Jump to content
IGNORERAD

Fungerande VPN


biran

Recommended Posts

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    20

  • Singha711

    17

  • kitungmakmak

    12

  • Soengsang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Har du provat klicka på pausknappen, den med två lodräta sträck, när det laggar och ägna dig åt nåt annat en stund och sen försöka igen ?

Fritz..

Du är rolig du

Link to comment
Dela på andra sajter

Drar dom pengarna auto varje månad eller får man själv vara aktiv för att betala? Inga problem att avsluta?

Dum som jag var så betalade jag Cyber Ghost för ett helt år, har ingen aning om hur man avslutar.

Därför vill jag inte köpa ännu en tjänst som inte fungerar, och därav min fråga i denna tråd. Av svaren så här långt så tycket Biran att Express VPN fungerar bra men laggar lite vilket han tycker är OK. Jag vill ha en lösning som inte laggar alls, någon som hittat en sådan?

KMM föreslår att remota en dator som står i Sverige. Kanske kan fungera för andra men inte för mig. Jag har ingenting kvar i Sverige nu längre, ingen lägenhet eller hus, ingenting

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också Expressvpn och har gjort det i några år fungerar kanon har 10 Mbit kommer väl up i ca: 3-4 Mbit mot Swe .

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också Expressvpn och har gjort det i några år fungerar kanon har 10 Mbit kommer väl up i ca: 3-4 Mbit mot Swe .

Jag har sett att hastigheten skiljer en hel del beroende på vilken land man väljer för proxyservern.

Utan ExpressVPN inkopplat har jag 35-40 Mb/s ner och med VPN brukar Hong Kong  ge mej den högsta hastigheten (8-10 Mb/s ner) medan en server i Sverige ger 1-3 Mb/s ner. Singapore brukar ge 3-6 Mb.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När en viss VPN 'laggar' mycket och en annan gör det mindre (eller inte alls) så beror detta i första hand på kapaciteten på alla inblandade servrar som passeras på vägen till slutmålet. Och här gäller principen att resultat bestäms av den svagaste länken i kedjan.

Medan internettrafiken i allmänhet har en förmåga att anpassa sig efter rådande begränsingar genom att pendla mellan alternativa vägar (dynamisk routing) så blir denna optimerande effekt delvis åsidosatt när all trafik dirigeras genom en eller flera bestämda servrar.

Detta är fallet när man kör via en extern VPN-tunnel, dvs via en extern gratis- eller betaltjänst, typ PureVPN, ExpressVPN etc. Där dirigeras all trafik genom ett servernätverk som VPN-leverantören tillhandahåller och valmöjligheterna begränsas i det bästa fallet till den första servern i deras nätverk.

Väl därinne prioriteras trafiken oftast under andra (ekonomiska) kriterier än endast transporthastighet för en enskild kund. Vidare delar man servernas kapacitet med många andra kunder. I sina ansträngningar att maximera intäkter/vinst prioriteras ofta inte en garanterat lägsta hastighet för varje kund utan total omsättning av transporterad information. Detta medför kraftiga variationer även under kortare tidsperioder och resulterar att tjänsten 'laggar'.

När man sedan väljer en leverantör för en VPN-tjänst  finns det förutom hastighet och kapacitet (som ovan bekrivit)  3 vidare viktiga aspekter att ta ställning till:

  1. Anonymitet. Olika leverantörer tillämpar olika policies på grundval av internet-relaterad lagstiftning i resp. 'server-land'. Det är långtifrån säkert att du kan köra vad du vill utan att individuella trafikdata kan övervakas, kontrolleras, blockeras och tom avkodas av myndigheterna i resp. land. Olika leverantörer förhåller sig olikt i sitt sammarbete med olika intressenterna (myndigheter, ägare av upphovsrätt etc) och inte alltid strikt passivt som det ofta utlovas i reklamen.
  2. Server-geografi. När man använder en VPN-tjänst för att få tillgång till geografiskt begränsad streaming-tjänst, typ SVTPlay, Netflix etc. är det viktigt att kunna välja en lämplig 'proxyserver' för att på så sätt 'förspegla' att tjänsten begärs från ett visst land. Vill man titta på tex SVTPlay behöver man ha tillgång till en lämplig proxyserver i Sverige med god kapacitet för att 'streama' video utan irriterande hack eller 'lagging'. För andra tjänster förutsätts och optimeras trafiken genom proxyservrar i andra länder.
  3. Pris/Bindningstid/Uppsäggning av rullande automatdebitering. Som alltid är det även här viktigt att läsa det finstilta innan man bestämmer sig för en leverantör. Vissa aktörer erbjuder billiga månadskostnaderna och/eller gratis introduktion under en begränsat tid. Det är oftast så att man då kompenserar sig genom krångliga utträdesvillkor. När man upptäcker att den utlovade prestandan inte håller mått med verkligheten, då är det oftast för sent att undvika onödiga framtida debiteringar när man vill säga upp tjänsten.

