Jump to content
IGNORERAD

Thailands regering köper gummi från landets odlare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den thailändska regeringen har godkänt inköp av 100,000 ton gummi till åtta departement – direkt från odlarna och för över marknadspriset.
Premiärminister Prayut Chan-ocha meddelade beslutet och sade att priset kommer vara högre än nuvarande 35 baht per kilogram. "Detta bör hjälpa odlarna under de kvarvarande tre månaderna innan de slutar tappa för säsongen. Vi kommer inte köpa från kooperativ," sade han efter ett regeringsmöte på tisdagen. Enligt Prayut har Thailand 4,7 miljoner ton gummi samtidigt som den lokala efterfrågan är 1,4 miljoner, så landet måste öka användningen med 30-50%.
"Vi kommer accelerera byggandet av nya fabriker för att göra madrasser till militären och andra produkter, såsom handskar. Detta kommer samtidigt stödja nya operatörer," sade han. Prayut tillade dock att man inte kan möta odlarnas krav på att gummi ska utgöra över 5% av råmaterialet i vägläggning, eftersom detta skulle vara slöseri med budgeten.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/823564/cabinet-approves-100000-tonne-rubber-purchase

c1_823564_160112171819_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    4

  • Fritz

    3

  • born41

    2

  • Nicholas

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man får hoppas att Prayuth tar sitt förnuft till fånga och lyssnar på Suthep. Han kan tydligen konsten som Yingluck saknade, att manipulera marknadspriser.......the irony...:

"When I was a deputy PM in the Abhisit Vejjajiva government, I successfully solved the price slump problem. But the situation then was more favourable, allowing us to push up the prices from 36-37 baht a kilogramme to 180 baht," said Mr Suthep, a 10-time Surat Thani Democrat MP

http://www.bangkokpost.com/news/general/822864/pm-shoots-down-suthep-advice

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Redan i år?

Hej

Ja jag tror att juntan kommer att bli tvungna att gå in med ett stöd för att få upp priset, pressen kommer att bli stor och diktatorn vill ju säkerligen inte bli mer impopulär än han redan är, nu är det ju dessutom gula väljare positiva till kuppen, diktaturen och juntan som klagar mest.

Något slags stöd på kg priset blir nog oundvikligt, det räcker nog inte att bara stödköpa till överpris och lagra.

Går juntan inte med på något stöd öppnar dom ju dörren för oppositionen och stödet för junta lär rasa rejält även bland dom trogna gula fansen, stora delar av dom gula kuppvänliga områdena i söder är ju beroende av priset på gummi.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag tror att juntan kommer att bli tvungna att gå in med ett stöd för att få upp priset, pressen kommer att bli stor och diktatorn vill ju säkerligen inte bli mer impopulär än han redan är, nu är det ju dessutom gula väljare positiva till kuppen, diktaturen och juntan som klagar mest.

Något slags stöd på kg priset blir nog oundvikligt, det räcker nog inte att bara stödköpa till överpris och lagra.

Går juntan inte med på något stöd öppnar dom ju dörren för oppositionen och stödet för junta lär rasa rejält även bland dom trogna gula fansen, stora delar av dom gula kuppvänliga områdena i söder är ju beroende av priset på gummi.

Mvh isan lover

Till syvende och sist är det synd om gummiodlarna, som just nu får uselt betalt för sin produkt. Precis som det är synd om risodlarna av samma skäl. I grunden ligger förstås ett behov av att reformera hela jordbrukssektorn i Thailand. Prayuth har pratat mycket om detta sedan juntan tog makten, och just det ska han ha beröm för.

För politikerna är bönderna tyvärr utan några större tvivel slagträn i debatten. Oavsett om det är röda (ris) bönder eller gula (gummi) bönder. PTP å ena sidan Demokraterna å andra.

Nä det gäller gummiodlarna som är mest på tapeten nu, skriver the Nation om det i dagens tidning under rubriken:" Sad tale of the rubber farmers: plunging prices and deaf politicians"

Apropå deras del i det politiska spelet, bland annat följande:

"More than 60 per cent of rubber plantations are in the South. Trading and pricing are mostly determined in the southern markets. The South is also a major stronghold of the Democrat Party. People in the South have been voting solidly for the Democrats for decades. The party exploits this support from southerners' for its gain, while Democrat politicians remain involved in rubber market and trading.

When Suthep and his People's Democratic Reform Committee staged a series of political protest in Bangkok aiming to topple the government under Yingluck Shinawata in late 2013 and early 2014, he gained mass support from southerners, mostly rubber farmers.

