Jump to content
IGNORERAD

Det ska fifflas och luras med precis allt här


Jive

Recommended Posts

Jag blev skickad av frugan till Friendship för att köpa ost. I ostdisken ligger några runda och platta ostar som jag känner igen till utseendet, men kollar för säkerhets skull etiketten också. Jodå, det är den holländska Goudan som jag brukar ha på morgonmackorna. Jag köper två kvartsbitar av en hel, rund ost och går till kassorna.

Fan vad dyr den har blivit, tänkte jag och betalade.

Kommer hem med osten och frugan undrar varför jag har köpt den dyra osten. Ja men den äter jag ju alltid, säger jag. Nä, det gör du inte - och så förklarar hon hur det ligger till:

Det finns två olika ostar som ser precis likadana ut ( gula runda och platta). Den ena heter Gouda och är tre gånger så dyr som den den andra som heter Gauda.

Ridå!

 

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    19

  • Tallviking

    9

  • Baa

    8

  • Nonki

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man lär sig den hårda vägen....... Prästost a THB 940 per kilo, gottigottgott! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär sig den hårda vägen....... Prästost a THB 940 per kilo, gottigottgott! 

Ok, men nu är den här tråden inte ämnad att vara en "osttråd" att jämföra smak och kvalitet på olika ostar, utan mer en tråd som belyser fifflandet här. Att det råkade bli ost var bara en tillfällighet. Det skulle lika gärna kunna varit en cykelhjälm.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev skickad av frugan till Friendship för att köpa ost. I ostdisken ligger några runda och platta ostar som jag känner igen till utseendet, men kollar för säkerhets skull etiketten också. Jodå, det är den holländska Goudan som jag brukar ha på morgonmackorna. Jag köper två kvartsbitar av en hel, rund ost och går till kassorna.

Fan vad dyr den har blivit, tänkte jag och betalade.

Kommer hem med osten och frugan undrar varför jag har köpt den dyra osten. Ja men den äter jag ju alltid, säger jag. Nä, det gör du inte - och så förklarar hon hur det ligger till:

Det finns två olika ostar som ser precis likadana ut ( gula runda och platta). Den ena heter Gouda och är tre gånger så dyr som den den andra som heter Gauda.

Ridå!

 

 

en anledning för dig att slippa och handla. Eller skulle du iväg och posta några brev samtidigt....

Link to comment
Dela på andra sajter

en anledning för dig att slippa och handla. Eller skulle du iväg och posta några brev samtidigt....

Nä, jag skulle till skräddaren och hämta lite måttbeställda kläder, så man blir fin till jul. Man har ju numera en kropp som liksom hamnat utanför normen, men det har ju heller inte riktigt med fiffel att göra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Googlat lite och tydligen är Gouda det riktiga/orginalnamnet på osten eller också kallad Julost.

Gauda verkar vara nån form av "kopieost" men är Gouda  så dja dyr.

Har sett 2 kg ostar (Stora och runda) som verkar vara Gouda för 800 b /kg fast det kanse är Gauda:big_smile:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men nu är den här tråden inte ämnad att vara en "osttråd" att jämföra smak och kvalitet på olika ostar, utan mer en tråd som belyser fifflandet här. Att det råkade bli ost var bara en tillfällighet. Det skulle lika gärna kunna varit en cykelhjälm.

Gillar inte cykelhjälm på mackan,avses mer att man står i kassan lixom du och inser att man inte kan läsa Thai, då kan det bli dyrt eller hur, fortfarande gottigottgott!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte cykelhjälm på mackan,avses mer att man står i kassan lixom du och inser att man inte kan läsa Thai, då kan det bli dyrt eller hur, fortfarande gottigottgott!

Man behöver inte kunna läsa thai för att läsa prislappar. Jag hade kollat prislappen på osten och läst "Gouda" och då var det ju ok, kollade inte priset dock.

Visste inte att det fanns en billigare variant (den som frugan brukar köpa) .som heter Gauda.

Varför tror du att det finns två olika ostar med med nästan likadana namn? Det är just det som är grejen med min tråd.

MPR 22/12-2015. Suck!

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte kunna läsa thai för att läsa prislappar. Jag hade kollat prislappen på osten och läst "Gouda" och då var det ju ok, kollade inte priset dock.

Visste inte att det fanns en billigare variant (den som frugan brukar köpa) .som heter Gauda.

Varför tror du att det finns två olika ostar med med nästan likadana namn? Det är just det som är grejen med min tråd.

MPR 22/12-2015. Suck!

 

Därför att man älskar kopierade varor i hela världen där man kan göra så, kan man sen tjäna en slant, Up2U, eller SomNamNa, beroende på vilken sida av plånboken man befinner sig!

Jag köpte för ett par år sedan en gasspis, den heter Italy design, tror inte den matchar en äkta Italiendesignad spis, men snygg är den och priset ska vi inte diskutera, men tror den va billigare än originalspisen i alla fall! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att man älskar kopierade varor i hela världen där man kan göra så, kan man sen tjäna en slant, Up2U, eller SomNamNa, beroende på vilken sida av plånboken man befinner sig!

