Jump to content
IGNORERAD

mini rice harvester


in-ka

Recommended Posts

hej mprare, är det någon här som investerat i en sån här liten skördemaskin eller har sett, har hjälpt svärfar/mor med risskörden nu i några dagar, det är svårt att få tag i folk som kan hjälpa till, så jag blev lite intresserad av en sån här, skulle spara mycket arbete OM den funkar

mini rice harvester SQRH04

Link to comment
Dela på andra sajter

hej mprare, är det någon här som investerat i en sån här liten skördemaskin eller har sett, har hjälpt svärfar/mor med risskörden nu i några dagar, det är svårt att få tag i folk som kan hjälpa till, så jag blev lite intresserad av en sån här, skulle spara mycket arbete OM den funkar

mini rice harvester SQRH04

Måste ta en jäkla tid att tröska med en sådan liten maskinemoticonblog.thumb.jpeg.d64c17a2a0ebd37c

Skämt åsido så tycker frugan det är bättre att skära riset för hand, jag vet inte varför mer än att det blir billigare, sedan hjälper de varandra här i byn under risskörden.

Gjorde första tröskningen igår, fick 43 säckar och de som tröskade ville bara ha 2 säckar ris i betalning. En med tröska som du menar brukar att ta runt 800 Baht per rai.

008.thumb.JPG.fa9c884d3c83407a0ae0c7ae2f

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ta en jäkla tid att tröska med en sådan liten maskinemoticonblog.thumb.jpeg.d64c17a2a0ebd37c

Skämt åsido så tycker frugan det är bättre att skära riset för hand, jag vet inte varför mer än att det blir billigare, sedan hjälper de varandra här i byn under risskörden.

Gjorde första tröskningen igår, fick 43 säckar och de som tröskade ville bara ha 2 säckar ris i betalning. En med tröska som du menar brukar att ta runt 800 Baht per rai.

008.thumb.JPG.fa9c884d3c83407a0ae0c7ae2f

 

jo vist skulle det ta tid men sammantaget tror jag det skulle gå mycket fortare till MYCKET mindre jobb, tänk först gå med en skära och lägga på marken sedan binda ihop till kärvar sen transportera till tröskplatsen sen tröska tror det blir ca 4 gånger man får ta i risstrået innan det ligger i säcken, desutom tror jag det skulle bli mindre spill, å du stefan5300 har du varit med å skördat å vet vilket slit det är, jag har nu varit med i 5 dagar å ä helt slut ha ha, en sak till det är svårt att få tag i arbetare här eftersom de flesta har egna odlingar att ta hand om, s

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en liten skördetröska här av märket Kubota men den verkar vara mest trasig. Dock större än den på bilden.

Det bästa är att i god tid boka och hyra in en stor skördetröska. Om jag förstod det rätt så blev kostnaden 4200 för tröskan och ytterligare 1800 för transport av riset mm. Totalt 6000b och det tog tre - fyra timmar och gav ca 6 ton ris. ( teamet bestod av sex personer)

1000b per ton för att nyttja en maskin som kostar flera miljoner och som bara är i drift kanske 1 månad per år.

Ett mindre fält som var för blött skars för hand och tog fyra dagar för tre personer samt tre dagar för att torka, göra kärvar, bära ihop.

Tröskningen tog 15 minuter och kostade 150b. Kanske 500kg ris med skal. Dålig timpenning men dock små utgifter.

Maskiner kräver underhåll och köpa för eget bruk känns som överkurs.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

jo vist skulle det ta tid men sammantaget tror jag det skulle gå mycket fortare till MYCKET mindre jobb, tänk först gå med en skära och lägga på marken sedan binda ihop till kärvar sen transportera till tröskplatsen sen tröska tror det blir ca 4 gånger man får ta i risstrået innan det ligger i säcken, desutom tror jag det skulle bli mindre spill, å du stefan5300 har du varit med å skördat å vet vilket slit det är, jag har nu varit med i 5 dagar å ä helt slut ha ha, en sak till det är svårt att få tag i arbetare här eftersom de flesta har egna odlingar att ta hand om, s

Det är frugan som vill arbeta manuellt, hon tycker det blir bättre så det är helt upp till henne hur hon vill göra, jag bryr mig inte.

Tröskan kommer till dina marker, och visst tusan har jag varit med och jobbat på risfälten trotts att jag inte har något arbetstillstånd och visst tusan var det varmtladda_ned.thumb.jpg.99372fa4cd9e499e095a

post-3132-0-52682700-1353049045_thumb.thpost-3132-0-77570800-1353049064_thumb.th

.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skörda för hand innebär också att du får ut mer ris.

