Jump to content
IGNORERAD

Bojkotta ICA!


Tommy

Recommended Posts

Men herregud (och Budda och alla andra)..... Hur många kronor kan det röra sig om?

Vore faktiskt kul att se en seriös uträkning från nån av "offren" här för att se hur många bira de måste ge upp per år för att inte gå under.

Ja vill du ge bort dina surt förvärvade slantar till banken så är det upp till dig. Personligen är jag en kritisk konsument och handlar där jag får det bästa och mesta för mina pengar.

På en thailandsresa där jag bränner 50 000 sek så sparar jag 625 sek innan valutapåslaget införs.

Det är pengar jag hellre lägger på 88 st Archa på Tesco lotus, bara genom att välja rätt betalkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • apknug

    26

  • Nicholas

    14

  • HuaHindinnge

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Ja vill du ge bort dina surt förvärvade slantar till banken så är det upp till dig. Personligen är jag en kritisk konsument och handlar där jag får det bästa och mesta för mina pengar.

 

På en thailandsresa där jag bränner 50 000 sek så sparar jag 625 sek innan valutapåslaget införs.

 

Det är pengar jag hellre lägger på 88 st Archa på Tesco lotus, bara genom att välja rätt betalkort.

Nja, tror inte att jag nånstans påstår att jag vill ge bort mina pengar (minuskarma för den halmgubben). Dock visade du precis det jag efterfrågade (bira-uträkningen), det ska du ha cred för.

Själv umgås jag hellre med folk som struntar i om en sak kostar 1% mer än med folk som gråter när de sk*ter. Alla är vi dock olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv umgås jag hellre med folk som struntar i om en sak kostar 1% mer än med folk som gråter när de sk*ter. Alla är vi dock olika.

Håller med dig, men att ge bort pengar till banker är nåt som jag tycker är jäkligt dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, tror inte att jag nånstans påstår att jag vill ge bort mina pengar (minuskarma för den halmgubben). Dock visade du precis det jag efterfrågade (bira-uträkningen), det ska du ha cred för.

Själv umgås jag hellre med folk som struntar i om en sak kostar 1% mer än med folk som gråter när de sk*ter. Alla är vi dock olika.

Minus krama accepterad ;-)

Jag har inga problem att betala upp, kan betala dubbelt för ölen på nästa ställe inga problem.

Det här med banker generellt och valutapåslag specifikt är dock en käpphäst för mig;

Man får ju ingenting för pengarna. Det tar betalt för nåt som inte kostar dem något och inte ger mig nåt mervärde.... Sånt kan jag gå igång på och argumenterar gärna emot med brandfacklor som du har märkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Minus krama accepterad ;-)

 

Jag har inga problem att betala upp, kan betala dubbelt för ölen på nästa ställe inga problem.

 

Det här med banker generellt och valutapåslag specifikt är dock en käpphäst för mig;

 

Man får ju ingenting för pengarna. Det tar betalt för nåt som inte kostar dem något och inte ger mig nåt mervärde.... Sånt kan jag gå igång på och argumenterar gärna emot med brandfacklor som du har märkt.

 

 

Vad menar du med det påståendet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att banken inte har en kostnad på 1,25%, i det här fallet, för att köpa utländsk valuta.

 

 

 

Och det vet du eller spekulerar du bara ?

Enligt dig kostar det ju inget alls för svenska banker att köpa utländsk valuta och inget att överföra pengar mellan banker, inget att ha system, datorer, nätverk, drift, underhåll, säkerhetslösningar, personal etc etc för att hantera alla utlandsöverföringar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det vet du eller spekulerar du bara ?

Enligt dig kostar det ju inget alls för svenska banker att köpa utländsk valuta och inget att överföra pengar mellan banker, inget att ha system, datorer, nätverk, drift, underhåll, säkerhetslösningar, personal etc etc för att hantera alla utlandsöverföringar

1 miljard i vinst per kvartal.

Kostar också att hosta fram.

Nordea.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

1 miljard i vinst per kvartal.

