Jump to content
IGNORERAD

Vad saknar ni i Thailand?


XpoSweden

Recommended Posts

stefan5300

Tjena Mankan,  om du tycker att nam soda smakar lika gott som ramlösa,  så har väl du eller jag något

allvarligt fel på smaklökarna 

  MVH

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 211
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • AnOnYm

    10

  • XpoSweden

    8

  • Farang

    7

  • Sangwal

    7

Mest aktiva i denna tråd

Guest jfk_68

Quote

Jo, nu kom jag på en sak jag saknar i Thailand, min svenska 100 Mbits internetuppkoppling.

Mmm... sådant kan vara saknat.

Nu tycker jag det funkar okej med vad jag har i Thailand (IPStar satellit)... men ibland vill jag ha snabbare (och billigare!) uppkoppling också.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest M150

Personval. Jodå. Men jag tror ju inte direkt att det bara var Herr Bodström i dåvarande sosseregeringen som lobbade för en avlyssnings lag, som borgarna beslutade om och sossarna klagar på nu. Och dessutom så brukar ju partipiskan vina ganska så hårt, så visst byt ut en nickedocka mot en annan. Men demokrati blir det först när FOLKET får vara med och fatta beslut i sådana viktiga frågor som te.x Fra-lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Quote

Personval. Jodå. Men jag tror ju inte direkt att det bara var Herr Bodström i dåvarande sosseregeringen som lobbade för en avlyssnings lag, som borgarna beslutade om och sossarna klagar på nu. Och dessutom så brukar ju partipiskan vina ganska så hårt, så visst byt ut en nickedocka mot en annan. Men demokrati blir det först när FOLKET får vara med och fatta beslut i sådana viktiga frågor som te.x Fra-lagen.

Jodå du har en poäng men tillbaka till frågeställningen. Demokrati finns inte i Thailand, men vi är själva inte där Schweiz är med folkomröstningar om allt. Vet inte hur framgångsrik "medgångspolitik" är. Medborgare i Sverige har trots allt en stor möjlighet till att påverka utvecklingen. Jag kan inte komma på något land som är mer demokratiskt men jag är övertygad om att du listar några här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest M150

Nja! Man behöver inte folkomrösta om allt, men i viktiga frågor som Fra-lagen tycker jag gott att man kan folkomrösta.. Vet att schweiz kör hårt med folkomröstningar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Quote

Nja! Man behöver inte folkomrösta om allt, men i viktiga frågor som Fra-lagen tycker jag gott att man kan folkomrösta.. Vet att schweiz kör hårt med folkomröstningar..

Som Strindberg skulle ha sagt "Med en dåres envishet" så hävdar jag att Sverige är en av de bästa fungerande demokratier i världen. Perfekt lär ingen bli och om allt är relativt så kan den jämföras med Thailands demokrati som då blir ett skämt i alla avseende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som Strindberg skulle ha sagt "Med en dåres envishet" så hävdar jag att Sverige är en av de bästa fungerande demokratier i världen.

Ok. Varför det? På vilket sätt är Sverige bättre än övriga Europeiska länder. Eller USA och Canada. Eller Japan, eller.. etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Saknar ganska lite Svenskt i Thailand.

Farsan kom ner för 2 månader sedan, han hade bland annat med sig Snus (OK saknat, men nu vet jag hur man löser det problemet :idea2: ), Gevalia kaffe (inte saknat, men gott), Knäckebröd (visade honom hyllan på Carrefour på Ram intra road, 500m hemifrån, som har 6 olika sorters Wasa), Kalles Kaviar (Ok Gott, men svärmor gillar det mer än mig och slök det mesta :) )

Ibland kan jag dock sakna den Svenska helgmaten (Jul, Påsk, Midsommer mfl...)

MEN! Ett IKEA i Bangkok, hade vart såå skönt att ha!

