Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort


Naam jai

Recommended Posts

Ska precis byta ut mitt thaikörkort mot ett 2 årigt. Det var någon som sa att nu är det ingen ide att komma och byta ut tidigare än 1 vecka innan det gamla går ut.

Det här hörde jag i Pattaya. Någon som kan bekräfta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    18

  • Nemo

    15

  • Soengsang

    14

  • Tallviking

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ska precis byta ut mitt thaikörkort mot ett 2 årigt. Det var någon som sa att nu är det ingen ide att komma och byta ut tidigare än 1 vecka innan det gamla går ut.

Det här hörde jag i Pattaya. Någon som kan bekräfta.

Det jag har hört att man får två år från det datum man byter, så byter man tidigare så tappar man en del veckor.

Det femåriga från ditt födelsedatum så det kan bli upp till nästan sex år.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har hört att man får två år från det datum man byter, så byter man tidigare så tappar man en del veckor.

Det femåriga från ditt födelsedatum så det kan bli upp till nästan sex år.

 

Stämmer.

Jag fick nästan 6 år, från slutet av juli -14 till mitten av juli -20.

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha med dig bägge, skit i vad de andra svamlar om

Lagar o förordningar enligt TV..

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fick mitt IKK idag, enligt bifogad uppmaning så skall även mitt svenska körkort medtagas och visas upp..... ...brukar polisen begära

att se båda eller räcker det med att bara visa Internationella kortet?...

Hej

Menar du ett internationellt körkort utfärdat i Europa eller ett Internationellt körkort utfärdat i Thailand?

Frågar eftersom allr fler Thailändare och Européer byter ut sina körkort mot Internationella sådana som utfärdas på körkortsmyndigheten här i Thailand, frugan frågade om ett sådant när vi var och förnyade mina Thailändska körkort, men vi frågade aldrig om giltighetstiden på detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Menar du ett internationellt körkort utfärdat i Europa eller ett Internationellt körkort utfärdat i Thailand?

Frågar eftersom allr fler Thailändare och Européer byter ut sina körkort mot Internationella sådana som utfärdas på körkortsmyndigheten här i Thailand, frugan frågade om ett sådant när vi var och förnyade mina Thailändska körkort, men vi frågade aldrig om giltighetstiden på detta.

Mvh isan lover

Hej, det är utfärdat i Sverige... Kan det vara skillnad mot att få ett IKK i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Menar du ett internationellt körkort utfärdat i Europa eller ett Internationellt körkort utfärdat i Thailand?

Frågar eftersom allr fler Thailändare och Européer byter ut sina körkort mot Internationella sådana som utfärdas på körkortsmyndigheten här i Thailand, frugan frågade om ett sådant när vi var och förnyade mina Thailändska körkort, men vi frågade aldrig om giltighetstiden på detta.

Mvh isan lover

Thailändare behöver inget särskilt körkort för att få köra i Sverige, då det även står på engelska på det thailändska.

De IKK som det talas om här är igentligen inga körkort i den bemärkelsen, utan endast en översättning av det svenska, är inte giltigt som ett körkort utan det svenska.

Jag har både hyrt bil på mitt thaikörkort i Sverige och blivit stoppad i kontroll med det, vilket går bra inom att jag inte är boende, skriven i Sverige

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara vanliga kontroller av polis, så kan man lika gärna vara utan KK, böter 400b. 

Blir du inblandad i en olycka så kommer nog inte försäkringarna att gälla och det kan bli väldigt, väldigt dyrt. Dumt att chansa då det är enkelt och billigt att skaffa thai-KK och ett internationellt.

Nya regler från nyår gör gällande att om man kör utan körkort eller ogiltigt sådant skall boten vara 10,000 THB.

(Pruttens nya kampanj)

Vi får vänta och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya regler från nyår gör gällande att om man kör utan körkort eller ogiltigt sådant skall boten vara 10,000 THB.

(Pruttens nya kampanj)

Vi får vänta och se vad som händer.

 

Så där ja, och det skulle gälla thaiarna åxå? :o

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja, och det skulle gälla thaiarna åxå? :o

Ja speciellt för dom som letar efter plastflaskor med moppe.

Kan bli lite dyrt för en maipenraithaijare i längden.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Nya regler från nyår gör gällande att om man kör utan körkort eller ogiltigt sådant skall boten vara 10,000 THB.

(Pruttens nya kampanj)

Vi får vänta och se vad som händer.

 

det var väl en jäva tur att man fixat Thai kk nu då

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja, och det skulle gälla thaiarna åxå? :o

ja det får vi väl hoppas att det gör skulle inbringa många skattebhat till landet ?

Och fler kanske skulle ta kk vad det nu är värt med tanke på hur dom får sina kk här i thailandet....

 

/matz

Ändrades av matz
Link to comment
Dela på andra sajter

De har tydligen ändrat detta i år. Man får ett tvåårigt nuförtiden.   :)

Nä, det finns två olika. Det Thailand godtar är det ettåriga.

