fall, även om jag vet att det är ett förlorat race. Även i Thailand är det blipp och swish (promptpay) som tar över alltmer och själv har jag till och med sålt betalningssystem för att betala med QR-koder. 


Ett annat problem med svenska pengar är förstås dess usla värde mot andra valutor.  Ledsamt nog är mina taxor mot svenska kunder fortsatt prissatta i SEK, så jag får lida av det också. Mot USD var det rena chocken att inse, dåligt påläst innan, att kursen var 10.50 i januari.  Därmed blev kostnaden för en bärs, eller för en QP Cheese (visserligen kvalitetskäk, men i alla fall) över hundringen i svenska pengar. Vansinne.  Mot THB är det som bekant inte mycket bättre, och inte heller mot Euron. 

 

Det är förstås möjligt i en alltmer global värld för ett lilleputtland som Sverige att ha en egen valuta. De som folkomröstade mot EUR bidrog till att vi nu att vi alla får betala dyrt för den nationalismen/protektionismen. 

 

Men de nya sedlarna är i alla fall fina. På bild. För i verkligheten har jag inte sett någon än.


svenskapengar.thumb.jpg.e490b4cdc326e11066be8da7c73f51bf.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-04-29 at 15:40, skrev Atom:

Betydelsen av husmanskost är något som alla har råd med till vardagen


Hämtpizza idag ca 150kr

 

blir inte många Turkpannkakor nuförtiden 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Enis:


Hämtpizza idag ca 150kr

 

blir inte många Turkpannkakor nuförtiden 

 

enis

Ja, köpte pizza för några veckor sen i Söderhamn, de börjar på typ 125kr, jag trodde det var något fel, man är ju van att de kostar från typ 69kr och uppåt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åka båt och konferenskryssa

 

Det var ett tag sedan jag var på en av de där båtarna som kryssar i Östersjön, men nu var det dags igen. En kund bjöd in till konferens. Och visst gör Silja det bra fortsatt, dvs själva konceptet. Kort vid inheck som ser till att man både kan bo och äta gott i dagarna två.

 

Det blev inga bilder på buffén , men här finns vad jag förstått mångs rutinerade kryssare här på forumet, så ni vet ju.  Helt ok kvalitet och stort urval. 

 

Men resten...underhållningen i huvudbaren verkade ha fastnat någonstans i nittitalet. Alkoholen var rätt dyr  (beror det igen på den kassa svenska valutan?), och gott om folk var det ont om. Nog för att Sverige är rätt tomt på folk på det stora hela, men på uteställen typ dessa nöjespråmar borde man väl ändå kunna räkna med lite folk? Icke. 

 

btentallink.thumb.jpg.06232660e2f83071f74eb419fcf1e72e.jpg

 

Och bo i hytt? Ett stampat jordgolv i valfri risby i Isan är bekvämare. 

 

Slutbetyg: Mätt, tre kilo tyngre, men uttråkad. Nu får det snart vara nog med äventyr i Svedala med omnejd innan det kommer att stå "avliden på grund av tristess" på dödscertifikatet.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
spooncreek

Tallinn 

 

Ett vintergrått Tallinn var ändå ett trevligt återseende.
Jag började åka hit i börja på 2000-talet, och under några år var jag Tallinn någon vecka var eller varannan månad. Det var fantastiskt att få följa Estlands utveckling under de åren. På den tiden gick det också att få tag på billig svensktalande arbetskraft, och vi hyrde bland annat in ett gäng studenter som gjorde telefonintervjuer mot Sverige för ett större forskningsprojekt. Funkade rätt bra även om accenten  lät väldigt mycket mumintrollen:-)

 

Klassiska hotel Viru, där KGB en gång i tiden hade spioncentral (nu museum) på 23e våningen fanns fortfarande kvar. 

virutallinn.thumb.jpg.b6f85e53c34c39f515cedf2ea4573de3.jpg
Mer nytt måhända,  svenska Moderaternas kontor som låg strategiskt placerat mitt i gamla stan, och endast ett kast med liten gatsten från svenska ambassaden.

 

tallinnmoderaterna.thumb.jpg.4795e019fe23cc526bc002663f32c61a.jpg
Övriga konferensdeltagare valde Olde Hansa för lunch,  och det är väl en turistfälla som funkar. Inga Chang erbjöds dock utan lite udda hembrygda drycker med benämningen öl. 