Många medlemmar här kommer säkert ihåg listorna med billiga flygbiljetter som jag under flera år producerade genom att maskinellt gräva fram aktuell flyginfo från ordinarie flygsöknings- och flybokningssajter. Detta skedde i stor skala (upp till 100000 sökningar varje dygn) och för att undgå blockering var jag tvungen att använda VPN-tjänster där jag kunde använda många IP-adresser (=proxyserver) samtidigt, samt kunde byta dessa efter ett antal sökningar. Under denna tid provade jag på ett stort antal VPN-leverantörer som jag också använde för att få tillgång till olika streaming-tjänster. Mao lärde jag mig en hel del om VPN-tekniken och hur marknaden på dessa tjänster ser ut. Mitt slutgiltiga omdömme leder därför till följande rekommendationer:

  1. Anonine ( www.anonine.com ): Snabb, tillförlitlig, stabil, hög kapacitet och många servrar i Europa, framförallt Sverige. Tyvärr lite dyrare men givet förstahandsval när man vill komma åt svenska streaming-tjänster (typ SVTPlay etc).
  2. HideMyAss ( www.hidemyass.com ): Mycket stabil, varierande hastighet, väldigt stort nätverk med ett stort antal servrar runtom i världen. Bra pris och används när man vill komma åt många olika länders tjänster, framförallt i USA.

Dessa VPN-tjänsterna finns för de flesta enheter (dator, surfplatta, mobil etc) och stöds av de flesta vanliga operativsystem.

Mvh

//Singha711

 

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Anonine är bra men kräver att routern har visst stöd (kommer inte ihåg namn nu) som få std routrar i Thailand fixa. En smart dns tjänst är då bättre.

Sent from my GT-I9500 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Anonine är bra men kräver att routern har visst stöd (kommer inte ihåg namn nu) som få std routrar i Thailand fixa. En smart dns tjänst är då bättre.

 

Sent from my GT-I9500 using Tapatalk

 

 

När det gäller router-inställningar har jag aldrig varit med om att routern blockerar en viss leverantör per default. Snarare handlar det om en generell inställning som blockerar all VPN-trafik som normalt åtgärdas vid installation av VPN genom leverantörens installationsprogram eller -anvisningarna. Det kan dock förekomma att administratören i större företags-nätverk ogärna ser att nätverkstrafiken går genom de sedvanliga VPN-porterna. För privata och mindre nätverk har detta ingen betydelse och en evtl blockering kan lätt upphävas genom en rad enkla åtgärder på de flesta moderna routrar ('VPN-Pass-Through', 'UpnP' etc), även i Thailand. I värsta fall går det alltid att explicit öppna motsvarande portar för VPN-trafik till en eller flera enheter i nätverket.

En DNS-tjänst - smart eller osmart - skulle jag aldrig använda som alternativ till en VPN-tunnel eftersom den är primärt till för ett helt annat syfte. Möjligtvis kan det då handla om en WebHosting-tjänst som leverantörer av DNS-tjänsterna ofta erbjuder, men det är i mitt tycke ett mycket långsökt alternativ. Hur som helst ändrar detta ingenting på de förhållanden, frågeställningar och begränsningar som råder när man kör streaming-tjänster (det är väl det som efterfrågas i första hand) via en mellanhand (server).

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

 

  1. Anonine ( www.anonine.com ): Snabb, tillförlitlig, stabil, hög kapacitet och många servrar i Europa, framförallt Sverige. Tyvärr lite dyrare men givet förstahandsval när man vill komma åt svenska streaming-tjänster (typ SVTPlay etc).
  2. HideMyAss ( www.hidemyass.com ): Mycket stabil, varierande hastighet, väldigt stort nätverk med ett stort antal servrar runtom i världen. Bra pris och används när man vill komma åt många olika länders tjänster, framförallt i USA.

