Jump to content
IGNORERAD

Abort vid 'fel kön'.


BORN62

Recommended Posts

Hejsan :yes:

Ingen har väl kunnat undgå debatten som blossat upp här i Sverige om könsbetämmelse efter att det framkommit att en kvinna gjort abort 2 gånger efter att ha fått reda på att fostret va en flicka.

I många länder anses ju en pojke vara mer 'värd' än en flicka, inte minst i många asiatiska länder..

Med dagens teknik är det ju en smal sak att könsbestämma fostret.

I tex Kina kommer detta bli ett gigantiskt problem inom några år när män, oftast från lägre samhällsklasser inte kan finna sig en kvinna att bilda famlij med.

När 50 miljoner av dessa män visar sin frustration kan det nog bli rätt livat.

Även i Indien är ju detta ett växande problem och i tex Vietnam är tendenserna liknande.

Aldrig hört att detta ska vara ett problem i Thailand.

Någon som vet om problemet överhuvud taget finns i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olagligt med aborter av bekvämlighetsskäl i Thailand.

Har för mig att det bara godkänns om läkaren intygar att mammans liv står på spel, så det går ju förstås att köpa ett sådant utlåtande...

Men till frågan, jag har inte hört talas om sådana fall, min hustru säger att det djupt emot den Thailändska Buddismen (hon säger "Buddah dont like").

Sen har vi kanske Sinsod traditionen som hjälper till att hålla flickfostren kvar i mamman?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy :yes:

Tack för svaret.

Av samma skäl är abort förbjudet tex i Kina men där räcker oftast en liten slant, vilket även brukar vara ett enkelt sätt i Thailand om man vill lösa ett problem med exempelvis ordningsmakten.

Buddismen spelar, precis som du skriver, säkert en stor roll att detta inte är något växande problem i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om barnbegränsningslagar skulle införas i Thailand kanske problemet skulle uppstå även där?

Och vem vet, det kanske kommer, dom är ju rätt så många redan. Hörde någonstans i vintras att Thailand premierar dom som får få barn jämfört med dom som får många på något sätt. Men tyvärr kommer jag inte ihåg var jag hörde det eller ens vad det gick ut på. Kanske någon annan här som vet?

Hur som helst så har vi vid tre ultraljudsundersökningar på frugan här i Sverige meddelat att vi är intresserad av att veta könet på barnet (1 ggn med förra barnet och 2 ggr på det som ligger i magen just nu). Inte vid något av tillfällena har vi fått annat svar än att dom inte lyckas se det just för tillfället. Har dock fått en känsla av att dom sett men inte varit 100% säker och därför inte velat säga något. Alternativt för att dom generellt egentligen känner en motvilja att avslöja detta för föräldrar. Som sagt så går det ju att använda informationen i fel syfte och vilka som är ute efter just detta är ju inte lätt för mödravårdsläkarna att förutse. Och då kan ju en vit lögn om att "man tyvärr inte kan se" vara bra att ta till så ofta som möjligt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om barnbegränsningslagar skulle införas i Thailand kanske problemet skulle uppstå även där?

Och vem vet, det kanske kommer, dom är ju rätt så många redan. Hörde någonstans i vintras att Thailand premierar dom som får få barn jämfört med dom som får många på något sätt. Men tyvärr kommer jag inte ihåg var jag hörde det eller ens vad det gick ut på. Kanske någon annan här som vet?

Hur som helst så har vi vid tre ultraljudsundersökningar på frugan här i Sverige meddelat att vi är intresserad av att veta könet på barnet (1 ggn med förra barnet och 2 ggr på det som ligger i magen just nu). Inte vid något av tillfällena har vi fått annat svar än att dom inte lyckas se det just för tillfället. Har dock fått en känsla av att dom sett men inte varit 100% säker och därför inte velat säga något. Alternativt för att dom generellt egentligen känner en motvilja att avslöja detta för föräldrar. Som sagt så går det ju att använda informationen i fel syfte och vilka som är ute efter just detta är ju inte lätt för mödravårdsläkarna att förutse. Och då kan ju en vit lögn om att "man tyvärr inte kan se" vara bra att ta till så ofta som möjligt.

