Jump to content
IGNORERAD

Försäkring för oss långliggare


Nisse Hult

Recommended Posts

Vet att vi snackat om detta ett antal vändor. Har en försäkring som täcker c:a 60 dagar för 2.256:- (Europeiska ERV)

Är det bättre eller sämre att försäkra sig i ett thailändskt bolag. Vilket är billigare/dyrare. Har ni erfarenheter av detta?

Har ni hittat nåt bra alternativ. Undra hur många som är oförsäkrade. 

Bor i Hua nu. 4 månader. Nästa vinter ökar vi 6

Vad säger ni gubbs?

:oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    9

  • Nisse Hult

    8

  • Singha711

    6

  • sarne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Teckna extra reseförsäkring som tillägg på din ordinarie hemförsäkring.

Då får du de första 45 dagar gratis och betalar ca 20-40 kr/dygn fr.o.m. dag 46.

Hos Länsförsäkringar kostar det 20 kr/dygn. För 4 månader skulle du då betala 1500 kr (4*30-45)*20, för 6 månader 2700 kr.

Har du för avsikt att resa till Thailand varje år ett par månader då lönar det sig att sig över dina totala kostnader för hemförsäkring + reseförsäkring på årsbasis.

I många fall lönar det sig att även byta försäkringsbolag eftersom reseförsäkringen utgör den största delen av årskostnaden.

En thailändsk försäkring skulle jag inte ens fundera på eftersom den skulle kosta dig en förmögenhet för att få jämförbara förmåner.

Kom ihåg att den svenska försäkringen är generell och heltäckande just för att den bygger på den allmäna försäkringen som alla i Sverige bosatta har tillgång till. Där ingår också hemtransport som ibland kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

Mvh

//Singha711 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En svensk reseförsäkring täcker det mesta och hemtransport. Den har ofta ingen limit på hur mycket den täcker. MEN om du tänker bosätta dig här nere så vad jag vet  är det svårt att hålla en sådan försäkring levande. Ja jag har hört att vissa har sin i många år, men för min del gick det då inte. Jag har en försäkring som täcker det mesta i ett thailändskt bolag. den kostar mig ca 30 000thb /år. Täcker upp till 1 miljon thb per sjukdomstillfälle. (Jag är 53)Om man tecknar sådan så har man det man behöver, men inte öppen vård. Alltså ont i halsen gå till doktorn.  Blir svårt att stanna på sviten på Bangkok Hospital för dom pengarna om det är större saker, utan man får söka sig till ett statligt. Finns många som är toppen. Eget rum och toppen vård på dom också.  Vitsen är att teckna en sådan försäkring innan 65 för att kunna få maximal vård i minst 20 år. Om man tecknar en sådan försäkring senare (går att teckna upp till 75års ålder)  blir det begränsningar i vad den täcker.

Mitt råd kommer du hit några månader per år och har en hemförsäkring. Skaffa en reseförsäkring i typ Gouda.
Ska du bo här så skaffa en bra thaiförsäkring innan 65 år åldern

Min gumma säljer försäkringar här i Chonburi (Pattaya, Jomtien området) bara hör av sig så kan jag vidare befordra om du är här i krokarna.
 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att den svenska försäkringen är generell och heltäckande just för att den bygger på den allmäna försäkringen som alla i Sverige bosatta har tillgång till. Där ingår också hemtransport som ibland kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

Mvh

//Singha711 

 

