Jump to content
IGNORERAD

50 poliser stormar falang spelklubb i Pattaya.


Juha

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Det är nog mest faranger som tror att faranger är så rika att dom är så viktig inkomstkälla för Thailändare.

Det är nog mycket mera lönsamt att slå till mot en Thailändsk illegal spelklubb. Kruxet där är väl att den ofta beskyddas av någon hög polischef och därför slipper undan.

Dock finns det nog fler thailändare som är relativt välbärgade i Thailand och ett frekventare mål för korrupta poliser än fattiga pensionärer i Pattaya.

Dock i detta fall så var det ju i Pattaya som består mest av faranger. Och det faller sig då naturligt att göra tillslag mot just ett farangställe. :)

De välbärgade thailändarna är väl oftast högre upp i näringskedjan....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    31

  • janne_h

    11

  • Baa

    10

  • Nemo

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

De välbärgade thailändarna är väl oftast högre upp i näringskedjan....

Inte alls. Det finns väldigt många medelklass thai. Detta utgör bland annat mitt kund underlag. Faranger tror ofta att alla thailändare är mycket fattigare än svenskar. Dock stämmer det endast till viss del. Naturligtvis är fattiga thailändare överrepresenterade på turistorter då många fattiga söker sig dit. Och när faranger åker till isaan som är en relativt fattig region så ser man fattigdom. Och tror att det är synonymt med hela Thailand, vilket är fel.

Jag och min personal rör mig runt hela Bangkok och möter mycket medelklass som har oftast samma eller bättre standard än många svenskar.

Det kan vara svårt att förstå att en svensk fattigpensionär kan många gånger ha det sämre ställt en en relativt fattig thai.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog mest faranger som tror att faranger är så rika att dom är så viktig inkomstkälla för Thailändare.

Det är nog mycket mera lönsamt att slå till mot en Thailändsk illegal spelklubb. Kruxet där är väl att den ofta beskyddas av någon hög polischef och därför slipper undan.

Dock finns det nog fler thailändare som är relativt välbärgade i Thailand och ett frekventare mål för korrupta poliser än fattiga pensionärer i Pattaya.

Dock i detta fall så var det ju i Pattaya som består mest av faranger. Och det faller sig då naturligt att göra tillslag mot just ett farangställe. :)

Det var mera det utsatta (rätts-)läge hos faranger (under utlänningslagen) som jag åsyftade.

Och så kan man ju i regel utgå ifrån att farangerna inte förfogar över 'hjälpsamma kontakter' och/eller 'beskyddare' på samma sätt som de välbärgade thailändarna gör. Åtminstone inte utan att ordentligt lätta på lädret vilket gör saken oftast ännu dyrare än att betala till polisen direkt.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mera det utsatta (rätts-)läge hos faranger (under utlänningslagen) som jag åsyftade.

Och så kan man ju i regel utgå ifrån att farangerna inte förfogar över 'hjälpsamma kontakter' och/eller 'beskyddare' på samma sätt som de välbärgade thailändarna gör. Åtminstone inte utan att ordentligt lätta på lädret vilket gör saken oftast ännu dyrare än att betala till polisen direkt.

Mvh

//Singha711

Detta är en sanning med modifikation.

Många medelklass eller fattiga thai är minst lika utsatta som faranger är. Det är inte självklart att man har bra kontakter. Då många är inflyttade där dom bor. Och känner då sällan någon polis med tillräcklig rang som kan hjälpa dom. Så detta att just faranger är huvudmål för alla korrupta poliser är en skröna.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Detta är en sanning med modifikation.

Många medelklass eller fattiga thai är minst lika utsatta som faranger är. Det är inte självklart att man har bra kontakter. Då många är inflyttade där dom bor. Och känner då sällan någon polis med tillräcklig rang som kan hjälpa dom. Så detta att just faranger är huvudmål för alla korrupta poliser är en skröna.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Det är ju bra och kolla dom stora vägarna där polisen "jobbar" med att sätta dit fartsyndare och rattfyllon, Eller varför inte bara olika myndigheter.. såklart är det Thailändarna som är dom största förlorarna i det korrupta systemet. Falangen är ju en minoritet när det gäller att bli offer för korruption. Att faranger drabbas är det nog ingen som betvivlar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bra och kolla dom stora vägarna där polisen "jobbar" med att sätta dit fartsyndare och rattfyllon, Eller varför inte bara olika myndigheter.. såklart är det Thailändarna som är dom största förlorarna i det korrupta systemet. Falangen är ju en minoritet när det gäller att bli offer för korruption. Att faranger drabbas är det nog ingen som betvivlar. 

