Jump to content
IGNORERAD

Försäkring för oss långliggare


Nisse Hult

Recommended Posts

En liten fråga till som handlar om detta. Om en person blir utskriven från Sverige pga att han varit från EU längre än 6 månader (man ska ju ha sin huvudsakliga vila minst 180 dagar per år i Sverige, annars ska man ju vara typ skriven i det land där man har den mesta vilan) och blir sjuk (olycka eller sjukdom) och blir transporterad till Sverige.

Han är ju då vid ankomst till Sverige inte längre i det svenska systemet. Hur går det då. Hörde av någon att det kan ta sin tid innan man åter fullt är inne i systemet. Vad har ni för erfarenheter av detta. Man måste väl ansöka om att komma in i systemet igen? :waaaht:

Bra frågeställning som jag också är nyfiken på.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    9

  • Nisse Hult

    8

  • Singha711

    6

  • sarne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Nja.

Det har nog inget med olycksfallsförsäkring att göra.

Men täcker ex höftopperation, gallstensopperation mm, det är sjukdomar och inte olyckor.

Vad de inte täcker är ex en förkylning, med läkarbesök på din lokala klinik....men får du kraftigare infektion o blir inlagd så täcker den.

Förstår inte riktigt hur du tänkte där?

 

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

 

Alltså, en del försäkringsbolag har en karenstid på några månader innan försäkringen gäller fullt ut för att förhindra att folk ska vänta med att försäkra sig tills dom blivit sjuka.  Under denna karenstid täcker bara försäkringen typ olycksfall. Har för mig att det var så hos BUPA men jag är inte 100 på det.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga till som handlar om detta. Om en person blir utskriven från Sverige pga att han varit från EU längre än 6 månader (man ska ju ha sin huvudsakliga vila minst 180 dagar per år i Sverige, annars ska man ju vara typ skriven i det land där man har den mesta vilan) och blir sjuk (olycka eller sjukdom) och blir transporterad till Sverige.

Han är ju då vid ankomst till Sverige inte längre i det svenska systemet. Hur går det då. Hörde av någon att det kan ta sin tid innan man åter fullt är inne i systemet. Vad har ni för erfarenheter av detta. Man måste väl ansöka om att komma in i systemet igen? :waaaht:

Bra frågeställning som jag också är nyfiken på.

Då får vi se om någon har erfarenhet av detta. :nosebleed:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi måste skilja mellan sjukdom och olycksfall.

Och vi måste skilja mellan försäkringskassan och allmän svensk sjukvård. Försäkringskassan betalar ut ersättningar för patientens merkostnader och/eller inkomstbortfall till följd av sjukdom/olycka. Den allmänna sjukvården ger grundläggande vård och är i huvudsak skattefinansierad genom resp. landsting.

En reseförsäkring avser endast akutbehandling till hemresan kan genomföras, oberoende om sjukdomstillstånd förorsakades av en olycka eller en hastig försämring av hälsotillståndet pga av tex en sjukdom. Försäkringsbolaget väger då kostnaderna för akutbehandling mot kostnaderna av en förtida hemtransport. I bägge fallen begär försäkringsbolaget pengar från försäkringskassan och landstinget i den omfattning som hade varit skäligt om olyckan/sjukdomsutbrott hade inträffat i Sverige. Detta ligger till grund för deras kalkyl.

Nej, generellt betalar inte försäkringskassan för sjukdom utomlands utöver nödvändig och skälig ambulant behandling i avvaktan på hemtransport.

Men som jag förstår finns det en uppsjö med enskilda uppgörelser gentemot försäkringskassan där man klart kan påvisa att motsvarande behandling skulle bli dyrare att genomföra i Sverige. Även när det gäller vissa utbetalningar (tex sjukersättning) går det som bekant bra att kobinera sjukdom med långvarig utlandsvistelse.

Gemensamt för alla dessa fall är att man som patient ändå måste ta initiativet själv. Det är nog först efter en utredning som försäkringskassan kan tänkas medverka till sjukbehandling utomlands.