The average price of rubber during Yingluck's administration was Bt70-80 per kilogram. Yingluck needed to do nothing as the price was relatively high due to strong demand from China and the rocketing price of oil — a substitute material for rubber. Indeed, at the beginning of her administration the price for rubber was over Bt100 per kilogram. Suthep and the PDRC then demanded the Yingluck government raise the price to more than Bt100 per kilogram. For political purposes, Yingluck injected funds to subsidise the farmers, but failed to satisfy them, as the objective of the protest was to unseat the PM, not lift the rubber price."

http://www.nationmultimedia.com/politics/Sad-tale-of-the-rubber-farmers-plunging-prices-and-30276751.html

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Till syvende och sist är det synd om gummiodlarna, som just nu får uselt betalt för sin produkt. Precis som det är synd om risodlarna av samma skäl. I grunden ligger förstås ett behov av att reformera hela jordbrukssektorn i Thailand. Prayuth har pratat mycket om detta sedan juntan tog makten, och just det ska han ha beröm för.

För politikerna är bönderna tyvärr utan några större tvivel slagträn i debatten. Oavsett om det är röda (ris) bönder eller gula (gummi) bönder. PTP å ena sidan Demokraterna å andra.

Nä det gäller gummiodlarna som är mest på tapeten nu, skriver the Nation om det i dagens tidning under rubriken:" Sad tale of the rubber farmers: plunging prices and deaf politicians"

Apropå deras del i det politiska spelet, bland annat följande:

"More than 60 per cent of rubber plantations are in the South. Trading and pricing are mostly determined in the southern markets. The South is also a major stronghold of the Democrat Party. People in the South have been voting solidly for the Democrats for decades. The party exploits this support from southerners' for its gain, while Democrat politicians remain involved in rubber market and trading.

When Suthep and his People's Democratic Reform Committee staged a series of political protest in Bangkok aiming to topple the government under Yingluck Shinawata in late 2013 and early 2014, he gained mass support from southerners, mostly rubber farmers.

The average price of rubber during Yingluck's administration was Bt70-80 per kilogram. Yingluck needed to do nothing as the price was relatively high due to strong demand from China and the rocketing price of oil — a substitute material for rubber. Indeed, at the beginning of her administration the price for rubber was over Bt100 per kilogram. Suthep and the PDRC then demanded the Yingluck government raise the price to more than Bt100 per kilogram. For political purposes, Yingluck injected funds to subsidise the farmers, but failed to satisfy them, as the objective of the protest was to unseat the PM, not lift the rubber price."

http://www.nationmultimedia.com/politics/Sad-tale-of-the-rubber-farmers-plunging-prices-and-30276751.html

 

 

Hej

Håller med dig här, ska bli spännande att följa utvecklingen,just det faktum att det nu handlar om gula väljare komplicerar det hela,så jag tror snart att juntan ger sig och kommer med ett större stödpaket än det som nu presenterades

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får hoppas att Prayuth tar sitt förnuft till fånga och lyssnar på Suthep. Han kan tydligen konsten som Yingluck saknade, att manipulera marknadspriser.......the irony...:

"When I was a deputy PM in the Abhisit Vejjajiva government, I successfully solved the price slump problem. But the situation then was more favourable, allowing us to push up the prices from 36-37 baht a kilogramme to 180 baht," said Mr Suthep, a 10-time Surat Thani Democrat MP

http://www.bangkokpost.com/news/general/822864/pm-shoots-down-suthep-advice

 

Suthep borde ställas inför rätta för uppvigling och förbjudas att delta i politiken på 5 - 10 år. Den tiden borde han istället förvisas som bergsmunk i Isaan.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 THB blev det som staten köper för. Marknadspriset nu nere i 31 THB.

 

"Deputy Prime Minister in charge of national security, General Prawit Wongsuwan revealed Thursday that 16 government agencies from eight ministries would buy 100,000 tonnes of natural rubber sheets directly from planters at a price of Bt45 per kilogram to alleviate their economic hardship following the price slump.

The price of latex, which is used to make rubber sheets, has hit a 10-year low at Bt31 per kilogram on January 11. The National Farmers' Council (NFC) estimates the production cost of rubber sheets at around Bt60 per kilo. The NFC had proposed that the government buy latex at Bt55-Bt56 per kilo and rubber sheets at Bt60 per kilo."

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/Govt-to-buy-rubber-at-Bt45-a-kilo-30276918.html

 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 THB blev det som staten köper för. Marknadspriset nu nere i 31 THB.

 

Nere ? Enligt min hustru har priset på gummi legat på under 20 THB/Kg senaste tiden. Men vad vet jag som bara ägnar mig åt sponsring av gummiträdsplantage och att äta ärtsoppa i goda vänners lag. :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nere ? Enligt min hustru har priset på gummi legat på under 20 THB/Kg senaste tiden. Men vad vet jag som bara ägnar mig åt sponsring av gummiträdsplantage och att äta ärtsoppa i goda vänners lag. :)

Fritz..

