Jump to content
IGNORERAD

Varning! koldioxid död


Jerker

Recommended Posts

Varna ! era tjejer för värma upp rummen med att elda med kol ( det finns krukor som grillar som lätta bära runt ) när jag försöker förklara hur farligt det är att somna i stängt rum som uppvärmt med kol så skrattar dom åt mig. Det bildas koldioxid och man somnar in och dör.Jag misstänker att många hus är så dåliga byggda att det kommer in luft därför dör inte så många mäniskor av koldioxid förgiftning i Thailand.

 
 
Ändrades av Surin P3

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    7

  • Jive

    4

  • UglyFarang

    3

  • Sakhon

    2

Mest aktiva i denna tråd

Varna ! era tjejer för värma upp rummen med att elda med kol ( det finns krukor som grillar som lätta bära runt ) när jag försöker förklara hur farligt det är att somna i stängt rum som uppvärmt med kol så skrattar dom åt mig. Det bildas koldioxid och man somnar in och dör.Jag misstänker att många hus är så dåliga byggda att det kommer in luft därför dör inte så många mäniskor av koldioxid förgiftning i Thailand.

 
 

Du menar säkert kolmonoxid, den är snarlik syre och vid inandning så fastnar den på de röda blodkropparna och blockerar dessa tills dess att de förnyas, fungerande behandling är tryckkammare och syrgas eller någon sorts medicin som har kommit att användas i samband med bränder.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar säkert kolmonoxid, den är snarlik syre och vid inandning så fastnar den på de röda blodkropparna och blockerar dessa tills dess att de förnyas, fungerande behandling är tryckkammare och syrgas eller någon sorts medicin som har kommit att användas i samband med bränder.

Bara vid ofullständig syretillförsel bildas kolmonoxid, annars är det koldioxid som blir restprodukten.

Halter över 5% koldioxid i inandningsluften ger medvetslöshet och högre kvävning med döds fall.

Koloxid eller kolmonoxid är mycket giftig men uppstår nog knappast vid förbränning av träkol.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vid ofullständig syretillförsel bildas kolmonoxid, annars är det koldioxid som blir restprodukten.

Halter över 5% koldioxid i inandningsluften ger medvetslöshet och högre kvävning med döds fall.

Koloxid eller kolmonoxid är mycket giftig men uppstår nog knappast vid förbränning av träkol.

Jaså, det var det jag trodde var så farligt, alltså att ta in en kolgrill som fortfarande brinner i slutna utrymmen som tält, husvagnar o. dyl. Skulle en träkolsgrill vara undantaget från den regeln ?  Det tror inte jag. Jag litar på Jerkers varning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vid ofullständig syretillförsel bildas kolmonoxid, annars är det koldioxid som blir restprodukten.

Halter över 5% koldioxid i inandningsluften ger medvetslöshet och högre kvävning med döds fall.

Koloxid eller kolmonoxid är mycket giftig men uppstår nog knappast vid förbränning av träkol.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-avled-och-fyra-skadades-av-kolmonoxidforgiftning/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vid ofullständig syretillförsel bildas kolmonoxid, annars är det koldioxid som blir restprodukten.

Halter över 5% koldioxid i inandningsluften ger medvetslöshet och högre kvävning med döds fall.

Koloxid eller kolmonoxid är mycket giftig men uppstår nog knappast vid förbränning av träkol.

Koloxid eller inte har inget att göra med vilket bränsle som man använder. Kolmonoxid bildas vid förbränning med underskott på syre, dvs. precis det som man har i en glödande grill eller kolkamin.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, det var det jag trodde var så farligt, alltså att ta in en kolgrill som fortfarande brinner i slutna utrymmen som tält, husvagnar o. dyl. Skulle en träkolsgrill vara undantaget från den regeln ?  Det tror inte jag. Jag litar på Jerkers varning.

I ett slutet utrymme är alla brinnande värmekällor lika farliga och olämpliga, 10 st värmeljus i parafin förbrukar mycket syre och producerar koldioxid.