Räknas taxi maffian på exempelvis Phuket som korruption? Det är väl bara faranger som använder taxi där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas taxi maffian på exempelvis Phuket som korruption? Det är väl bara faranger som använder taxi där?

Klart det gör? Har jag sagt nåt annat? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas taxi maffian på exempelvis Phuket som korruption? Det är väl bara faranger som använder taxi där?

Det är nog ingen som vill påskina att det inte sker korruption mot faranger på turistorter.

Dock blir det nästan löjeväckande när folk tror polis mm har faranger som huvudmål för att sko sig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte förrns nu har Bridge intresserat mig :big_smile:

Ja, bridge verkar både intressant och spännande numera!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är nog ingen som vill påskina att det inte sker korruption mot faranger på turistorter.

Dock blir det nästan löjeväckande när folk tror polis mm har faranger som huvudmål för att sko sig.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Jag tror det är beroende på både yrkesgrupp och plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle mycket väl kunna tänka mig att hela detta spektakel med  ingripande mot bridgeklubben

egentligen handlar om pågående förhandlingar om försäljning av fastigheten där klubben håller till.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle mycket väl kunna tänka mig att hela detta spektakel med  ingripande mot bridgeklubben

egentligen handlar om pågående förhandlingar om försäljning av fastigheten där klubben håller till.

 

 

det handlar nog om ganska mycket,bla pengar.Men tyvärr ganska lite om bridge.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad som händer med de åtalade utlänningarna om de skulle bli dömda för något brott, kommer de att bli svartlistade och "utkastade" ur landet?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Inte alls. Det finns väldigt många medelklass thai. Detta utgör bland annat mitt kund underlag. Faranger tror ofta att alla thailändare är mycket fattigare än svenskar. Dock stämmer det endast till viss del. Naturligtvis är fattiga thailändare överrepresenterade på turistorter då många fattiga söker sig dit. Och när faranger åker till isaan som är en relativt fattig region så ser man fattigdom. Och tror att det är synonymt med hela Thailand, vilket är fel.

Jag och min personal rör mig runt hela Bangkok och möter mycket medelklass som har oftast samma eller bättre standard än många svenskar.

Det kan vara svårt att förstå att en svensk fattigpensionär kan många gånger ha det sämre ställt en en relativt fattig thai.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Jag blir lite surer ibland när det skall skickas pengar ibland och de har bättre bil och mobil än jag.

Dock skickar vi pengar bara vid särskilda behov typ mormor är sjuk eller skall resa numera.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle mycket väl kunna tänka mig att hela detta spektakel med  ingripande mot bridgeklubben

egentligen handlar om pågående förhandlingar om försäljning av fastigheten där klubben håller till.

 

 

Eller också så simpelt att det var en svartsjuk thaikille som tipsade polisen därför att hans tjej som jobbar i restaurangen gjort slut.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Fritz, männen i uniform skulle  definitivt inte rycka ut med  +tjugo man för ett svartsjukedrama,  och dessutom hitta en lag från 1937 att hänvisa till.

Det måste vara större pengar i detta.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om alla utom klubbens ordförande kommer att få igen sina 5000 THB som dom fick betala för att släppas lös från polisstationen efter 12 timmar. Men mot ordföranden hotar ett åtal som kan leda till dryga böter. Brottet är att det spelats med kortlekar som inte är inköpta i Thailand och därför saknar rätt stämpel.

