Jump to content
IGNORERAD

Antibiotika på thai


Guest jlh66

Recommended Posts

Google translate: ยาปฏิชีวนะ

alternativ

 
ปฏิชีวน
antibiotic
 
ยาฆ่าเชื้อ
antibiotic, disinfectant, germicide
 
ยาปฏิชีวนะ
antibiotic

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan-språk är Laoitiska. Förstår inte att man säger prata isaan? Det är ju Laoitiska dom pratar. Vet inte om frugans by innefattar Isaan då dom pratar ca: 80% Kambodjanska där? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vännen pratar Thai, Khmer och Lao. I vilken utsträckning vet jag inte men hon brukar fatta google translate till thai. Kan vara värre med dom äldre men då får man ha en tolk emellan.

 

Blir säkert inte 100% på längre meningar, men enstaka ord har funkat över förväntan.

 

Vissa saker fattar hon dock aldrig, som att jag är allergisk mot vissa frukter i rått tillstånd men kan äta dessa i lagade rätter och att nötter kan jag inte äta alls (förutom jordnöt som är en böna). Kanske allergi inte finns i Thailand, vad vet jag. Men det jag försöker få fram är ju att dom måste fatta ordet på Thai åxå, det är inte 100% säkert att alla känner till ordet antibiotika.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att du fått nån könsjukdom, så får du penisillin (ja, jag vet att det stavas med c) som hjälper mot det mesta...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Benriach:

Säg att du fått nån könsjukdom, så får du penisillin (ja, jag vet att det stavas med c) som hjälper mot det mesta...

 

555, säger man att man har fått HIV igen så får man väl en papperslapp typ fonus vita arkivet att fylla i istället. ;)

 

Måste väl vara vettigare att låta läkaren ställa diagnosen och tala om vad man tar för tabletter+ev läkemedelsallergier istället.

 

Jag var ju till nån billig klinik, och dom frågade inte ett smack, en spruta i skinkan och en påse med tabletter, samma för vännen. Gick lös på 700B för oss 2 tillsammans och vi var friska efter ett par dagar från förkylningen. Men jag fick såklart biverkningar av tabletterna+min normala medicin. Den totala motsatsen var Bankok Pattaya hospital där dom labbade mig för 26.000B och efter 4 dagar så hade räkningen blivit 70.000B och jag skrev ut mig själv, men då var jag undersökt från topp till tå och pillren jag fick med mig var noga utvalda antar jag.

 

Kan ju vara så att TS vill tala om att han inte tål antibiotika åxå, jag vet inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på google är ju OK,men om jag ställer om frågan.Vad heter det på Issan? 

 

ยาเพนนิซิลิน

Ja-pen-ní-sí~lin

Thai kommer funka på apoteket.

"ja" samma som början på ordet ยา, betyder medicin.

Sälj (affär) - medicin = apotek.

Kaj - ja

ขาย-ยา​

ขายยา

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaländskt pennicellin är lite rysk roulett och bara köpa.

Det finns massa varianter och styrkor.

Har du gegga i trumpeten gå till läkare.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte dessa igår 3 dagarskur, 3 piller om dagen i 3dagar. Bra att ha hemma. DSC_0269.thumb.JPG.427f1de4292d7c6d79069b70112733e0.JPG

Dom där ska man inte äta i bara 3 dagar, är det som skapar resistenta bakterier. 7-10 dagar minst är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar

,om nån undrar varför jag fråga så va det för att jag ville veta hur många gånger lill- grabben fått det när han varit sjuk.Lao och Issan är inte exakt samma,sen finns det delar av Issan där dom pratar Kmer,och sen i Korat finns ett eget språk,thai Korat.Men iof vet ju inte jag,detta är bara vad jag fått lära mig.Men det är ju inte 100 att dom som lärt mig har rätt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev jlh66:

Hej, skulle nån vilja skriva antibiotika på thai.Mvh Jocke

yaa bpàdtìcheewana(ยาปฏิชีวนะ)

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Benjamas:

Dom där ska man inte äta i bara 3 dagar, är det som skapar resistenta bakterier. 7-10 dagar minst är det som gäller.

En sådan tredagars kur fick jag på 80talet av någon på ett skumt ställe.

I somras fick jag en rejäl infektion i foten och fick två sprutor så svullnaden gick ner och ett jättestort lager av piller för 10 dar.

Var på ett stort sjukhus först men hade inte passet med mig så det blev klinik.

 

Medicinen tog dock inte så bra för i oktober när jag skulle på en begravningsresa i Thailand började fötterna bubbla upp igen men det blev ingen infektion innan jag var hemma,

De tog prov här hemma på såren för att ta reda på vad det är för bakterier och vilken medicin som skulle sättas in.

Hade tur att det inte var resistenta och tar i trä.

Är lite orolig och försiktigt med penicellin idag.

 

 

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Benjamas:

Dom där ska man inte äta i bara 3 dagar, är det som skapar resistenta bakterier. 7-10 dagar minst är det som gäller.

Jag äter dom när jag vet att dom hjälper, varför knapra något i 10 dagar, när du blir frisk på 3.tar kanske en kur om året. Men det är jag de.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter dom när jag vet att dom hjälper, varför knapra något i 10 dagar, när du blir frisk på 3.tar kanske en kur om året. Men det är jag de.

Visst du blir frisk på 3 dagar men alla bakterier dör inte. Precis så här som resistenta bakterier skapas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2016-02-28 at 04:13, skrev Nicholas:

ยาเพนนิซิลิน

Ja-pen-ní-sí~lin

Thai kommer funka på apoteket.

"ja" samma som början på ordet ยา, betyder medicin.

Sälj (affär) - medicin = apotek.

Kaj - ja

ขาย-ยา

ขายยา

 

Jabba= medicin galen?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Oregistrerad

hej här kommer en lite äldre artikel om antibiotika användning i Asien.     https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/maj/varannan-resenar-fran-asien-smittad-med-resistent-bakterie/                Det var inte så länge sedan Thailänska hälsovårds myndigheterna gick ut till sina läkare i landet att de skulle vara mycket restriktiva vid utskrivning av antibiotika. Men vad hjälper det när vem som helst kan köpa antibiotika över disk i vilket apotek som helst. Ni som bagatellisera denna fråga gör inte det. Ni kan ta hem residenta bakterier. Jag sökte på google om resistenta bakterier och hittade en om dessa i europa. Den visade att i Grekland  har man många resistenta bakterier på sjukhusen. Högst antal av EU's länder. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...