Hej!

Varken jag eller Magrood har hört talas om könsaborter i Thailand. Magrood säger att det har funnits en viss önskan bland thailändarnas om att få minst en pojke i varje familj. Detta för kunna föra efternamnet vidare samt för att få möjlighet till att få en son som kan bli munk vilket ger föräldrarna kharma. Men som sagt är det inte så avgörande viktigt.

Om man vill jämföra Thailand med Kina och Indien i detta avseende kan förklaringen ligga i att det finns sinsod i Thailand och hemgift i Indien och Kina. I Thailand kompenseras tjejens föräldrarn rikligt av brudgummans familj. I Indien och Kina är det tvärtom. Brudens familj måste betala mycket stora summor till brudgummans familj. Jag har läst mycket om hemgifterna i Indien och de verkar skena iväg även om de är illegala. Hemgiften kan vara helt förödande för en familj med bara flickor. Cirka 3000 kvinnor hedersmördas varje år i Indien på grund av deras familj inte har betalat tillräckligt mycket hemgift.

Hej Kim!

Enligt Magrood har det funnits kampanjer för att få ner barnafödandet ändå sedan hon var liten. Hon kommer ihåg propagandasloganet "det spelar ingen roll om det är flicka eller pojke så länge det är bara två". Vidare har familjer med två barn fått skatteavdrag. För barn 3, 4, osv. erhålls inget avdrag. Jag tycker själv att jag har sällan stött på familjer med fler än 2 barn även ute i byarna.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim!

Enligt Magrood har det funnits kampanjer för att få ner barnafödandet ändå sedan hon var liten. Hon kommer ihåg propagandasloganet "det spelar ingen roll om det är flicka eller pojke så länge det är bara två". Vidare har familjer med två barn fått skatteavdrag. För barn 3, 4, osv. erhålls inget avdrag. Jag tycker själv att jag har sällan stött på familjer med fler än 2 barn även ute i byarna.

Hälsning

Svarten

Nej, numer är det inte så stora familjer i Thailand, men det var nog annorlunda för kanske 50 år sen då alla ännu bodde kvar i byarna och inte som idag tvingas till städerna och jobben men måste lämna barnen kvar med mor- farföräldrar. Inte alltid ens att mor och far jobbar och bor på samma ort och då blir det ju naturliga problem med barnproduktionen.

Men även i Sverige var familjerna ofta jättelika för 50 år sen. Min egen momor fick 8 barn och farmor fick 11. Och det var det normala, i alla fall i byarna i Norrland på den tiden.

Har en kompis vars farmor fick hela 17 barn. Puh! Numer har vi statlig pension istället och slipper föda så många försörjare.

Du har säkert rätt i att flickor värderas högre i Thailand än i Indien repektive Kina, och till viss del i alla fall beroende på dom olika hemgiftssytemen.

Men i t ex Kina har dom ju barnbegränsningslagar sedan lång tid tillbaka om jag inte har helt fel. 1 barn får man skaffa, inte fler. Och då blir ju könet på det enda barnet så mycket viktigare. Och frågan är väl vad en liknande lag i Thailand skulle få för effekt?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Till saken hör att debatten blossade upp på grund av att ett flertal Norska medborgare av Pakistansk härkomst??? har åkt över till Sverige för att göra dessa aborter, något som man tydligen kunde göra på grund av någon typ av vårdavtal mellan Sverige och Norge och trots att man inte fick abortena godkännda i Norge! :kort:

Sverige är fantastiskt! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite statistik om Thailand och Sverige på CIA´s hemsida för ett tag sedan.

En sak som förvönade mig var att Svenska och Thailändska kvinnor föder i stort sätt lika många barn, genomsnittligt, var ca 1,6 barn /kvinna i Sv och 1,7 barn/ kvinna i TH.

