Jump to content
IGNORERAD

Överföra pengar fr svensk till thailändsk bank


Singha711

Recommended Posts

Den 1.Mars 2016 inför ICA-banken ett växlingspåslag på 1.25%. Därmed faller det hittills billigaste alternativet att överföra pengar varje månad till förmån för en direktöverföreng mellan svensk och thailändsk bank.

Där finns det två alternativ hurvida man låter den thailändska banken stå för  växlingskostnader eller om man betalar en fast avgift i SEK. F.n. tar SEB-banken hela 275 kr vilket motsvarar ca. 1169 THB, vilket jag tycker verkar ganska mycket. Därför lönar sig detta alternativ endast vid överföring av större belopp, alltså fr.o.m. långt över 100,000 THB.

För att få grepp vad som verkligen händer på bägge sidor av affären har jag följande frågor:

När man låter den svenska banken sköta växlingen o således betalar en fast avgift i SEK:

  1. Vilken kurs-lista använder den svenska banken?
  2. Tillkommer det ytterligare (dolda) valutapåslag?

När man låter den thailändska banken stå för växlingen:

  1. Vilken kurs-lista använder den thailändska banken vid beräkning av insatta THB?
  2. Vilka( fasta) avgifter och/eller (procentuella) växlingspåslag tillämpar den thailändska banken för växlingen?

Säkerligen har detta avhandlats ett par gånger förut här på forumet men jag kan inte minnas att det har sammanställts på detta sätt som är nödvändigt att göra en korrekt bedömning.

Dessutom förändras ju reglerna och avgifterna kontinuerligt, så det vore ju bra med en update i dessa frågor.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    20

  • Singha711

    15

  • Tallviking

    9

  • Nemo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Skickar man THB så köps dessa av den svenska banken innan överföringen. Skickar man SEK till ett THB konto så köps THB för dessa SEK av Thai banken innan de sätts in på konto.

Kurserna kring detta är en snårskog, det är inte helt lätt att undvika att få turistkurs...

Men ICA bankens valutapåslag på bankkort torde inte påverka detta, har dock inte läst hela dokumentet förändring av avtalsvillkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank har gett mig TT-kursen -0,03 vid mina överföringar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Överföring från Nordea till Bangkok Bank i THB: Kursen blir TT - ca 3 satang. Nordea tar 40 kr, BB 0,25 % dock minst 200 THB och högst 500 THB

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Gjorde i torsdag kl 10:15 en överföring från Swedbank. Och jag skickade THB. dvs Swedbank utförde växlingen. 

Jag fick nästan exakt samma kurs som Bangkok Bank hade på sin 16:50 notering.  Så i detta fall är att växla i Sverige nästan att föredra. Man slipper då risken att valutan försämras under dom 2 arbetsdagar det tar innan dom dyker upp i Thailand.  Denna kurs ligger 3-4 satang under XE kursen. 
Jag vet att Handelsbanken har nästan samma kurs som Swedbank. 

Swedbank tar 50:- och Handelsbanken 40:-

Och som någon skrev. Bangkok Bank tar 0,25%. min200/max500. Siam (SCB) tar alltid 680thb så Bangkok bank är att föredra av dessa.
Här vore intressant att höra vad Kasikorn tar då min fru har dom också men jag aldrig testat att skicka dit.  

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv googlat runt lite och då fått för mig att det i princip alltid handlar om avista-kursen när den svenska banken växlar pengar till THB och om TT-kursen när den thailändska banken tar emot SEK från Sverige.

När det kommer till avgifter tar den svenska banken en fast transaktionsavgift + evtl en fast växlingsavgift om den svenska banken utför valutaväxlingen (baserat på avista-kurs). Den thailändska banken tar en avgift om beloppet skickas i SEK, dvs behöver växlas till THB. Härvid används TT-kursen som bas för omväxlingen och avgiften dras direkt från resulterande belopp i THB.

Jag vet inte om den thailändska banken tar en avgift om beloppen skickas i THB, dvs när alla kostnader betalas av avsändaren. Kanske någon kan bringa klarhet i detta.

Vad jag hittills har förstått är det oftast förmånligare att låta den thailändska banken ta hand om växlingen. Är detta korrekt eller bara en sanning med modifikationer?

