Jump to content
IGNORERAD

Myggepidemi i Thailand?


Galten

Recommended Posts

Undrar då flera av tjejens släkt insjuknat i Bangkok.

Fick bilder av en treåring som ligger på sjukhus och det är ju inte bara han som blivit myggbiten.

Antagligen så har det blivit uppförstorat som vanligt och det visar sig vara vanligt feber och dengu är ju inte så vanligt förekommande i Bangkok?.

Själv så går jag på pencillinkur på 10 dagar 3 gånger om dan pga av myggbett som utvecklades till ett stort öppet sår efter en månad.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    11

  • leifen

    8

  • Nemo

    6

  • Benjamas

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dengufebern är visst på frammarsch nu. Brukar avta på vintern, men många är smittade i år. 

Här i Chaiyaphum har dom tre gånger i år besprutat hus, dagbrunnar och dräneringar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, också här i Ban Chang, undrar över vilka gifter de har blandat i dieseln.

 

001.thumb.jpg.24d7d7543033151a02f36e3208

002.thumb.jpg.dd05b313d86e108e1d61a9e852

003.thumb.jpg.3db5ddc3b8b245b57411416165

004.thumb.jpg.db509dcc0de70986b8f6de394c

 

Ändrades av Oscar
fingerfel
Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen bara rök från kolsyreis då gubben som kör maskinen har munskyddet på hakan ;-)

Spelar ingen större roll var han sätter det, effekten/skyddet blir lika bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt, inte sett en mygga i Jomtien. Men exets dotter insjuknade i dengue för ett år sen (tror jag det var) men hon bor ju i borabue.

Fast det där med att jag inte ser mygg kan ju bero på synen åxå, och att sommaren i norrbotten bjuder på lite fler exemplar så jag kanske bara inte märker av några stycken. Fast jag har fått för mig att jag inte hör dom - dom Svenska varianterna hör jag trots allt så det är inte hörseln det är fel på.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 Fast jag har fått för mig att jag inte hör dom - dom Svenska varianterna hör jag trots allt så det är inte hörseln det är fel på.

Kanske det är högre vingfrekvens på de thailändska myggen? Svårare att höra vid "mogen" ålder.  :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det är högre vingfrekvens på de thailändska myggen? Svårare att höra vid "mogen" ålder.  :P

Stealth mygg kanske, dom har ju haft lite mer tid på sig att utvecklas i Thailand än i Sverige.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt, inte sett en mygga i Jomtien. Men exets dotter insjuknade i dengue för ett år sen (tror jag det var) men hon bor ju i borabue.

Fast det där med att jag inte ser mygg kan ju bero på synen åxå, och att sommaren i norrbotten bjuder på lite fler exemplar så jag kanske bara inte märker av några stycken. Fast jag har fått för mig att jag inte hör dom - dom Svenska varianterna hör jag trots allt så det är inte hörseln det är fel på.

Tjena, blev myggbiten en endast kväll i augusti förra året. Fick dengue och det var på soi 2 i Jomtien. Jag brukar heller inte se just några mygg. Använd Sketeolene Deet. En billig och klok försäkring. 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant att det verkar vara något av en epidemi.

Jag hör själv till delikatesserna på myggornas meny. Är både känslig & blir ofta biten betydligt mera än andra.

Har klarat mig med kliande bett, svårläkta sår hittills.

Myggen här är snabbare & tystare än i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, blev myggbiten en endast kväll i augusti förra året. Fick dengue och det var på soi 2 i Jomtien. Jag brukar heller inte se just några mygg. Använd Sketeolene Deet. En billig och klok försäkring. 

Nja, om du blev biten på soi 2 var det nog inte myggan du fick "gula febern" av.

Skämt åsido, den mygga som bär på Denguefebersmitta finns inte i någon större utsträckning i städer, den vistas i buskar och snår, dessutom är den bara aktiv under dygnets ljusa timmar så jag gissar att du varit i närheten av buskage (nej inte bara det) eller gått på promenad där det finns växtlighet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, om du blev biten på soi 2 var det nog inte myggan du fick "gula febern" av.

Skämt åsido, den mygga som bär på Denguefebersmitta finns inte i någon större utsträckning i städer, den vistas i buskar och snår, dessutom är den bara aktiv under dygnets ljusa timmar så jag gissar att du varit i närheten av buskage (nej inte bara det) eller gått på promenad där det finns växtlighet!

Japp, det var på dagtid. 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Phuket klagas det mycket på mygg nu. Har träffat tre st som legat inne på hospitalet med dengu.

