Jump to content
IGNORERAD

Den thailändska kungen bhumibol


Oregistrerad

Recommended Posts

 

Bhumibol Adulyadej är född 5 december 1927 i Cambridge, Massachusetts, USA, och är Thailands kung sedan 1946.


Bhumibol var inte ens två år då hans far avled.
Han besteg Thailands tron den 9 juni 1946 (som 18-åring.) 
Han efterträdde sin äldre broder, Ananda Mahidol som hade mördats samma dag.
1948 träffade han sin blivande hustru, (sin egen kusindotter) Mom Rajawong Sirikit.

 

Bhumibol uppehåller en stor djurpark vilken är hem för isbjörnar, manater, komodovaran, en tam taipan, och två unga tigerhajar.

Kung Bhumibol är världens längst regerande monark.
Privat är kung Bhumibol en älskare av musik. 

 

Bhumibol Adulyadej leder ligan över världens rikaste kungligheter med en förmögenhet på 35 miljarder dollar.

 

Av många ses han som en moralisk vägledare och en symbol för kontinuitet. "Som en far för folket" (vad på väg att skriva någon skojigt här men törs inte)

På senare tid har han vistats mycket sjukhus och hans tillstånd tycks inte bli bättre.

 

Många är oroliga att han skall gå bort och vad som då kommer hända med Thailand och dess folk.

 

Vad har du för vibbar, vad säger dina anhöriga, vänner och andra? Skriv och gissa - den som vinner får en Sangsom Coke på stenbord utanför 7-11 i Nakhon Somewhere.

 

 

kungen.jpg.3348458c5a821ac01bc6292f1e6e4

 

Kung Bhumibol

 

kung.jpg.732a2482e77fc3612464c1ce8946695

Kung Bhumobol och drottning Sirikit

 

Knug.jpg.0227eb0720f9cbe3973531511107e02

Hans motsvarighet i något obskyrt land i väst (Hans Majonäs Honungen)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Scandinaviancorner

    19

  • Galten

    13

  • Persistant

    13

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Enligt vad jag kan läsa mig till så kommer kronprins Vajiralongkorn att bli kung, då nuvarande kung avlider. 

 

Kanske hans historia inom det militära delar hans popularitet i två läger?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken har blivit mindre sedan militären tagit makten att det skulle bli inbördeskrig när Kungen dör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara en som kan ta över tronen som dessutom folket respekterar och det är dottern. Sonen är inte allt för populär.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bestämt av gud vem som ska vara kung och blodsarvet. Så det så. Det har det stått i tidningarna.

Fast det visste ni ju innan redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mr atm:

Det är bestämt av gud vem som ska vara kung och blodsarvet. Så det så. Det har det stått i tidningarna.

Fast det visste ni ju innan redan.

 

Jo, jag tror det är sonen som skall ta över rodret - fast det är klart - regler och bestämmelser kan man ju säkert ändra om det skulle passa.......

 

Ett majoritetsbeslut genom folkomröstning kanske vore något?

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

Jo, jag tror det är sonen som skall ta över rodret - fast det är klart - regler och bestämmelser kan man ju säkert ändra om det skulle passa.......

 

Ett majoritetsbeslut genom folkomröstning kanske vore något?

 

 

 

 

Sen när har man börjat rösta fram en kung och i vilket land? Någon som vet?

Demokrati- jodå.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att bara sändas tråkiga program på teven, alla andra program kommer att blockeras i en månad (minst).  :(

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nemo:

Det kommer att bara sändas tråkiga program på teven, alla andra program kommer att blockeras i en månad (minst).  :(

Vem F+n tittar på tell -lie -vision längre? TV programmering .

Det skulle vara sport då, cirkus åt folket.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mr atm:

Sen när har man börjat rösta fram en kung och i vilket land? Någon som vet?

Demokrati- jodå.

 

 

 Malaysia.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mr atm:

Men inte så kallat demokratiskt av folket väl?

 

Malaysia är en konstitutionell valmonarki där monarken väljs på fem år.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
5 timmar sedan, skrev Nemo:

Det kommer att bara sändas tråkiga program på teven, alla andra program kommer att blockeras i en månad (minst).  :(

Fuck jag har ju Netflix  hur går det då......:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet minuter jag aktivt tittar på TV i Thai (eller Sverige) är ändå lätträknade. Har på den som bakgrundsbrus så inte trafiken stör så mycket.

 

Retar mig mer på att dom snott Auld long syne till deras sång i Thailand...

 

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Enligt vad jag kan läsa mig till så kommer kronprins Vajiralongkorn att bli kung, då nuvarande kung avlider. 