Denna händelse har naturligtvis diskuterats mycket dom senaste dygnen på olika bridgeforum runt om i världen. Här är ett par av inläggen, kom inte sen och säg att bridgespelare inte har humor. ;)

            

 

Truly bizarre. I trust the police are checking up that the ping-pong balls used at some of the other Pattaya establishments have the appropriate tax stamps on them.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
· 0 It's probably OK as long as they're not used for ping pong, which might lead to gambling.

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är nog ingen som vill påskina att det inte sker korruption mot faranger på turistorter.

Dock blir det nästan löjeväckande när folk tror polis mm har faranger som huvudmål för att sko sig.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Där går din typiska argumentation igen...

Något ord läggs till, andra väsentliga meningar utelämnas och framförallt tolkar du innebörden som fan tolkar bibeln.

Och sedan skall du förståss ALLTID ha sista ordet efter en lång serie av MEDVETNA FÖRFALSKNINGAR av dina motståndares ord och andemeningar.

Ett lika lömsk som talande exempel finns i det citerade inlägget där du (säkert fullt medvetet) lägger till begreppet 'huvudmål' för att därigenom få en hel annan inriktning i debatten.

Vem i helvete har sagt eller ens antydd att poliser har faranger som huvudmål för att 'förstärka kaffekassan'? Det är ju rentav löjeväckande när man vet hur många invånare Thailand har och hur många promille jämfört med detta stora antal råkar vara faranger som befinner sig i Thailand just nu.

Vad vi däremot pratar om i den här tråden är att det möjligtvis kan finnas en mindre hög tröskel av rättsliga och moraliska betänkligheter att utse en farang som föremål för en 'närmare granskning' jämfört med en thailändare.

Om detta förehåller sig så och vad det möjligtvis kan bero på är du mycket välkommen att diskutera här. Men du kan väl för en gångs skull avstå från att ständigt 'skruva på' dina motståndares ord och uppsåt på ett närmast otillbörligt sätt, bara för du tror dig vinna några futtiga poäng efter att ha förvanskat deras ursprungliga argument till oigenkännlighet.

Alltså: När man diskuterar thailändska poliser påstådda 'benägenhet' för att bötfälla faranger i (procentuell) högre omfattning än sina egna medborgare beror detta ingalunda på den rätt naiva tron att alla faranger är rika i polisens ögon. Detta är ett vulgärpåstående som du, och endast du själv har infört i debatten (läs själv) och som du, och endast du bör stå till svars för.

Det billiga tricket att lägga ett ruttet ägg i andras näste genom att  mer eller mindre falsktolka deras budskap och uppsåt fungerar tyvärr inte alltid. Väx upp och lär dig att du kommer längre med mera hederlig och rakryggad argumentationsteknik.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Inte alls. Det finns väldigt många medelklass thai. Detta utgör bland annat mitt kund underlag. Faranger tror ofta att alla thailändare är mycket fattigare än svenskar. Dock stämmer det endast till viss del. Naturligtvis är fattiga thailändare överrepresenterade på turistorter då många fattiga söker sig dit. Och när faranger åker till isaan som är en relativt fattig region så ser man fattigdom. Och tror att det är synonymt med hela Thailand, vilket är fel.

Jag och min personal rör mig runt hela Bangkok och möter mycket medelklass som har oftast samma eller bättre standard än många svenskar.

Det kan vara svårt att förstå att en svensk fattigpensionär kan många gånger ha det sämre ställt en en relativt fattig thai.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Håller med fullt ut att det finns gott om thai som har pengar.

Däremot är min uppfattning att medelklass eller högre mycket sällan utmanas av polisen om de inte uppenbart begått ett brott, om ens då. Har du en fin/dyr bil blir du t.ex sällan stoppad i en poliskontroll eller ens invinkad till att stanna. De poliser som syns ute är oftast av lägre rang och de vågar helt enkelt inte för risken att få sig en näsbränna eller värre är helt enkelt för stor. Medelklass och de med utbildning har oftast bra jobb, genom jobbet har de högre chefer och behövs det kontakter så tror jag en alltför stor andel av dessa kan ordna fram detta.