Index funkar hyfsat, de försöker kopiera IKEAs stil, fast de har samma skitkvalitè som övriga möbelvaruhus i Bangkok, och ingen Svensk mat...

IKEA, som nu är en av de största försäljarna av Svenska matvaror i världen, har alltid helgmat och husmanskost till salu.

De har också Svenskt godis och andra godsaker (jag har bland annat firat Svensk jul i Barcelona 2006 med mat från IKEA), vad sägs om tillgång till  Norrlands-Guld, sill, prinskorv, köttbullar och annat från IKEA?

Min bästa vän firade Midsommar 2007 i Virginia USA, med matvaror från närmaste IKEA som bas :thumbsup: ).

Jag kunde tyvärr inte vara med (vi jobbade på samma båt då), eftersom jag firade med gänget från Nonkis ThailandsHörna, i Pattaya det året :icon_lol:

Så Jag saknar IKEA, hur tråkigt det än kan låta... Senast jag kollade IKEAs hemsida, hade de inga planer på att starta nåt i LOS, (det står om kommande IKEA Franchaiser på sidan...)

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Intressant detta med Ikea.

Är det någon som vet VARFÖR de inte etablerat sig i Thailand?  ???

Menar... marknaden skulle förmodligen vara ganska stor om inte annat för alla inflyttade skandinaver/västerlänningar...

Är det någon thailag/regel som hindrar Kamrad att bygga i Bangkok?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Jfk, läs på IKEAs hemsida om hur deras franchise funkar...

Jag har kollat och kan bara konstatera att jag inte har en chans att kunna få nån Franchise :kort:

Det var ett tag sedan jag läste, men har för mig att bland det som krävdes föll jag på följande:

Skall ha tillräckligt god ekonomi för att ta alla kostnader själva.

Skall ha dokumenterat god branschvana.

Skall ha klart med tomt/byggnad för varuhuset,

OBS, detta är taget ur minnet, jag läste om detta för drygt 1 år sedan.

Dessutom var det nåt om att Thailand var en Diktatur, som ställde till det...

IKEA skulle funka och gå med vinst från dag 1, i alla fall i Bangkok, det kan knappast misslyckas, det finns fler rika Thai i Bkk, än vad det finns rika Svenskar :laugh:

MVH Tommy, halvrik :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

IKEA finns i Malysia och i Singapore.

Jag hörde att det är omöjligt för IKEA att öppna i Thailand.

De har förskt med att etablera sig vid flera tillfällen. Men har stött på problem av folk högt upp i hierakin som anser att de också ska tjäna massa pengar. (Jag vet inte om detta är sanning eller om det är en skröna)?!

Myanmar och Kambodja har inte en IKEA. Men det kan ni nog räkna ut själva.

Thailand framstås många gånger som ett paradis med vackra kvinnor, kall Beer Chang, de skrivs på forumen att man ska öka och skåla, Vi syns i decan eller i Pattis, varmt och skönt, fina stränder osv osv.

Tänk på att Thailand fortfarande är ett utveckligsland.

Varför skickas eliten i Thailand (de rika) till USA, samt Europa för utbildning?

Är utbildningen i Thailand på toppnivå ??? Inte sänder man någon från kungafamiljen för en högre utbildning till tex. Koh Samui eller Uttaradit...

Fungerar det bra med mutor och korruption?

Fråga de ansvariga på IKEAS avdelning för lansering av IKEA i Thailand.

:rolleyes3:

Mvh

Martin

PS. Stringberg sa också "Det är synd om människan"

Heinrich Himmler vill jag också citera som sa: "ju större lögnen är ju mer tror man på den"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

IKEA finns i Malysia och i Singapore.

Jag hörde att det är omöjligt för IKEA att öppna i Thailand.

De har förskt med att etablera sig vid flera tillfällen. Men har stött på problem av folk högt upp i hierakin som anser att de också ska tjäna massa pengar. (Jag vet inte om detta är sanning eller om det är en skröna)?!

