Jump to content
IGNORERAD

Fungerande VPN


biran

Recommended Posts

Är med i en Facebookgrupp där detta ämne kom upp. Någon använder http://www.sweplay.nu Är endast inriktat på svenska streamingtjänster och kostar 79 kr/mån. Dom påstår att det är en annan typ av tjänst där man inte behöver ladda ner något program för att använda det. Går på något sätt vid sidan om. Användaren påstår att det inte segar. Adressen i kontaktuppgifterna går till en villa i Barkarby. Inget jätteföretag direkt.

En annan använder http://www.hola.org Gratis och bra var omdömet. Jag har inte testat någon av dom.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    20

  • Singha711

    17

  • kitungmakmak

    12

  • Soengsang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Är med i en Facebookgrupp där detta ämne kom upp. Någon använder http://www.sweplay.nu Är endast inriktat på svenska streamingtjänster och kostar 79 kr/mån. Dom påstår att det är en annan typ av tjänst där man inte behöver ladda ner något program för att använda det. Går på något sätt vid sidan om. Användaren påstår att det inte segar. Adressen i kontaktuppgifterna går till en villa i Barkarby. Inget jätteföretag direkt.

En annan använder http://www.hola.org Gratis och bra var omdömet. Jag har inte testat någon av dom.

hola har jag testat (gratisversionen) och den mumsade i sig min bandbredd ganska bra med trafik som inte var på väg till mig.

Den andra har jag inte kollat upp (och tänker inte göra det heller). Men att tex köra VPN (kommer förklaring) kräver inte att du laddar ner nåt utan bara ställer in din burk rätt i dom flesta fall - men då brukar jag kalla det en proxy för trafiken blir inte krypterad utan det ser bara ut som att du sitter nån annanstans. Exakt vad folk menar när dom skriver VPN eller Proxy kan skilja sig åt. VPN är en krypterad privat "tunnel" genom internet som gör att man tex kan känna sig som att man sitter på kontoret med alla servrar tillgängliga. En Proxy kan vara ett sätt att luras att man sitter nån annanstans (eller för att buffra välbesökta sidor så dom inte behöver laddas ner igen inom ett företagsnät tex).

Men vissa blandar ihop firewalls, proxyservers och VPN tunnlar och sen uppstår det lite förvirring.

Fast Baa har nog rätt, jag skriver om saker jag inte fattar mig på...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man med en server så kan man ju använda DDNS (pcn talar om för den dynamsika DNSen vad den har för nummer lite då och då). Hur det funkar med en router däremot vetefan.

Men annars finns risken för att den byter IP, ja.

Inte många som har en server hemma

Du är helt otrolig på att svara på saker utan att tillföra något

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte många som har en server hemma

Du är helt otrolig på att svara på saker utan att tillföra något

Så hur många har nämnt alternativet med en pc lösning och DDNS då?

Mitt första svar var bara att remota en PC, men man kan ju förbättra svaret då det kan förekomma strömavbrott osv.

Själv är du en mästare på att svara utförligt, så jag förstår att mina skriverier och tankar verkar obetydliga i jämförelse.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man med en server så kan man ju använda DDNS (pcn talar om för den dynamsika DNSen vad den har för nummer lite då och då). Hur det funkar med en router däremot vetefan.

Men annars finns risken för att den byter IP, ja.

Detta är inget problem med DDNS.

DDNS-klienten i datorn eller servern meddelar alltid routerns yttre IP-adress, dvs det aktuella IP-nummret som man når routern med från utsidan.

Sedan får man ju dirigera trafiken från routern till rätt dator för resp. tjänst, tex VPN-trafiken till VPN-servern inom nätverket genom 'port forward' på routerns VPN-portarna.

De flesta (nyare) routrar har en DDNS-klient inbyggd. Då slipper man att installera programmet på nätverkets datorer.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

hola har jag testat (gratisversionen) och den mumsade i sig min bandbredd ganska bra med trafik som inte var på väg till mig.

Den andra har jag inte kollat upp (och tänker inte göra det heller). Men att tex köra VPN (kommer förklaring) kräver inte att du laddar ner nåt utan bara ställer in din burk rätt i dom flesta fall - men då brukar jag kalla det en proxy för trafiken blir inte krypterad utan det ser bara ut som att du sitter nån annanstans. Exakt vad folk menar när dom skriver VPN eller Proxy kan skilja sig åt. VPN är en krypterad privat "tunnel" genom internet som gör att man tex kan känna sig som att man sitter på kontoret med alla servrar tillgängliga. En Proxy kan vara ett sätt att luras att man sitter nån annanstans (eller för att buffra välbesökta sidor så dom inte behöver laddas ner igen inom ett företagsnät tex).

Men vissa blandar ihop firewalls, proxyservers och VPN tunnlar och sen uppstår det lite förvirring.

Fast Baa har nog rätt, jag skriver om saker jag inte fattar mig på...

Du kan garanterat hundra gånger mer än mej. Så nu vet du på vilken nivå jag är på... :haha:

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde helt bort att många 'bättre' routrar har inbyggd VPN-server.

