Jump to content
IGNORERAD

Byggahus tips och råd!


Magnus-Chumphae

Recommended Posts

Magnus-Chumphae

Hej alla jag lade in en förfrågan här om någon köpt hus av något husföretag som bygger "sk prefabhus" eller som har någon kännedom om dessa hus! Det verkar inte vara många som har byggt hus från någon sådan tillverkare. Jag ville veta hur dessa är kvalitets mässigt och prismässigt samt håller de företagen det de lovar!

Men det verkar som nästan alla här bygger efter egna ritningar eller med egen arkitekt som gjort ritningarna. Är inte det en dyrare metod eller? Någon med tips det vi planerar att bygga under 2010-2011 är ett hus om ca 120 – 140 kvm, med 3 – 4 sovrum och två badrum allt i ett plan och med en hög takhöjd inne om möjligt!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magnus-Chumphae

    22

  • Tallviking

    10

  • Odin

    6

  • erik-sson

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har inte ens hört talas om att det finns "prefab-hus" i Thailand !

Vet du själv någon firma som säljer sådana ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej om jag förstått rätt så är " Smilehomes" ett sådant företag men kan vara jag som förstått fel !

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning av Smiles Homes är att dom säljer färdiga ritnings-kit till kunder som sedan via deras eller andra byggfirmor bygger dom

Möjligt att jag också missuppfattat dom.

Men jag tror inget av dom är prefabricerade för jag har åkt runt på många byggen och aldrig sett något spår av den typ av byggen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Ok Tallviking då förstår jag har du tips på någon bra firma med ok prisbild!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på var i Thailand du skall bygga. Finns massor av små byggfirmor på alla lokala orter. Har personligen bara erfarenhet av byggare i Rayong

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har heller aldrig hört talas om prefabricerade hus i Thailand. "Manpower" är nog billigast där, dvs bygga för hand och på plats. I Sverige är ju prefab ett fabrikskoncept som rationaliserar arbetskraftstimmar som bekant inte är gratis på våra breddgrader.

Som prisbild för ett hus går det att använda sig av den generella principen (mellan tummet och..  ) cirka 15.000 baht+ per kvadrat för ett hus av bättre standard. Exklusive tomt förstås, men allt i övrigt inkluderat.

För 10K per kvadrat går det nog också att få ett trivsamt boende, men med något prutad interiör. För samma pris kan du få ett exlusivare hus om du är beredd att själv agera samordningsansvarig och hyra in arbetskraften, men det lär vara ett herrejessusjobb, speciellt om man inte talar flytande thai. :crazy:

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

tack Mangeudon Vi tänkte bygga utan för Khon Kean frun har ca 10 rai där och vi har fyllt upp marken där vi tänkt placera huset med ca 600 lastbils lass med fyllnadsmassor då det var lite lågt där vi tänker placera huset. Så jag får väl försöka finna en lokalbyggmästare som kan bygga åt oss, är lite skeptisk till kunskapen hos vissa byggmästare har läst här om alla problem som de som byggt har haft!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tack Tallviking

Vi ska bygga utanför Khon Kean så det är ganska långt från Rayong, jag får försöka finna någon lokal byggmästare men det är svårt att hitta någon som man vet är bra! de är nog mest vana vid Thaistandard på byggen och jag vill nog ha något bättre kvalite!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tallviking

Har du sett något hus byggt efter ritningar från Smiles Homes är deras färdiga ritnings-kit, bra eller måste de kompletteras av den lokala byggmästaren? 