Kostar också att hosta fram.

Nordea.

Dom är vinstdrivande företag som lever på att förse kunder med betaltjänster på en konkurrensutsatt marknad

Det är upp till kunderna att välja vilken bank dom vill

Dom bedriver inte ideell verksamhet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är vinstdrivande företag som lever på att förse kunder med betaltjänster på en konkurrensutsatt marknad

Det är upp till kunderna att välja vilken bank dom vill

Dom bedriver inte ideell verksamhet

Stämmer.

Dom bedriver laglig kriminell samhällsfientlig verksamhet.

Du vet som jag att svenne aldrig byter bank. Mössan i handen.

Konsum, Nordea, folksam, och avslutar med fonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det vet du eller spekulerar du bara ?

Enligt dig kostar det ju inget alls för svenska banker att köpa utländsk valuta och inget att överföra pengar mellan banker, inget att ha system, datorer, nätverk, drift, underhåll, säkerhetslösningar, personal etc etc för att hantera alla utlandsöverföringar

Jag har aldrig påstått att banker inte har kostnader. De har kostnader för massor av saker bland annat, flashiga kontor, löner, tjänsterbilar och inte minst bonusar...

Det finns dock ingen kostnad på 1,25% för att köpa valuta för banken.

I det EU direktiv som nu antagits när det gäller kort är ambitionen att bankerna inte skall få ta ut ohemula avgifter som de kan för att det är en oligopol marknad. Handlaren skall inte behöva betala flera % av transaktionsbeloppet i avgift till banken för en elektroniskt transaktion. Tyvärr missade utredaren tydligen att konsumenten tvingas betala upp till 2%. Helt klart ett handelshinder som strider mot EU's grundpelare fri rörlighet för kapital (transaktioner i EUR får väl tilläggas för tydlighetens skull)

Om man skall säga nåt till dess försvar så är avgiften iaf transparent. Vissa banker kallat den faktiskt också det den är, valutaväxlings PÅSLAG.

Har svårt att förstå varför någon skall försvara avgiften om man inte heter Tomas Östros och är f.d. ordf i Bankföreningen och totalt bytt sida dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är vinstdrivande företag som lever på att förse kunder med betaltjänster på en konkurrensutsatt marknad

Det är upp till kunderna att välja vilken bank dom vill

Dom bedriver inte ideell verksamhet

Denna marknad är tyvärr inte konkurrensutsatt. Inte i ordets riktiga bemärkelse. Det är en oligopol marknad där det görs övervinster. Om marknaden vore konkurrensutsatt skulle nya aktörer trätt in och övervinster eliminerats. (Östros skrek sig dock hes och förnekade övervinster....en sann sosse)

Entry barriers är för höga och stänger ute nykomlingar. De som dyker upp, som Ica, kör några år med förmånliga vilkor, bygger en kundstock sen anpassar de villkoren till oligopolet. Skandiabanken körde samma race för ett antal år sedan.

Som konsument måste man försöka hoppa mellan tuvorna tills dess vi eventuellt ser en förändring......

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Denna marknad är tyvärr inte konkurrensutsatt. Inte i ordets riktiga bemärkelse. Det är en oligopol marknad där det görs övervinster. Om marknaden vore konkurrensutsatt skulle nya aktörer trätt in och övervinster eliminerats. (Östros skrek sig dock hes och förnekade övervinster....en sann sosse)

 

Entry barriers är för höga och stänger ute nykomlingar. De som dyker upp, som Ica, kör några år med förmånliga vilkor, bygger en kundstock sen anpassar de villkoren till oligopolet. Skandiabanken körde samma race för ett antal år sedan.

 

Som konsument måste man försöka hoppa mellan tuvorna tills dess vi eventuellt ser en förändring......

Så nykomlingar utestängs och du nämner samtidigt två nykomlingar ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer.

Dom bedriver laglig kriminell samhällsfientlig verksamhet.

 

Du vet som jag att svenne aldrig byter bank. Mössan i handen.

 

Konsum, Nordea, folksam, och avslutar med fonus.

