Jump to content
IGNORERAD

Byggahus tips och råd!


Magnus-Chumphae

Recommended Posts

Sorry Jarl, vi har inte lyckats hitta några broschyrer.

Såg att du tog till dej förslaget om att låna planlösningar från en Svensk firma.

Angående hög takhöjd och öppna planlösningar, tänk efter före!

Om ni tänker ha AC i huset så kostar det att kyla stora volymer luft, speciellt om det inte är väldigt välisolerat.

Hög takås, men med ett isolerat innertak är vad jag tänker mig, yttertaket skall också isoleras, mot värmestrålning, samt ventileras, så att värmen kan fly till utsidan.

Om och när vi bygger nytt, så kommer det huset att ha ett separat kök (en del Thaimatlagning osar, det är nog därför många Thai "gillar" att laga maten utomhus...), vi har en rejäl köksfläkt, och köket ligger separat (har byggt om vårt hem här i Bkk, tidigare fanns bara utekök).

Skall man ha ett utekök, så kan det vara käckt om inneköket ligger på baksidan av huset, så att man kan ha nära till uteköket, utan att det behöver ligga på framsidan.

Alltså, jag skulle nog "vända" på planlösningarna och ha huvudentrén på andra sidan.

Skulle hellre sitta och äta luftkonditionerat, än att ha riktigt nära till spisen.

Bara mina funderingar/ Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magnus-Chumphae

    22

  • Tallviking

    10

  • Odin

    6

  • erik-sson

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Magnus-Chumphae

Hej Tommy

Tack, ja jag tänkte om det inte finns någon firma som bygger som svenska hus företag utan de endast producerar färdiga ritningspaket så kan jag lika gärna ta idéer från en svensk hus firma och justera till det som passar oss.

Vad det gäller AC så är jag lite kluven jag vill helst undvika att ha AC i hela huset det drar mycket el, och jag blir lätt förkyld av AC brukar ställa den på minimum när jag bor på hotellen.

Min tanke var högt i tak samt några rejäla fläktar i taket, ja hög takås med isolerat innertak som dock följer yttertakets form samt ett ventilerat utrymme mellan ytter och innertak.

Min första tanke var att öppna upp mellan kök och vardagsrum men blir lite kluven nu vissa maträtter osar rejält så det är kanske en inte fullt så bra ide? Funderar på om det är en bra ide att minska det till ett rent tillagningskök och göra vardagsrummet större och matplatsen i vardagsrummet.

Frun vill ha ett ute kök med, tanken är att det ska ligga nära det riktiga köket.

Jag är tacksam för alla bra idéer, Tallviking och du ger mig, jag har ca 1 år på mig innan vi måste bestämma oss för vilken vi väljer att börja bygga.

Markutfyllnaden måste sätta sig först och jag tror det sjunker ihop lite till så vi får fylla på mera fyllnadsmassor. Vi har kört på 600 lastbilar nu men det blir nog några till.

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Högt till tak med ryggås verkar vara en god idé om man vill ha det så svalt som möjligt utan AC.

Det är ett traditionellt sätt att bygga i Thailand!

En annan traditionell grej är ganska mycket överhäng på taken, så att man får bort regnet från väggarna, hjälper även till att ge skugga, från solen.

Sen har jag jämfört rena betongväggar med isolerande lättbetong typ Q-con, och det är en enorm skillnad på hur mycket värme som läcker igenom, när solen står på, ett måste för mig, om och när vi bygger.

Har du några Länkar med planlösningar från Sv företag?

Har redan kollat Västkuststugan och såg inget som var "perfekt", men de har en del bra lösningar, jag tänkte mig ett 2-plans hus, eftersom vår tomt är lite mindre, ca 14 gånger 28 meter (400kvadrat), vilket är rätt stort i Bkk, har även option på granntomten, som är lika stor, men just nu har jag inte råd.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej Tommy

Tackar det var bra tips, det ska jag ha i åtanke när vi talar med den som ska fixa ritningarna! Ska nog även fundera på om man kan höja väggarna lite för att kompensera det ökade överhängets inverkan på ljusinsläppen från fönstren.

