Jump to content
IGNORERAD

Arbetare sökes


windrode

Recommended Posts

Hej jag har en kompis som driver en Mushroom farm .Hennes problem är att det fattas folk som vill och kan arbeta . Någon som har tips på hur man söker folk ? hon har nån kontakt i Laos som försöker leta där . Hon seger att Thai folk är lata 5555.

Tror inte att hon kan betala jättebra pengar men mat och husrum finns .

Så frågan är hur letar man folk

Mvh

Per

069.png

494.png

1240.png

1282.png

1283.png

052.png

126.png

264.png

761.jpg

1258.png

1259.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • windrode

    4

  • stefan5300

    2

  • Broskan

    2

  • kitungmakmak

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen

Finns thai-folk som inte är lata, problemet är nog snarare att dom inte är lika billig arbetskraft som gästarbetare från grannländerna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg till henne att gå till Labour departement med en lista på vad för folk hon söker. Dom brukar vara väldigt behjälpliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara samma problem i hela världen, i Sverige har vi massor med arbetslösa samtidigt som arbetsgivarna söker med ljus o lykta efter personal. Ändå kan ingen ta jobben som erbjuds....

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev apknug:

Verkar vara samma problem i hela världen, i Sverige har vi massor med arbetslösa samtidigt som arbetsgivarna söker med ljus o lykta efter personal. Ändå kan ingen ta jobben som erbjuds....

Är det verkligen så?

Eller är det inte det gamla snacket att det finns jobb bara man vill arbeta. Det är inte 80-talet längre.

Jag kanske själv flyttar till Stockholm i vår för att jobba med något. Ska meddela i så fall om det växer jobb på träna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Mr atm:

Är det verkligen så?

Eller är det inte det gamla snacket att det finns jobb bara man vill arbeta. Det är inte 80-talet längre.

Jag kanske själv flyttar till Stockholm i vår för att jobba med något. Ska meddela i så fall om det växer jobb på träna.

 

Visst finns det jobb. Problemet här i Sverige är väl att det finns en massa kvalificerade jobb, och massor med okvalificerade arbetare. Så vill man jobba med "nått vad som helst" har man massor med konkurrenter. Är du doktor och kan språket har du inga problem.

 

I Sverige känner jag ingen som har kvalifikationer som är utan jobb, i Thailand är det lite annorlunda där känner jag folk som har kvalifikationer men inget jobb. Visserligen har de inga höga kvalifikationer men de har vana ifrån grovarbete men verkar inte vilja ha jobb. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en Dansk på Koh Chang som hade en bungalow resort med sin Thai fru för en tid sedan. Dom hade stora problem att hitta personal frågade han vad han tyckte om Thai respektive arbetskraft från grannländerna och vad han betalade dem, Han tyckte att arbetskraft från grannländerna arbetade bättre än Thai och lönen var den samma.

Så visst.. får man mer arbete utfört för samma lön så är väl valet att importera personal det man gör.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Är det verkligen så?

Eller är det inte det gamla snacket att det finns jobb bara man vill arbeta. Det är inte 80-talet längre.

Jag kanske själv flyttar till Stockholm i vår för att jobba med något. Ska meddela i så fall om det växer jobb på träna.

 

Jobbar inte du redan på Nordea kära Björn Whalroos? :D

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
18 minuter sedan, skrev matz:

Snackade med en Dansk på Koh Chang som hade en bungalow resort med sin Thai fru för en tid sedan. Dom hade stora problem att hitta personal frågade han vad han tyckte om Thai respektive arbetskraft från grannländerna och vad han betalade dem, Han tyckte att arbetskraft från grannländerna arbetade bättre än Thai och lönen var den samma.

Så visst.. får man mer arbete utfört för samma lön så är väl valet att importera personal det man gör.

 

/matz

 

Klart han sa det. Frågar du en asiat så krånglar dom inte en massa med PK-dravel utan då är grannländerna bäst för att det är billigast. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev windrode:

Hej jag har en kompis som driver en Mushroom farm .Hennes problem är att det fattas folk som vill och kan arbeta . Någon som har tips på hur man söker folk ? hon har nån kontakt i Laos som försöker leta där . Hon seger att Thai folk är lata 5555.

Tror inte att hon kan betala jättebra pengar men mat och husrum finns .

Så frågan är hur letar man folk

Mvh

Per

069.png

494.png

1240.png

1282.png

1283.png

052.png

126.png

264.png

761.jpg

1258.png

1259.png

Hej Svamp här kan ju ämnet ring!

image.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev knasen:

 

Klart han sa det. Frågar du en asiat så krånglar dom inte en massa med PK-dravel utan då är grannländerna bäst för att det är billigast.

 

Förlåt att jag frågar men vad är "PK-dravel"?

Citerade bara han ord! på Koh Chang så var det samma löner till Thai som import arbetskraft, men det är säkert olika på andra ställen i detta land.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mr atm:

Är det verkligen så?

Eller är det inte det gamla snacket att det finns jobb bara man vill arbeta. Det är inte 80-talet längre.

Jag kanske själv flyttar till Stockholm i vår för att jobba med något. Ska meddela i så fall om det växer jobb på träna.