Träkol brinner ofta fullständigt när det blivit bra glöd och producerar därmed med bara koldioxid som även leder till dödsfall, dock inte lika giftig som kolmonoxid.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte skall man elda utan att det finns tillräckligt med syre så man kan andas.Många som dör på detta vis 

Link to comment
Dela på andra sajter

I templet i Härryda gick det illa för en 12 år sedan när tjejerna tog in en grill för att värma sig inne i ett garageutrymme där de skulle övernatta.

Tragiskt där en inte överlevde.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett slutet utrymme är alla brinnande värmekällor lika farliga och olämpliga, 10 st värmeljus i parafin förbrukar mycket syre och producerar koldioxid.

Träkol brinner ofta fullständigt när det blivit bra glöd och producerar därmed med bara koldioxid som även leder till dödsfall, dock inte lika giftig som kolmonoxid.

Jag trodde nog du skulle rätta till ditt tidigare tokiga påstående om att träkol skulle vara mindre farligt m.a.p. koloxid. Det är ju precis tvärtom !  Tar man in en brinnande träkolsgrill i ett slutet utrymme så kommer ju syret att förbrukas och förbränningen försämras, därefter kommer koloxidförgiftningen "som ett brev på posten". Livsfarligt alltså !

Nej alla brinnande värmekällor är inte lika farliga, men alla har ju sina olika risker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte att syret försvinner i rummet utan CO-gasen, den tas lättare upp av kroppen än syre och fastnar på hemoglobinet som då inte tar upp syre och transporterar det från lungorna vilket gör att man dör av syrebrist fast rummet är fullt av syre (21%) i alla fall.

Dessutom i högre koncentrationer verkar det gå ganska fort, vad jag fick lära mig på jobbet var att inte gå in i ett utrymme om nån segnar ner pga CO för ibland hittas det ett par personer (den andra försökte dra ut den första). Men vi hade ju CO-mätare på oss som började pipa vid 200 eller om det var 300 ppm CO.

Men ingenting är ju säkert med just CO, ta in grillen på pensionärskuvösen innan den brunnit ut eller slå igen spjället för tidigt på öppenspisen är precis lika farligt. Gasen söver eller bedövar kanske man skall säga hjärnan då den inte får syre,  så man somnar in och dör ganska skönt (troligen) i alla fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde nog du skulle rätta till ditt tidigare tokiga påstående om att träkol skulle vara mindre farligt m.a.p. koloxid. Det är ju precis tvärtom !  Tar man in en brinnande träkolsgrill i ett slutet utrymme så kommer ju syret att förbrukas och förbränningen försämras, därefter kommer koloxidförgiftningen "som ett brev på posten". Livsfarligt alltså !

Nej alla brinnande värmekällor är inte lika farliga, men alla har ju sina olika risker.

Den/de som så korkade att elda i dåligt ventilerade utrymmen är det nog ointressant för om dom dog av koldioxid eller koloxid. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte att syret försvinner i rummet utan CO-gasen, den tas lättare upp av kroppen än syre och fastnar på hemoglobinet som då inte tar upp syre och transporterar det från lungorna vilket gör att man dör av syrebrist fast rummet är fullt av syre (21%) i alla fall.

Dessutom i högre koncentrationer verkar det gå ganska fort, vad jag fick lära mig på jobbet var att inte gå in i ett utrymme om nån segnar ner pga CO för ibland hittas det ett par personer (den andra försökte dra ut den första). Men vi hade ju CO-mätare på oss som började pipa vid 200 eller om det var 300 ppm CO.

Men ingenting är ju säkert med just CO, ta in grillen på pensionärskuvösen innan den brunnit ut eller slå igen spjället för tidigt på öppenspisen är precis lika farligt. Gasen söver eller bedövar kanske man skall säga hjärnan då den inte får syre,  så man somnar in och dör ganska skönt (troligen) i alla fall.

