Jump to content
IGNORERAD

Hjälp! Snabb kurs!!!!!!!


Minne00

Recommended Posts

Ok, så här är läget, vi lämnar kära GBG om tre månader för att plugga i BKK i drygt 3 år.

Vår kunskap i Thai är obefintlig. Kör med piktogram här hemma för olika substantiv, adjektiv och verb  men det innebär ju inte att man får med allt.

Vore kalas om ni ville hjälpa mig med de standard fraser man borde kunna, från grunden. Skriv gärna som det låter....

I mitt schema ingår ett år Thai men jag kommer gärna förberedd... och inte då bara med min bilderbok 

 

Tack på förhand

Kram Kram

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    7

  • Minne00

    6

  • Nicholas

    4

  • Boa52

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ok, så här är läget, vi lämnar kära GBG om tre månader för att plugga i BKK i drygt 3 år.

Vår kunskap i Thai är obefintlig. Kör med piktogram här hemma för olika substantiv, adjektiv och verb  men det innebär ju inte att man får med allt.

Vore kalas om ni ville hjälpa mig med de standard fraser man borde kunna, från grunden. Skriv gärna som det låter....

I mitt schema ingår ett år Thai men jag kommer gärna förberedd... och inte då bara med min bilderbok 

 

Tack på förhand

Kram Kram

Hong nam tinai ,var är toaletten ,kan vara bra att kunna 5555555

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så här är läget, vi lämnar kära GBG om tre månader för att plugga i BKK i drygt 3 år.

Vår kunskap i Thai är obefintlig. Kör med piktogram här hemma för olika substantiv, adjektiv och verb  men det innebär ju inte att man får med allt.

Vore kalas om ni ville hjälpa mig med de standard fraser man borde kunna, från grunden. Skriv gärna som det låter....

I mitt schema ingår ett år Thai men jag kommer gärna förberedd... och inte då bara med min bilderbok 

 

Tack på förhand

Kram Kram

Hej. Finns kurser på medborgarskolan / folkuniversitet. Vet inte när de har kurser där ni bor men det är nog värt att kolla upp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Shorttime= en snabbis.

Longtime= lite längre + att man bjuder på en nuddelsoppa...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massa appar du kan ladda ner på mobilen. Där får du det du behöver som nybörjare.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Finns kurser på medborgarskolan / folkuniversitet. Vet inte när de har kurser där ni bor men det är nog värt att kolla upp. 

Toppen! Hong betyder rum eller? Kan jag använda det i andra lägen om jag undar var något är? typ Tesco Lotus tinai?

Shorttime= en snabbis.

Longtime= lite längre + att man bjuder på en nuddelsoppa...

Wow, vad du kan! Det kommer jag säkert ha massa nytta av!

Finns massa appar du kan ladda ner på mobilen. Där får du det du behöver som nybörjare.

Ge mig gärna tips för de jag hittat fungerar inte!

 

Inga kurser på ABF/MEDBORGARSKOLAN/ FOLKUNIVERISTETET här i Göteborg i vår och de brukar pågå en termin, vi har resten av december, januari och februari på oss!...

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Kikki aboli = askfat

Mai ten fan (tror jag) = tandpetare

Oumbärliga kunskaper i Thailand......:rotfl:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser 2st.

Learning Thai from a white guy.

Och

High speed Thai.

Fokus på att lära sig läsa/uttala först.

Inte fokus på att kunna ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikki aboli = askfat

Mai ten fan (tror jag) = tandpetare

Oumbärliga kunskaper i Thailand......:rotfl:

Åh, jag älskar dig hjärtat!

Askfat fick jag äntligen ini huvudet den dagen jag lyckades be om Petchaburi i stället för tee kea buri (typ)

Någon får gärna verifiera tandpetare!

Det är inget att skratta åt! Både du och jag har ibland behov av både askfat och tandpetare!

 

 Kan någon bekräfta om "peng paj" betyder "för dyrt" eller "för mycket pengar" eller "Minne har blivit grundlurad"....

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, jag älskar dig hjärtat!

Askfat fick jag äntligen ini huvudet den dagen jag lyckades be om Petchaburi i stället för tee kea buri (typ)

Någon får gärna verifiera tandpetare!

Det är inget att skratta åt! Både du och jag har ibland behov av både askfat och tandpetare!

 

 Kan någon bekräfta om "peng paj" betyder "för dyrt" eller "för mycket pengar" eller "Minne har blivit grundlurad"....

