Jump to content
IGNORERAD

Överföra pengar fr svensk till thailändsk bank


Singha711

Recommended Posts

Hade ingen aning om detta. Vad är begränsningarna?  På alla handlingar från myndigheter så är mitt personnummer samma som förut.

 

Edit.  Skatteverket säger så här: "Ditt svenska medborgarskap påverkas inte av att du flyttar utomlands och registreras som utflyttad från Sverige. Du behåller även ditt svenska personnummer."

Jag vet att de sista siffrorna är borttagna i myndighetsrullorna och jag har blivit drabbad av handlingsinskränkningarna!!!

Den sista meningen var ju verkligen en sanning med modifikation - eller helt enkelt osanning.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    20

  • Singha711

    15

  • Tallviking

    9

  • Nemo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Jag vet att de sista siffrorna är borttagna i myndighetsrullorna och jag har blivit drabbad av handlingsinskränkningarna!!!

Den sista meningen var ju verkligen en sanning med modifikation - eller helt enkelt osanning.

Jag vet inte, kan bara läsa vad som står på deras (skatteverkets) hemsida.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc8000705.html

 

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett mitt avkortade personnummer med egna ögon vid flera tillfällen och jag har själv blivit drabbad.

Det är ju den kollen som finns på om man är in -eller utskriven. Om du t ex som utskriven blir akut sjuk i Sverige och går till en vårdinrättning, så slår de på ditt namn och personnummer. När de då ser att de fyra sista siffrorna saknas, så kan du inte räkna med den subventionerade kostnaden som du som inskriven får.

Det som står i din bifogade länk från Skatteverket under frågor och svar betr personnummer vid utskrivning är direkt fel!!!

 

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett mitt avkortade personnummer med egna ögon vid flera tillfällen och jag har själv blivit drabbad.

Det är ju den kollen som finns på om man är in -eller utskriven. Om du t ex som utskriven blir akut sjuk i Sverige och går till en vårdinrättning, så slår de på ditt namn och personnummer. När de då ser att de fyra sista siffrorna saknas, så kan du inte räkna med den subventionerade kostnaden som du som inskriven får.

Det som står i din bifogade länk från Skatteverket under frågor och svar betr personnummer vid utskrivning är direkt fel!!!

 

Oki.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

För alla bank- och myndighetstjänster i Sverige användar man numera 'mobil bankid' för att identifiera sig.

Förbi är diverse inloggningsdosornas och pinkodernas tid eftersom man behöver bara ett mobilt bankid för alla kontakter i Sverige.

Mobil bankid säkerställer att du har de rättigheterna som persononen med ett angivet personnummer normalt har.

Vilka begränsningar i div rättigheter som finns när man är utskriven kan jag inte uttala mig om men om man har ett konto i en annan svensk bank borde det ju inte vara omöjligt att öppna ett nytt sådant i en annan bank.

Däremot finns det helt klart begränsningar i att anskaffa, köpa eller hyra saker som förutsätter kreditansvar, som tex köpa en mobil med abbonemang. Men problemet där är oftast att det saknas inkomstuppgifter hos kreditupplysningsföretagen eftersom skattemyndigheten inte lämnar info när man inte skattar i Sverige. Det är då enligt min mening i första hand en följd av att man SINK-skattar i Sverige och/eller på annat sätt har andra länder som primära skatterättsliga hemvister.

Jag kom ihåg att jag fick gå i borgen för min son när denne efter flera års utlandsuppehåll återvände till Sverige och då vill köpa ett mobilabbonemang. Denna begränsning kvarstod tills han hade skattat tillräckligt med inkomster i Sverige plus några månaders fördröjning för att informera även kreditupplysningsföretag.

Mvh

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett mitt avkortade personnummer med egna ögon vid flera tillfällen och jag har själv blivit drabbad.

Det är ju den kollen som finns på om man är in -eller utskriven. Om du t ex som utskriven blir akut sjuk i Sverige och går till en vårdinrättning, så slår de på ditt namn och personnummer. När de då ser att de fyra sista siffrorna saknas, så kan du inte räkna med den subventionerade kostnaden som du som inskriven får.

Det som står i din bifogade länk från Skatteverket under frågor och svar betr personnummer vid utskrivning är direkt fel!!!