Mvh

//Singha711för

Men nu har du väl helt fel ! FK  betalar inte ett endaste öre för svenskars sjukvård i Thailand. Sverige har avtal med några få länder utanför EU men Thailand är inte ett av dom. http://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Vard-utomlands/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor man bara en del av året här är ett tillägg på en svensk hemförsäkring att föredra då den täcker hemtransport till Sverige som inte  försäkringar tecknade i Thailand gör.

premien stiger med åldern som fyllda 60år betalade jag 2700kr för 180dagar och vid 62 var premien 3900kr. Den är väldigt heltäckande, med ansvar, juridisk hjälp utöver sjukdom och olycksfall.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga till som handlar om detta. Om en person blir utskriven från Sverige pga att han varit från EU längre än 6 månader (man ska ju ha sin huvudsakliga vila minst 180 dagar per år i Sverige, annars ska man ju vara typ skriven i det land där man har den mesta vilan) och blir sjuk (olycka eller sjukdom) och blir transporterad till Sverige.

Han är ju då vid ankomst till Sverige inte längre i det svenska systemet. Hur går det då. Hörde av någon att det kan ta sin tid innan man åter fullt är inne i systemet. Vad har ni för erfarenheter av detta. Man måste väl ansöka om att komma in i systemet igen? :waaaht:

Bra frågeställning som jag också är nyfiken på.

Som jag uppfattar det så har vi utlandssvenskar som bor utanför EU och ej i länder som har sjukvårdsavtal med Sverige rätt till akut vård vid besök i Sverige. Till samma avgift som de som bor i Sverige.

Planerad vård måste sökas i det landsting man tillhörde vid avflyttningen för att man skall få subventionerad vård.

Avgiften är då högsta slutenvårdsavgiften x 6 = 480 kr/dag.

Som jag ser det så är "the bottomline" om man klarar flygresan till Sverige vid allvarlig sjukdom. Om inte så är man ju hänvisad till det som finns här i Thailand (vilket inte skall underskattas om man är beredd att betala).  Klarar man att flyga till Sverige får man skriva in sig igen. Låt säga att det är en storhelg, det tar en arbetsvecka innan inskrivning skett. Då betalar man 5 dagar x 480 kr, vilket ju är småpengar i detta sammanhang.

Källa:

http://www.vardgivarguiden.se/avtaluppdrag/avtalsinformation/lagreglerade/patienter-fran-utlandetutlandssvenskar/utlandska-patienter---utlandssvenskar/  se sid.9

 

http://www.vardgivarguiden.se/patientadministration/patientavgifter/turisthandboken/dokument/skl-vard-av-personer-fran-andra-lander/     se sid.17

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Nej, generellt betalar inte försäkringskassan för sjukdom utomlands utöver nödvändig och skälig ambulant behandling i avvaktan på hemtransport.

...

 

Men nu har du väl helt fel ! FK  betalar inte ett endaste öre för svenskars sjukvård i Thailand. Sverige har avtal med några få länder utanför EU men Thailand är inte ett av dom. http://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Vard-utomlands/

Fritz..

Sorry, skulle inte använt ordet 'försäkringskassa' i detta sammanhang eftersom FK står primärt för helt andra uppgifter än själva givandet av sjukvård. Det är 'staten', 'landstinget' eller 'det allmäna' som organiserar, finansierar och innehar huvudmannaskap för all offentlig sjukvård i Sverige.

Men under en lång tid har FK utvecklats till ett konglomerat av sjukvårdsrelaterade ersättningar och tjänster så att 'försäkringskassan' för många nästan blir synonymt med sjukvård och allt runt omkring detta. Det var alltså fel att ta upp delar av din formulering i mitt svar. Byt ut ordet 'försäkringskassa' mot 'staten' eller 'det allmana' så förstår du hur jag menar.

