Jump to content
IGNORERAD

Varning! koldioxid död


Jerker

Recommended Posts

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    7

  • Jive

    4

  • UglyFarang

    3

  • Sakhon

    2

Mest aktiva i denna tråd

Skulle inte sova inomhus med en öppen eld utan skorsten (kåta skulle vara undantaget då), nu är ju kåken jag sover i så byggd att den är gles så jag kanske skulle överlevt.

Men efter gassyddsutbildningarna så är jag mycket försiktig med sånt i alla fall. Stänger inte spjället i stugan om det finns den minsta glöd kvar tex.

Bättre med ett bra täcke, så slipper man frysa annat än när man går ut och pinkar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry missade det, men jag menar att koloxid är så lömsk och farlig att man får aldrig någonsin ta för lätt på riskerna eller sprida nonchalans runt förbränning av vid fossila eller organiska ämnen. Det får inte finnas en chans till missförstånd runt detta!

Även koldioxid är lömsk och leder till döden, så det är lika illa. Elda aldrig utan bra ventilation inomhus. En smaksak vilken gas man dog av.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Även koldioxid är lömsk och leder till döden, så det är lika illa. Elda aldrig utan bra ventilation inomhus. En smaksak vilken gas man dog av.

Koldioxid är inte giftigt!

 Stora mängder koldioxid som sprutas in i ett i ett slutet rum, kan dock tränga bort syret och bli farligt, men då krävs väldigt stora mängder.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Bara vid ofullständig syretillförsel bildas kolmonoxid, annars är det koldioxid som blir restprodukten.

Halter över 5% koldioxid i inandningsluften ger medvetslöshet och högre kvävning med döds fall.

Koloxid eller kolmonoxid är mycket giftig men uppstår nog knappast vid förbränning av träkol.

Menar du att glödande kol är en "fullständig förbränning"?

Inte fan var det detta inlägget jag citerade!!

Det är kanske dags att fixa någon som kan det här med programmering så att forumet(citaten) funkar som det är tänkt....

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger ju nästan svaret själv, har du sett ofullständig förbränning i dessa lerkrukor? Det finns inga spjäll och det är bra drag i dom, bara vit aska kvar.

Du kanske aldrig har sett dessa krukor?

Menar du att glödande kol är en "fullständig förbränning"?

Nu funkade citatet korrekt!!

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Koldioxid är inte giftigt!

 Stora mängder koldioxid som sprutas in i ett i ett slutet rum, kan dock tränga bort syret och bli farligt, men då krävs väldigt stora mängder.

Man drabbas av andnöd och börjar söka efter en lösning.

Kolmonoxid ger inte andnöd.

Släcker bara ljuset rätt dom det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Man drabbas av andnöd och börjar söka efter en lösning.

 

Kolmonoxid ger inte andnöd.

Släcker bara ljuset rätt dom det är.

om man redan sover så ......somnar man bara in. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...