Du har rätt, peng paj eller peng mark betyder som du skriver, för dyrt. Gå till bibloteket så kan du låna och lära dej lite Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har börjat samla lite länkar på min hemsida. Finns inte så många men jag tycker dom är bra.  Länken är http://www.dahlen.nu/studying-the-thai-language/learn-thai-websites/
Finns en länk till skolan på Koh Lanta som har en del gratis videokurser som är bra och roliga att titta på.Här är direkt länken http://www.thai-language-courses.com/free-thai-lessons.html
Lycka till

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppen! Hong betyder rum eller? Kan jag använda det i andra lägen om jag undar var något är? typ Tesco Lotus tinai?Wow, vad du kan! Det kommer jag säkert ha massa nytta av!Ge mig gärna tips för de jag hittat fungerar inte!

 

Inga kurser på ABF/MEDBORGARSKOLAN/ FOLKUNIVERISTETET här i Göteborg i vår och de brukar pågå en termin, vi har resten av december, januari och februari på oss!...

58999329050b1cd467501182800d18c0.jpg

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har några länkar till sidor som kan vara till hjälp:

 

Thai phrases

http://www.thaifocus.com/phrases.htm

Learn Thai Podcast (kostar 197$)

http://learn-thai-podcast.com/

 

Thai alfabetet med uttal + många länkar

http://www.omniglot.com/writing/thai.htm

 

Thai phrasebook (travel)

http://wikitravel.org/en/Thai_phrasebook

 

Mycke bra måste bättra på det lilla thai jag kan, läste mycket för 13 år sen när jag träffa min fru men det viktigaste då var att hon lärde sig svenska, vilken  hon kan nu. Nu är det jag som ska lära mej  meraThai om det går

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så här är läget, vi lämnar kära GBG om tre månader för att plugga i BKK i drygt 3 år.

Vår kunskap i Thai är obefintlig. Kör med piktogram här hemma för olika substantiv, adjektiv och verb  men det innebär ju inte att man får med allt.

Vore kalas om ni ville hjälpa mig med de standard fraser man borde kunna, från grunden. Skriv gärna som det låter....

I mitt schema ingår ett år Thai men jag kommer gärna förberedd... och inte då bara med min bilderbok 

 

Tack på förhand

Kram Kram

"Skriv gärna som det låter" Ha ha ha.......I thai har du Stigande / sjunkande mm mm av ljud och det byter meningen helt på vissa ord. Omöjligt att skriva som det låter!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikki aboli = askfat

Mai ten fan (tror jag) = tandpetare

Oumbärliga kunskaper i Thailand......:rotfl:

Tikia Burii. 

Du ser....Skriva som det låter går ju bra hahahahah

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Tikia Burii. 

Du ser....Skriva som det låter går ju bra hahahahah

I stand corrected......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tikia Burii. 

Du ser....Skriva som det låter går ju bra hahahahah

Om du ska skriva som det låter måste du skriva på Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den bra ?

Verkar riktigt bra efter att man betalat 31:- men det om något är ju en struntsumma!

Anledningen att jag bad om hjälp här är för att jag skall få lära av ER erfarenhet, vad som kan vara bra att kunna.

Finns det till exempel ett uttryck för "fuck you" "get lost" "not interested" "jag är inte dum"....."god mat "  "nu är jag mätt" nu är ja trött" osv osv

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar riktigt bra efter att man betalat 31:- men det om något är ju en struntsumma!

Anledningen att jag bad om hjälp här är för att jag skall få lära av ER erfarenhet, vad som kan vara bra att kunna.

Finns det till exempel ett uttryck för "fuck you" "get lost" "not interested" "jag är inte dum"....."god mat "  "nu är jag mätt" nu är ja trött" osv osv

god mat = arroi .mätt =im

Link to comment
Dela på andra sajter

Maa höjdt  mellan a -häst

Maa- rakt mellan a- kom 

Maa sänkt sänkt mellan a - hund

Som ser är det lite knepigt att skriva som det låter

B

 

Ändrades av berlitz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, jag hänger inte riktigt med i svängarna här.  Är det verkligen möjligt att Micke031, som tidigare hette MickeSurin, har glömt allt detta om nybörjarthai?Han var väl om jag inte missminner mig sambo med en thailändska förut(och nej, jag stalkar inte, kommer bara ihåg att ni hade pomplems med nåt lägenhetskontrakt)...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

tjejerna gillar om den är... yai , yao

en för otrevligt närgången thaikille kan du fråga om han har det

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...