Så det verkar som om Kim har rätt, igen.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man vill jämföra Thailand med Kina och Indien i detta avseende kan förklaringen ligga i att det finns sinsod i Thailand och hemgift i Indien och Kina. I Thailand kompenseras tjejens föräldrarn rikligt av brudgummans familj. I Indien och Kina är det tvärtom. Brudens familj måste betala mycket stora summor till brudgummans familj. 

Hej Svarten,

Jag tyckte att informationen angaende Kina lat lite foraldrad och eftersom jag sitter pa kontoret i Shanghai sa passade jag pa att fraga over formiddagsteet (ja, business is slow har ocksa  ;) ).

Det traditionella sattet ar att mannens familj ska sta for bostad och kvinnans familj for allt som behovs till hemmet. Forr i tiden, och till viss del fortfarande ute pa landet, innebar det ingen kostnad for mannens familj da de flyttade in med mannens foraldrar medans det var en kostnad for kvinnans familj da mannens familj ofta passade pa att begara diverse forbattringar till bostaden. Nufortiden, och framforallt i staderna dar fler och fler bor, sa raknas det med att mannens foraldrar far betala minst 3 ganger mer an kvinnans foraldrar da en lagenhet maste inhandlas. Ur den synvinkeln finns det alltsa inget skal att foredra en son.

Det ofta diskuterade fenomenet att abortera flickfoster ar ocksa, lyckligtvis, till storsta delen historia. Traditionellt sett ville manga kineser ha soner for att fora vidare namnet och tjana mer pengar. Nar 1-barnspolitiken infordes och det samtidigt uppstod mojligheter att konsbestamma innan fodseln sa blev abort av flickfoster mycket vanligt. Nufortiden sa har folk, framforallt i staderna, insett att det finns ekonomiska fordelar med att fa en dotter. Bristen pa kvinnor gor att foraldrarna kan rakna med en stor summa pengar nar det ar dags att gifta bort dottern samt att det finns statistik som visar pa att tjejer i mycket hogre grad tar en universitetsexamen och darmed tjanar mer pengar. Det finns numera ocksa mojlighet for folk pa landsbygden som har en dotter att ansoka om att fa en son, att det just blir en son gar ju numera att sakerstalla via IVF. Rika stadsbor kan ocksa valja att ha fler an ett barn men da far man sta for alla kostnader sjalv.

Ekonomiska omstandigheter kan ibland fa de mest rotade kulturella fenomen att forandras och i det har fallet sa ar det ju bra, manga andra ganger mindre bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Atom!

I ditt senaste inlägg låter det nästan som om problemet med att flickfoster aborteras i Kina vore över - kanske en feltolkning av mig men jag fick den uppfattningen.

Jag har förvisso inte varit ute på landsbygden i Kina men såg en dokumentär på TV för inte så länge sedan och där påstods att i vissa byar ute på landsbygden så sågs det nästan bara pojkar i skolorna.

Den största delen av Kinas befolkning lever väl fortfarande på landsbygden om jag förstått saken rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BORN62,

Det ar sakert fortfarande ett problem pa landsbygden men mindre an det var for 5-10 ar sedan. Det finns val flera anledningar till det, en ar sakert att forbudet mot abort av flickfoster efterfoljs hardare och ett annat forandringar i tankesattet. Att 10-tals miljoner kineser varje ar flyttar in i staderna hjalper nog ocksa till.

Problemet med den skeva fordelningen kommer ju dock gora sig tillkanna snart men de flesta kineser ser nog det som ett ganska litet problem jamfort med det an snedare befolkningspyramiden; pa en generation har kineser gatt fran 10 barn per familj till 1 barn per familj. Det blir snart en omojlig borda for den arbetande befolkningen att bara. Manga kineser sager, inte bara pa skamt, att man bor infora lag pa att man inte far bli aldre an 70.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...