 

Jag tvivlar inte på vad du skriver men personnumret finns jo på körkortet och det kan man fä förnyat på ambassaden ? Och hur

registreras en hos skatteverket ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det stämmer, men om det av någon anledning görs en slagning i myndighetsregistret (vet inte vad det kallas), så fattas de sista fyra siffrorna där hos en utskriven. Jag vet - har själv sett det!

Så fort du skriver in dej igen, så får du tillbaka dina gamla, fyra siffror. Om jag t ex vill köpa något på nätet och det krävs mitt personnummer, så blir jag nekad. Har hänt flera gånger.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyttade till Finland och är endast svensk medborgare, men har både ett svenskt personnummer och ett finskt kvar. Staten rånar mig fortfarande på inkomster ifrån Sverige.

Tror inte att jag skulle ha svårt att hyra bil etc. i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyttade till Finland och är endast svensk medborgare, men har både ett svenskt personnummer och ett finskt kvar. Staten rånar mig fortfarande på inkomster ifrån Sverige.

Tror inte att jag skulle ha svårt att hyra bil etc. i Sverige.

Var bor farbror nu i Finland?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyttade till Finland och är endast svensk medborgare, men har både ett svenskt personnummer och ett finskt kvar. Staten rånar mig fortfarande på inkomster ifrån Sverige.

Tror inte att jag skulle ha svårt att hyra bil etc. i Sverige.

Nähä(?), men jag blev nekad när de kollad personnumret i nåt register, trots att jag hade bankkort med Visa.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Farbrorn är skriven i Helsingfors just nu, men jag tror att jag flyttar till Södermalm Stockholm i vår, efter att jag kommit hem från Tajland.

Kanske tom. söker jobb där har hört att arbeit macht frei.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä(?), men jag blev nekad när de kollad personnumret i nåt register, trots att jag hade bankkort med Visa.

Tror du att du skulle få hyra bil i något annat land då?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det stämmer, men om det av någon anledning görs en slagning i myndighetsregistret (vet inte vad det kallas), så fattas de sista fyra siffrorna där hos en utskriven. Jag vet - har själv sett det!

Så fort du skriver in dej igen, så får du tillbaka dina gamla, fyra siffror. Om jag t ex vill köpa något på nätet och det krävs mitt personnummer, så blir jag nekad. Har hänt flera gånger.

Det beror väl på att dom försöker göra en kreditprövning på personnumret och det skiter sig för kreditupplysningsbolagen har ingen registrerad inkomst på dig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på att dom försöker göra en kreditprövning på personnumret och det skiter sig för kreditupplysningsbolagen har ingen registrerad inkomst på dig ?

Nä, Tv det handlar enbart om personnumrets sista fyra siffror som saknas. Fatta!

 

Nä TV det handlar enbart

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, Tv det handlar enbart om personnumrets sista fyra siffror som saknas. Fatta!

 

Nä TV det handlar enbart

En person kan aldrig förlora sitt personnummer (10 siffor, 12 siffror internt i Skatteverkets register) och behåller det hela sitt liv

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/personnummer.4.3810a01c150939e893f18c29.html

Däremot är det inte tillgängligt för alla andra myndigheter, företag, kreditbolag, biluthyrningar etc beroende på olika faktorer som utflyttad, hemlig identitet etc etc

Det centrala systemet hos Skatteverket som hanterar detta heter "Navet" och det är där alla andra myndigheter hämtar sin information

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kollat med Skandiabanken om vilken valutaomräkning de tillämpar.

De använder DNB, ett norskt finansinstitut, vid utlandbetalningar och de tillämpar följande kurslista (2016-02-10) för utlandsbetalningar med SEK:

https://www.dnb.se/se/sv/markets/valuta-rentor/kursliste.html

Detta ger som jämförelse om man skulle växla idag följande preleminära växlingsresultat för 100,000 SEK

Skandiabanken: 0.2409 SEK/THB -> 24,090 SEK

SEB-banken:      02432 SEK/THB  -> 24,320 SEK

ICA-banken:       0.2407 SEK/THB  -> 24,070 SEK

Visserligen bara 3 banker att jämföra men Skandiabanken ligger klart bättre än SEB och för dagen knappt dyrare än ICA-banken som gärna framställer sig som det bästa växlingsalternativet.