Nja, att den är heltäckande likt den allmänna sjukförsäkringen i Sverige håller jag inte med om. En reseförsäkring är mer av typen akutförsäkring enligt min mening. Lider man av en kronisk sjukdom bör man noggrant läsa igenom den finstilta delen av försäkringsvillkoren innan man åker så man inte åker på en obehaglig ekonomisk överraskning ifall man insjuknar under resan. Läs punkt 6 http://www.radron.se/guider/ratt-forsakrad-pa-resan/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En svensk reseförsäkring täcker det mesta och hemtransport. Den har ofta ingen limit på hur mycket den täcker. MEN om du tänker bosätta dig här nere så vad jag vet  är det svårt att hålla en sådan försäkring levande. Ja jag har hört att vissa har sin i många år, men för min del gick det då inte. Jag har en försäkring som täcker det mesta i ett thailändskt bolag. den kostar mig ca 30 000thb /år. Täcker upp till 1 miljon thb per sjukdomstillfälle. (Jag är 53)Om man tecknar sådan så har man det man behöver, men inte öppen vård. Alltså ont i halsen gå till doktorn.  Blir svårt att stanna på sviten på Bangkok Hospital för dom pengarna om det är större saker, utan man får söka sig till ett statligt. Finns många som är toppen. Eget rum och toppen vård på dom också.  Vitsen är att teckna en sådan försäkring innan 65 för att kunna få maximal vård i minst 20 år. Om man tecknar en sådan försäkring senare (går att teckna upp till 75års ålder)  blir det begränsningar i vad den täcker.

Mitt råd kommer du hit några månader per år och har en hemförsäkring. Skaffa en reseförsäkring i typ Gouda.
Ska du bo här så skaffa en bra thaiförsäkring innan 65 år åldern

Min gumma säljer försäkringar här i Chonburi (Pattaya, Jomtien området) bara hör av sig så kan jag vidare befordra om du är här i krokarna.
 

//G

Jag brukar tycka det är korkat att skriva "du har PM" och så skriver jag det själv nu :shame:

Du har PM ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man ska ha en heltäckande Reseförsäkring som täcker hela tiden du är i utlandet. Det är jag ett bevis på som blev dödssjuk när jag bode hor Maitans och fick åka Ambulans in, jag hade en Försäkring som gjorde att jag blev Opererad, fick all tänkbar vård, Ambulansflyg hem, Låg från mitten av Januari till mitten av Maj. Hamnade på Karolinska i Solna, Stockholm, låg till mitten av Maj 2014. De gav mig en Rullstol som de använde hemtjänsten. Till slut tröttnade jag och sa till om att jag vill lära mig att gå. Jag använder Rollator nu under Vintern, från April/Maj använder jag en Promenadkäpp i metall. Enda nackdelen idag är att jag har värk i Nacken. Jag tar bara värktablett när det känns förjäkligt.

Gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man bo i Thailand för att köpa en försäkring ?    Hade ju tänkt flytta efter det jag fyllt 65 och kanske man kan skaffa en vid 64

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Teckna extra reseförsäkring som tillägg på din ordinarie hemförsäkring.

Då får du de första 45 dagar gratis och betalar ca 20-40 kr/dygn fr.o.m. dag 46.

Hos Länsförsäkringar kostar det 20 kr/dygn. För 4 månader skulle du då betala 1500 kr (4*30-45)*20, för 6 månader 2700 kr.

Har du för avsikt att resa till Thailand varje år ett par månader då lönar det sig att sig över dina totala kostnader för hemförsäkring + reseförsäkring på årsbasis.

I många fall lönar det sig att även byta försäkringsbolag eftersom reseförsäkringen utgör den största delen av årskostnaden.

En thailändsk försäkring skulle jag inte ens fundera på eftersom den skulle kosta dig en förmögenhet för att få jämförbara förmåner.

Kom ihåg att den svenska försäkringen är generell och heltäckande just för att den bygger på den allmäna försäkringen som alla i Sverige bosatta har tillgång till. Där ingår också hemtransport som ibland kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

Mvh

//Singha711 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har extraföräkring från dag 61. Hemförs. första 45, visakortförsäkringen täcker dom första 60. Kanske ska byta till länsförsäkringar. Tack för ditt svar Singha.

En svensk reseförsäkring täcker det mesta och hemtransport. Den har ofta ingen limit på hur mycket den täcker. MEN om du tänker bosätta dig här nere så vad jag vet  är det svårt att hålla en sådan försäkring levande. Ja jag har hört att vissa har sin i många år, men för min del gick det då inte. Jag har en försäkring som täcker det mesta i ett thailändskt bolag. den kostar mig ca 30 000thb /år. Täcker upp till 1 miljon thb per sjukdomstillfälle. (Jag är 53)Om man tecknar sådan så har man det man behöver, men inte öppen vård. Alltså ont i halsen gå till doktorn.  Blir svårt att stanna på sviten på Bangkok Hospital för dom pengarna om det är större saker, utan man får söka sig till ett statligt. Finns många som är toppen. Eget rum och toppen vård på dom också.  Vitsen är att teckna en sådan försäkring innan 65 för att kunna få maximal vård i minst 20 år. Om man tecknar en sådan försäkring senare (går att teckna upp till 75års ålder)  blir det begränsningar i vad den täcker.