 

 

Där föll trovärdigheten i dina inlägg till strax under noll !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nykomlingar utestängs och du nämner samtidigt två nykomlingar ??

Att det finns höga entry barriers betyder inte att ingen nykomling kan dyka upp, i sådana fall är det en monopol marknad. Men jag kan förtydliga, de nykomlingar som dyker upp, dvs de som klarar entry barriers och har det kapital som krävs från start, bygger en kundstock sen anpassar de sig till oligopolet.

Förvarar min herre både valutapåslag och oligopol? Jag läser inte en kritisk stavelse om någondera från din sida? Säker på att du, Östros? Inte skriver under pseudonym

"IRONI"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Skulle kanske förtydligat, de nykomlingar som dyker upp, dvs de som klarar entry barriers och har det kapital som krävs från start, bygger en kundstock sen anpassar de sig till oligopolet.

 

Förvarar min herre både valutapåslag och oligopol? Jag läser inte en kritisk stavelse om någondera från din sida? Säker på att du, Östros? Inte skriver under pseudonym

 

"IRONI"

Bank och finansbraschen är väl en av de mest reglerade och granskade branscherna och där EU är väldigt aktiva med styrning och reglering (samt vår egen finansinspektion)

Ändå gnäller alla (svensk folksport) på just bankerna.

När andra företag gör stora vinter blir dom hyllade och folk springer och köper aktier i dom men när det går bra för banker buar alla och gnäller. Mysko logik

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bank och finansbraschen är väl en av de mest reglerade och granskade branscherna och där EU är väldigt aktiva med styrning och reglering (samt vår egen finansinspektion)

Ändå gnäller alla (svensk folksport) på just bankerna.

När andra företag gör stora vinter blir dom hyllade och folk springer och köper aktier i dom men när det går bra för banker buar alla och gnäller. Mysko logik

Jag tycker nog att det är ett sundhetstecken. När företag kan göra miljardvinster, på just denna superregerade marknad, är nåt mysko.

Du eller jag kan inte starta en bank imorgon och få stora vinster samt börsnotera bolaget.

Det är en oligopolmarknad, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att det är ett sundhetstecken. När företag kan göra miljardvinster, på just denna superregerade marknad, är nåt mysko.

Du eller jag kan inte starta en bank imorgon och få stora vinster samt börsnotera bolaget.

Det är en oligopolmarknad, tyvärr.

Det är väldigt många företag du och jag inte kan starta imorgon och tjäna stora pengar på.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag fått besked från ICA att någon valutaväxlingsavgift läggs INTE på då man skickar från bank till bank =Teletransfer.

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många som tycker att Mats Qviberg aldrig borde ha fått vara med och starta en bank.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag fått besked från ICA att någon valutaväxlingsavgift läggs INTE på då man skickar från bank till bank =Teletransfer.

Nej, det är inte på detta som växlingspåslag på 1.25% läggs på. Men ICA tar ju, precis som tidigare, betalt genom fasta avgifter (100kr+125kr(?)).

Det är enbart på växling i samband med kontantuttag på (utländsk) ATM eller varuköp i en annan valuta än SEK genom ICA-kortet.

Mvh

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt många företag du och jag inte kan starta imorgon och tjäna stora pengar på.....

Ja det var ju ett väldigt bra argument för att försvara ohemula avgifter, övervinster samt höga entry barriers på den svenska oligopol bankmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många som tycker att Mats Qviberg aldrig borde ha fått vara med och starta en bank.

Fritz..

Skall bli spännande och se utfallet i rättegången nu......jag ganska övertygad om att han kommer att klara sig. Han har så mycket stålar och har anlitat så många advokater att de inte kommer att fälla honom.....

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja det var ju ett väldigt bra argument för att försvara ohemula avgifter, övervinster samt höga entry barriers på den svenska oligopol bankmarknaden.

 

 

Är det bra eller dåligt att det ställs höga krav på de som vill starta en bank och hantera privatpersoners livslånga besparingar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...