Tallinoldhansa.thumb.jpg.6a9cab7dfdae2ea91b3a7703374f06ec.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

ARN-MUN-SIN-SGN

 

Efter dryga sex veckor i kallt klimat var det dags att påbörja en lång resa mot varmare och mer civiliserade trakter än det karga Norden.

 

Var på Arlanda i väldigt god tid, och då var valet enkelt. Nej, nej, gubbar, jag menar inte en stor stark med räkmacka, utan inköp i SAS-loungen. Kostnad 339 SEK. För den summan kunde jag äta och dricka gott under dryga tre timmar, stöka undan lite jobb och kolla in Vinterstudion.

sasloungefeb2023.thumb.jpg.e7d2aec89298912331b36c5c006a123a.jpg

Jag hade handlat flygbiljetten bara ett par dagar innan. Egentligen hade jag inget omedelbart behov av att åka till slutdestinationen (Ho Chi Minh City/Saigon), men ett sätt då (i februari) att spara en slant på flyget var att inte välja BKK som slutdestination, utan SIN, KUL eller SGN. Lite längre flyg med ett par stopp stör mig inte nämnvärt heller, man får helt enkelt göra resan till målet. 

 

 

image.png.dcba75a9ca87faf2aec79f6e72aa10bc.png

 

 

Lite vingliga ben  till första flyget till München efter lite för många stadiga whisky i SAS-loungen, men lyckades ramla på och rumla av. Väl i München var det dags att checka ut ur EU, en process som nu går fort och smidigt via de automatiserade passkontrollerna. Därmed hanns det med en tysk öl innan nästa flyg

 

muncenbeer.thumb.jpg.3895bf4e28cf8550b3ab0f70da6af94b.jpg

På Changi  lite dribbel med att byta terminal och med mitt bagage, så jag fick stämpla in mig i Singapore. Även där en numera automatiserad process. Jo, det hanns med en lokalt bryggd öl här med, en stor stark till det facila priset av 160 SEK.

changi.thumb.jpg.7e1dbdd869d4652e532296bbbcfe64c6.jpg

 

På sista flighten SIN-SGN med Vietnam Airlines kände man sig äntligen som hemma igen eftersom det var masktvång på flyget. Eftersom jag inte packat ner någon var personalen vänligt nog att tillhandhålla en gratis. Som man längtat! Mask av igen dock vid ankomst till hotell för att kunna dricka mera lokal öl. 

biasaigonfeb.thumb.jpg.f98081eaddf6b8106891ff9152dff1f6.jpg

Känslan av att återigen dricka kall öl i varmt klimat var oslagbar.

 

 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Saigon

 

I Saigon blev det inte inte att upptäcka så mycket nytt, mest vila ut, koppla av och ägna sig åt redan välbekant:

 

Traditionell shopping på berömda marknader:

 

marketsaigo.thumb.jpg.87cdb93912b079b6aaba086ed025dee9.jpg

Den lokala maten:

saigonfood.thumb.jpg.2044c97efbbc5bcca59d622f12300b4f.jpg

 

Lokalt kaffe:

kaffesaigon.thumb.jpg.1b591750f35d730198c90d9e6525eb7b.jpg

7/11 har börjat etablera sig, och vad jag förstår är det Thailands rikaste familj,  tillika ägare av franchiserätten i Thailand som ska muta in Vietnam:

seveneleven.thumb.jpg.464117b309f54d348d3e833a7fb1e6d3.jpg

Skönt således med några dagar av vanligt liv, efter sex veckor på turné i det konstiga amerikat och det allmänt menlösa och trista Svedala.😎

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

Saigon

 

I Saigon blev det inte inte att upptäcka så mycket nytt, mest vila ut, koppla av och ägna sig åt redan välbekant:

 

Traditionell shopping på berömda marknader:

 

marketsaigo.thumb.jpg.87cdb93912b079b6aaba086ed025dee9.jpg

Den lokala maten:

saigonfood.thumb.jpg.2044c97efbbc5bcca59d622f12300b4f.jpg

 

Lokalt kaffe:

kaffesaigon.thumb.jpg.1b591750f35d730198c90d9e6525eb7b.jpg

7/11 har börjat etablera sig, och vad jag förstår är det Thailands rikaste familj,  tillika ägare av franchiserätten i Thailand som ska muta in Vietnam:

seveneleven.thumb.jpg.464117b309f54d348d3e833a7fb1e6d3.jpg

Skönt således med några dagar av vanligt liv, efter sex veckor på turné i det konstiga amerikat och det allmänt menlösa och trista Svedala.😎


Va fan! Vietnam ligger i topp i Asien angående öl och du dricker amerikansk sunk Bia Saigon. De har kanske världens bästa kaffe och du dricker världens sämsta, Starbucks, och de har fantastisk mat och du äter slaktavfall från Donken. 
 