Iaf är min erfarenhet tills idag att det är ganska besvärligt att få fram exakta uppgifter för att kunna jämför olika metoder. Det verkar dessvärre så att bankerna, både i Sverige och Thailand, inte är så värst intresserade av att bidra med lite transparens i snarskogen av indirekta och dolda avgifter.

Mvh

//Singha711

 

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Nordea tar en fast avgift då jag skickar i THB. Bangkok Bank tar som sagt 0,25% (200-500 THB) när jag låter mottagaren betala sina kostnader. Har valt någon gång för länge sedan att betala alla kostnader i Sverige, och det blev betydligt dyrare än dessa 200-500 THB.

Kursen kanske inte skiljer så mycket, men om man växlar i Sverige vet man direkt vilken kurs man får, och riskerar inte att kursen försämras på de tre dagar det tar för överföringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall väl alla överföringar passera Bangkok Bank som de stora svenska bankerna har avtal med.

Tror att BB snor 300b på vägen till SCB som jag har. 

Nu byter jag inte bank i Thailand för att slippa några hundra baht i avgifter då en sak som ränta på kontot betyder mera.

Bättre att få flera tusen i inkomst än spara några hundra baht i avgifter

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare hade vi Kassikorn som bank, men vid den sista överföringen från Sverige/Swedbank så försvann det 4000 bath. När vi (genom frugan) frågade på Kassikorn vilka avgifter som de dragit på den överföringen så fick hon svaret -Det vet jag inte, du får väl ringa till Kassikorns huvudkontor.

Nu har vi inte längre några affärer med Kassikorn bank, utan öppnat konto hos Bangkok bank, och när vi nu gjorde en överföring från Swedbank så blev den thailändska avgiften 400 bath. Även på Kassikorn så föreslog hon som inte visste något, att öppna konto på Bangkok bank, och göra överföringen från Sverige dit, och sedan överföra pengarna via ATM till kontot på Kassikorn. På det viset kommer man runt avgiften mellan bankerna i Thailand

Genom att byta bank så slipper vi det momentet, men det kan kanske vare en idé för de av er som inte vill byta till Bangkok bank.

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanachart Bank tog 600 Bath när vi förde över 100000 Bath från Swedbank som tog 50 spänn

Det kan jag nog stå ut med utan att gå i konkurs;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanachart Bank tog 600 Bath när vi förde över 100000 Bath från Swedbank som tog 50 spänn

Det kan jag nog stå ut med utan att gå i konkurs;)

Ändå 350 baht mer än Bangkok Bank :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändå 350 baht mer än Bangkok Bank [emoji20]

Å andra sidan har jag 8 kilometer till banken om vi vill besöka den i stället för 60 km till Bangkok Bank enkel resa ;-)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av September gjorde jag en överföring på 10,000 SEK från SEB-banken till Siam Commercial Bank (SCB) i Thailand.

Jag betalade 50 kr för svenska sidans 'transaktionskostnader' och lät mottagande bank stå för de thailändska.

Beloppet som lyftes från SEB beräknades då till exakt 320 THB mer än det beloppet som sattes in på SCB några dagar senare.

Bägge bankerna beräknar tydligen utifrån olika kurs-listorna (Avista vs TT) samt att beräkningarna görs på olika tider där kurserna kan ha gått upp och ner under mellantiden. I detta fall blev den thailändska kostnaden 320 THB för mig men det hade likaväl kunnat bli ett helt annat resultat, helt beroende på hur kursen hade utvecklats under 'transporttiden' (ca 2-3 dagar).

Detta gör det väldigt svårt att få fram exakta uppgifter vad som egentligen händer på bägge sidor.

Är det någon som tex vet vilka avgifter SCB tillämpar eller kan lämna en länk till sådan information? Jag har faktiskt ännu inte kunnat hitta en exakt beskrivning för SCB's avgifter vid valutaväxling genom överföring till ett vanligt sparkonto från utländsk en bank.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av September gjorde jag en överföring på 10,000 SEK från SEB-banken till Siam Commercial Bank (SCB) i Thailand.

Jag betalade 50 kr för svenska sidans 'transaktionskostnader' och lät mottagande bank stå för de thailändska.

Beloppet som lyftes från SEB beräknades då till exakt 320 THB mer än det beloppet som sattes in på SCB några dagar senare.

