Jump to content
IGNORERAD

Myggepidemi i Thailand?


Galten

Recommended Posts

myggmedel från Sverige fungerar, ofta samma verksamma medel DEET som används i hela världen. Billigare i Thailand.

Skitbilligt i Thailand om man får säga så.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    11

  • leifen

    8

  • Nemo

    6

  • swedenfarang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Procentsatsen har inte att göra med hur "starkt" medlet är, utan hur länge det är verksamt efter det är applicerat på huden.

Åfan, hur ofta måste man smörja med 12% då jämfört med tex 50%

Jag hör ju dom inte så jag har bara sprutat på innan jag går ut eller om jag lämnat myggtältet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.testfakta.se/tester/kropp-och-hälsa/myggmedlet-som-är-bäst-i-test

 

10 tips för hur du ska bli omtyckt av mygg:

 

Var bara social med honmyggor – endast honmyggan sticker. När hon tömmer dig på blod sprutar hon samtidigt in giftigt saliv i såret som gör att blodet inte stelnar. Det är myggans saliv som ger dig en allergisk reaktion som resulterar i att det kliar. Det proteinrika blodet ska hon sedan ge sina små elaka myggbarn

 

Bär mörka kläder, gärna blått eller svart – myggen ser mörka färger som en landningsbana med tydliga landningsljus och hittar dig lätt.

 

Använd extremt mycket parfym – mygg gillar starka dofter.Tvätta dig sällan – mygg gillar även äckliga dofter som kraftig svettdoft.

 

Drick mycket alkohol, det positiva är att du inte märker av sticken – kroppen producerar mer koldioxid med hjälp av alkohol och mygg attraheras av koldioxid.

 

En del människor utsöndrar mer koldioxid än andra och det förklarar varför mygg älskar vissa personer. 

 

Försök att ha så lite kläder på dig som möjligt, särskilt vid handleder och vrister där huden är som tunnast. Mygg spanar ofta in de "lätta" områdena först.

 

Rör dig extra mycket så blir kroppen riktig varm – mygg dras till värme.

 

Undvik luftkonditionerade rum och myggnät – mygg gillar varken kyla och myggnät.

 

Sitt gärna bredvid vattendrag eller i närheten av vattenfyllda föremål, gärna gamla gummidäck – mygg lägger gärna sina ägg på sådana platser.

 

Var utomhus när det börjar skymma – de vanliga stickmyggorna är som mest aktiva då, däremot våtmarksmyggorna är aktiva stora delar av dygnet så även på dagen.

DEET
Strukturformel
Systematiskt namn N,N-Dietyl-3-metylbensamid
Övriga namn DEET, N,N-Dietyl-m-toluamid
Kemisk formel C7H7CON(C2H5)2
Molmassa 191,27 g/mol
Utseende Färglös eller svagt gul, oljig vätska
CAS-nummer 134-62-3
SMILES c1cccc(C)c1C(=O)N(CC)CC
Egenskaper
Densitet 1,00 g/cm³
Löslighet(vatten) Olöslig
Smältpunkt -45 °C
Kokpunkt 240 °C
Faror
Huvudfara
Hälsovådlig Hälsovådlig
LD50 1170 mg/kg
Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan, hur ofta måste man smörja med 12% då jämfört med tex 50%

Jag hör ju dom inte så jag har bara sprutat på innan jag går ut eller om jag lämnat myggtältet.

 

Consider the type of product (aerosol, towelettes, etc.) and how you will use it. Towelettes are more convenient to take on a hike, as an example. Concentration gives you some idea of how long you can expect the product to provide protection. The higher the concentration, the longer the bugs will stay away. Products last five or more years when stored in a cool, dry place and a family-sized container of spray should provide enough applications for more than one mosquito season.

If you’ll be outside for 90 minutes, a 7-10% concentration of DEET in the product will work well. If you’re off to fish where there are more bugs than fish or plan to safari in Africa, you’ll want something closer to a 100% concentration. It will last 10-12 hours.

How much DEET shall I look for?