Du säger att du inte är något fan av USA men du anammar det allra sämst de har, nja Trump och skolskjutningar är nog sämre; deras mat och dryck. Nu får du allt skärpa till dig, annars får du byta namn till AlabamaJoe 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
27 minuter sedan, skrev Atom:


Va fan! Vietnam ligger i topp i Asien angående öl och du dricker amerikansk sunk Bia Saigon. De har kanske världens bästa kaffe och du dricker världens sämsta, Starbucks, och de har fantastisk mat och du äter slaktavfall från Donken. 
 

Du säger att du inte är något fan av USA men du anammar det allra sämst de har, nja Trump och skolskjutningar är nog sämre; deras mat och dryck. Nu får du allt skärpa till dig, annars får du byta namn till AlabamaJoe 😉

 

Dina matvanor i Kina lämnar också mycket övrigt att önska. Du kan äta genuina kinesiska rätter som vålullar, biff med bambuskott, kyckling-curry, Chow mein och friterad banan med vaniljglass dagarna i ända. Ändå ser man dig sitta där i hotellbaren med en sunkig hamburgare. Skärpning!. 😎

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Dina matvanor i Kina lämnar också mycket övrigt att önska. Du kan äta genuina kinesiska rätter som vålullar, biff med bambuskott, kyckling-curry, Chow mein och friterad banan med vaniljglass dagarna i ända. Ändå ser man dig sitta där i hotellbaren med en sunkig hamburgare. Skärpning!. 😎

 

Jag är ett stort fan av genuina kinesiska rätter; just de du nämner finns dock inte i Kina, vilket du säkert också vet. Blir en och annan burgare i baren under helgerna, mest för att jag är alldeles för lat för att lära mig kinesiska. Tveklöst är dock den kinesiska maten så mycket bättre. Kaffe är kineserna inget vidare på men jag har allt dragit mitt strå till stacken för kinesisk öl, två inlägg så sent som idag. Nej, du är allt bara en gammal neo-kolonist, typ Borås svar på Cecil Rhodes 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

SGN-BKK

 

Flygplatsen i Ho Chi Minh City, Tan Son Nhat, har det lite kämpigt. Ante-covid har det varit, precis som på Arlanda och Suvarnabhumi för att nämna två andra, problem med långa köer. 

queueSGNfeb2023.thumb.jpg.2e6dfa58684f3d1658f6ee28d0c55ffb.jpg

Tur därmed att man bygger en ny för en estimerad kostnad av 16 miljarder USD, som ska kunna hantera 100 miljoner passagerare om året.. I första fasen, som ska vara klar 2025,  25 miljoner passagerare per år. Ser fint ut på animerade bilder.

newaiportsgn.thumb.jpg.dd11ee987e4321ee1ca246b7e706c84d.jpg

https://centreforaviation.com/analysis/reports/construction-set-to-start-on-long-thanh-airport-vietnams-most-expensive-infrastructure-project-619251

 

Ingen tid för loungehäng efter allt köande, men en däremot lite filosoferande över en Tiger i flygplatsbaren på andra våning.

sgnbamboo.thumb.jpg.4f48398398ae1bef5c9c10301286b5e4.jpg

 

Nya vietnamesiska flygbolag poppar också upp med jämna mellanrum. En av de mer ambitiösare satsningarna på senare tid är Bamboo Airways , som hade planer på att flyga från Europa, antingen från London Gatwick eller Frankfurt. De lider av ägarproblem (ursprungsägarna fastnade i en av Vietnams större korruptionsskandaler) men reder de upp det kan vi nog se Bamboo flyga från t.ex CPH i framtiden.

 

bamboo.thumb.jpg.ba78e7a2571b5fe89a0ad43a7553644f.jpg

Vietjet är numera inarbetat och stort även inrikes i Thailand. De är mitt förstaval på på rutter de flyger eftersom de utgår från Suvarnabhumi, vilket för mig är en väsentligt fördel gentemot att flyga från Don Mueang. Oftast billigare eller lika billigt som konkurrenten Airasia till exempel.

vietjetstewars.thumb.jpg.4df27e213d6725932c0afeae22225cf0.jpg

Hur det går med Suvarnabhumi's utbyggnadsplaner vet jag inte riktigt, men nog skulle det behövas en ny terminal. Just denna dag flöt det dock smidigt hela vägen fram till flygbussen mot Sin City.