Jag vill ju inte klyva hår men när ett försäkringsbolag finansierar 'nödvändig och skälig ambulant behandling i avvaktan på hemtransport' så betalar 'staten' en icke oväsentlig del av denna kostnad i efterhand. Försäkringar har rätt att få ersättning från 'staten' för sina utlägg i den mån de är skäliga och inte överstiger kostnader som hade uppstått om insjuknandet hade skett i Sverige. Det är så de finansierar sin verksamhet, annars skulle en reseförsäkring vara mycket, mycket dyrare. Det är bara så att vi normalt inte ser denna del av försäkringsbolagens finansiering.

Du har således rätt att försäkringskassan inte direkt betalar för sjukvård utomlands.  Men det är inte deras huvuduppgift heller för motsvarande i Sverige.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sorry, skulle inte använt ordet 'försäkringskassa' i detta sammanhang eftersom FK står primärt för helt andra uppgifter än själva givandet av sjukvård. Det är 'staten', 'landstinget' eller 'det allmäna' som organiserar, finansierar och innehar huvudmannaskap för all offentlig sjukvård i Sverige.

Men under en lång tid har FK utvecklats till ett konglomerat av sjukvårdsrelaterade ersättningar och tjänster så att 'försäkringskassan' för många nästan blir synonymt med sjukvård och allt runt omkring detta. Det var alltså fel att ta upp delar av din formulering i mitt svar. Byt ut ordet 'försäkringskassa' mot 'staten' eller 'det allmana' så förstår du hur jag menar.

Jag vill ju inte klyva hår men när ett försäkringsbolag finansierar 'nödvändig och skälig ambulant behandling i avvaktan på hemtransport' så betalar 'staten' en icke oväsentlig del av denna kostnad i efterhand. Försäkringar har rätt att få ersättning från 'staten' för sina utlägg i den mån de är skäliga och inte överstiger kostnader som hade uppstått om insjuknandet hade skett i Sverige. Det är så de finansierar sin verksamhet, annars skulle en reseförsäkring vara mycket, mycket dyrare. Det är bara så att vi normalt inte ser denna del av försäkringsbolagens finansiering.

Du har således rätt att försäkringskassan inte direkt betalar för sjukvård utomlands.  Men det är inte deras huvuduppgift heller för motsvarande i Sverige.

Mvh

//Singha711

Sorry, jag hade slarvläst ett av dina tidigare inlägg. Jag fick för mig att du "bara" hade en olycksfallsförsäkring men du har alltså en sådan ovanpå en vanlig reseförsäkring....eller? I så fall kommer saken i ett helt annat ljus.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, jag hade slarvläst ett av dina tidigare inlägg. Jag fick för mig att du "bara" hade en olycksfallsförsäkring men du har alltså en sådan ovanpå en vanlig reseförsäkring....eller? I så fall kommer saken i ett helt annat ljus.

Fritz..

Ja, jag kör med hängslen och livrem.

Har både olycksfallsförsäkring, hemförsäkring med resplus, samt extra reseförsäkring som täcker kostnader fr.o.m. dag 46

För detta betalar jag 164 kr/mån plus ca 20 kr/dygn för .reseskyddet i Thailand fr.o.m. dag 46.

Till saken hör att jag brukar ta en runda till Sverige för ca en vecka när det är billigast att flyga i den riktningen.

På så sätt får jag ju 45 nya försäkringsdagar gratis och kan även i praktiken kringå risken att bli utförsäkrad från Sverige till följd av '6-månaders-regeln'.

Jag vet, regeln säger att man skall ha sin huvudsakliga dygnsvila i mer än 180 dagar per år i Sverige. Men om man bara ser till att man aldrig tillbringar mer än max 180 dagar utomlands per gång, då är det i praktiken väldigt svårt att utförsäkra en mot ens vilja. Tillkommer bestämmelse om 'väsentlig anknytning' som är uppfyllt när man äger en fastighet, bostad, företag etc i Sverige eller har nära släktingar i Sverige.