DEET ConcentrationHours of Protection
5-10%2-4 hours
15%6 hours
25-30%up to 8 hours
100%10+ hours
Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Consider the type of product (aerosol, towelettes, etc.) and how you will use it. Towelettes are more convenient to take on a hike, as an example. Concentration gives you some idea of how long you can expect the product to provide protection. The higher the concentration, the longer the bugs will stay away. Products last five or more years when stored in a cool, dry place and a family-sized container of spray should provide enough applications for more than one mosquito season.

If you’ll be outside for 90 minutes, a 7-10% concentration of DEET in the product will work well. If you’re off to fish where there are more bugs than fish or plan to safari in Africa, you’ll want something closer to a 100% concentration. It will last 10-12 hours.

How much DEET shall I look for?

DEET ConcentrationHours of Protection
5-10%2-4 hours
15%6 hours
25-30%up to 8 hours
100%10+ hours

Jamen då duger ju 12% för mig, bara toppa upp efter siestan. .

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick  infektion i myggbett som tydligen varit ganska vanligt detta året fick tillbringa 10 dagar på Bangkok hospital hade blivit streptokocker i såret var inte så trevligt men tur det fanns bra läkarvård 

1447345478698.thumb.jpg.68e61ce9a521d16a93e3de3858fa8472.jpg

Ser ut som cellulitis som jag fick i somras i foten. Orsaken är då att sår (troligen hade du kliat sönder myggbett) infekteras av stafylokocker (kan även vara streptokocker). Kan bli mycket allvarligt om man inte kommer under vård.

Jag blev behandlad på statliga sjukhuset i Trakan, men vägrade bli inlagd (låg inne ett dygn) så jag fik komma på besök var sjätte timme i 10 dagar för intravenös antibiotikabehandling.

Lite billigare på statligt sjukhus :) Totalt gick det på ca 5000 baht för mig, och då kostade första natten på sjukhus 1000 baht eftersom jag valde ett VIP-rum.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som cellulitis som jag fick i somras i foten. Orsaken är då att sår (troligen hade du kliat sönder myggbett) infekteras av stafylokocker (kan även vara streptokocker). Kan bli mycket allvarligt om man inte kommer under vård.

 

Jag blev behandlad på statliga sjukhuset i Trakan, men vägrade bli inlagd (låg inne ett dygn) så jag fik komma på besök var sjätte timme i 10 dagar för intravenös antibiotikabehandling.

 

Lite billigare på statligt sjukhus :) Totalt gick det på ca 5000 baht för mig, och då kostade första natten på sjukhus 1000 baht eftersom jag valde ett VIP-rum.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Skönt med egen kuppe.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni redan fått myggbett så kan jag rekommendera en salva som heter Fluocort den har fungerat bra på mina även där vattenblåsan gått sönder 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni redan fått myggbett så kan jag rekommendera en salva som heter Fluocort den har fungerat bra på mina även där vattenblåsan gått sönder 

Zum bok, små gröna plåtburkar är bra också

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag blir insmord i nån tigerbalsam för varenda jäkla småsår, blåmärke, myggbett eller tja allt. Skall tydligen bota allt från håravfall till cancer. Litar mer på asolsspriten som tvättmedel först i alla fall. Men det tjatas tills hon har fått på mig salvan.

Kan ju inte skada i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag blir insmord i nån tigerbalsam för varenda jäkla småsår, blåmärke, myggbett eller tja allt. Skall tydligen bota allt från håravfall till cancer. Litar mer på asolsspriten som tvättmedel först i alla fall. Men det tjatas tills hon har fått på mig salvan.

Kan ju inte skada i alla fall.

Den dära tigerbalsamen ska f-n på i alla lägen å jag avskyr stanken dessutom :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni redan fått myggbett så kan jag rekommendera en salva som heter Fluocort den har fungerat bra på mina även där vattenblåsan gått sönder 

Hittar man den i alla butiker eller bara i farmacy?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag blir insmord i nån tigerbalsam för varenda jäkla småsår, blåmärke, myggbett eller tja allt. Skall tydligen bota allt från håravfall till cancer. Litar mer på asolsspriten som tvättmedel först i alla fall. Men det tjatas tills hon har fått på mig salvan.

Kan ju inte skada i alla fall.

Tala inte om att du har halsont eller något mera internt då åker du väl på inre smörjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tala inte om att du har halsont eller något mera internt då åker du väl på inre smörjning.