Mitt råd kommer du hit några månader per år och har en hemförsäkring. Skaffa en reseförsäkring i typ Gouda.
Ska du bo här så skaffa en bra thaiförsäkring innan 65 år åldern

Min gumma säljer försäkringar här i Chonburi (Pattaya, Jomtien området) bara hör av sig så kan jag vidare befordra om du är här i krokarna.
 

//G

Har redan fyllt 65. Känner mig för med 4 månader nu. Ska se om det blir sex månader nästa vinter eller om jag trappar ner till 3 månader. Tack för ditt svar Gustav.

Nja, att den är heltäckande likt den allmänna sjukförsäkringen i Sverige håller jag inte med om. En reseförsäkring är mer av typen akutförsäkring enligt min mening. Lider man av en kronisk sjukdom bör man noggrant läsa igenom den finstilta delen av försäkringsvillkoren innan man åker så man inte åker på en obehaglig ekonomisk överraskning ifall man insjuknar under resan. Läs punkt 6 http://www.radron.se/guider/ratt-forsakrad-pa-resan/

Fritz..

Jag brukar tycka det är korkat att skriva "du har PM" och så skriver jag det själv nu :shame:

Du har PM ;)

Oki. Ska kolla. Tack Soengsang.

Att man ska ha en heltäckande Reseförsäkring som täcker hela tiden du är i utlandet. Det är jag ett bevis på som blev dödssjuk när jag bode hor Maitans och fick åka Ambulans in, jag hade en Försäkring som gjorde att jag blev Opererad, fick all tänkbar vård, Ambulansflyg hem, Låg från mitten av Januari till mitten av Maj. Hamnade på Karolinska i Solna, Stockholm, låg till mitten av Maj 2014. De gav mig en Rullstol som de använde hemtjänsten. Till slut tröttnade jag och sa till om att jag vill lära mig att gå. Jag använder Rollator nu under Vintern, från April/Maj använder jag en Promenadkäpp i metall. Enda nackdelen idag är att jag har värk i Nacken. Jag tar bara värktablett när det känns förjäkligt.

Gubben

Har följt dina äventyr gubben. När man läser dina erfarenheter fattar man ju hur viktigt det är med en bra försäkring. Man har ju läst skräckhistorier om folk som varit oförsäkrade och hamnat i olycka. Bra att du kommit igen och kämpar. Jag går också jättemycket. Runt 10 km om dagen. Har lärt mig att inte gå barfota så långa sträckor. Fick djäkla problem med inflammation i en fot. Nu är det gympadojor som gäller. Ha det bra Gubben och tack för svar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där har jag läst om tidigare. Ser ju hyfsat billigt. Har aldrig orkat läsa igenom deras villkor osv. Är det nån som kan berätta i korthet vad som är bra och vad som är dåligt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

är detta ett alternativ for långliggare i TH 

http://thailandtravelshield.tourismthailand.org/

Ser ut som man måste teckna försäkringen innan man anländer till Thailand. Detta får jag upp när jag börjar klicka mig framåt.

Please read carefully before making purchase

This policy shall cover for foreign tourists who buy it via online before entering to Thailand only and its period of coverage shall be valid upon your arrival date into Thailand. (maximum coverage is 60 days per each trip)

The Company will not effort coverage

This policy is not allowed for foreign tourists who buy this insurance after arriving in Thailand.

Fritz..

 

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Ser ut som man måste teckna försäkringen innan man anländer till Thailand. Detta får jag upp när jag börjar klicka mig framåt.

Please read carefully before making purchase

This policy shall cover for foreign tourists who buy it via online before entering to Thailand only and its period of coverage shall be valid upon your arrival date into Thailand. (maximum coverage is 60 days per each trip)

The Company will not effort coverage

This policy is not allowed for foreign tourists who buy this insurance after arriving in Thailand.