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte sett det

Tror deras ritningskit skall vara hållfasthetsberäknade och ha underskrifter från de som behövs för att vara godkända att använda direkt för att bygga med av en lokal byggare. Det är deras affärsidé

Dom har dessutom ett antal byggherrar lite var stans i landet som dom har kontakt med och jag tror man kan få hjälp genom dom att hitta en lokal byggare

En ritning skall vara komplett med alla delritningar på vatten, el, vvs, balkar, grunder, takkonstruktioner etc etc samt alla skall vara underskrivna av ritare, arkitekt och ingenjör

Det skall även finnas med dimensionerings och hållfasthetsberäkning på alla delar av huset

Jag ritade mitt eget hus själv och en arkitekt och ingenjör hjälpte mig sedan göra ritningar och beräkningar enligt min design

Sedan fick vi byggnadstillstånd i kommunen baserat på dom ritningarna

Delar av mina ritningar finns på byggets hemsida www.cholo.se/Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tack Tallviking

Det låter som en bra lösning, var det dyrt  att fixa till kompletta byggnadsritningar och övriga handlingar så som du gjorde utifrån din skiss.

Hur komplett var din skiss var det mycket jobb för dom att göra ritningarna?

Har ju några ideer om hur vi vill ha det så kanske en fungerande lösning att ha en egen skiss och låta dom göra ritningar efter den.

Mvh

Jarl

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett firmor som sålt Prefabhus på mässor i Bkk.

Vet inte om frugan sparat någon broschyr, skall fråga henne när hon kommer hem.

Jag tyckte de såg ganska dåligt planerade ut, tänker på planlösningarna vi såg.

Det bästa är nog att hitta färdiga riningar, som det skrivs här i tråden.

En annan variant är kanske att hitta en planlösning man vill ha på nån Svensk byggfirmas websida, och låna den, sen kan man be en arkitekt i LOS fixa de riktiga ritningarna?

Har man inte tid att övervaka bygget till nästan 100%, så kanske det är smartast att köpa ett färdigt hus, och sen fixa till det som man vill ha det.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig kostade det 30.000 baht att fixa fram kompletta ritningar

Jag dom en handritad skiss med de 2 våningsplanen och en detaljerad beskrivning i text om vad jag ville ha i varje rom avseende väggar, golv, tak, el, vvs, ac etc etc

Sedan tog det 5 omgångar av ändringar innan jag var någorlunda nöjd

Efter det fick deras eget företag samt 2 andra offerera att bygga huset. Det var dom själva som var dyrast  :mdr:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tack Tallviking

Det låter som ett bra tips, har ett hus från västkuststugan jag gillar de här två planlösningarna. 

Kanske skulle kunna vara något!

10803_vinga144_jpg099e92bc1cea3548b94593

10804_vinga116_jpg895ffcdf3d3beba4ebba88

10803_vinga144_jpg099e92bc1cea3548b94593

10804_vinga116_jpg895ffcdf3d3beba4ebba88

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Någon som vet om det är bra att ha ryggåstak inne för att få det mera luftig i vardagsrum och kök!

Skulle gärna vilja få råd avseende, vattenvärmare och solpaneler någon som har monterat solpaneler på sitt hus?

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

När det gäller grunden, funderar kring platta på mark eller plintar, under regnperioden kan det vara lite långsam avrinning ibland så det blir högt vatten i närområdet under någon vecka, men vi har fyllt upp med fyllnadsmassor så vi kommer att ligga ganska högt över normal marknivå där vi avser att bygga. 

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar den övre planlösningen. Skulle dock vilja ta bort väggen mot köket och bara ha en bardisk mot vardagsrummet

Att ha högt till tak i Thailand är bra för värmen blir inte lika jobbig då samt värmestrålning från taket blir mindre i huvudhöjd

Se till att isolera väl i taket, väggarna och fönstren så värmen stannar ute och kylan inne samt bullret ute.

Tänk på att bygga carport motsv för bilen också samt förråd etc.

Tjejerna i Thailand vill gärna laga mat ute ofta så en plats utanför köket är bra att ha lätt åtkomlig.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tackar

Ja jag tänkte det samma öppna upp mellan kök och vardagsrum samt ryggåstak raktigenom, då får man en inre takhöjd som är rejält hög skulle gissa på ca 6 -7  meter som högst.

Ja jag tänkte en enkel fristående carport med förråd sedan ska det upp en mur. Ska tala med frun om vilken modell hon gillar mest hon har sagt att hon vill inte ha för stort hus då blir det fullt med släktingar i huset hela tiden säger hon!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...