Har ju AC-hosta och då har hon tvingat i mig några kinensiska små svarta "tabletter" som ser ut som pepparkorn.
Vissa gränser finns det tydligen i användningsområdet för tigersalvan.

Kikade efter den grå flaskan med röd text (mer % DEET) men inte hittade jag den (än).
Fast jag skulle vilja testa beckolja+50% DEET vid bäckfiske hemma (blandar ihop dessa innan, annars är beckoljan ganska hopplös att få bort om man inte blandar den med tex djungelolja) Nåt har hänt med djungeloljan känns det som...

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju AC-hosta och då har hon tvingat i mig några kinensiska små svarta "tabletter" som ser ut som pepparkorn.Vissa gränser finns det tydligen i användningsområdet för tigersalvan.

Kikade efter den grå flaskan med röd text (mer % DEET) men inte hittade jag den (än).
Fast jag skulle vilja testa beckolja+50% DEET vid bäckfiske hemma (blandar ihop dessa innan, annars är beckoljan ganska hopplös att få bort om man inte blandar den med tex djungelolja) Nåt har hänt med djungeloljan känns det som...

Ja dom små svarta är bra mot torrhosta. Frugan använde tigerbalsam för invärtes bruk tidigare, men jag har väl idi*tförklarat henne för det så många ggr att hon slutat numera. 

Beckolja brukar jag retas med en del att det är "tre i en". Myggmedel, brun utan sol och parfym! Var får du tag på det nu. Det blev väl förbjudet att sälja på 80- eller 90- talet? Jag hade en flaska som räckt 20 år, men tog slut för något år sedan. Har fått tag på någon beckoljepasta men det är inte samma som den äkta varan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom små svarta är bra mot torrhosta. Frugan använde tigerbalsam för invärtes bruk tidigare, men jag har väl idi*tförklarat henne för det så många ggr att hon slutat numera. 

Beckolja brukar jag retas med en del att det är "tre i en". Myggmedel, brun utan sol och parfym! Var får du tag på det nu. Det blev väl förbjudet att sälja på 80- eller 90- talet? Jag hade en flaska som räckt 20 år, men tog slut för något år sedan. Har fått tag på någon beckoljepasta men det är inte samma som den äkta varan. 

Kör på en gammal flarra beckolja, det går inte mycket per  år, olja in fiskehatten = några droppar. Och gör en liten blandning med djungelolja om det är slut i bäck/paddlings-flaskan. Vart farsan fick tag i det vetefan. Men jag tror det finns nån färdigblandad produkt att köpa (en salva ser det ut som) men så länge flaskan räcker så har jag inte oroat mig.

Det är väl inte så många kolmilor igång numera så det kanske blir svårt från tillverkaren men http://www.wilmanaturprodukter.se/produkt/beckolja/beckolja/ verkar ju ha den ren.

Men jag upplever det som att min häxblandning har tappat effekt så jag tänkte prova med DEET direkt. Och med mer koncentrerad då man vistas ute länge än 5-6 timmar om paddlingsturen är lite längre. Sen åker  ju tassarna ner i vattnet åxå ibland.

EDIT: slår mig nu att vi är 3 bröder som delar på flaskan, och jag är ju inte 100% på att nån av dem inte fyller på den ibland. Speciellt den äldsta gillar att behålla gamla saker som flaskor och sånt i bruk. Han vägrar använda plastbunke till att salta in fisken före rökning så länge våran bahkamalja (stavning?) dvs träskål som morfar gjort och använt fungerar.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar man den i alla butiker eller bara i farmacy?

Den finns nog bara på farmacy. Köpte i chiang mai ifjol av en erfaren apotekare. 120 bath för en tub med 15 gram. Tjejen tyckte det var dyrt men ändrade sig när hon såg hur bra den var 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Myggorna var djävligt jobbiga får några veckor sedan.

Nu verkar dom ha kastat in handduken.

Dygnsmedel temperatur på 30.7 och ökar med ca 0.5 per dygn nu.

Low = 25.5

High 35.8

Myggorna verkar inte nöjda med det.

Snart är vi på 43 High, 30 low.

Runt songkran gissar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...