Några husleverantörer, www.smålandshus.se har ej så mycket, www.eksjohus.se något mera 2 plans hus än smålandsvillan. Finns flera tillverkare www.anebyhus.se/ ,www.borohus.se, denna planlösningen gillar jag http://www.varsasvil...vaplan_h155.pdf , Även denna är trevlig http://www.trivselhu...=4&houseid=3489 dom har flera modeller men denna gillar jag.

www.alvsbyhus.se dom har inga rena 2 plans hus men några 1,5 plans, denna är ganska ok med http://www.a-hus.se/...00-1a4b1e8d9a2c hoppas länken fungerar. Annars så är start sidan här www.a-hus.se, www.ekeforshus.se, Denna är även denna ganska ok tycker jag http://www.myresjohu...illa-Multi.aspx, http://www.fiskarhed...plan/Diamanten/, http://www.kvalitetshus.se/

Hittar du ingen du gillar bland dessa så finns det flera att välja på men jag tror jag har fått med många. Har försökt lägga in direkt länkar till de jag tycker är bäst !

Hoppas det kan vara till hjälp.

Mvh

jarl

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

hej Tommy

jag tänkte att de tvåplans hus som är planerade för en stor altan på andravåningen kanske passar dig bäst då du ska bygga i BKK, det kan ju vara skönt att komma upplite då med uteplatsen så du får lite mera utsikt och kanske lite luftigare miljö då det är varmt ute!

Mvh

jarl

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Jarl!

Både jag och frun gillar Eksjöhus, och kanske framför allt detta: http://www.eksjohus.p?id=116&lng=se

Bra planlösningar och stort!

Krävs en del ändringar, men i stort sett ett mycket bra hus, för oss.

Kan ju minska längden lite och kanske öka bredden.

Sedan fixa till lite taköverhäng, på båda våningarna, i alla fall på solsidorna.

Tomten är 14,5 meter bred, och i Bkk får man bygga på hela sin tomt, så en variant på detta, med kanske 1 meter gång på var sida till bakgården, passar oss fint!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

tackar Tallviking

Där finns det många att välja på!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tommy

Det ser fint ut! har du tänkt på att få till någon stor balkong eller terass med så du kan sitta ute ibland?

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Elfel är tyvärr en av dom vanligaste brandorsakerna i Thailand

En anledning till det är bl.a avsaknad av jordfelsbrytare eller som det heter där "SafeT-breaker"

En annan mindre känt fara som kan minskas med jordfelsbrytare är att när elen installeras från början tvinnas bara ändarna ihop inne i kopplingsboxarna. Reglerna i västvärden och numera i Thailand säger att det skall även skruvas på en "Y-nut"  runt de ihoptvlnnade avskalade ändarna.

Detta slarvas fortfarande mycket med i Thailand. Upptäckte att dom slarvade med det i mitt hus också så där fick dom riva ner innertaket och göra om allt

Orsaken till att man skall ha en sådan är att annars löses tvinningen av kablarna så småningom isär och det bildas oxid i kontaktytor vilket orsakar "sparking" och så småningom antändning. Detta hindras genom att skarvdonet utanpå har metallgängor som skär in i kopparen och håller dom ihop över tiden med ett tryck

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tackar för tipsen avseende el instalationerna. Tänkte på den fråga man ser ju de avskräckande råttoban av kablar utan för många hus i BKK så jag litar inte riktigt på Thai standard avseende el installationer.

Tänkta att allt i skarvdosor samt alla kablar i rör i väggarna, så att de lätt kan skötas om bytas ut osv, bra tips om jordfelsbrytare.

Min tanke var att ha en jordfelsbrytare för hela huset men sedan ha separata för kök, badrum, och resten av huset vet någon om det funkar att göra en sådan koppling dvs en huvudjordfelsbrytare för hela byggnaden men ytterligare några på avdelade undernivåer som kök och badrum tex.