Fritz..

 

 

Så brukar det väl alltid vara. Dom är rädda för att man köper när man blivit sjuk. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Så brukar det väl alltid vara. Dom är rädda för att man köper när man blivit sjuk. 

 

hf

Nja, jag har köpt hälsoförsäkring på plats här i Thailand både hos BUPA och nu senast hos ett thailändskt bolag, samma som Gustavs sambo jobbar som säljare åt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att den är heltäckande likt den allmänna sjukförsäkringen i Sverige håller jag inte med om. En reseförsäkring är mer av typen akutförsäkring enligt min mening. Lider man av en kronisk sjukdom bör man noggrant läsa igenom den finstilta delen av försäkringsvillkoren innan man åker så man inte åker på en obehaglig ekonomisk överraskning ifall man insjuknar under resan. Läs punkt 6 http://www.radron.se/guider/ratt-forsakrad-pa-resan/

Fritz..

Bra där, Fritz, när du nu ger mig tillfälle att förklara hur svenska reseförsäkringar är konstruerade och hur de i praktiken fungerar:

Alla försäkringar bygger på varandra och när man tecknar tex en olycksfallsförsäkring så utgår i regel endast ersättning för merkostnader utöver befintliga försäkringar.

När du som exempel råkar ut för en olycka och enl din försäkring har rätt att få vård i eget rum då betalar ditt försäkringsbolag inte alla kostnader som har uppstått till följd av olyckan. Långt ifrån, det är oftast bara en pytteliten del som finansieras genom din olycksfallsförsäkring. Eftersom alla har rätt att få (obegränsad) vård i offentlig sjukhus men får då finna sig i att dela rum med 2-3 andra (oförsäkrade) patienter, betalar således försäkringsbolaget endast merkostnaderna för att du skall få ditt eget rum.

Detta framgår även även av försäkringspremiernas storlek. Jag är nu 69 år och betalar endast 82 kr/mån för en olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa. Det vore ju helt orimligt att förvänta sig fullfinansiering av en olycksskada i min ålder med denna premie. Men det fungerar ändå eftersom min försäkring 'bygger på' den allmänna försäkringen som alla mantalskrivana i Sverige har rätt till.

Sorry för den långa utläggningen, men det är tydligen nödvändigt att förstå när man funderar på en thailändsk försäkring. Även den bygger på andra befintliga försäkringar men problemet är att det för en farang finns absolut inget att bygga på. Det finns inget grundskydd och därför blir varje thailändsk försäkring orimligt dyr, i synnerhet när det gäller heltäckning, dvs icke i förväg specifierade skador och sjukdomstillstånd.

Underskatta inte 'Murphy's lag', dvs när olyckan är framme så har ofta precis det inträffat som man inte har räknat med och som man inte har försäkring för. Det är ju det som definierar begreppet 'olycka' eftersom detta ju inte hade hänt (åtminstone inte på samma sätt) om vi hade kunnat förutse det.

Mot denna bakgrund är det också naturligt att se innebörden i en svensk reseförsäkring som en 'akutförsäkring + evtl. hemtransport (död eller levande)'. Det är ju det enda sättet att garantera heltäckning när man i hög grad fokuserar på möjligheten till hemtransport, just för att på så sätt kunna överföra de stora kostnaderna till staten/samhället. Detta sammanfaller ju också med försäkringstagarens existensiella intressen, att kunna transporteras hem till 'tryggheten' när det av den ena eller andra anledningen inte går att bara ta sig hem på egna ben. Och när det värsta har inträffat, dvs när man har avlidit i Thailand, så är detta det enda realistiska sättet att få hem kroppen för en sedvanlig begraving nära släkt och vänner. Många kanske tycker idag att denna fråga inte är så viktig men erfarenheterna visar på raka motsatsen ju närmare man kommer denna oundvikliga nödvändighet.

