Jump to content
IGNORERAD

Arbetare sökes


windrode

Recommended Posts

Inom låglöneyrken i Sverige anses thailändare vara otroligt arbetsamma och svenskar lata. I Norge anses svenskar i låglöneyrken arbetsamma och norrmän lata. Och i Thailand anses alltså grannfolken mer arbetsamma än thailändarna själva når det kommer till låglöneyrken.
Allt handlar givetvis om att ha en lön som man anser kan göra skillnad i ens liv. Har man det är alla nationaliteter arbetsamma. Det är bara nivån på vad man anser är tillräckligt som skiljer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • windrode

    4

  • stefan5300

    2

  • Broskan

    2

  • kitungmakmak

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gummans syster hade kanske 10 arbetare från Burma, Laos mm som sydde kläder men blev utkonkurrerare av låglöneländer.

Nu är det mat som gäller och hon har även en svampodling mitt i Bangkok.

Fick en känsla av att själva odlingen och skörden var lättskött fast det skall ju skördas i ottan om det skall säljas i tid.

Kommer nog själv och ha ett tiotal sådana påsar själv som pensionär senare i livet som hobby.

Med tusental blir det ett arbete och 100 000 ett indrusti.

Ändrades av Galten
Stavning

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Jo jag vet, det är kämpigt på risfälten när det är skördetider, finns nog flera som borde prova på det.

424432_551528211539157_1624321841_n.jpg.

 

 

Denna tjejen med familj har "skördetider" varje dag hela året .... Det skal vattnas 2 gånger om dagen och skördas och fraktas och säljas på marknaden VARJE dag . Det är inga stora pengar i detta .. Men med några flitiga händer till blev det "lite" mindre jobb på familjen

Inget snack om å utnyttja folk från grannländerna, bara det att hon har gått bet på å hitta folk här uppe i LANNA som vill jobba hårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som Kim skriver. Det finns alltid folk till rätt betalning. I en marknadsekonomi är det tillgång och efterfrågan. Ägaren vill tjäna så mycket som möjligt. Arbetarna vill ha så mycket som möjligt.

Inget konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om hon inte skulle kunna få dit faranger som jobbar för mat och husrum, lite volontärarbete så att säga. Många volontärtjänster får man till och med betala för, så att bo och äta gratis kanske kan fungera.

 

"Live together with a real Thai family and help them in their daily work. Experience the real Thailand"

 

In på lite olika Thaiforum med det bara.

(har för mig att jag la in den idén tidigare, men jag kanske glömde spara eller så togs den bort....)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Kim:

Inom låglöneyrken i Sverige anses thailändare vara otroligt arbetsamma och svenskar lata. I Norge anses svenskar i låglöneyrken arbetsamma och norrmän lata. Och i Thailand anses alltså grannfolken mer arbetsamma än thailändarna själva når det kommer till låglöneyrken.
Allt handlar givetvis om att ha en lön som man anser kan göra skillnad i ens liv. Har man det är alla nationaliteter arbetsamma. Det är bara nivån på vad man anser är tillräckligt som skiljer.

 

Nja jag är ganska lat i vilket fall som helst :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på generaliseringsövningar:

 

OM NEGRERS LÄTTJA:

Vissa människor är lata

Vissa negrer är lata

Vissa vita är inte lata

Vissa negrer är mycket lata

Vissa vita är lite lata

Negrer är i allmänhet lata

Vita är sällan lata

Det finns lättingar här i världen, mest negrer

Negrer är lata

Vad du verkar lat. Är du neger?

Det var mig en flitig neger. Han måste vara vit.

 

ur

Tage Danielssons

GRALLIMMATIK

Struntpratets fysiologi och teknik

1966

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-02-27 at 17:36, skrev kitungmakmak:

Funderar på om hon inte skulle kunna få dit faranger som jobbar för mat och husrum, lite volontärarbete så att säga. Många volontärtjänster får man till och med betala för, så att bo och äta gratis kanske kan fungera.

 

"Live together with a real Thai family and help them in their daily work. Experience the real Thailand"

 

In på lite olika Thaiforum med det bara.

(har för mig att jag la in den idén tidigare, men jag kanske glömde spara eller så togs den bort....)

 

 

Hmm naa ,tror inte riktigt på det tipset men tack ändå . Hon behöver 2 gubbar med muskler och 2 kvinnor som kan ha jobb där i åratal . hon loosade några pers pga . nått dödsfall någon annanstans ,du vet 5555 dom hade hon haft i  jobb  i 7 år !

Farmen är som någon nemde som en fabrik, återkommande påfyllningar av "bags" skörding osv.... Sen ligger ju inte farmen vid jordens navle utanför Lamphun i Lanna land

 

Jag som Farang har betalt lite för gratis arbete vid nått tillfälle men tror nog inte att jag skulle betala för att jobba på hennes farm . men vi är ju alla so olika som skönt är

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev windrode:

 

 

Hmm naa ,tror inte riktigt på det tipset men tack ändå . Hon behöver 2 gubbar med muskler och 2 kvinnor som kan ha jobb där i åratal . hon loosade några pers pga . nått dödsfall någon annanstans ,du vet 5555 dom hade hon haft i  jobb  i 7 år !

Farmen är som någon nemde som en fabrik, återkommande påfyllningar av "bags" skörding osv.... Sen ligger ju inte farmen vid jordens navle utanför Lamphun i Lanna land

 

Jag som Farang har betalt lite för gratis arbete vid nått tillfälle men tror nog inte att jag skulle betala för att jobba på hennes farm . men vi är ju alla so olika som skönt är

 

Tja, det var bara en idé. Jag kollade lite på volontärjobb för en NGO i Phnom Penh men dom ville att jag skulle betala för att jobba så jag tackade nej.

 

Blir ju ingen kontinuitet med volontärer, men lite gratis arbetskraft vore väl inte fel tänkte jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...