Maskinen har ett vist spill, framför alt om de har för hög hastighet.

Här är kostnaden för en raj 550 bht, medelstor skördetröska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig nöjet att räkna kornen i ett risax.

post-3132-0-17981600-1385430395_thumb.th

 

Nästan en hel middag, 192 riskorn.

post-3132-0-05873500-1385430417_thumb.th

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig nöjet att räkna kornen i ett risax.

post-3132-0-17981600-1385430395_thumb.th

 

Nästan en hel middag, 192 riskorn.

post-3132-0-05873500-1385430417_thumb.th

Brist på sysselsättning....

Link to comment
Dela på andra sajter

Brist på sysselsättning....

Ja det finns mycket tid att slå ihjäl i obygden men å andra sidan är jag jäkligt lat så det gor inget att jag har mycket tid.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är frugan som vill arbeta manuellt, hon tycker det blir bättre så det är helt upp till henne hur hon vill göra, jag bryr mig inte.

Tröskan kommer till dina marker, och visst tusan har jag varit med och jobbat på risfälten trotts att jag inte har något arbetstillstånd och visst tusan var det varmtladda_ned.thumb.jpg.99372fa4cd9e499e095a

post-3132-0-52682700-1353049045_thumb.thpost-3132-0-77570800-1353049064_thumb.th

.

SKOJ då ä vi 2 faranger som jobbat i risfälten, min fru trodde det bara va jag som gjorde det, men för hvete ta på dej du blir väll uppbränd? 

arbetstillstånd??? för hobby 555

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skörda för hand innebär också att du får ut mer ris.

Maskinen har ett vist spill, framför alt om de har för hög hastighet.

Här är kostnaden för en raj 550 bht, medelstor skördetröska.

tror det blir mindre spill med skördetröska = mindre hantering av risstråna iofsig vet ju inte hur efektiva tröskorna är här vet bara i sverige när vi tröskade hemma, om man ställde in tröskan rätt var det knappt något spill

Link to comment
Dela på andra sajter

SKOJ då ä vi 2 faranger som jobbat i risfälten, min fru trodde det bara va jag som gjorde det, men för hvete ta på dej du blir väll uppbränd

Klart att man måste prova på lite lantarbete i obygden, sedan angående min klädsel så skrev ja ju inte hur lång min arbetsdag var.33955916-okay-smiley.thumb.jpg.4005eebdc

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man måste prova på lite lantarbete i obygden, sedan angående min klädsel så skrev ja ju inte hur lång min arbetsdag var.33955916-okay-smiley.thumb.jpg.4005eebdc

.........blev väl verandan efter att bilden var tagen. Fanns ju riskorn att räkna.   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att det blir mindre spill med en skördetröska. Vi betalar 550 baht per rai, men man får
ibland skära lite i hörnen vid vallarna. Så jag har också krökt rygg, men inte länge.....det var jobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det blir mindre spill med skördetröska = mindre hantering av risstråna iofsig vet ju inte hur efektiva tröskorna är här vet bara i sverige när vi tröskade hemma, om man ställde in tröskan rätt var det knappt något spill

De som skördar manuellt "är inte många idag" hävdar att de får ut mer ris per raj. Att skörda för hand innebär också en högre kostnad, men de får ut mer ris. Detta är vad de säger till mig i alla fall, jag har ju svårt att kolla detta.

Men har en kompis som har en 30 raj han ber skördetröskan  köra saktare, och betalar extra för detta.

Så att du får mindre spill med en skördetröska tror jag inte på.

Sedan beror det ju också till stor del på föraren

Link to comment
Dela på andra sajter

Spillet på det handskurna beror nog mycket på hur det hanteras och hur många gånger. Läggs det först på rad på marken, för att senare göra kärvar och torkas. Lyftas och bäras många gånger.

Här tycker gubben att spillet som lossnar gör inte så mycket för de frigående hönsen ska också ha mat.

Är imponerad av körskickligheten av en del förare när dom hanterar ris som lagt sig av vinden och sin egen tyngd. Nästan som en hårfrissa som kammar ur håret försiktigt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är frugan som vill arbeta manuellt, hon tycker det blir bättre så det är helt upp till henne hur hon vill göra, jag bryr mig inte.

Tröskan kommer till dina marker, och visst tusan har jag varit med och jobbat på risfälten trotts att jag inte har något arbetstillstånd och visst tusan var det varmtladda_ned.thumb.jpg.99372fa4cd9e499e095a

post-3132-0-52682700-1353049045_thumb.thpost-3132-0-77570800-1353049064_thumb.th

.

Så kan du hoppa över gymmet den dagen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...