Jag köpte för ett par år sedan en gasspis, den heter Italy design, tror inte den matchar en äkta Italiendesignad spis, men snygg är den och priset ska vi inte diskutera, men tror den va billigare än originalspisen i alla fall! 

I bästa fall har jag, med den här tråden, hjälpt någon att iaf köpa rätt ost.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får äta med andakt. Hoppas den äkta smakar lite mer.

Nja, tyvärr är det ganska menlös smak på båda och då kan man ju lika gärna köpa den billigare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äkta Gouda. Som att ha Äkta Skinnimitation i en gammal Amazon! Billigaste osten i ostdisken i Sverige. Den skulle jag helt klart kunna leva utan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äkta Gouda. Som att ha Äkta Skinnimitation i en gammal Amazon! Billigaste osten i ostdisken i Sverige. Den skulle jag helt klart kunna leva utan. 

Ja, det finns tillfällen då man längtar till Sverige, t ex när man står vid den thailändska ostdisken.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skulle ju inte vara en ost-tråd, men, vi har fått levererat bl.a. ost från ett företag som heter Swimpex, hade både prästost och tror jag greve. Priserna runt 1000 per kilo, dom har en hel del "nödvändigheter" i sortimentet, bra i alla fall bra för oss ute i environgerna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev skickad av frugan till Friendship för att köpa ost. I ostdisken ligger några runda och platta ostar som jag känner igen till utseendet, men kollar för säkerhets skull etiketten också. Jodå, det är den holländska Goudan som jag brukar ha på morgonmackorna. Jag köper två kvartsbitar av en hel, rund ost och går till kassorna.

Fan vad dyr den har blivit, tänkte jag och betalade.

Kommer hem med osten och frugan undrar varför jag har köpt den dyra osten. Ja men den äter jag ju alltid, säger jag. Nä, det gör du inte - och så förklarar hon hur det ligger till:

Det finns två olika ostar som ser precis likadana ut ( gula runda och platta). Den ena heter Gouda och är tre gånger så dyr som den den andra som heter Gauda.

Ridå!

 

 

Varför anser att det fifflas? Jag tycker bara att du själv måste vara mer uppmärksam vad du köper.

Man gör misstag och får stå sina för sina kast. Nästa gång vet du 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns tillfällen då man längtar till Sverige, t ex när man står vid den thailändska ostdisken.

Jo så kan det vara. Men att längta efter en Gouda är som att längta efter Pulvermos, Automatkaffet på jobbet, Willys Eldoradosortiment eller Mamma Scan köttbullar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till saken Gouda ost är inget skyddat märke som ex. Gruyre, Grevé, Herrgård och Prästost.

Märkligt att dom märker de olika Gouda och Gauda kanske bara för att skilja dem åt?

Därav att man kan få snusket här i Sverige som säljs billigt i butiken som inte smakar ett smack. 

Fick för övrigt ost som var tillverkad i Gouda området (ligger i Holland) och den var så himla god.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför anser att det fifflas? Jag tycker bara att du själv måste vara mer uppmärksam vad du köper.

Man gör misstag och får stå sina för sina kast. Nästa gång vet du 

 

Jo, när man byter ut o mot a i Gouda och ostarna se likadana ut, då tycker iaf jag att det är uppsåtligt försök till lurendrejeri.

Nästa gång jag köper ost ja, då vet jag, men detta är ju bara en liten fiffelgrej i fiffellandet nr 1.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till saken Gouda ost är inget skyddat märke som ex. Gruyre, Grevé, Herrgård och Prästost.

Märkligt att dom märker de olika Gouda och Gauda kanske bara för att skilja dem åt?

Därav att man kan få snusket här i Sverige som säljs billigt i butiken som inte smakar ett smack. 

Fick för övrigt ost som var tillverkad i Gouda området (ligger i Holland) och den var så himla god.

Och i Thailand bryr man sig om ett märke är "skyddat" eller ej?????? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så kan det vara. Men att längta efter en Gouda är som att längta efter Pulvermos, Automatkaffet på jobbet, Willys Eldoradosortiment eller Mamma Scan köttbullar.

Jag längtar inte efter Gouda när jag står vid den thailändska ostdisken. Jag längtar till den svenska ostdisken där det finns ost värd namnet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i Thailand bryr man sig om ett märke är "skyddat" eller ej?????? 

Inte vet jag, men om det är en "riktig" Gouda från Holland tror jag priset skulle vara betydligt högre än Gauda från Thailand, dom kör ju med ångvält emellanåt på copy prylar, tv spel, handväskor kläder mm. Affären kanske är rädd för att det ska bli välträd ost istället ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag forskat lite och det finns faktisk en ost märke Gauda helt laglig utan någon fiffel 

Både vin och ostar

Link to comment
Dela på andra sajter

För första gången någonsin försökte kassörskan (big-C) blåsa mig på dryga 100baht i växel igår.

Det var så uppenbart att jag bara behövde titta på henne så började en stor uträkning innan jag fick tillbaka korrekt växel.

Att bara lämna över rätt växel med en gång hade varit för genomskinligt så lite räknande först för att få det att se ut som ett misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag forskat lite och det finns faktisk en ost märke Gauda helt laglig utan någon fiffel 

Både vin och ostar

Ok, då får jag backa även om jag tyckte det luktade fiffel.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...