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Och på tal om jordfelsbrytare, denna säkerhetsframgång,  så har faktiskt den brunnit vid 2 tillfällen i mitt hus. Och det tycks som det är på gång igen. Men det är egentligen inte brytarens fel utan användadet av kopparledningen som går in i brytaren.

Eftersom Thai kablar av exempelvis storlek 16 kvmm som är vanligt som huvudkabel, bara har ca 9 kardeler (trådar i sig) så blir skruvanslutningen dålig. Man drar skruven hårt från början, men efter ett halvår så börjar det bli glappt, det bärjar värma, brytaren löser ut och efter ca 10 utlösningar pga detta brinner till slut brytaren.

Den svenska lösningen är kablar med ca 50 kardeler i (RK) kabeln vilket innebär att skruven får mycket tajtare grepp om kopparen redan från början. Ingen efterdragning behövs.

Och inte många brytare brinner i Svea rike.

Säger jag som varit elinstallatör i 25 år.och som nu måste frakta ner lite bättre kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tackar för tipsen avseende el instalationerna. Tänkte på den fråga man ser ju de avskräckande råttoban av kablar utan för många hus i BKK så jag litar inte riktigt på Thai standard avseende el installationer.

Tänkta att allt i skarvdosor samt alla kablar i rör i väggarna, så att de lätt kan skötas om bytas ut osv, bra tips om jordfelsbrytare.

Min tanke var att ha en jordfelsbrytare för hela huset men sedan ha separata för kök, badrum, och resten av huset vet någon om det funkar att göra en sådan koppling dvs en huvudjordfelsbrytare för hela byggnaden men ytterligare några på avdelade undernivåer som kök och badrum tex.

Jag vet inte om jag uppfattade dej korrekt, men du kan ha fler Jfb. men inte en som tar allt och med flera ``underjfb:er. Däremot kan/ska du ha flera jfb. tex en som bara betjänar det som finns utomhus ( tjuvarna har lärt sej att det går att kortsluta jfb:n & vänta 2 dar så tar backupbatterierna för larmet slut å de e bara att gå in) en separat för våtutrymmen och sedan en för det övriga huset. Kanske lite överkurs men så har jag gjort åt mej själv//Janne (Elektriker (i snart 30 år(fy fan)) :suicide:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tack Odin och UdonCh

Tror jag följer era råd kan man fåtag på el-kablar av svenskstandard i Thailand eller måste man ta med dom själv lär ju väga en del! om man väljer en svensk standard på kabelagen och jordfelsbrytare måste man då fixa något mer enligt svensk standard för att det ska fungera!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni för att förhindra tillväxt av legionellabakterier. De där små direktvärmande vattenvärmare är ju gjorda gynna tillväxt. klorerar ni via vattentank eller någon annan lösning

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Bra fråga Erik-sson

Vi får se om vi kan få något svar jag funderar om man kan köra med en riktig varmvattenberedare av samma typ som vi använder hemma i Sverige skulle inte en sådan funka bra även i Thailand?

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bra fråga Erik-sson

Vi får se om vi kan få något svar jag funderar om man kan köra med en riktig varmvattenberedare av samma typ som vi använder hemma i Sverige skulle inte en sådan funka bra även i Thailand?

Jo, en sådan funkar alldeles utmärkt. Känner några som har en sådan och de är riktigt nöjda.

Dyrare att införskaffa, men billigare och bättre i det långa loppet.

Knepigare att montera i t.ex. vårt gamla hus där det inte finns någonstans att sätta den.

Men funderar man på att bygga nytt hus, så för all del, planera in en riktig varmvattenberedare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem som uppstår är att man behöver dubbla rör i huset (varmt+kallt). Det kostar ju en hel del att montera samt är svårt att eftermontera. Speciellt eftersom att man vill då ha ett isolerat varmvattenrör till skilllnad från det oisolerade kallvattenröret såvida inte varmvattenberedaren sitter nära tappstället.