Dessa VPN-tjänsterna finns för de flesta enheter (dator, surfplatta, mobil etc) och stöds av de flesta vanliga operativsystem.

Mvh

//Singha711

 

 

Jag körde Anonine ett tag men fick det faktiskt inte att funka bra. Nu Dold.se, något bättre men fortfarande är jag inte nöjd. För mig handlar det mest om att kunna se på svensk TV. Tittade därför på en tjänst som heter www.sesvensktv.com  De säger sig ha en tjänst som heter "smartdns":

"Dessutom erbjuder vi – utan extra kostnad – tillgång till vårt “SmartDNS”-system, som är speciellt lämpat för användare med låg bandbredd/instabila anslutningar eller som befinner sig långt från Sverige, vilket gör prestandan på VPN dålig. “SmartDNS” är även lämpat för system (t.ex. Apple-TV), som inte i sig själva har inbyggt stöd för VPN."

Är det något du (eller ngn annan för den delen) har erfarenhet av? Jag begriper inte riktigt skillnaden eller fördelen

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde Anonine i Sverige vid nerladdning och har bra koll på hur man konfar routrar men Anonine har inte funkat på nån av dom routrar jag fått av 3bb här, fattas helt enkelt en tjänst och har bollat även med Anonines support och ingen portforwarding ersätter det som saknas. Däremot funkar smart dns med sesvensktv kanonbra för att kolla netflix mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde Anonine i Sverige vid nerladdning och har bra koll på hur man konfar routrar men Anonine har inte funkat på nån av dom routrar jag fått av 3bb här, fattas helt enkelt en tjänst och har bollat även med Anonines support och ingen portforwarding ersätter det som saknas. Däremot funkar smart dns med sesvensktv kanonbra för att kolla netflix mm.

Jag har nu kollat lite i routerproblemet med Anonine i Thailand.

Med en standardrouter fungerar Anonine i de flesta fall, även utan manuell routerkonfigurering då de flesta routrar per default är inställda på 'VPN-Pass-Through' och 'UPnP', dvs 'portforwarding' inställs automatiskt när tjänsten körs.

Problemet uppstår när man är tvungen att använda routern som levereras av den thailändska ISP (Internet Support Provider), typ 3bb, TOT etc. Detta gäller i synnerhet för fibernät där det inte går att ersätta denne med en normal konfigurerbar router. De har helt enkelt ställt in routern efter deras preferenser och ekonomiska intressen(!) vilket i princip innebär att routern kan endast användas för rudimentär internetsurfining. Manuell routerkonfigurering är ofta begränsat till endast grundläggande inställningar och möjligheten till mera avancerade inställningar har (av bekvämlighetsskäl) tagits bort eftersom de flesta thailändare ändå inte efterfrågar dessa extrafinesser, samtidigt som man på detta sättet förenklar för support och förebygger evtl komplikationer o problem.

Jag har själv TOT's fibernät (30Mb/s) och fick deras router (Zhone) med ett användargränssnitt som inte ens närmelsevis liknar den för en standardrouter. Jag har också försökt att öppna vissa portar för andra program men routern har helt enkelt ignorerat mina instruktioner och lämnat mig 'i god tro' att mina ändringar hade verkställts vilket de i själva verket inte var. Detta upplever jag själv som väldigt frustrerande och i en sådan situation skulle även Anonines eller vilken annan VPN-leverantörers kundsupport komma till vägs ände.

Ändå kan jag köra Anonines VPN-tunnel eftersom routern är inställt på 'UPnP' (Universal Plug&Play) som gör att nödvändiga routerkonfigureringar körs automatiskt via ett slags 'lågnivå-gränssnitt' som tydligen inte ignoreras av routern. Som ett tips för alla i syfte att förebygga liknande problem rekommenderar jag att alltid ställa in routern på 'UPnP' när detta är möjligt och när detta inte är redan är en förinställt option.