Min bror blev stoppad vid busstationen när han kom från Pattaya en gång och blev dåligt behandlad. De vände bl.a. upp och ned på hans plånbok så allt åkte ut på marken utan anledning. Jag berättade detta för mitt ex och hela hennes familj blev rasande och undrade om brorsan ville att polisen skulle bli avskedad. Detta var ingen rik familj men med mycket goda kontakter inom familjen. Vad jag vill ha sagt är att hela thailändska samhället till stor del bygger på tjänster och gentjänster och kontakter mellan massvis med människor hålls, om inte annat för att det i framtiden kan vara  nyttigt att ha. 

 

Jag undrar också vad en relativt fattig thai är? I mina ögon har en relativt fattig thai inget att hämta mot en svensk fattigpensionär i Thailand, iaf när det gäller ekonomiska förutsättningar.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Inte alls. Det finns väldigt många medelklass thai. Detta utgör bland annat mitt kund underlag. Faranger tror ofta att alla thailändare är mycket fattigare än svenskar. Dock stämmer det endast till viss del. Naturligtvis är fattiga thailändare överrepresenterade på turistorter då många fattiga söker sig dit. Och när faranger åker till isaan som är en relativt fattig region så ser man fattigdom. Och tror att det är synonymt med hela Thailand, vilket är fel.

Jag och min personal rör mig runt hela Bangkok och möter mycket medelklass som har oftast samma eller bättre standard än många svenskar.

Det kan vara svårt att förstå att en svensk fattigpensionär kan många gånger ha det sämre ställt en en relativt fattig thai.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Kloka ord, detta försöker jag förklara för många i Sverige.

Tex ett område som Korat har väldigt mycket välbärgad medelklass, pga att det är en industri ort.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jisses, bara för att det finns en stor medelklass i Bangkok och Korat kan man väl inte dra slutsatsen att så ser det ut i hela landet. Ungefär som att visa någon runt på Lidingö och sen hävda att det ser likadant ut i Bastuträsk eller Jörn. :rotfl:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där går din typiska argumentation igen...

Något ord läggs till, andra väsentliga meningar utelämnas och framförallt tolkar du innebörden som fan tolkar bibeln.

Och sedan skall du förståss ALLTID ha sista ordet efter en lång serie av MEDVETNA FÖRFALSKNINGAR av dina motståndares ord och andemeningar.

Ett lika lömsk som talande exempel finns i det citerade inlägget där du (säkert fullt medvetet) lägger till begreppet 'huvudmål' för att därigenom få en hel annan inriktning i debatten.

Vem i helvete har sagt eller ens antydd att poliser har faranger som huvudmål för att 'förstärka kaffekassan'? Det är ju rentav löjeväckande när man vet hur många invånare Thailand har och hur många promille jämfört med detta stora antal råkar vara faranger som befinner sig i Thailand just nu.

Vad vi däremot pratar om i den här tråden är att det möjligtvis kan finnas en mindre hög tröskel av rättsliga och moraliska betänkligheter att utse en farang som föremål för en 'närmare granskning' jämfört med en thailändare.

Om detta förehåller sig så och vad det möjligtvis kan bero på är du mycket välkommen att diskutera här. Men du kan väl för en gångs skull avstå från att ständigt 'skruva på' dina motståndares ord och uppsåt på ett närmast otillbörligt sätt, bara för du tror dig vinna några futtiga poäng efter att ha förvanskat deras ursprungliga argument till oigenkännlighet.

Alltså: När man diskuterar thailändska poliser påstådda 'benägenhet' för att bötfälla faranger i (procentuell) högre omfattning än sina egna medborgare beror detta ingalunda på den rätt naiva tron att alla faranger är rika i polisens ögon. Detta är ett vulgärpåstående som du, och endast du själv har infört i debatten (läs själv) och som du, och endast du bör stå till svars för.

Det billiga tricket att lägga ett ruttet ägg i andras näste genom att  mer eller mindre falsktolka deras budskap och uppsåt fungerar tyvärr inte alltid. Väx upp och lär dig att du kommer längre med mera hederlig och rakryggad argumentationsteknik.

//Singha711

Detta bet tydligen ordentligt. :)

Undrar hur du kan svara på ett inlägg skrivet till någon annan och kalla det för ohederligt debatt teknik i förhållande till dig själv?