 

Kanske hans historia inom det militära delar hans popularitet i två läger?

 

 

 

 

 

 

 

 

Folket hoppas att när prinsen tar över så har han skärp till sig och blir en bra kung som Bhumibol är idag, allt enl de Thailändare jag har runt mig, Gula som röda... Tror jag

Men om det var möjligt som i Sverige med en Kvinnlig ledare skulle den omtyckta Prinsessan ligga bra till hos folket.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev navion hispania:

Fuck jag har ju Netflix  hur går det då......:big_smile:

 

Då får du nog dra för gardinerna och dra ner volymen, så att ingen märker det.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför folk tror att ett frånfälle skulle skapa inbördeskrig. Däremot blir det stor landssorg.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Burken:

Vet inte varför folk tror att ett frånfälle skulle skapa inbördeskrig. Däremot blir det stor landssorg.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tror det grundar sig på uppfattningar om hur kungen vid tidigare militärkupper uppträtt som en lugnande hand och uppmanat sidorna till fredliga lösningar, lär ju inte bli aktuellt i det fall han inte längre finns tillgänglig.

Nu har han ju fört en tynande tillvaro i de senaste kupptillfällen, rädslan för ett fullskaligt inbördeskrig är nog en smula överdriven, men det beror ju på hur militären samsas inbördes, gissar att det finns fler glittergubbar som gärna vill åt general Prutts sits!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2016-02-24 at 10:17, skrev Naam kaeng:

 

Bhumibol Adulyadej är född 5 december 1927 i Cambridge, Massachusetts, USA, och är Thailands kung sedan 1946.


Bhumibol var inte ens två år då hans far avled.
Han besteg Thailands tron den 9 juni 1946 (som 18-åring.) 
Han efterträdde sin äldre broder, Ananda Mahidol som hade mördats samma dag.
1948 träffade han sin blivande hustru, (sin egen kusindotter) Mom Rajawong Sirikit.

 

Bhumibol uppehåller en stor djurpark vilken är hem för isbjörnar, manater, komodovaran, en tam taipan, och två unga tigerhajar.

Kung Bhumibol är världens längst regerande monark.
Privat är kung Bhumibol en älskare av musik. 

 

Bhumibol Adulyadej leder ligan över världens rikaste kungligheter med en förmögenhet på 35 miljarder dollar.

 

Av många ses han som en moralisk vägledare och en symbol för kontinuitet. "Som en far för folket" (vad på väg att skriva någon skojigt här men törs inte)

På senare tid har han vistats mycket sjukhus och hans tillstånd tycks inte bli bättre.

 

Många är oroliga att han skall gå bort och vad som då kommer hända med Thailand och dess folk.

 

Vad har du för vibbar, vad säger dina anhöriga, vänner och andra? Skriv och gissa - den som vinner får en Sangsom Coke på stenbord utanför 7-11 i Nakhon Somewhere.

 

 

kungen.jpg.3348458c5a821ac01bc6292f1e6e4

 

Kung Bhumibol

 

kung.jpg.732a2482e77fc3612464c1ce8946695

Kung Bhumobol och drottning Sirikit

 

Knug.jpg.0227eb0720f9cbe3973531511107e02

Hans motsvarighet i något obskyrt land i väst (Hans Majonäs Honungen)

 

 

 

 

 

 

 

Våra "vibbar" har gjort att vi sålt allt utom stället tanten hade när vi träffades, sen har vi nyss köpt en beg Corolla men det kan vi leva med.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Våra "vibbar" har gjort att vi sålt allt utom stället tanten hade när vi träffades, sen har vi nyss köpt en beg Corolla men det kan vi leva med.

 

Okay. På vilket sätt tror du att det kommer försämras när kungen försvinner?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

Okay. På vilket sätt tror du att det kommer försämras när kungen försvinner?

 

 

Vet ej, tycker det riskerar att bli en mycket olustig situation när nuvarande kungen går bort då han definitivt är en stabiliserande faktor trots sin sjukdom.

Nu när det visar sej att juntan förlänger sitt "mandat" som regering så tror jag att vi inte är ensamma om dessa misstankar sannolikt stannar militären vid makten tills kungen är borta och ny regent är på plats.

Det finns ingen anledning att sitta med mark och hus för stora belopp som man riskerar att inte kunna nyttja alt förlora.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Thailand e som en dokusåpa, militären å dronningen sidder i samma båt, å gamle Prem e kvar i kulisserna, knugen hålls vid liv ännu ? Eller kör man rundor med hans balsamerade ? MPR :sorry::whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han fortfarande lever?

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...