Jump to content
IGNORERAD

"Fängsla thailändska rattfyllerister över nyår"


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands premiärminister uppmanades under gårdagen att använda Sektion 44 av den tillfälliga konstitutionen för att fängsla rattfyllerister i 3-7 dagar för att minska vägolyckorna under nyårsfirandet.
Surasith Silapa-ngam – ledare för stiftelsen Drunk Driving Foundation – sade att sjudagarsperioden under nyårsfirandet ansågs vara den farligaste perioden för trafikolyckor, med över 300 dödsfall varje år. Surasith nämnde en kommentar från premiärministern i oktober om att han inte ville att trafikolyckor skulle inträffa, och föreslog att Prayut ska använda sin speciella makt från Sektion 44 och fängsla rattfyllerister i 3-7 dagar under firandet.
Enligt statistik dödades totalt 24,237 personer i trafikolyckor i Thailand i förra året – 2,000 färre än året innan. Detta sätter Thailand på andraplatsen i listan över länder med flest dödsfall i trafiken.

Källa: http://englishnews.thaipbs.or.th/pm-urged-to-jail-drunk-drivers-during-festive-season

2212004-wpcf_728x409.thumb.jpg.35bd2b349

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sluta med detta efter nyår? :blink:      Nu menar jag alltså "riktiga fyllerister", inte folk som har tagit ett par öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, förstår att man i vissa byar blir oroliga, där det tydligen är legalt att köra rattfull via försäkringsbolag och polis!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, förstår att man i vissa byar blir oroliga, där det tydligen är legalt att köra rattfull via försäkringsbolag och polis!

Tror han menade körkort, inte fylla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, det går bra att vara involverad i olycka där, polis och försäkringsbolag godtar tydligen fylla bakom styret o ratten, allt enl en annan tråd ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1928 inträffade en materiellt svår bilolycka på riksvägen mellan Örkelljunga och Åsljunga.
Det var en Örkelljungabo som körde på en köpman från Skånes Fagerhult.
Vid den efterföljande rättegången i Klippan sades det att Örkelljungabon som var orsak till olyckan fick en förmildrande dom därför han hade druckit brännvin och därför hade svårt med att styra.

Citat ur körkortsbok år 1920
”De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse. Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen. Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sluta med detta efter nyår? :blink:      Nu menar jag alltså "riktiga fyllerister", inte folk som har tagit ett par öl.

och var går gränsen              en eller flera doda personer !!!!! 

Link to comment
Dela på andra sajter

och var går gränsen              en eller flera doda personer !!!!! 

2 st tycker jag definitivt skulle ge några dagar i buren......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger inte med här.

Sänkte dom inte alldeles nyss trafikböter till 100 bath över nyår?

Kanske var ett aprilskämt.

Låter motsägelsefullt detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Jag hänger inte med här.

 

Sänkte dom inte alldeles nyss trafikböter till 100 bath över nyår?

Kanske var ett aprilskämt.

 

Låter motsägelsefullt detta.

 

 

Gällde bara i Bangkok enligt tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Jag hänger inte med här.

 

Sänkte dom inte alldeles nyss trafikböter till 100 bath över nyår?

Kanske var ett aprilskämt.

 

Låter motsägelsefullt detta.

 

 

Det gällde ju bara småförseelser. Tror knappast att ratt/styr fylla går under kategorin småförseelser?

Även om en och annan MPR medlem hävdar att styrfylla är en skitsak och bara till för att polisen ska fylla sina egna fickor.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gällde ju bara småförseelser. Tror knappast att ratt/styr fylla går under kategorin småförseelser?

Även om en och annan MPR medlem hävdar att styrfylla är en skitsak och bara till för att polisen ska fylla sina egna fickor.

Signalpolitik.

En signal åt höger en annan åt vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis borde kontroll av ALKOHOL ; DROGER OCH HASTIGHETEN bevakas dygnet runt hela året

All vetenskap säger att olyckor i trafiken beror på ovannämnda och för att få bukt så får myndigheterna vakna

Men många kommer att skrika i högan sky om att böterna är bara till för att staten skall få in pengar

När Zarkosy var inrikesminister i Frankrike och införde trafikkameror och alko- och drogtester så blev det ett jävla 

liv i pressen . Nu ville bara staten skinna bilisterna. Nu kan man konstatera att dödstalen sjönk med 40 % 

med allt vad det innebar.

Men så kloka är inte Thailändska myndigheter att de vill nedbringa lidandet i trafiken

Idag 25000 , kanske 15000 , fortfarande många men en bit på vägen

Sverige har 3.0 döda per 100 000 inv per år Om Thailand skulle ha motsvarande siffra skulle antalet dödastannat vid ca 2000 personer per år.

Detta är också en demokratisk rättighet att få vistas i en trafiksäker miljö

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Årsgenomsnittet per dag blir drygt 68 döda.

Blir ca 470 per sjudagarsperiod.

Om det nu dött 300 så ligger man ju under snittet!?

Eller är det 300 per dag som menas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att beslagta fordon för drog o rattfylla gav ju ingen effekt efter vad man läst.......mera dödsfall i trafiken under nyår än det varit förut.........vad har de ansvariga sk politkerna för svar på det tro???....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att beslagta fordon för drog o rattfylla gav ju ingen effekt efter vad man läst.......mera dödsfall i trafiken under nyår än det varit förut.........vad har de ansvariga sk politkerna för svar på det tro???....

HaHa, de s.k. politikerna!!!!!!

Förmodligen kommer man fram till att det egentligen är en minskning eftersom man inte använder samma statistiska mall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara att antalet fordon på dom thailändska vägarna ökat under året. Thailändarnas trafikbeteende går inte att förändra över en natt, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...