Jag sammanfattar: router-problem med Anonine i Thailand är enligt mitt tycke i de flesta fall begränsade till de av thailändska ISP (3bb, TOT etc) medlevererade och förkonfigurerade router- och nätverksinstallationer. Eftersom svårigheterna ligger i begränsningar map routerkonfiguration är det rimligtvis inte entbart ett problem med Anonine utan med alla leverantörer av VPN-tjänster med liknande standardteknik. Problemet kan dock kringås/undvikas genom att ställa in routern på 'UPnP'  där detta är möjligt.

Ang 'SmartDNS' har jag gjort några efterforskningar för att reda ut vad det egentligen är och vad det inte är. Namnet är tydligen mycket missvisande och det är i dagens läge inte enkelt att reda ut vad som egentligen sker i DNS-servern. Tydligen rör det sig om någon slags 'hybrid-service' som gentemot VPN-tekniken uppnår en hastighetsfördel genom att trafikdata ej behöver krypteras. Vidare används DNS-systemets kommunikationsteknik som idag eller än så länge inte är utsatt för större restriktioner, tex i routern. Dock är nackdelarna många och delvis mycket graverande, tex på säkertsområdet, samtidigt som datorns effektiva användningsområde begränsas till geografiskt blockerade streaming-tjänster, typ SVTPlay etc. Med all annan användning och framför allt i nätverk med icke statiska IP-adresser (de flesta har dynamisk DHCP) är det en lösning som i längden medför större problem än nytta (med dagens standard-teknik).

Hur som helst har jag bestämt mig för att reda ut detta ännu djupare och har därför på prov (1 månad) abbonerat på SmartDNS med 'SeSvenskTv' ( http://www.SeSvenskTv.com ). Jag återkommer därför senare med en rapport om mina erfarenheter med SmartDNS-tekniken.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kollat lite i routerproblemet med Anonine i Thailand.

Med en standardrouter fungerar Anonine i de flesta fall, även utan manuell routerkonfigurering då de flesta routrar per default är inställda på 'VPN-Pass-Through' och 'UPnP', dvs 'portforwarding' inställs automatiskt när tjänsten körs.

Problemet uppstår när man är tvungen att använda routern som levereras av den thailändska ISP (Internet Support Provider), typ 3bb, TOT etc. Detta gäller i synnerhet för fibernät där det inte går att ersätta denne med en normal konfigurerbar router. De har helt enkelt ställt in routern efter deras preferenser och ekonomiska intressen(!) vilket i princip innebär att routern kan endast användas för rudimentär internetsurfining. Manuell routerkonfigurering är ofta begränsat till endast grundläggande inställningar och möjligheten till mera avancerade inställningar har (av bekvämlighetsskäl) tagits bort eftersom de flesta thailändare ändå inte efterfrågar dessa extrafinesser, samtidigt som man på detta sättet förenklar för support och förebygger evtl komplikationer o problem.

Jag har själv TOT's fibernät (30Mb/s) och fick deras router (Zhone) med ett användargränssnitt som inte ens närmelsevis liknar den för en standardrouter. Jag har också försökt att öppna vissa portar för andra program men routern har helt enkelt ignorerat mina instruktioner och lämnat mig 'i god tro' att mina ändringar hade verkställts vilket de i själva verket inte var. Detta upplever jag själv som väldigt frustrerande och i en sådan situation skulle även Anonines eller vilken annan VPN-leverantörers kundsupport komma till vägs ände.

Ändå kan jag köra Anonines VPN-tunnel eftersom routern är inställt på 'UPnP' (Universal Plug&Play) som gör att nödvändiga routerkonfigureringar körs automatiskt via ett slags 'lågnivå-gränssnitt' som tydligen inte ignoreras av routern. Som ett tips för alla i syfte att förebygga liknande problem rekommenderar jag att alltid ställa in routern på 'UPnP' när detta är möjligt och när detta inte är redan är en förinställt option.

Jag sammanfattar: router-problem med Anonine i Thailand är enligt mitt tycke i de flesta fall begränsade till de av thailändska ISP (3bb, TOT etc) medlevererade och förkonfigurerade router- och nätverksinstallationer. Eftersom svårigheterna ligger i begränsningar map routerkonfiguration är det rimligtvis inte entbart ett problem med Anonine utan med alla leverantörer av VPN-tjänster med liknande standardteknik. Problemet kan dock kringås/undvikas genom att ställa in routern på 'UPnP'  där detta är möjligt.

