Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort


Naam jai

Recommended Posts

Nu har man rört till det mer än nödvändigt.

Om man har IKK så går det att översätta., Dock måste man bestyrka sin adress i Thailand. Detta kan göras antingen med ett Adressintyg som Svenska Ambassaden skriver ut och stämplar. Eller som i mitt fall Med mitt arbetstillstånd(Blå boken) eller med gula boken.

Det går på dan huruvida om man tar provet eller byter in IKK mot Thailändskt körkort.

Således har Nemo Rätt

Nu röt du till det ännu mer, IKK är en ÖVERSÄTTNING ju och inget annat ;)

MEN man kan få sitt Svenska körkort översatt på ambassaden om man inte tagit ut något IKK och använda den av ambassaden vidimerade översättningen för att få ett Thailändskt kk av thailändska myndigheten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    18

  • Nemo

    15

  • Soengsang

    14

  • Tallviking

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ikk är ju översättningen , går bra om ngn thai intygar adressen och få det stämplat på immigration 

Översätta i detta fall = med att byta in mot Thaikörkort.

Man kan även som du skriver få Immigration at verifiera ens adress. Finns många alternativ.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordnar väl till sig när du fått ett par återställare he he ditt gamla riksfyllo 55555555

Är redan klart, inne på numero 2 555555

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är redan klart, inne på numero 2 555555

Jag är ju nykter som vanligt he he ,ska ut och leverera julmat till till några äldre släktingar som inte orka komma idag 

men en liten knapp blir det sedan till sillen 

Link to comment
Dela på andra sajter

500 hundra det var dyrt, för mig var det samma summa för varje körkort, kommer inte ihåg exakt men närmare 300 än 500 ;)

Samma här betalar samma pris  för båda, enligt frugan 300  stk och 78Bht för två läkarintyg då det

inte duger med kopia :diablo: shit va dyrt . Får ta med mej ubåtskaptenen och fixa ett 5års innan jag går i kk

och blir utslängd från LOS forever 555555555555555555

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

567bd0acd7781_Krkort.thumb.jpg.672c0c15c

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är på gång

Hur kopplar man in spisen ??

I Sverige finns det 25 olika kombinationer av spis och spismatning som man kan råka ut för, 36 om man tar med Norge i bilden också. Det handlar om 1, 2 eller 3 faser, med och utan nolla (Y- respektive D-koppling) i alla möjliga kombinationer, varav ca hälften går att pussla ihop, ofta på mer än ett sätt. Utöver det finns frågor kring avsäkring, ledarareor och vilken total effekt som verkligen behövs. Så det är inte konstigt att spisar genererar många frågor.

 

GOD JUL på er allihop!!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej! Förstår dig men det känns ganska naturligt att man kan få ut på sin försäkring om man ljuger och backas upp av polisen man känner ;)

Det har ju inget med försäkringsvillkoren att göra eller att försäkringsbolaget är generösa - istället beror det ju på att man begår ett försäkringsbedrägeri.

Desto större anledning att som utlänning försöka ha koll på körkorts- och försäkringsregler. Har man inte det är nog risken stor att det kan bli dyrt - speciellt om motparten känner polisen.

/Krille

Hej

För utlänningar gäller helt riktigt ofta helt andra regler än för Thailändare, så än en gång, jag rekommenderar absolut inte utlänningar att strunta i vare sig körkort eller försäkring.

Men jag ville ändå belysa verkligheten för många Thailändare och då klarar man sig ofta bra utan både körkort och gällande försäkring vid olyckor, visst kallar vi utlänningar sånt här för bedrägeri, men för fattiga Thailändare ses det som en hjälp ifrån polisens sida vid en olycka.

Vi västerlänningar har ju som bekant inte alltid samma syn som Thailändare på vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt, o.s.v, men Thailand är j som vi har sagt mångagånger förr Thailand och där fungerar mycket annorlunda än hemma i Sverige.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

500 hundra det var dyrt, för mig var det samma summa för varje körkort, kommer inte ihåg exakt men närmare 300 än 500 ;)

Hej

Har också hört samma uppgifter ifrån andra, men på Nong Khai körkorts myndighet sitter det stora anslag på väggen (både påThai och Engelska) med priset 300 för MC och 500 för bil, jag haraldrig ifrågasatt dessa priser, kanske varierar priserna runt om i landet?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nej , det beror på vart du gör det,

Har du inte lärt dej nåt eller bor du inte i Thailand eller läste du inte mitt inlägg ?

Efter 10 år på samma ort får jag fortfarande ett års körkort o andra med mej

Lyckades få förlängt till två femåriga idag i Chaiyaphum med turistvisa. :D

 

Enda krånglet var att jag bara hade en kopia extra av passet, när den förste tjänstemannen ville ha två. Han hänvisade till en affär tvärs över gatan för kopiering. Två kopior kostade 1 baht. Nästa tjänsteman/kvinna ville ha kopior på stämplarna i passet, och kopierade själv i samma rum :D. Hon berömde mig för att ha resten av alla papper i ordning och signerade.

Sedvanliga testerna på färgseende, djupseende, vinkelseende och reaktionstest.

Trevliga och hjälpsamma var dom där också, när man var helt ensam. 

Hade bara räknat med tvååriga. 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades få förlängt till två femåriga idag i Chaiyaphum med turistvisa. :D

 

Enda krånglet var att jag bara hade en kopia extra av passet, när den förste tjänstemannen ville ha två. Han hänvisade till en affär tvärs över gatan för kopiering. Två kopior kostade 1 baht. Nästa tjänsteman/kvinna ville ha kopior på stämplarna i passet, och kopierade själv i samma rum :D. Hon berömde mig för att ha resten av alla papper i ordning och signerade.