Sammanfattar man det hela så tycker jag att 20 kr/dygn är väl investerade pengar för att en 'acceptabel trygghet i fjärran land'. Att göra det via en svensk reseförsäkring är en nödvändighet eftersom den efterfrågade tryggheten är i praktiken enorm dyr och kan bara finansieras av de 'förenade ansträngningar i ett modernt och solidarisk samhälle'. Du har ju redan genom dina 'surt förvärvade skattepengar' lämnat ditt bidrag och det vore dumt att inte dra nyttan av dina omfattande investeringar under många år just för detta syfte.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711, tolkar jag dig rätt att du menar att den svenska försäkringskassan träder in och betalar ut pengar för en svensk vid sjukdom i Thailand ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så brukar det väl alltid vara. Dom är rädda för att man köper när man blivit sjuk. 

 

hf

Nja, jag tror att om man köper en hälsoförsäkring här i Thailand så fungerar den först  "bara" som olycksfallförsäkring i x antal månader innan den gäller fullt ut. Detta för att försäkringsbolagen ska skydda sig mot att folk väntar med att försäkra sig tills dom blivit sjuka.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man bo i Thailand för att köpa en försäkring ?    Hade ju tänkt flytta efter det jag fyllt 65 och kanske man kan skaffa en vid 64

Jag tecknade en försäkring i Bupa innan jag fyllde 60, fortfarande bodde i Sverige. Det viktiga var att teckna försäkring innan 61 för att ha rätt att ha den kvar efter fyllda 70. Naturligtvis ökar premien med stigande ålder, man blir ju mer och mer ett "högriskprojekt" för varje år.    

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tror att om man köper en hälsoförsäkring här i Thailand så fungerar den först  "bara" som olycksfallförsäkring i x antal månader innan den gäller fullt ut. Detta för att försäkringsbolagen ska skydda sig mot att folk väntar med att försäkra sig tills dom blivit sjuka.

Fritz..

Nja.

Det har nog inget med olycksfallsförsäkring att göra.

Men täcker ex höftopperation, gallstensopperation mm, det är sjukdomar och inte olyckor.

Vad de inte täcker är ex en förkylning, med läkarbesök på din lokala klinik....men får du kraftigare infektion o blir inlagd så täcker den.

Förstår inte riktigt hur du tänkte där?

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tecknade en försäkring i Bupa innan jag fyllde 60, fortfarande bodde i Sverige. Det viktiga var att teckna försäkring innan 61 för att ha rätt att ha den kvar efter fyllda 70. Naturligtvis ökar premien med stigande ålder, man blir ju mer och mer ett "högriskprojekt" för varje år.    

Inte nog med ökad premie. Jag hade också i Bupa, men hoppade av då de plötsligt vid 68 års ålder (tror jag att det var) exkluderade ersättning för sjukdom rörande hjärta/kärl stroke samt prostatacancer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711, tolkar jag dig rätt att du menar att den svenska försäkringskassan träder in och betalar ut pengar för en svensk vid sjukdom i Thailand ?

Fritz..

Vi måste skilja mellan sjukdom och olycksfall.

Och vi måste skilja mellan försäkringskassan och allmän svensk sjukvård. Försäkringskassan betalar ut ersättningar för patientens merkostnader och/eller inkomstbortfall till följd av sjukdom/olycka. Den allmänna sjukvården ger grundläggande vård och är i huvudsak skattefinansierad genom resp. landsting.

En reseförsäkring avser endast akutbehandling till hemresan kan genomföras, oberoende om sjukdomstillstånd förorsakades av en olycka eller en hastig försämring av hälsotillståndet pga av tex en sjukdom. Försäkringsbolaget väger då kostnaderna för akutbehandling mot kostnaderna av en förtida hemtransport. I bägge fallen begär försäkringsbolaget pengar från försäkringskassan och landstinget i den omfattning som hade varit skäligt om olyckan/sjukdomsutbrott hade inträffat i Sverige. Detta ligger till grund för deras kalkyl.

Nej, generellt betalar inte försäkringskassan för sjukdom utomlands utöver nödvändig och skälig ambulant behandling i avvaktan på hemtransport.