Rätt många dödsfall har skett när matroser/hamnarbetare gått ner i lastrum som innehåller träflis, värmepellets eller timmer pga av okunskap om de höga halterna CO.
Numera är det gasmätare och mätning innan man får tillträde.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr när det var vanligt med kakelugn i varje rum hände många sådana olyckor. Man stängde spjället för tidigt innan veden brunnit klart och gick till sängs. Vissa vaknade aldrig... Kolmonoxidförgiftning.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varna ! era tjejer för värma upp rummen med att elda med kol ( det finns krukor som grillar som lätta bära runt ) när jag försöker förklara hur farligt det är att somna i stängt rum som uppvärmt med kol så skrattar dom åt mig. Det bildas koldioxid och man somnar in och dör.Jag misstänker att många hus är så dåliga byggda att det kommer in luft därför dör inte så många mäniskor av koldioxid förgiftning i Thailand.

 
 

Hej

Vi var hemma hos en familj igår kväll och käkade middag, dom hade gjort på precis detta sätt, det var riktigt behagligt inomhus,

men det gäller ju att det kommer in luft och att man inte stänger helt.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vid ofullständig syretillförsel bildas kolmonoxid, annars är det koldioxid som blir restprodukten.

Halter över 5% koldioxid i inandningsluften ger medvetslöshet och högre kvävning med döds fall.

Koloxid eller kolmonoxid är mycket giftig men uppstår nog knappast vid förbränning av träkol.

Den/de som så korkade att elda i dåligt ventilerade utrymmen är det nog ointressant för om dom dog av koldioxid eller koloxid. 

Jaha

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolmonoxid gör att du aldrig fattar att det går illa, somnar bara in för gott.

Koldioxid och du kommer märka att du mår illa blir snurrig och gå ut, etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vid ofullständig syretillförsel bildas kolmonoxid, annars är det koldioxid som blir restprodukten.

Halter över 5% koldioxid i inandningsluften ger medvetslöshet och högre kvävning med döds fall.

Koloxid eller kolmonoxid är mycket giftig men uppstår nog knappast vid förbränning av träkol.

Sluta sprid din livsfarliga smörja!

Kolmonoxid (koloxid) bildas vid ofullständig förbränning (till följd av otillräcklig syretillförsel) av fossila och organiska ämnen - dit även träkol hör.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden har potential.

Ja givetvis ska man inte elda i slutna utrymmen, där är ju alla överens :) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta sprid din livsfarliga smörja!

Kolmonoxid (koloxid) bildas vid ofullständig förbränning (till följd av otillräcklig syretillförsel) av fossila och organiska ämnen - dit även träkol hör.

Du ger ju nästan svaret själv, har du sett ofullständig förbränning i dessa lerkrukor? Det finns inga spjäll och det är bra drag i dom, bara vit aska kvar.

Du kanske aldrig har sett dessa krukor?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger ju nästan svaret själv, har du sett ofullständig förbränning i dessa lerkrukor? Det finns inga spjäll och det är bra drag i dom, bara vit aska kvar.

Du kanske aldrig har sett dessa krukor?

Jag kan inte se att du har nämnt några krukor. Om du menar nån sort av förbränningskrukor, så har jag aldrig sett sådana. Kan dock mycket väl tänka mej att rent allmänt kan det förekomma otillräcklig syretillförsel och ofullständig även vid förbränning av träkol - utan krukor.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte se att du har nämnt några krukor. Om du menar nån sort av förbränningskrukor, så har jag aldrig sett sådana. Kan dock mycket väl tänka mej att rent allmänt kan det förekomma otillräcklig syretillförsel och ofullständig även vid förbränning av träkol - utan krukor.

Det står i TS trådstart och jag har aldrig menat någon annan typ av grill. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står i TS trådstart och jag har aldrig menat någon annan typ av grill. 

Sorry missade det, men jag menar att koloxid är så lömsk och farlig att man får aldrig någonsin ta för lätt på riskerna eller sprida nonchalans runt förbränning av vid fossila eller organiska ämnen. Det får inte finnas en chans till missförstånd runt detta!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...