Bägge bankerna beräknar tydligen utifrån olika kurs-listorna (Avista vs TT) samt att beräkningarna görs på olika tider där kurserna kan ha gått upp och ner under mellantiden. I detta fall blev den thailändska kostnaden 320 THB för mig men det hade likaväl kunnat bli ett helt annat resultat, helt beroende på hur kursen hade utvecklats under 'transporttiden' (ca 2-3 dagar).

Detta gör det väldigt svårt att få fram exakta uppgifter vad som egentligen händer på bägge sidor.

Är det någon som tex vet vilka avgifter SCB tillämpar eller kan lämna en länk till sådan information? Jag har faktiskt ännu inte kunnat hitta en exakt beskrivning för SCB's avgifter vid valutaväxling genom överföring till ett vanligt sparkonto från utländsk en bank.

Mvh

//Singha711

Nu är det två år sedan sen jag kollade, då brukade jag betala hyran till hyresvärden via SCB/Swedbank. 420b totalt, 300b Bangkok Bank och 120b till SCB.

Belopp 20-30000baht körde jag per gång.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Detta med att växla i Sverige (skicka THB) eller i Thailand (skicka SEK) är ju något som diskuteras en hel del. Jag har ju på senare tid börjat att skicka THB och låter då Swedbank utföra växlingen. 

Anledningen är att när jag 2008 byggde huset i Thailand. En dag skickade jag 100000:- kronor men skickade då SEK . Kollade då kursen och beräknade då vad jag skulle få på ett ungefär.  Men nu var detta helt fel tidpunkt. Eftersom jag skickade SEK så skulle växlingen ske i Thailand när pengarna kommer fram  (normalt 2-3 arbetsdagar). Och på dessa dagar sjönk Svenska kronan med 40 satang. 

Med andra ord fick jag 40 000 thb mindre än vad jag räknat med. Efter den dagen så skickar jag alltid pengar i thb. Då växlas det när jag bestämmer att det skall växlas. 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med att växla i Sverige (skicka THB) eller i Thailand (skicka SEK) är ju något som diskuteras en hel del. Jag har ju på senare tid börjat att skicka THB och låter då Swedbank utföra växlingen. 

Anledningen är att när jag 2008 byggde huset i Thailand. En dag skickade jag 100000:- kronor men skickade då SEK . Kollade då kursen och beräknade då vad jag skulle få på ett ungefär.  Men nu var detta helt fel tidpunkt. Eftersom jag skickade SEK så skulle växlingen ske i Thailand när pengarna kommer fram  (normalt 2-3 arbetsdagar). Och på dessa dagar sjönk Svenska kronan med 40 satang. 

Med andra ord fick jag 40 000 thb mindre än vad jag räknat med. Efter den dagen så skickar jag alltid pengar i thb. Då växlas det när jag bestämmer att det skall växlas. 

hf

Nu går det inte att skicka SEK via Swedbanks internetbank. Det försvann för något år sedan. Men det är bra att veta kursen då man skickar. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag fått besked från ICA att någon valutaväxlingsavgift läggs INTE på då man skickar från bank till bank =Teletransfer.

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade 5000b för ett par år sen som test för att se avgifter. Swedbank till Kasikorn. Skickade THB.

Bangkok Bank tog 110b, och Kasikorn tog 350b.

Om man vill prata med Kasikorn i Pattaya om utlandsöverföringar får man gå till kontoret på Pattaya Klang vid infarten till Soi Buakhao.

Avdelningen som hanterar överföringar från utlandet ligger på andra våningen.

Dom förklarade att Bangkok Bank sköter alla överföringar från utlandet.

Jag frågade varför? Då fick jag 2 svar.

Det ena var att min bank i Sverige (Swedbank) inte har avtal med Kasikorn och då går det genom Bangkok Bank.

Det andra svaret jag fick var att om jag skickade SEK från en bank som Kasikorn har avtal med så går det inte via Bangkok Bank.

Fick en lista på alla banker dom har avtal med och när det gäller SEK så är det Nordea och SEB som har antal med Kasikorn.

Så... Enligt dom så kan man slippa BKK Bank`s avgifter om man har Nordea el. SEB och skicka SEK.