Myanmar och Kambodja har inte en IKEA. Men det kan ni nog räkna ut själva.

Thailand framstås många gånger som ett paradis med vackra kvinnor, kall Beer Chang, de skrivs på forumen att man ska öka och skåla, Vi syns i decan eller i Pattis, varmt och skönt, fina stränder osv osv.

Tänk på att Thailand fortfarande är ett utveckligsland.

Varför skickas eliten i Thailand (de rika) till USA, samt Europa för utbildning?

Är utbildningen i Thailand på toppnivå ??? Inte sänder man någon från kungafamiljen för en högre utbildning till tex. Koh Samui eller Uttaradit...

Fungerar det bra med mutor och korruption?

Fråga de ansvariga på IKEAS avdelning för lansering av IKEA i Thailand.

:rolleyes3:

Mvh

Martin

PS. Stringberg sa också "Det är synd om människan"

Heinrich Himmler vill jag också citera som sa: "ju större lögnen är ju mer tror man på den"

Intressant svar. Kan ligga en hel del i det.  :thumbsup:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det skulle vara fint med ett IKEA-varuhus här i Chiang Mai, men så länge utlänningar inte får äga över 50 procent i företag eller fastigheter här i Thailand så tror jag inte IKEA etablerar sig här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Martin,

Tja, det är väl inte omöjligt för IKEA att öppna i Thailand.

Men jag kan mycket väl tänka mig att utsända förhandlare backar när man stöter på diverse korrupta thailändare på alla möjliga nivåer... precis som du skriver.

Fast man öppnade ju i Ryssland, så vem vet?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Hej Martin,

Tja, det är väl inte omöjligt för IKEA att öppna i Thailand.

Men jag kan mycket väl tänka mig att utsända förhandlare backar när man stöter på diverse korrupta thailändare på alla möjliga nivåer... precis som du skriver.

Fast man öppnade ju i Ryssland, så vem vet?

Herr Chang har talat.

Och i Finland efter mycket om och men...

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Herr Chang,

Jag bjuder dig på en kall Beer Chang samma dag IKEA öppar i Thailand :thumbsup:

Mvh

Martin

PS. Hur länge får vi vänta :):laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kunna gå på trav och spela lite,jag vet att man kan titta på trav på datorn

men det är inte samma som live.

Ha en bra dag alla önskar Pust

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikea verkar ha planer på att öppna i Thailand , diskussioner med Thailändska myndigheter förs , kanske öppnar som tidigare planerat i Bangna ?

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktig skön Gustafberg Toa, samt mjukt toapapper!!! :crazy:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Ikea verkar ha planer på att öppna i Thailand , diskussioner med Thailändska myndigheter förs , kanske öppnar som tidigare planerat i Bangna ?

:wai:

Och det vet du/läser du/ från..?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Från Pattaya news kanske??

Rock on!

Ja, kanske.

Ingen aning. Väntar på svar.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

En som träffade IKEA folket i BKK i Maj  -

Re: IKEA till Bangna ??

av Rz-Chackpong 13 maj 2008 02:50

Ikea hade mote med Thai-Myndigheterna i Bkk i gar, enligt Ikea-killen jag pratade med sa ar dom mycket nara, endast lite sma saker aterstar.

Sa det kommer nog ett Ikea ska ni se, mmmmmmmmmmmmmmmMarabou

IKEA ?

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

En som träffade IKEA folket i BKK i Maj  -

Re: IKEA till Bangna ??

av Rz-Chackpong 13 maj 2008 02:50

Ikea hade mote med Thai-Myndigheterna i Bkk i gar, enligt Ikea-killen jag pratade med sa ar dom mycket nara, endast lite sma saker aterstar.

Sa det kommer nog ett Ikea ska ni se, mmmmmmmmmmmmmmmMarabou

IKEA ?

:wai:

Var har du klippt det ifrån?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...