Är det istället inte så att du överdriver din egen betydelse i debatten och tar saker och ting personligt som det var skrivet till dig själv?

I annat fall borde du kanske fundera på om du klarar en debatt utan att gå i spinn för småsaker som inte ens är direkt riktade till dig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med fullt ut att det finns gott om thai som har pengar.

Däremot är min uppfattning att medelklass eller högre mycket sällan utmanas av polisen om de inte uppenbart begått ett brott, om ens då. Har du en fin/dyr bil blir du t.ex sällan stoppad i en poliskontroll eller ens invinkad till att stanna. De poliser som syns ute är oftast av lägre rang och de vågar helt enkelt inte för risken att få sig en näsbränna eller värre är helt enkelt för stor. Medelklass och de med utbildning har oftast bra jobb, genom jobbet har de högre chefer och behövs det kontakter så tror jag en alltför stor andel av dessa kan ordna fram detta.

Min bror blev stoppad vid busstationen när han kom från Pattaya en gång och blev dåligt behandlad. De vände bl.a. upp och ned på hans plånbok så allt åkte ut på marken utan anledning. Jag berättade detta för mitt ex och hela hennes familj blev rasande och undrade om brorsan ville att polisen skulle bli avskedad. Detta var ingen rik familj men med mycket goda kontakter inom familjen. Vad jag vill ha sagt är att hela thailändska samhället till stor del bygger på tjänster och gentjänster och kontakter mellan massvis med människor hålls, om inte annat för att det i framtiden kan vara  nyttigt att ha. 

 

Jag undrar också vad en relativt fattig thai är? I mina ögon har en relativt fattig thai inget att hämta mot en svensk fattigpensionär i Thailand, iaf när det gäller ekonomiska förutsättningar.

 

/ SatanG 

Exempel på en relativt fattig thai är en risbonde. Han har mat för dagen inget överflöd och sin familj.

En fatigpensionär i Sverige har knappt pengar till mat. Bor ofta i en smutsig missar och är väldigt ensamma.

Jag räknar inte svenska pensionärer i Thailand till riktiga fattigpensionärer.

Trots att det finns en hel del på turistorterna som lever livet väldigt spartanskt. Jag har sett massor av dessa i mitt yrke som rörmokare under åren.

Dessutom tror jag att det finns väldigt många som inte besitter dessa kontakter. Om dom är inflyttade så har dom ofta goda kontakter i sin hemårovins. Detta betyder inte per automatik att dom blir kompis med en hög polischef efter att ha flyttat till Bangkok.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jisses, bara för att det finns en stor medelklass i Bangkok och Korat kan man väl inte dra slutsatsen att så ser det ut i hela landet. Ungefär som att visa någon runt på Lidingö och sen hävda att det ser likadant ut i Bastuträsk eller Jörn. :rotfl:

Fritz..

Nu vet jag inte vem du åsyftar?

Då du inte citerar.

Men eftersom jag tog upp medelklass så får jag anta att du åsyftar det jag skrev?

Nej det är isåfall en missuppfattning från din sida att jag säger att det finns en stor medelklass runt hela landet.

Dock vänder jag mig om den allmänna uppfattningen från diverse faranger (inte bara på detta forum), att faranger i allmänhet är ett extra hett villebråd för korrupta poliser. Där polisen hjärna vrider ur faranger så mycket pengar dom kan. Detta går över hela samhället.

Och naturligtvis på ett ställe som Pattaya där faranger är överrepresenterade så blir det flest faranger som fastnar i nätet.

Blir lite som vissa frågor från kunder som frågar mig om det är vanligt att pannor går sönder. Jag brukar då skämtsamt svara skämtsamt, "ja allra helst mina kunder är extra drabbade". Då frågan har en parameter som jag inte besitter. Hur många av min potentiella kundkrets som inte ringer mig har pannor som inte går sönder i förhållande till dom som ringer.

Vilket gör att dom som blir utsatta och allra helst på en turistort upplever det som att poliser och andra gärna skor sig så fort det är en farang inblandad.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...