Sedvanliga testerna på färgseende, djupseende, vinkelseende och reaktionstest.

Trevliga och hjälpsamma var dom där också, när man var helt ensam. 

Hade bara räknat med tvååriga. 

 

Rätt tänkt. De får ju mindre att göra om de utfärdar femårskort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades få förlängt till två femåriga idag i Chaiyaphum med turistvisa. :D

 

Enda krånglet var att jag bara hade en kopia extra av passet, när den förste tjänstemannen ville ha två. Han hänvisade till en affär tvärs över gatan för kopiering. Två kopior kostade 1 baht. Nästa tjänsteman/kvinna ville ha kopior på stämplarna i passet, och kopierade själv i samma rum :D. Hon berömde mig för att ha resten av alla papper i ordning och signerade.

Sedvanliga testerna på färgseende, djupseende, vinkelseende och reaktionstest.

Trevliga och hjälpsamma var dom där också, när man var helt ensam. 

Hade bara räknat med tvååriga. 

 

Behövde du inget läkarintyg ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lyckades få förlängt till två femåriga idag i Chaiyaphum med turistvisa. :D

 

Enda krånglet var att jag bara hade en kopia extra av passet, när den förste tjänstemannen ville ha två. Han hänvisade till en affär tvärs över gatan för kopiering. Två kopior kostade 1 baht. Nästa tjänsteman/kvinna ville ha kopior på stämplarna i passet, och kopierade själv i samma rum :D. Hon berömde mig för att ha resten av alla papper i ordning och signerade.

Sedvanliga testerna på färgseende, djupseende, vinkelseende och reaktionstest.

Trevliga och hjälpsamma var dom där också, när man var helt ensam. 

Hade bara räknat med tvååriga. 

 

Hej

Visst är Thailand fantastiskt, ingen ska kunna få ett 5 årigt körkort med turistvisum enligt reglerna, ändå sker detta landet runt dagligen.

Nu på senare tid vill många Nationalparker och Museum inte längre accepteraThailändskt körkort för att få billigare inträde, det har gått inflation i körkort.

Men skulle någon gå på djupet här och syna underlagen och inlämnade kopior så skulle mängder av körkort bli olagliga, men att så skulle ske är föga troligt, Thailand är ju Thailand och här spelar vare sig lagar eller regler någon större roll, ibland gynnasman av det och ibland kan man förlora på det.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövde du inget läkarintyg ?

Självklart, ordnade här på det privata sjukhuset där jag redan har journaler sen en hälsoundersökning för en månad sen. 

Sen från IM också ang. adressen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

567bd0acd7781_Krkort.thumb.jpg.672c0c15c

Hej

Visst är Thailand fantastiskt, ingen ska kunna få ett 5 årigt körkort med turistvisum enligt reglerna, ändå sker detta landet runt dagligen.

Nu på senare tid vill många Nationalparker och Museum inte längre accepteraThailändskt körkort för att få billigare inträde, det har gått inflation i körkort.

Men skulle någon gå på djupet här och syna underlagen och inlämnade kopior så skulle mängder av körkort bli olagliga, men att så skulle ske är föga troligt, Thailand är ju Thailand och här spelar vare sig lagar eller regler någon större roll, ibland gynnasman av det och ibland kan man förlora på det.

Mvh isan lover

Om du tittar på bilden Kenneth lade in så står det:
"Type: Private % years
1. Valid passport and signed copies of the passport,
2. A valid certified letter of address or workpermit,"

 

Alltså antingen adressintyg ELLER workpermit.

 

Jag har fått 5 år på turistvisa i BKK.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

Om du tittar på bilden Kenneth lade in så står det:
"Type: Private % years
1. Valid passport and signed copies of the passport,
2. A valid certified letter of address or workpermit,"

 

Alltså antingen adressintyg ELLER workpermit.

 

Jag har fått 5 år på turistvisa i BKK.

Hej

Visst har många fått även 5 åriga körkort på turistvisum, men jag vidhåller dock att tanken inte är att det ska vara så, som turist ska bara 1 årigt körkort kunna utfärdas.

Detta har åtminstone anställda och även chefen på körkortsmyndigheten iNongKhai hävdat i många år, med work permit eller annan anknytning som ger utlänningen O- visa och rättat vistas i landet årligen ska även5 åriga körkort kunna utfärdas.

Om någon förändring harinträffat dom senaste åren måste både jag och anställda på myndigheten ha missat detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst har många fått även 5 åriga körkort på turistvisum, men jag vidhåller dock att tanken inte är att det ska vara så, som turist ska bara 1 årigt körkort kunna utfärdas.

Detta har åtminstone anställda och även chefen på körkortsmyndigheten iNongKhai hävdat i många år, med work permit eller annan anknytning som ger utlänningen O- visa och rättat vistas i landet årligen ska även5 åriga körkort kunna utfärdas.

Om någon förändring harinträffat dom senaste åren måste både jag och anställda på myndigheten ha missat detta.

Mvh isan lover

Ta då och titta på bilden som Kenneth lade in så ser du vad som gäller, inget eget hittepå från någon lokal småpåve.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ta då och titta på bilden som Kenneth lade in så ser du vad som gäller, inget eget hittepå från någon lokal småpåve.

Hej

Hela idén med att man ska kopiera visumet i passet när man ansöker om ett 5 årigt körkort bygger ju på att man ska kunna styrka behovet av detta, antingen genom att man arbetar i landet eller bor i landet.

Att enbart turista i landet en kortare period har inte ansetts utgöra något skäl till att behöva ett 5 årigt körkort men tidigare har en del turister mutat sig till körkort ändå.

Ska kolla upp detta ordentligt nästa gång vi besöker körkortsmyndigheten, är lagen ändrad eller ej?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...