Mvh

//Singha711

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En person kan aldrig förlora sitt personnummer (10 siffor, 12 siffror internt i Skatteverkets register) och behåller det hela sitt liv

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/personnummer.4.3810a01c150939e893f18c29.html

Däremot är det inte tillgängligt för alla andra myndigheter, företag, kreditbolag, biluthyrningar etc beroende på olika faktorer som utflyttad, hemlig identitet etc etc

Det centrala systemet hos Skatteverket som hanterar detta heter "Navet" och det är där alla andra myndigheter hämtar sin information

Helt korrekt. Är man utflyttad så går det inte att få någon information om den personen hos ex vis ratsit, upplysning.se etc. Det sätter käppar i hjulet när företaget man handlar med vill kolla upp en i systemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Helt korrekt. Är man utflyttad så går det inte att få någon information om den personen hos ex vis ratsit, upplysning.se etc. Det sätter käppar i hjulet när företaget man handlar med vill kolla upp en i systemen.

Det blir även ett problem första året efter man flyttar hem igen för man har ingen registrerad inkomst i systemen och kan inte teckna diverse avtal, hyreskontrakt, mobilabonnemang etc utan diverse krångel, deponier etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Ja, det kan nog vara så när man har Nordea som bank.

Jag föreslog 'omvägen' över ICA-Banken enbart för att kringgå andra svenska bankers betydligt dyrare avgifter, tex SEB i mitt fall, och för att de flesta har ett ICA-kort sedan tidigare.

Mvh

//Singha711

 

Med SHB kostar det att skicka 100.000 THB inkl. SHBs avgift 40 SEK totalt 24.090 SEK.

Ändrades av rowa
rättat
Link to comment
Dela på andra sajter

En person kan aldrig förlora sitt personnummer (10 siffor, 12 siffror internt i Skatteverkets register) och behåller det hela sitt liv

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/personnummer.4.3810a01c150939e893f18c29.html

Däremot är det inte tillgängligt för alla andra myndigheter, företag, kreditbolag, biluthyrningar etc beroende på olika faktorer som utflyttad, hemlig identitet etc etc

Det centrala systemet hos Skatteverket som hanterar detta heter "Navet" och det är där alla andra myndigheter hämtar sin information

Det är ju för fan det jag säger. Gå tillbaka och läs mina inlägg!

När du skriver ut dej så stryks (göms) de sista fyra siffrorna i vissa register, men återfås när du skriver in dej.

Djävla tjafs om detta! Jag har ju själv blivit drabbad av detta. Vill bara förmedla korrekt info, som kan vara bra att ha, men nu bryr jag mej inte längre.

Satans nötter på detta forum!!!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju för fan det jag säger. Gå tillbaka och läs mina inlägg!

När du skriver ut dej så stryks (göms) de sista fyra siffrorna i vissa register, men återfås när du skriver in dej.

Djävla tjafs om detta! Jag har ju själv blivit drabbad av detta. Vill bara förmedla korrekt info, som kan vara bra att ha, men nu bryr jag mej inte längre.

Satans nötter på detta forum!!!

Märkligt att du då, 2 gånger, skriver att skatteverket har fel i det som står på deras sida om du nu håller med det jag skriver !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att du då, 2 gånger, skriver att skatteverket har fel i det som står på deras sida om du nu håller med det jag skriver !

Jag kan inte hitta var Jive skriver att skatteverket har fel. Har du en länk till dessa inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att du då, 2 gånger, skriver att skatteverket har fel i det som står på deras sida om du nu håller med det jag skriver !

Suck!

Skatteverket säger att utskrivning icke påverkar personnumret. Jag menar då att det påverkas på så sätt att den utskrivne drabbas av praktiska hinder pga att de fyra sista siffrorna är borttagna i vissa register och därmed sprider Skatteverket missuppfattningar runt detta.

Jag håller med om att hela personnumret finns där nånstans (hur skulle det annars kunna återställas?), men i praktiken finns det ej längre i vissa register och hindrar därmed den utskrivna att använda vissa funktioner i samhället som före utskrivningen.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...