Å andra sidan betalar man ju full skatt i Sverige istället för SINK-skatten (20%). Men även här tycker jag det är värt priset för ett bra och heltäckande försäkringsskydd.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där har jag läst om tidigare. Ser ju hyfsat billigt. Har aldrig orkat läsa igenom deras villkor osv. Är det nån som kan berätta i korthet vad som är bra och vad som är dåligt. :)

Du har ingen hemtransport i denna försäkringen samt att det finns tak för vad vården får kosta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag uppfattar det så har vi utlandssvenskar som bor utanför EU och ej i länder som har sjukvårdsavtal med Sverige rätt till akut vård vid besök i Sverige. Till samma avgift som de som bor i Sverige.

Planerad vård måste sökas i det landsting man tillhörde vid avflyttningen för att man skall få subventionerad vård.

Avgiften är då högsta slutenvårdsavgiften x 6 = 480 kr/dag.

Som jag ser det så är "the bottomline" om man klarar flygresan till Sverige vid allvarlig sjukdom. Om inte så är man ju hänvisad till det som finns här i Thailand (vilket inte skall underskattas om man är beredd att betala). Klarar man att flyga till Sverige får man skriva in sig igen. Låt säga att det är en storhelg, det tar en arbetsvecka innan inskrivning skett. Då betalar man 5 dagar x 480 kr, vilket ju är småpengar i detta sammanhang.

Källa:

http://www.vardgivarguiden.se/avtaluppdrag/avtalsinformation/lagreglerade/patienter-fran-utlandetutlandssvenskar/utlandska-patienter---utlandssvenskar/ se sid.9

http://www.vardgivarguiden.se/patientadministration/patientavgifter/turisthandboken/dokument/skl-vard-av-personer-fran-andra-lander/ se sid.17

Helt korrekt, det finns även en annan myt ATT DET TAR 6 MÅNADER ATT BLI INSKRIVEN. Det stämmer inte inskriven blir man tämligen omgående men för att man skall anses inskriven skall man ha för avsikt att stanna i Sverige i minst 6 månader. Så det kan vara klokt att stanna kvar i totalt 6 månader efter lever transplantation och inte omedelbart dra tillbaka o supa igen, annars kan det komma ett krav på mellanskillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Helt korrekt, det finns även en annan myt ATT DET TAR 6 MÅNADER ATT BLI INSKRIVEN. Det stämmer inte inskriven blir man tämligen omgående men för att man skall anses inskriven skall man ha för avsikt att stanna i Sverige i minst 6 månader. Så det kan vara klokt att stanna kvar i totalt 6 månader efter lever transplantation och inte omedelbart dra tillbaka o supa igen, annars kan det komma ett krav på mellanskillnaden.

 

 

Tyvärr är det inte bara myter och påståenden på nätet. En bekant fick ett par veckor efter en ballongsprängning i ett kranskärl nya symptom.  Kunde dock flyga, så han ringde Försäkringskassans kontor (på Gotland, vet ej varför han valde det) och frågade hur man skriver in sig i Sverige igen (han var alltså utskriven, bodde här i Thailand). Tjänstekvinnan svarade felaktigt att det var en komplicerad process, inger man "bara gjorde utan det skulle ta tid (jag kommer inte exakt ihåg vilken tidsrymd hon angav). Min bekant valde då att låta fina sjukhuset i Bangkok göra en ny ballongsprängning, det blev i själva verket ytterligare två. Han blev helt återställd, valde att flytta tillbaka till Sverige. Då visade det sig i praktiken att han blev inskriven på dagen. Detta felaktiga besked kostade honom omkring 600.000 bath. Så det gäller att dubbelkolla, vi lever i ett komplext samhälle, även de som borde kunna kan ta fel ibland.   