Läste för fort. Trodde du menade IKK

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

 

 

Thailändare behöver inget särskilt körkort för att få köra i Sverige, då det även står på engelska på det thailändska.

De IKK som det talas om här är igentligen inga körkort i den bemärkelsen, utan endast en översättning av det svenska, är inte giltigt som ett körkort utan det svenska.

Jag har både hyrt bil på mitt thaikörkort i Sverige och blivit stoppad i kontroll med det, vilket går bra inom att jag inte är boende, skriven i Sverige

 

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

Hej

Dom Thailändare som jag känner tar internationella körkort för att köra i Laos och andra grannländer och inte Europa.

Även utlänningar tar numera ut internationella körkort i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det får vi väl hoppas att det gör skulle inbringa många skattebhat till landet ?

Och fler kanske skulle ta kk vad det nu är värt med tanke på hur dom får sina kk här i thailandet....

 

/matz

Det är inte alls lika lätt att ta körkort som tidigare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls lika lätt att ta körkort som tidigare. 

Dom har höjt kraven där... Då ökar väl risken att ännu färre thai tar körkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom Thailändare som jag känner tar internationella körkort för att köra i Laos och andra grannländer och inte Europa.

Även utlänningar tar numera ut internationella körkort i Thailand.

Mvh isan lover

Hur kan utlänningar ta ut internationella kk i Thailand ,hur ska dom kunna översätta ex mitt svenska till andra språk ,internationellt kk får man utfärda i sitt hemland 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan utlänningar ta ut internationella kk i Thailand ,hur ska dom kunna översätta ex mitt svenska till andra språk ,internationellt kk får man utfärda i sitt hemland 

Verkar som vem som helst kan skaffa IDD/IKK här oavsett var i världen man bor

http://www.international-license.com/

Det är ju inget officiellt dokument och saknar alla former av status etc utan är enbart en översatt version av ditt riktiga körkort som du alltid måste ha med dig tillsammans med IDD/IKK

I Sverige är det Motormännen som utfärdar IKK och dom är ingen form av myndighet eller utfärdare av körkort

Enbart en ideell intresseorganisation inom motor

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan utlänningar ta ut internationella kk i Thailand ,hur ska dom kunna översätta ex mitt svenska till andra språk ,internationellt kk får man utfärda i sitt hemland 

Han menar nog att man tar ut ett internationellt körkort på sitt thailändska kort så att man kan köra i grannländerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som vem som helst kan skaffa IDD/IKK här oavsett var i världen man bor

http://www.international-license.com/

Det är ju inget officiellt dokument och saknar alla former av status etc utan är enbart en översatt version av ditt riktiga körkort som du alltid måste ha med dig tillsammans med IDD/IKK

I Sverige är det Motormännen som utfärdar IKK och dom är ingen form av myndighet eller utfärdare av körkort

Enbart en ideell intresseorganisation inom motor

 

 

 

 

Internationella körkort utfärdas av:

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/internationellt-korkort/

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar nog att man tar ut ett internationellt körkort på sitt thailändska kort så att man kan köra i grannländerna.

Ok ja då är det riktigt [emoji3]

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som vem som helst kan skaffa IDD/IKK här oavsett var i världen man bor

http://www.international-license.com/

Det är ju inget officiellt dokument och saknar alla former av status etc utan är enbart en översatt version av ditt riktiga körkort som du alltid måste ha med dig tillsammans med IDD/IKK

I Sverige är det Motormännen som utfärdar IKK och dom är ingen form av myndighet eller utfärdare av körkort

Enbart en ideell intresseorganisation inom motor

 

 

Det är jag på det klara med har varit där flera ggr och fixat int kk,,,det jag menade var att hur ska en thailändsk myndighet eller org  översätta ett svenskt kk

sedsan ska det ju vara rätt ,som typ i rhailand gäller bara det ettåriga 

Precis så är det 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag på det klara med har varit där flera ggr och fixat int kk,,,det jag menade var att hur ska en thailändsk myndighet eller org  översätta ett svenskt kk

sedsan ska det ju vara rätt ,som typ i rhailand gäller bara det ettåriga 

Precis så är det 

Finns inte många på motormännen som kan Thai men ändå finns det på thailändska språket i IKK

Krävs inga direkta avancerade svenskakunskaper för att översätta det svenska heller direkt till thai eller lao

Finns inte många ord på svenska på det. Mest uppgifter om namn, födelsenummer och giltighet för olika fordon i form av bilder och siffror

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte många på motormännen som kan Thai men ändå finns det på thailändska språket i IKK

Krävs inga direkta avancerade svenskakunskaper för att översätta det svenska heller direkt till thai eller lao

Finns inte många ord på svenska på det. Mest uppgifter om namn, födelsenummer och giltighet för olika fordon i form av bilder och siffror

Det är väl ingen som behöver kunna thai på motormännen ,det tar dom väl in en tolk eller översättningsbyrå som översätter ,sedan är det bara att trycka upp 

Sedan är frågan om man kan få ett svenskt kk  översatt i Thailand och det är godkänt ?och att det blir det ettåriga osv ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...