Ang 'SmartDNS' har jag gjort några efterforskningar för att reda ut vad det egentligen är och vad det inte är. Namnet är tydligen mycket missvisande och det är i dagens läge inte enkelt att reda ut vad som egentligen sker i DNS-servern. Tydligen rör det sig om någon slags 'hybrid-service' som gentemot VPN-tekniken uppnår en hastighetsfördel genom att trafikdata ej behöver krypteras. Vidare används DNS-systemets kommunikationsteknik som idag eller än så länge inte är utsatt för större restriktioner, tex i routern. Dock är nackdelarna många och delvis mycket graverande, tex på säkertsområdet, samtidigt som datorns effektiva användningsområde begränsas till geografiskt blockerade streaming-tjänster, typ SVTPlay etc. Med all annan användning och framför allt i nätverk med icke statiska IP-adresser (de flesta har dynamisk DHCP) är det en lösning som i längden medför större problem än nytta (med dagens standard-teknik).

Hur som helst har jag bestämt mig för att reda ut detta ännu djupare och har därför på prov (1 månad) abbonerat på SmartDNS med 'SeSvenskTv' ( http://www.SeSvenskTv.com ). Jag återkommer därför senare med en rapport om mina erfarenheter med SmartDNS-tekniken.

Mvh

//Singha711

Tack för din mycket noggranna beskrivning.

Jag har precis kollat min ADSL router som 3BB levererade, och på den är 'UPnP påslaget som default, så då ska det fungera med de aktuella VPN-tjänsterna 

Ska bli kul att höra hur "SeSvenskTv" fungerar för dig

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din mycket noggranna beskrivning.

Jag har precis kollat min ADSL router som 3BB levererade, och på den är 'UPnP påslaget som default, så då ska det fungera med de aktuella VPN-tjänsterna 

Ska bli kul att höra hur "SeSvenskTv" fungerar för dig

Kitung

Har nu installerat både VPN-tunnel från 'Anonine' samt SmartDNS från 'SeSvenskTv' och håller på för fullt att testa bägge lösningarna m.a.p. på prestanda, användarvänlighet, säkerthet och flexibilitet i blandade nätverksmiljöer och preferenser.

Bägge lösningarna fungerar tillfredställande för mig när jag tex tittar på nyheterna via SVTPlay men det är lite för tidigt att dra slutsatser än så länge då jag vill att jämförelsen skall vara representativ och omfatta varierande driftsituationer. Så håll ut några dagar till, jag lovar att komma med en 'objektiv' rapport då.

Under tiden kan jag redan nu påpeka för några installationsdetaljer och -rekommendationer för Anonine som förhoppningsvis underlättar eller förbygger för eventuella problem:

Att installera Anonine på en Windows-dator gör man bäst genom att skapa en ny anslutning till ett nätverk m.h.a. Windows egna kommandon/gränssnitt. Enklast och minst krångligt är skapa en VPN-anslutning med PPTP-protokollet. Det är väl detta val som eliminerar eventuella routerproblem för de flesta samtidigt som det är enklast att installera. Med mindre variationer beroende på Windows-version (W7/W8/W8.1/W10) gör man i princip följande:

Kontrollpanel -> Nätverk och Delningscenter -> Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk -> Anslut till en arbetsplats -> Använd min internetanslutning -> Ange vpn.anonine.net som internetadress och ange ett valfritt namn som du vill kalla denna uppkoppling, tex 'Anonine'.-> Skapa.

Nu har du skapat en VPN-anslutning med standardinställningar som vi dock behöver modifiera lite, dels för att explicit välja PPTP-protokollet (Point-toPoint-Tunneling-Protocoll) och dels för att skydda oss mot evtl otillbörligt intrång.

Ta därför upp inställningarna för denna anslutning: (Kontrollpanel -> Nätverks och delningcenter -> Ändra inställningar för nätverkskort -> Högerklicka på den nyligen skapade anslutningen -> Välj Egenskaper).

Under fliken 'Säkerhet' välj PPTP som 'Typ av PPN-Server'

Under fliken 'Nätverk' avmarkera 'fil- och skrivardelning' om denna option skulle vara ikryssat.

Spara ändringar genom 'Ok'.

Nu kan du test/köra uppkopplingen genom att klicka på nätverkssymbolen längst ner till höger (nära kockslag o datum) och välja den nya förbindelsen. Första gången du kör blir du ombedd att ange ditt användarnamn och lösenord som du har hos Anonine. Om du sparar detta så slipper du att ange det varje gång.