Tillsammans med en likaså inbyggd DDNS-klient klarar man eventuella IP-adressändringar som ens internet-leverantör utför då och då.

Samtidigt slipper man att ha igång en dator i nätverket för att agera VPN-server och slipper även motsvarande 'port forwarding'.

Har själv haft denna konfiguration i flera år men har nu i sommras behövt byta internet-leverantör pga flyttning och inte hunnit 'återställa' denna konfiguration på min router som jag fick av ComHem.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde helt bort att många 'bättre' routrar har inbyggd VPN-server.

Tillsammans med en likaså inbyggd DDNS-klient klarar man eventuella IP-adressändringar som ens internet-leverantör utför då och då.

Samtidigt slipper man att ha igång en dator i nätverket för att agera VPN-server och slipper även motsvarande 'port forwarding'.

Har själv haft denna konfiguration i flera år men har nu i sommras behövt byta internet-leverantör pga flyttning och inte hunnit 'återställa' denna konfiguration på min router som jag fick av ComHem.

Mvh

//Singha711

Många routers har inbyggd dynamisk dns client (tror jag det blir)

Men... ofta går dom bara emot några fåtal amerikanska köpe dns siter.

Rullgardin, prefixed values.

Dvs inte några svenska (billigare) dns servrar.

Minns inte hur jag löste där.

Men jag kan säga att Asus rt-ac68u är 10 gånger bättre än alla tusentals Dlink och netgear man betat av genom åren.

Asusen har aldrig hängt sig och klarar trycket för en 100mb fiber med lätthet.

Även när man studsar video internt på wlan till tex en tv-sticka från telefonen.

Chromecast tex.

Då går streamen först in i routern från wan ut till telefonen på wlan sedan tillbaka till routern wlan och ut till tvn wlan.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Många routers har inbyggd dynamisk dns client (tror jag det blir)

 

Men... ofta går dom bara emot några fåtal amerikanska köpe dns siter.

Rullgardin, prefixed values.

 

Dvs inte några svenska (billigare) dns servrar.

 

Minns inte hur jag löste där.

 

Men jag kan säga att Asus rt-ac68u är 10 gånger bättre än alla tusentals Dlink och netgear man betat av genom åren.

 

Asusen har aldrig hängt sig och klarar trycket för en 100mb fiber med lätthet.

 

Även när man studsar video internt på wlan till tex en tv-sticka från telefonen.

Chromecast tex.

 

Då går streamen först in i routern från wan ut till telefonen på wlan sedan tillbaka till routern wlan och ut till tvn wlan.

 

 

Jag använder www.no-ip.com som DDNS-leverantör som är med på de flesta 'rullgardiner' på inbyggda DDNS-klienter. De har ett antal (max 5?) fria 'host-adresser med lustiga namn, typ nicholas.servebeer.com

Ett annat alternativ är att ladda (Linux-baserad) 'DD-WRT' firmware på en router som är kompatibel (som väldigt många i Sverige vanliga routrar är). Där får du en högpresterande router med många, många extrafinesser som vanliga routrar vanligtvis inte har. Den går även att programmera för specialfunktioner. och kan backas till ursprunglig firmware igen om det av någon anledning blir önskvärt eller nödvändigt.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder www.no-ip.com som DDNS-leverantör som är med på de flesta 'rullgardiner' på inbyggda DDNS-klienter. De har ett antal (max 5?) fria 'host-adresser med lustiga namn, typ nicholas.servebeer.com

Ett annat alternativ är att ladda (Linux-baserad) 'DD-WRT' firmware på en router som är kompatibel (som väldigt många i Sverige vanliga routrar är). Där får du en högpresterande router med många, många extrafinesser som vanliga routrar vanligtvis inte har. Den går även att programmera för specialfunktioner. och kan backas till ursprunglig firmware igen om det av någon anledning blir önskvärt eller nödvändigt.

Mvh

//Singha711

Jo men mina domännamn är fristående egen ägda.

Visst kan man få bättre mjukvara och features, men det är fortfarande en sunkig hårdvara på en gammal sur-router.

Link to comment
Dela på andra sajter

Netflix stoppar användare som kör proxytjänster

http://blogg.tkj.se/netflix-stoppar-proxytjanster/

 

Jag är tveksam till att det är mer än enbart ett  'läpparnas bekännelse' för att temporärt lugna film- och mediebranschen.

Att köra internettjänster via en proxy har inget som helst med upphovsrätt att göra och är full lagligt och i många fall även nödvändigt, tex företagsnätverk etc.

Att blockera utländska IP är en sak och kan mycket väl vara (ekonomiskt) meningsfull och är säkert även fullt lagligt.

Att blockera inländska IP för kända proxyservrar är en helt annan sak och med största säkerhet även olagligt för normal användandet av internettjänster.

Det kommer att finnas betydande motstånd från andra branscher och betydligt viktigare ekonomiska och samhällsintressen om detta skulle etablera sig.

Dessutom finns det idag så många enkla vägar att kringgå detta med lätthet.