Har hört att de sprutar på vissa ställen men inte sett något själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, blev myggbiten en endast kväll i augusti förra året. Fick dengue och det var på soi 2 i Jomtien. Jag brukar heller inte se just några mygg. Använd Sketeolene Deet. En billig och klok försäkring. 

Hur dålig blev du? Inlagd på sjukhus? Dengue är något som alltid oroar mig :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur dålig blev du? Inlagd på sjukhus? Dengue är något som alltid oroar mig :(

Klarade mig förhållandevis bra. Hög feber och ont i lederna. Utslag på kroppen - då gick jag till läkare och det visade på antikroppar mot viruset. Jag var nog dålig 6-7 dagar. Men det är nog olika hur illa man drabbas och har man otur får man blödarfeber.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klarade mig förhållandevis bra. Hög feber och ont i lederna. Utslag på kroppen - då gick jag till läkare och det visade på antikroppar mot viruset. Jag var nog dålig 6-7 dagar. Men det är nog olika hur illa man drabbas och har man otur får man blödarfeber.

känner en kille som haft oturen 2 ggr, så nu har fått rådet av läkarna att hålla sig ifrån Dengue områden..

Andra gången så var det nära han strök med...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

känner en kille som haft oturen 2 ggr, så nu har fått rådet av läkarna att hålla sig ifrån Dengue områden..

Andra gången så var det nära han strök med...

 

Rock on!

Åfan, trodde man blev immun efter första svängen.

Tja, tror gör man i kyrkan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan, trodde man blev immun efter första svängen.

Tja, tror gör man i kyrkan.

du har delvis rätt, för det finns 4 typer och man blir immun mot den typ man får, men blir du biten av någon av de andra, så blir det en tuffare resa...

Vad jag har förstått så kan det sluta riktigt illa....

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt, inte sett en mygga i Jomtien. Men exets dotter insjuknade i dengue för ett år sen (tror jag det var) men hon bor ju i borabue.

Fast det där med att jag inte ser mygg kan ju bero på synen åxå, och att sommaren i norrbotten bjuder på lite fler exemplar så jag kanske bara inte märker av några stycken. Fast jag har fått för mig att jag inte hör dom - dom Svenska varianterna hör jag trots allt så det är inte hörseln det är fel på.

Är det bara jag som slås av tystnaden som finns i Sverige? Första dagarna efter några månader i Thailand så känns till och med tystnaden som någon skulle hålla för öronen. Kanske därför du inte hör Thaimyggorna för det är nästan alltid något som hörs omkring en. Jag hör myggorna om vi är ute i risbyn lika väl som jag skulle varit i Lapp-helvetet i Sverige. Andra ställen ....inte ett ljud men massor bakgrundsljud omkring mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som slås av tystnaden som finns i Sverige? Första dagarna efter några månader i Thailand så känns till och med tystnaden som någon skulle hålla för öronen. Kanske därför du inte hör Thaimyggorna för det är nästan alltid något som hörs omkring en. Jag hör myggorna om vi är ute i risbyn lika väl som jag skulle varit i Lapp-helvetet i Sverige. Andra ställen ....inte ett ljud men massor bakgrundsljud omkring mig.

Kan ju stämma in på Jomtien där jag sitter nu, men i Borabue (utanför nånstan) eller i nån håla i Sisaket så hör jag bara ingenting...

Men är jag i pattis eller i bankan så hör jag ju knappt vad jag tänker så där stämmer det nog.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekommendera att köpa en Black Hole myggfälla att ha i huset. Sen jag köpte min får jag sällan myggbett hemma.

Men ute är jag ett tacksamt offer för myggen. De flesta myggor i Thailand är små och ljudlösa mot de svenska jättarna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, om du blev biten på soi 2 var det nog inte myggan du fick "gula febern" av.

Skämt åsido, den mygga som bär på Denguefebersmitta finns inte i någon större utsträckning i städer, den vistas i buskar och snår, dessutom är den bara aktiv under dygnets ljusa timmar så jag gissar att du varit i närheten av buskage (nej inte bara det) eller gått på promenad där det finns växtlighet!

Ser ut så här:

Aedes aegypti.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekommendera att köpa en Black Hole myggfälla att ha i huset. Sen jag köpte min får jag sällan myggbett hemma.

Men ute är jag ett tacksamt offer för myggen. De flesta myggor i Thailand är små och ljudlösa mot de svenska jättarna.

Som Thaitjejer, fast tvärt om, Små, men knappast ljudlösa!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...