Lycka till!

//Singha711

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hola installerar tyvärr virus när man installerar detta på datorn. Min dator började minst sagt gå på knäna när jag körde hola. Varav problemen försvann när jag rensade bort hola.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Ryktesspridning.

O underbyggd sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ryktesspridning.

O underbyggd sådan.

Ifrån mina egna erfarenheter.

Avinstallerade skiten. Och sen vart datorn normal.

Tydligen som någon förklarade så routar hola kraftig trafik genom användarnas datorer.

Vilket gör att mycket av ens egen kapacitet går till andra som använder min ip för att få åtkomst till saker i Sverige. Ingenting dom informerar om när man installerar skiten. Hola är som ett virus i sig själv.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar Hola på netflix ?

Netflix fungerar utan vpn i Thailand nu, 

Jag kör netflix utan iallafall 

Glöm dina problem,,,

Imorgon kommer nya,, ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT play och expressvpn.

Funkade först på tv1 live.

Men bandat längdskidor så sa den jag var utomlands.

Den laggade på live dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

 

Ryktesspridning.

O underbyggd sådan.

 

Kollade trafiken med wireshark, och det studsade trafik i min burk som bara gick vidare. Jag satt som en router och det snodde bandbredd av mig, som jag inte har så mycket av i alla fall.

Virus kanske man inte kan kalla det men det fungerade inte som jag hade hoppats i alla fall.

Du kan ju testa själv, detta var gratisversionen jag körde och den fungerade inte bra när jag inte hade ens dom futtiga kilobittarna/sekund som jag normalt sett har att leka med i bandbredd.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade trafiken med wireshark, och det studsade trafik i min burk som bara gick vidare. Jag satt som en router och det snodde bandbredd av mig, som jag inte har så mycket av i alla fall.

Virus kanske man inte kan kalla det men det fungerade inte som jag hade hoppats i alla fall.

Du kan ju testa själv, detta var gratisversionen jag körde och den fungerade inte bra när jag inte hade ens dom futtiga kilobittarna/sekund som jag normalt sett har att leka med i bandbredd.

Framgår ifall man läser villkoren att det är användar baserat och att mystiska saker händer i gratis version.

Ingen gratis lunch där inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med covermyass så funkar det hyfsat på mobilen, men mycket sämre på laptop.

Mycket märkligt då laptop är modern med mycket minne etc.

Bara att konstatera att svt play appen för mobilen funkar bättre än webben hos svt play.

Kör via en Asus rt-ac68u som sitter på Huawei adsl2+ router från 3bb, deras 10/1 abbonemang.

Ska försöka byta 3bb router till en Dlink dsl 320b modem så fort jag orkar, men tror inte på bättring.

Ska nog sätta upp egen vpn hos kompis i Sverige, är nog det som gör susen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med covermyass så funkar det hyfsat på mobilen, men mycket sämre på laptop.

Mycket märkligt då laptop är modern med mycket minne etc.

Bara att konstatera att svt play appen för mobilen funkar bättre än webben hos svt play.

....

Det är inte så konstigt eftersom man behöver bara överföra en mindre mängd information per tidsenhet på en mindre skärm på tex. mobilen jämfört med en större på en laptop.

Det hänger ihop med den 'subjektiva' kvalitetsupplevelsen för en video: ju större skärm desto mer bildpunkter behövs för att uppleva tillräcklig 'skärpa' i bilden.

Apparna är anpassade till enhetens skärmstorlek och begär således videoströmning i olika format.

Mvh

//Singha711

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så konstigt eftersom man behöver bara överföra en mindre mängd information per tidsenhet på en mindre skärm på tex. mobilen jämfört med en större på en laptop.

Det hänger ihop med den 'subjektiva' kvalitetsupplevelsen för en video: ju större skärm desto mer bildpunkter behövs för att uppleva tillräcklig 'skärpa' i bilden.

Apparna är anpassade till enhetens skärmstorlek och begär således videoströmning i olika format.

Mvh

//Singha711

 

Stämmer dock inte.

Upplösningen på mobilen var rejält mycket bättre.

Så blind är jag inte så jag inte kan se skillnad på riktiga pixlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...