Den numera galna filmbranschen har åter levererat ett skott i den egna foten!

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, skulle vara intressant att se hur dom tekniskt skulle hindra mig från att använda en proxy eller remotar en burk i Sverige (smäller upp en privat hemma) om dom inte stänger ner nexflix helt förstås. Det är ju ett väldigt fiffigt sätt och jäkligt svårt att gå runt [nedstängda servrar]. Men det påverkar nog affärerna negativt att sälja en tjänst som inte finns. 

Så jag håller med Singha711, är nog bara skitsnack.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har laddat ner Avast VPN för att testa en månad men den fungerar inte så jag kan se svtplay eller tv4play.Jag har windows 10 och använer wifi.Måste jag göra några speciela inställningar i windows 10?Har TOT fiberkabel 25 mbit/s

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har laddat ner Avast VPN för att testa en månad men den fungerar inte så jag kan se svtplay eller tv4play.Jag har windows 10 och använer wifi.Måste jag göra några speciela inställningar i windows 10?Har TOT fiberkabel 25 mbit/s

Har med största sannolikhet inget med W10 och wifi  att göra utan att din router förmodligen inte släpper igenom den typ av VPN som du försöker köra.

Enklast är det med PPTP (Point to Point Tunneling Protocoll) som du skall välja om du har möjlighet.

Om inte, är det nog ett 'expertjobb' för att få det fungera tillsammans med TOT's fiberrouter.

//Singha711

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Har med största sannolikhet inget med W10 och wifi  att göra utan att din router förmodligen inte släpper igenom den typ av VPN som du försöker köra.

Enklast är det med PPTP (Point to Point Tunneling Protocoll) som du skall välja om du har möjlighet.

Om inte, är det nog ett 'expertjobb' för att få det fungera tillsammans med TOT's fiberrouter.

//Singha711

 

Har du något förslag vilken VPN jag skall välja som fungerar med TOTs fiberrouter?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Har du något förslag vilken VPN jag skall välja som fungerar med TOTs fiberrouter?

Har kollat runt lite ang Avast VPN.

Om du vill se SvtPlay, Tv4Play etc i full omfattning (dvs. komma runt geografisk blockering) kommer det förmodligen inte att fungera med Avast av följande skäl:

(axplock från div 'reviews')

  1. None of their servers is located in Sweden
  2. You can't change any setting, so if you're a power user, you're kind of out of luck.
  3. Servers are displayed even though they're not available or full
  4. Wrong location can be assigned automatically: if you select London, you can end up in Prague, Czech Republic.
  5. Rather slow connection, but that depends on your distance from the server.

Mvh

//Singha711

P.S. Du har fått ett meddelande!

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Har med största sannolikhet inget med W10 och wifi  att göra utan att din router förmodligen inte släpper igenom den typ av VPN som du försöker köra.

Enklast är det med PPTP (Point to Point Tunneling Protocoll) som du skall välja om du har möjlighet.

Om inte, är det nog ett 'expertjobb' för att få det fungera tillsammans med TOT's fiberrouter.

//Singha711

 

Jag kör just nu min Asus rt-ac68u inkopplad på en ethernet koppar port på min 3bb Huawei adsl router.

Såldes har jag 3 wlan.

Huawei + 2st från Asus (2Ghz och 5Ghz)

Inget hindrar mig att köra vpn på Asus (valfritt protokoll) rakt genom 3bb.

Således kan man göra sammalunda på en tot fiber.

Köp en Asus.

Välj wlan, med eller utan VPN beroende på behov.

För HBO måste min smart tv gå över VPN.

Telefonen klarar ju detta självt och behöver ej hjälp av Asus.

(svt play)

Netflix behöver ju inte längre vpn alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm såg nu att tot inte skulle släppa igenom protokollet alls.

Nåväl med hide-my-as kan man köra 3 protokoll ifall den släpper något av dom.

OpenVPN, L2TP and PPTP

Ps

Mitt mål är ju som sagt att bli av med köpe tjänster med egen vpn server i Sverige. (kompis)

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iallafall till slut bytt ut 3bb Huawei adsl router till Dlink dsl 320b + Asus rt-ac68u.

Nu är man i väsentligt bättre slagläge för att få ordning på vpn och det digitala livet i övrigt.

Ddclient på en Raspberry uppdaterar dns entries.

Ska labba lite med OpenVPN i Asus men tror inte det är optimalt heller, jag vill ju bara tunnla utvald trafik, och någon privacy för svt play / HBO media är ja inte alls i behov av.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Den funkar iaf inte med netflix längre, men dom timade ju släppet av netflix i Thailand perfekt så skit samma nu.

Det var konstigt. Med egen VPN så får du ett eget ip nummer som inte borde vara blockat, kan vara att din operatör kör med en svartlistad serie av IP nummer för just VPN men det låter konstigt.

Jag kör netflix problemfritt med exakt denna lösning, utbudet på netflix skiljer lite mellan länderna så det är kul att jämföra. Finns något fler gamla klassiker på thai tycker jag mig sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...