 

image.png.7f8f625a0d9e7a05d7ec3d0b5ef8dd7d.png

 

  

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

BKK-DOH - ?

 

När det var dags att lämna Sin City igen hade det blivit nått meck med bokningen av flygbussen, det var inte alls samma komfort som från flygplatsen senast.

airpotbus.thumb.jpg.1d0ee78690d9ac2f08d03595e819758c.jpg

Denna vända var det dags att flyga "Worlds best airline", Qatar Airways.  Det gick hyfsat fort genom kontrollerna så innan flyg därmed loungehäng.  På Miracle lounge är listpriset 1300 THB, men med rabatt som AIS Platinum member blev det 750 THB.  Tur att man har någon nytta av höga telefonräkningar.  750 THB motsvarar väl ett Whopper Meal på BK och en flaska  Chang efter det, så jag skulle säga rätt prisvärt. Inget upphetsande matutbud, men det finns några varmrätter typ "Chicken curry," "Pork with peppersauce". Ganska lika varje gång. En nudelstation förstås där de lagar mot beställning. Dumplings, mackor, kaffe, kaka, glass. Läskedrycker, öl & sprit av hyfsad standard. Sköna soffor, eluttag nära tillhands för all elektronik.

 

miracle.thumb.jpg.a2df237b59e3f478a4f944d956da0177.jpg

Kan ändå sakna tiden som guldmedlem på Thai eftersom Star Alliance lounger, särskilt Singapore Airlines och EVA Air, är ett par snäpp bättre.

 

Om flygresan kan man konstatera att det är lite bökigt med A380 när det är fullbokat, eftersom det är så många personer som ska av och på.  Just denna gång innebar det att vi blev sena, och jag missade min anslutning i Doha.  Nästan ett dygn till nästa flyg. Vad göra? Nytt loungehäng månne?

a380.thumb.jpg.6b9bb5988ff9322e5ed9fa9bf7df326e.jpg

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

SGN-BKK

 

Flygplatsen i Ho Chi Minh City, Tan Son Nhat, har det lite kämpigt. Ante-covid har det varit, precis som på Arlanda och Suvarnabhumi för att nämna två andra, problem med långa köer. 

queueSGNfeb2023.thumb.jpg.2e6dfa58684f3d1658f6ee28d0c55ffb.jpg

Tur därmed att man bygger en ny för en estimerad kostnad av 16 miljarder USD, som ska kunna hantera 100 miljoner passagerare om året.. I första fasen, som ska vara klar 2025,  25 miljoner passagerare per år. Ser fint ut på animerade bilder.

newaiportsgn.thumb.jpg.dd11ee987e4321ee1ca246b7e706c84d.jpg

https://centreforaviation.com/analysis/reports/construction-set-to-start-on-long-thanh-airport-vietnams-most-expensive-infrastructure-project-619251

 

Ingen tid för loungehäng efter allt köande, men en däremot lite filosoferande över en Tiger i flygplatsbaren på andra våning.

sgnbamboo.thumb.jpg.4f48398398ae1bef5c9c10301286b5e4.jpg

 

Nya vietnamesiska flygbolag poppar också upp med jämna mellanrum. En av de mer ambitiösare satsningarna på senare tid är Bamboo Airways , som hade planer på att flyga från Europa, antingen från London Gatwick eller Frankfurt. De lider av ägarproblem (ursprungsägarna fastnade i en av Vietnams större korruptionsskandaler) men reder de upp det kan vi nog se Bamboo flyga från t.ex CPH i framtiden.

 

bamboo.thumb.jpg.ba78e7a2571b5fe89a0ad43a7553644f.jpg

Vietjet är numera inarbetat och stort även inrikes i Thailand. De är mitt förstaval på på rutter de flyger eftersom de utgår från Suvarnabhumi, vilket för mig är en väsentligt fördel gentemot att flyga från Don Mueang. Oftast billigare eller lika billigt som konkurrenten Airasia till exempel.

vietjetstewars.thumb.jpg.4df27e213d6725932c0afeae22225cf0.jpg

Hur det går med Suvarnabhumi's utbyggnadsplaner vet jag inte riktigt, men nog skulle det behövas en ny terminal. Just denna dag flöt det dock smidigt hela vägen fram till flygbussen mot Sin City.