 

Det är nog värre med att hitta bostad om man inte har fickorna fulla med pluring

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Snåla thaiare som skyller på lata landsmän när det handlar om att betala så lite som möjligt. Klart dom är lata när dom inte vill jobba för svältlöner. Att anställa ännu fattigare för mindre betalt är inget problem. Det fanns ju iaf husrum och mat! Vad mer kan man kräva! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev wUThai:

Snåla thaiare som skyller på lata landsmän när det handlar om att betala så lite som möjligt. Klart dom är lata när dom inte vill jobba för svältlöner. Att anställa ännu fattigare för mindre betalt är inget problem. Det fanns ju iaf husrum och mat! Vad mer kan man kräva! :mdr:

 

Vi skall nog inte hänga upp oss på "SNÅLA och LATA" orden .Problemet är nog att det handlar om MYCKET jobb som är ute ( ingen AC) obekväma arb. ställning Många vill inte ha ett sådant jobb det har ingen hög status . Byn som hon bor i är inte stor så på platsen är det begränsat med folk å få tak i . Farmen har ca 100 000 "bags som måste förnyas varje 3 - 6 månad . Ägaren kan göra ca 1000  - 1200 bags pr/dag betalningen är 40 bath /100....

Hur som helst ,det har varit interesant å se å lära lite om svamp . Hennes svampar hamnar på marknaden i Chiangmai varje kväll alt i från kanske 10 - 100 kg ./dag 

 

 

Stora resan på 150 mil 109.jpeg

Stora resan på 150 mil 112.jpeg

Stora resan på 150 mil 098.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
14 timmar sedan, skrev knasen:

Finns thai-folk som inte är lata, problemet är nog snarare att dom inte är lika billig arbetskraft som gästarbetare från grannländerna. 

Thaiarn är lata pungt slut

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

I Khao lak dräller det av Burmeser som vill ha jobb..

 

Phuket skulle gå under om inte burmeserna jobbade här.

Det enda thai verkar göra är massage. Plus barbrudarna förståss.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev clion:

Thaiarn är lata pungt slut

Vad bygger du det på, kom och säg det till frugan så lär du nog inte få se baksidan av Sverige fler gånger.

Sedan kanske du även får punkspark av henne.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev stefan5300:

Vad bygger du det på,

 

Han bygger det säkert på tjejerna i fyrkants barerna som oftast är lata lycksökare. Det är Thailand för Clirre.
Clion borde resa ut på landsbyggden under skördetid.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev audirs2:

Jobbar inte du redan på Nordea kära Björn Whalroos? :D

Nix!

Hatar bankerna. Har skakat tass med Walle, men glömde lägga toapapper i handen.

Därför kör jag med Bitcoin istället.

För dig som fortfarande inte vet om Bitcoin som är det största som hänt efter att internet kom så...

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Broskan:

 

Han bygger det säkert på tjejerna i fyrkants barerna som oftast är lata lycksökare. Det är Thailand för Clirre.
Clion borde resa ut på landsbyggden under skördetid.

 

//Broskan

 

Jo jag vet, det är kämpigt på risfälten när det är skördetider, finns nog flera som borde prova på det.

424432_551528211539157_1624321841_n.jpg.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det är nog värre med att hitta bostad om man inte har fickorna fulla med pluring

Vadå?

Gå in på banken och låna så är det löst. Fast det kan bli en LIIITE ojämn väg framöver med ekonomin.

 

 

upp o ner.gif

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ju skandal, hyra in lågavlönade svenskar som tar jobben från dom fattiga bönderna ;)

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Broskan:

Det där är ju skandal, hyra in lågavlönade svenskar som tar jobben från dom fattiga bönderna ;)

 

//Broskan

Gratis arbetskraft! 

Jag tjallar.

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev windrode:

 

Vi skall nog inte hänga upp oss på "SNÅLA och LATA" orden .Problemet är nog att det handlar om MYCKET jobb som är ute ( ingen AC) obekväma arb. ställning Många vill inte ha ett sådant jobb det har ingen hög status . Byn som hon bor i är inte stor så på platsen är det begränsat med folk å få tak i . Farmen har ca 100 000 "bags som måste förnyas varje 3 - 6 månad . Ägaren kan göra ca 1000  - 1200 bags pr/dag betalningen är 40 bath /100....

Hur som helst ,det har varit interesant å se å lära lite om svamp . Hennes svampar hamnar på marknaden i Chiangmai varje kväll alt i från kanske 10 - 100 kg ./dag 

 

 

Stora resan på 150 mil 109.jpeg

Stora resan på 150 mil 112.jpeg

Stora resan på 150 mil 098.jpg

 

Frugans brorsa har nyligen startat med svamp. Han driver det i väldigt liten skala nu till att börja med. Få se om han behöver anställa han också eller om han lägger ner. Förutom detta så odlar han en del frukt och grönt samt har fiskodling som fungerar rätt bra. Jag skulle tro att om det ger sämre intäckter än det andra så lägger han ner. Annars så behöver han nog anställa. 

 

Det finns en hel del kvinnor att anställa runt ikring. De brukar sitta med småpiller som betalar sig väldigt dåligt eller vara ute på risfälten. Skulle nog tro att detta kan vara en alternativ inkomstkälla för dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...