Men som jag förstår finns det en uppsjö med enskilda uppgörelser gentemot försäkringskassan där man klart kan påvisa att motsvarande behandling skulle bli dyrare att genomföra i Sverige. Även när det gäller vissa utbetalningar (tex sjukersättning) går det som bekant bra att kobinera sjukdom med långvarig utlandsvistelse.

Gemensamt för alla dessa fall är att man som patient ändå måste ta initiativet själv. Det är nog först efter en utredning som försäkringskassan kan tänkas medverka till sjukbehandling utomlands.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nog med ökad premie. Jag hade också i Bupa, men hoppade av då de plötsligt vid 68 års ålder (tror jag att det var) exkluderade ersättning för sjukdom rörande hjärta/kärl stroke samt prostatacancer.

Hoppas denna fråga inte blir för personlig, hade du någon sjukdomshistoria för ovannämda organ? Eller är det standard att Bupa begränsar sina åtaganden vid 68 års ålder? Isåfall, vad händer vid 69, 70 och vidare? Kanske någon annan som vet?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas denna fråga inte blir för personlig, hade du någon sjukdomshistoria för ovannämda organ? Eller är det standard att Bupa begränsar sina åtaganden vid 68 års ålder? Isåfall, vad händer vid 69, 70 och vidare? Kanske någon annan som vet?

Nej, jag hade ingen sjukdomshistoria - frisk som en nötkärna.

Jag kommer inte ihåg om det var exakt 68 år, men nånstans däromkring och Inga Dolon som sålde min försäkring hade även andra bolag att välja mellan, men alla hade samma begränsningar vid viss ålder.

Ingen hade upplyst vad som väntade när jag köpte försäkringen vid 63 års ålder.

Min bedömning blev, att det var inte mycket kvar i försäkringen som försvarade att stanna kvar och förlänga med dessutom förhöjd premie.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett förtydligande ang en svensk reseförsäkring är på sin plats nu eftersom det tycks finnas en hel del missförstånd:

En svensk reseförsäkring, oftast baserad på en hemförsäkring har till syfte att täcka alla nödvändiga och skäliga kostnader för att du skall få en adekvat behandling, jämfört om olyckan/sjukdom hade inträffat i Sverige, samt att du garanteras att du kan återföras till 'tryggheten i Sverige' om 'omständigheterna' så kräver.

'Omständigheterna' är föremål för en kalkyl som går ut på att minimera skadan/kostnaderna hos resp. part utan att göra avkall på grundläggande löften och åtaganden. Försäkringstagaren förväntas då bidra med sin del av överenskommelsen, dvs evtl avbryta sin utlandsvistelse om kostnaderna för skadan skulle bli för omfattande och/eller risk för en adekvat behandling föreligger.

Jag tycker det är en fair kompromiss eftersom jag inte kan förvänta mig att få full trygghet och överallt. Men denna kompromiss ger mig den högst möjliga tryggheten och det finns i mitt tycke inget alternativ i Thailand som något så när är jämförbart när det gäller grundläggande skydd för liv och hälsa med denna kvalitet.

Jag lever nu i Thailand tillsammans med en (hög kvalificerad) sjuksköterska mitt i ett sjukhusområde, omgiven av läkare och sjukvårdspersonal. Därför har jag aktuell förstahandsinfo om hur resonemanget går när en oförsäkrad eller (thaiförsäkrad) farang hamnar på akuten. Föga förvånande betraktas inte sällan farangens thailändska försäkring av den thailändska 'familjen' i första hand för en gyllene chans att snabbt casha partypengar för den stundande begravningen, ofta genom at avböja sitt bidrag till nödvändiga och livsbevarande åtgärder.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga till som handlar om detta. Om en person blir utskriven från Sverige pga att han varit från EU längre än 6 månader (man ska ju ha sin huvudsakliga vila minst 180 dagar per år i Sverige, annars ska man ju vara typ skriven i det land där man har den mesta vilan) och blir sjuk (olycka eller sjukdom) och blir transporterad till Sverige.

Han är ju då vid ankomst till Sverige inte längre i det svenska systemet. Hur går det då. Hörde av någon att det kan ta sin tid innan man åter fullt är inne i systemet. Vad har ni för erfarenheter av detta. Man måste väl ansöka om att komma in i systemet igen? :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...