Men som vanligt så var det lite språkförbristningar. Blev engelska för min thai är väl som deras svenska. Typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ytterligare en luring med just Kasikorn

Deras kontor i Bangkok är dom som får överföringen via Bangkok Bank

Sedan tar Kasikorn Bangkok ut ytterligare en avgift för att överföra från Kasikorn Bangkok till det lokala Kasikornkontoret ute i landet

Tjejens syrra jobbar på ett av dessa Kasikorn-kontor och förklarade det med att de flesta kasikorn-kontor är egna företag lite som Sparbankerna var förr i tiden i Sverige och tar därmed samma avgifter mellan varanda som mellan andra bankers kontor

Det är också därför du måste åka till "ditt" Kasikornkontor för att göra vissa tjänster och du kan inte gå in på vilket Kasikorn-kontor som helst i landet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag överfört 100,000 THB från ICA-Banken till Siam Commercial Bank (SCB) i Thailand...

Trodde jag, eftersom jag betalade alla avgifter (ICA = 100 SEK + SCB = 125 SEK,dvs TOT = 225 SEK) på den svenska sidan.

När jag nu kollar på mitt SCB-konto ser jag att bara 99,800 THB har blivit insatta på kontot.

Inte mycket pengar, men jag undrar fortfarande vart dessa 200 THB har tagit vägen, vem som har 'snodd' dem och på vilka (legala) grunder.

Mvh

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag överfört 100,000 THB från ICA-Banken till Siam Commercial Bank (SCB) i Thailand...

Trodde jag, eftersom jag betalade alla avgifter (ICA = 100 SEK + SCB = 125 SEK,dvs TOT = 225 SEK) på den svenska sidan.

När jag nu kollar på mitt SCB-konto ser jag att bara 99,800 THB har blivit insatta på kontot.

Inte mycket pengar, men jag undrar fortfarande vart dessa 200 THB har tagit vägen, vem som har 'snodd' dem och på vilka (legala) grunder.

Mvh

//Singha711

 

Bangkok Bank tog sin del då överföringen gick via dom.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag överfört 100,000 THB från ICA-Banken till Siam Commercial Bank (SCB) i Thailand...

Trodde jag, eftersom jag betalade alla avgifter (ICA = 100 SEK + SCB = 125 SEK,dvs TOT = 225 SEK) på den svenska sidan.

När jag nu kollar på mitt SCB-konto ser jag att bara 99,800 THB har blivit insatta på kontot.

Inte mycket pengar, men jag undrar fortfarande vart dessa 200 THB har tagit vägen, vem som har 'snodd' dem och på vilka (legala) grunder.

Mvh

//Singha711

 

Du kan gå in till banken och be att få papper med alla siffror på överföringen. Då kan även se hur mycket BKK Bank tog (Iaf hos Kasikorn).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag överfört 100,000 THB från ICA-Banken till Siam Commercial Bank (SCB) i Thailand...

Trodde jag, eftersom jag betalade alla avgifter (ICA = 100 SEK + SCB = 125 SEK,dvs TOT = 225 SEK) på den svenska sidan.

När jag nu kollar på mitt SCB-konto ser jag att bara 99,800 THB har blivit insatta på kontot.

Inte mycket pengar, men jag undrar fortfarande vart dessa 200 THB har tagit vägen, vem som har 'snodd' dem och på vilka (legala) grunder.

Mvh

//Singha711

 

jsg tror också bkk bank "snott"dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft konto i Bangkok bank sedan 2003 och fört över pengar från tid till annan. Förr var det bäst kurs när man skickade SEK, lät BKK Bank växla.

Sedan något år växlar jag till THB hos SHB, då vet jag exakt vilken kurs det blir (under förutsättning att det är "banktid", annars får man vänta).  

Internetöverföring kostar 40 kr hos SHB, sedan debiterar BKK Bank upp till 500 THB beroende på summan.är

Om man tror att kronan stiger inom 2-3 dagar är det ju bättre, vänta och växla då i svensk bank ;-) istället för att skicka SEK till Thailand.

Mina empiriska efterforskningar visar att växlingskursen är omkring 3-5 satang lägre hos SHB jämfört med aktuell BKK bank kurs.  

Hos SHB kan man logga in, fejka en överföring så får man aktuell kurs. BKK Bank kurs finns på nätet.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...