Ändrades av sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det inte bara myter och påståenden på nätet. En bekant fick ett par veckor efter en ballongsprängning i ett kranskärl nya symptom.  Kunde dock flyga, så han ringde Försäkringskassans kontor (på Gotland, vet ej varför han valde det) och frågade hur man skriver in sig i Sverige igen (han var alltså utskriven, bodde här i Thailand). Tjänstekvinnan svarade felaktigt att det var en komplicerad process, inger man "bara gjorde utan det skulle ta tid (jag kommer inte exakt ihåg vilken tidsrymd hon angav). Min bekant valde då att låta fina sjukhuset i Bangkok göra en ny ballongsprängning, det blev i själva verket ytterligare två. Han blev helt återställd, valde att flytta tillbaka till Sverige. Då visade det sig i praktiken att han blev inskriven på dagen. Detta felaktiga besked kostade honom omkring 600.000 bath. Så det gäller att dubbelkolla, vi lever i ett komplext samhälle, även de som borde kunna kan ta fel ibland.   

För ett antal år sen skickade jag en förfrågan till Skatteverket i just denna fråga. Svaret jag fick var att det kunde ta ett par dagar innan man fanns i rullarna igen men man räknades dock som "fullvärdig" svensk från dagen man gjorde sin anmälan.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Tyvärr är det inte bara myter och påståenden på nätet. En bekant fick ett par veckor efter en ballongsprängning i ett kranskärl nya symptom.  Kunde dock flyga, så han ringde Försäkringskassans kontor (på Gotland, vet ej varför han valde det) och frågade hur man skriver in sig i Sverige igen (han var alltså utskriven, bodde här i Thailand). Tjänstekvinnan svarade felaktigt att det var en komplicerad process, inger man "bara gjorde utan det skulle ta tid (jag kommer inte exakt ihåg vilken tidsrymd hon angav). Min bekant valde då att låta fina sjukhuset i Bangkok göra en ny ballongsprängning, det blev i själva verket ytterligare två. Han blev helt återställd, valde att flytta tillbaka till Sverige. Då visade det sig i praktiken att han blev inskriven på dagen. Detta felaktiga besked kostade honom omkring 600.000 bath. Så det gäller att dubbelkolla, vi lever i ett komplext samhälle, även de som borde kunna kan ta fel ibland.   

Verkligen viktigt att dubbelkolla om man har kontakt med försäkringskassan. Jag fick så sent som i måndags kväll felaktig information i ett ärende som är helt off topic här men gudskelov så rotade jag lite till innan jag bestämde mig hur jag skulle göra. Det visade sig att rätt beslut var på gång på en annan myndighet men att försäkringskassan inte kunde "se" detta i sina system än... så dubbelkolla och i fallet ovan kan man ju (än så länge) lika gärna chansa om man tror sig överleva flygresan.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Helt korrekt, det finns även en annan myt ATT DET TAR 6 MÅNADER ATT BLI INSKRIVEN. Det stämmer inte inskriven blir man tämligen omgående men för att man skall anses inskriven skall man ha för avsikt att stanna i Sverige i minst 6 månader. Så det kan vara klokt att stanna kvar i totalt 6 månader efter lever transplantation och inte omedelbart dra tillbaka o supa igen, annars kan det komma ett krav på mellanskillnaden.

 

 

Och så får man lämna tillbaks levern. :pudency:

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar och inlägg i denna tråd.

Bifogar lite bilder från Hua Hin och condochain

Hare :big_smile:

IMG_0161.jpg

IMG_0162.jpg

IMG_0163.jpg

IMG_0165.jpg

IMG_0169.jpg

IMG_0170.jpg

IMG_0171.jpg

IMG_0172.jpg

IMG_0226.jpg

IMG_0229.jpg

IMG_0233.jpg

IMG_0235.jpg

IMG_0243.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att man borde tala lite mer klarspråk om detta med reseförsäkring. Teckna en reseförsäkring kan du alltså göra om du är skriven/folkbokförd i Sverige, du som är utflyttad kan INTE teckna en Svensk reseförsäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vet någon en thailänsk sjuk och olycksförsäkring som även erbjuder hemtransport till sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
7 timmar sedan, skrev thaiola:

 

Det här är väl svaret på varför svenskar i Thailand är exkluderade från den svenska sjukförsäkringen.   

 

Sweden has special health care agreements with Australia, Israel and Algeria. Surprisingly to Bo Jonsson as he states “they have lesser Swedish expats, than in Thailand”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...