Jag litar självfallet mer på dig och din fru i denna fråga. Om inte annat av ren självbevarelsedrift, så att man får fortsätta komma och äta ärtsoppa med paltmjöl även i framtiden :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nere ? Enligt min hustru har priset på gummi legat på under 20 THB/Kg senaste tiden. Men vad vet jag som bara ägnar mig åt sponsring av gummiträdsplantage och att äta ärtsoppa i goda vänners lag. :)

Fritz..

Finns det inte 2 olika priser beroende på om det är "klumpar" direkt från tappningen eller "dukar"?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte 2 olika priser beroende på om det är "klumpar" direkt från tappningen eller "dukar"?

Jo du har rätt! 1 pris för "rå" gummin direkt från kopparna och 1 pris efter behandling i fabrik..Ganska självklart :)  För övrigt verkar detta smarta drag likna ris fiaskot.. eller det kanske bara är jag som missupfattat?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nere ? Enligt min hustru har priset på gummi legat på under 20 THB/Kg senaste tiden. Men vad vet jag som bara ägnar mig åt sponsring av gummiträdsplantage och att äta ärtsoppa i goda vänners lag. :)

Fritz..

Hej

Det finns 2 olika priser på gummi, ett högre pris för gummimattorna och ett lägre för gummi direkt ifrån dom koppar man samlar gummit i, det ser ut som små "bollar" och säljs i säckar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns 2 olika priser på gummi, ett högre pris för gummimattorna och ett lägre för gummi direkt ifrån dom koppar man samlar gummit i, det ser ut som små "bollar" och säljs i säckar.

Mvh isan lover

Stämmer Mr Lover lover. 

Det blir som en halv boll pga. koppen den samlas i. Det säljs efter vikt, men bonden eller ska man säga plantage ägaren 555 brukar transportera den i plastsäckar till grossisten. Det luktar gammal fetta.

Bessewissern ATM har talat.

Kan bli dyrt för Thailand igen om dom BÖRJAR med 100.000.000 kg och säkert till en kostnad på minst 20 baht kilot. Sen vill ju dom andra ha också så klart.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer Mr Lover lover. 

Det blir som en halv boll pga. koppen den samlas i. Det säljs efter vikt, men bonden eller ska man säga plantage ägaren 555 brukar transportera den i plastsäckar till grossisten. Det luktar gammal fetta.

Bessewissern ATM har talat.

Kan bli dyrt för Thailand igen om dom BÖRJAR med 100.000.000 kg och säkert till en kostnad på minst 20 baht kilot. Sen vill ju dom andra ha också så klart.

 

 

 

Finns inget annat går det bra med gammal fetta. Gammalt ordspråk.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns 2 olika priser på gummi, ett högre pris för gummimattorna och ett lägre för gummi direkt ifrån dom koppar man samlar gummit i, det ser ut som små "bollar" och säljs i säckar.

Mvh isan lover

OK, tack för den informationen. Har du en susning om hur mycket vikt det blir kvar om man manglar ut säg 10 Kg gummibollar till en matta ? Det måste väl försvinna bra mycket vätska under den proceduren ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du har rätt! 1 pris för "rå" gummin direkt från kopparna och 1 pris efter behandling i fabrik..Ganska självklart :)  För övrigt verkar detta smarta drag likna ris fiaskot.. eller det kanske bara är jag som missupfattat?!

Någon av tantens släktingar har någon handvevad grej som man "valsar" gummit i och sedan hänger på tork, det kan hända att den inte är handvevad utan drivs av deras Rot Thai.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för den informationen. Har du en susning om hur mycket vikt det blir kvar om man manglar ut säg 10 Kg gummibollar till en matta ? Det måste väl försvinna bra mycket vätska under den proceduren ?

Fritz..

Go kväll Pastor.. Om jag inte är ute å cyklar för mycket så är det så här.....

Vit gucka direkt från trädet = rågummi.

Gummimattor = Kärnat rågummi med någon form av kemikalie som sen manglas och får torka ex antal dagar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när juntan hjälpt Somchai med säsongens skörd så hoppas man att dom får hjälp att ställa om till en annan typ av odlande och att juntan får en balans i jordbruket. 

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Stämmer Mr Lover lover. 

Det blir som en halv boll pga. koppen den samlas i. Det säljs efter vikt, men bonden eller ska man säga plantage ägaren 555 brukar transportera den i plastsäckar till grossisten. Det luktar gammal fetta.

Bessewissern ATM har talat.

Kan bli dyrt för Thailand igen om dom BÖRJAR med 100.000.000 kg och säkert till en kostnad på minst 20 baht kilot. Sen vill ju dom andra ha också så klart.

 

 

 

Hej

Ja nu är snöbollen i rullning, undrar om juntans stöd till gummiodlarna också blir klassat som olagligt?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...