 

image.png.7f8f625a0d9e7a05d7ec3d0b5ef8dd7d.png

 

  

 

Dom där flygvärdinnorna hos viemtjet har jag inte sett till. Vilken linje jobbar dom?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
5 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Dom där flygvärdinnorna hos viemtjet har jag inte sett till. Vilken linje jobbar dom?

 

SGN-NIV (Nirvana)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

SGN-NIV (Nirvana)

 

Kan man boka en enkel? Pris?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
2 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Kan man boka en enkel? Pris?

 

De säljer bara enkelbiljetter till NIV. För prisuppgift, kontakta en munk på närmast liggande tempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, jag slant på tangentbordet och köpte en enkel till HIV.

Nu är det nog kört för min del...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

DOHA
Som nygammal Qatar Airways resenär var det också första gången på Dohas Hamad International Airport, men det blev en kortare upplevelse än tänkt.   Eftersom vi var sena möttes vi av en rätt rejäl kader av personal så fort vi kommit av planet. Fler än jag hade missad anslutning. I mitt fall som sagt lång tid  till nästa anslutning så det fick bli en natt och dag i DOHA på Qatars bekostnad. Hyfsat smidigt ordnat med voucher för transport, hotell och mat.  Instämplad i Doha blev man också utan problem.

arrivedoha.thumb.jpg.dd982ec8b9a5cc6b985e4058cd2915d9.jpg

Hotellrummen helt ok med ”no frills” men med hyfsad utsikt. 

dohahotell.thumb.jpg.617a04f4b773cbe7748303898dc4ecc1.jpg
Nu var det Ramadan när jag var i Doha, så troligen lugnare än vanligt på dagarna och med de flest restauranger och caféer stängda dagtid. Letade efter ett Starbucks som skulle vara öppet, men gick bet på det. Inte ens kineserna hade öppet. 

doharamadan.thumb.jpg.4d613a8297aa303e29c82821fd6e277e.jpg

Bra skyltat var det dock på stan

dohaskyltar.thumb.jpg.906dc9b2f9ecd5491d1340414447a062.jpg

 

Men, tiden att vara här var förstås under World Cup några månader tidigare. En del skyltar om det hängde fortfarande kvar.

dohaworldcup.thumb.jpg.b8f42905a32980ebd562df93fb64e3a3.jpg

Annars lär man väl ändå imponeras av utvecklingen som skett här. Nedan från wikipedia, en del bilder från tidigt 1900-tal kontra nu.

dohathenandnow.thumb.jpg.c778632a67511327d7f052d06b8bec4a.jpg

Befolkningsutvecklingen är i paritet med Sin Citys, men andelen expats än högre kan man ana, där de flesta är arbetare från Indien, Bangladesh, Pakistan, Filippinerna, Afrika etc. Utan dem skulle stan och dess rika överklass såklart inte kunna överleva.

 

 

image.png.32055e76fc69279af510e40f53ae472b.png

 

Sightseeingturen blev i alla fall rätt kort i ett Ramadantrött centrum. Åter på hotellet gick det alldeles utmärkt att äta lunch på sin voucher. Dock under skydd från fördragna tjocka gardiner.

dohaeat.thumb.jpg.e624ff222a9b3fc65fa42ab3b3f71c95.jpg

Det snabba intrycket om Doha: nytt, modernt, påkostat men rätt trist. Kanske något snäpp roligare efter mörkrets inbrott under Ramadan, men det fanns det inte tid att utforska. I stället åter mot flygplatsen och nästa destination. A 320 denna gång.

dohaboardingbaghdad.thumb.jpg.c3e2e148fd6ee2f230a423931f48f961.jpg

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Stackare!  Inget Starbucks, inget Donken, ingen biltemakörv eller liknande.  Vad har de för jävla matkultur...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Benriach:

Stackare!  Inget Starbucks, inget Donken, ingen biltemakörv eller liknande.  Vad har de för jävla matkultur...

 

Jag hade ett visst hopp om att få vållullar och friterad banan med vaniljglass å chokladsås på kinakrogen, men den var ju stängd.....

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Benriach:

Stackare!  Inget Starbucks, inget Donken, ingen biltemakörv eller liknande.  Vad har de för jävla matkultur...

 

Ingen Chang heller väl...

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...