Jump to content
IGNORERAD

Köra bil i thailand


fatman

Recommended Posts

Hej

Har läst lite olika om att köra bil i Thailand!

En del säger att det krävs internationelt körkort tillsammans

med det svenska och en del säger att det räcker med det svenska.

Vad är det som gäller?

Mvh Fatman

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det som gäller är det svensk kk plus ett internationellt (blev jag informerad av en nitisk Bangkok polis). Alternativt är ju förstås ett Thailändskt.

mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Har läst lite olika om att köra bil i Thailand!

En del säger att det krävs internationelt körkort tillsammans

med det svenska och en del säger att det räcker med det svenska.

Vad är det som gäller?

Mvh Fatman

Ja, det är som maneudon säger. Tillsammans med svenskt körkort krävs internationellt körkort.

Dessutom är det bara det 1-åriga som duger. (1949 års konvention).

Lite att läsa finns här

http://www.motormann...bell_081015.pdf

http://www.motormann...kort/index.html

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej.

Det som gäller är det svensk kk plus ett internationellt (blev jag informerad av en nitisk Bangkok polis). Alternativt är ju förstås ett Thailändskt.

mvh/

www.mangeudon.se]www.mangeudon.se

Tack för svaret !

Lutar nog att jag skaffar int, körkort.

Ska köra omkring lite i isarn i sommar för första gången,hur ovant är det att köra

i Thailand ? jag menar med vänster trafik och reglerna. har dom vänster regeln som

vi har höger regeln eller är det snabbast går först eller störst går först?

lite funderingar bara.

Mvh Fatman

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är samma regler som gäller, förutom då att det blir spegelvänt (vänsterkommande fordon har företräde i Thailand, medan vi låter fordon från höger ha företräde). Svårt? När man vant sig vid trafiken och hittar "flytet" så är det inte så svårt, men det brukar finnas betydligt fler saker att vara uppmärksam på i Thailand.

Ett thaikörkort kostar 500 bath, och det skall tydligen inkludera en tolk till engelska.. :)

Själv blev jag stoppad utanför Korat för 3 veckor sedan, hade bara mitt svenska körkort, men det gick bra ändå. Vete katten om han fattade vad som stod där, och mina förklaringar till hur man skulle tolka körkortet var kanske lite hysteriska.. men de sa att vi kunde fortsätta köra. Förklarade att vi bara var på semester en kort tid och att jag därför inte hade thai eller internationellt körkort.

Det är väl väldigt beroende av ifall man har en nitisk polis eller inte, som sagts ovan.. :)

Körkortsteori på thailändska, 220 kr

Beställ boken på www.thaikorkort.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Poliskontroller klarar man ju i många fall med ett vanligt bibliotekskort samt en nödlögn. Värre är det om det händer något och det visar sig att försäkringsbolag mfl kräver internationellt kk + svenskt för att du inte ska anses som vållande alternativt få ut något på försäkringen.

Dom har nog betydligt bättre koll på sådant än den enskilda polismannen på gatan eftersom det ligger i deras (vinst)intresse.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

För några år sedan blev jag stoppad i en rondell på Phuket med min hyrda tunga mc för att jag inte hade hjälm.

Har för mig jag fick böta några hundra bath.

Konstapeln frågade även efter körkort som jag inte hade på mig för det samt passet låg kvar på hotellet.

Men varför vara villrådig!

Hade i börsen kontokorten samt det vita landstingskortet, ni vet det utan foto.

Så det fick helt enkelt bli det som halades fram som körkort.

En viss tvekan men jag förklarade så trovärdigt jag kunde att det va minsann ett svenskt körkort och eftersom böterna va betalade så nöjde han sig med det ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...