Det ökar även priset på kranar och blandare som då måste vara av "europeisk" typ med två ingångar

Och jag vet inte på vilket sätt det skulle minska risken för legionella ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Legionella förutsätter väl att man dricker eller på ngt.

sätt inmundigar vattnet.

Och den dör väl vid 70 grader, men ska ni ha varmvattnet till dricksvatten?

Ok lite vatten kan ju hamna i truten när man duschar.

Jag håller med om att det är vettigt med en svensk typ av vvb av flera anledningar men inte för ev legionellarisk för den kvarstår ju i kallvattnet.

Rätta mej gärna om jag har fel.//Janne

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Efter era svar på frågan om varmvattenberedare så tror jag att det är en god affär att planera för en riktig varmvattenberedare från början merkostnaden för rördragningen och blandare kan ju ej bli så hög, samt man får ett säkrare system samt det är billigare i drift med!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

En ganska smart ide är att installera en relativt liten vvb (ca 80L) ställa upp den till 90-95 grader.

(du måste ha en blandnings ventil av hög kvalite' läs svensk) som du ställer in på en maxtemp på 65 grader så att ingen bränner sej.

Då får du ca 160L 37-40 gradigt duchvatten.

Har du inga tonårsdöttrar så räcker det till iaf. 4-5 pers.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

tompengpung

Quote

En ganska smart ide är att installera en relativt liten vvb (ca 80L) ställa upp den till 90-95 grader.

(du måste ha en blandnings ventil av hög kvalite' läs svensk) som du ställer in på en maxtemp på 65 grader så att ingen bränner sej.

Då får du ca 160L 37-40 gradigt duchvatten.

Har du inga tonårsdöttrar så räcker det till iaf. 4-5 pers.

Quote

Legionella förutsätter väl att man dricker eller på ngt.

sätt inmundigar vattnet.

Och den dör väl vid 70 grader, men ska ni ha varmvattnet till dricksvatten?

Ok lite vatten kan ju hamna i truten när man duschar.

Jag håller med om att det är vettigt med en svensk typ av vvb av flera anledningar men inte för ev legionellarisk för den kvarstår ju i kallvattnet.

Rätta mej gärna om jag har fel.//Janne

Hej, Legionella smittar via luftvägarna och INTE när man dricker vattnet!

Legionellan har mycket god tillväxt i normal lednings temperatur i Thailand, för att eliminera legionella så höjer man tempen till ÖVER 55 grader Celsius OBS man behöver INTE höja till 60 eller mer!

Mvh

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt ang. att det sprids via luftvägarna  :sorry:

Jag menar att om man har hög temp på vattnet så behöver man inte en 300L Vvb som stjäl plats. Det va inte i legionella hänseende...

Citat fr. wikopedia: Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning  Sjukdomen orsakas främst av bakterien Legionella pneumophila. Det har visat sig att ett stort antal andra arter inom släket Legionella också kan orsaka sjukdom hos människa. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.

Smitta sker genom inandning av förorenat vatten i aerosolform. Att få i sig bakterien via dryck tycks vara ofarligt. Smitta mellan personer förekommer inte. Man kan inte bli kronisk bärare av Legionella.

Inkubationstiden är i regel 5–6 dygn men kan vara både kortare och längre (2–10 dygn).

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

tompengpung

Hej Odin.

Med beredar storleken du skriver och ingående vatten temp och temp på "kall"vattnet du blandar med har jag mycket svårt att tänka mej att det ska behövas mer än 55grader(varför har en dator ingen grader krumelur?)

Hemma(i Sverige) har jag en ingående vatten temp på ca 10-12 grader(vinter, egen brunn) där ligger jag på 45-50 grader(beror på samma som hus värmen) beredare på 115l, varmvattnet tar "aldrig" slut.

För att eliminera Legionella risk hettar jag upp vattnet då och då till 80-90 grader

Mvh

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...