Jump to content
IGNORERAD

Minnesstudier.....


Minne00

Recommended Posts

Jag tänkte att det var dags för mig att avsluta mina trådar om livs äventyr och irrfärder och påbörja en ny eftersom vi beslutat att livet skall gå in i en helt ny fas.

I Juni är tanken att jag skall börja studera vid Stamford International University i BKK, självförtroendet har sjunkit så lågt att jag insett att jag måste sikta högt!

Jag skall ta en Bachelor of Business Administration in Business Administration med inriktning på Human Resources.... och dessutom lägga på lite extra internationella kurser som kan vara bra att ha. Thailändska ingår i undervisningen (tack och lov) så på 4 och ett halvt år tänker jag baske mig vara något vettigt! Och förhoppningen är givetvis att bli kvar i Thailand!

Micke får snällt följa med :) Han börjar med att läsa upp sin engelska under ett år sedan skall vi nog hitta något annat som passar när han väl är trygg med sin engelska och lärt sig lite Thai.

CSN är jättesnälla och ser till att så länge skolan och utbildningen är godkända så får vi belåna oss över öronen..... men å andra sidan, här i Sverige hade jag aldrig haft en chans att ha råd att plugga.

Studerar man i Thailand så får man låna till Tuitions, två t&r resor per år (kommer vi inte utnyttja, vi åker för att stanna!) Dessutom får man ca 12000 SEK/månad om man läser minst 15 timmar i veckan och det kommer man långt på även om man fortfarande har kvar en del utgifter i Sverige. Försäkringen får man också låna till... det man behöver betala själv är papper & penna (en dator till mig....), ev studiematerial, boende och mat. Får man studiemedel för 39 v på ett år så får man ca 120 000 SEK/per person att leva på och eftersom vi är två om boende mm så skall vi nog inte svälta men inte heller leva i lyx... boende och internet ligger på ca 11000 i månaden, inklusive tvättavgifter *ler* och obligatorisk städning varannan vecka.

Hyr vi ut lägenheten i andrahand möblerad så kanske utgifter och inkomster här hemma går på ett ut :) Skall bara övertyga min hyresvärd om att fyra och ett halvt års studier är en bra anledning att hyra ut och att vi tänker komma tillbaka...(inte...)

Ärligt talat så var ju BKK ett av de sista valen men eftersom det vi vill studera bara finns där så får det vara okay, gissa om vi kommer pendla mellan Jomtien och Hua Hin!

 

Det här kommer att bli en långdragen tråd men vi kanske kan stötta någon annan!

Nu har vi bara ett STORT problem! Vad skall vi göra med våra älskade katter? De två små kunde vi väl ta med en den stora är ju döv och får inte lov att vara ute.....

Helst hade vi sett att de fått stanna tillsammans men huvudsaken är att vi hittar bra hem åt dem innan vi åker. Intresserad eller känner någon annan som vill ha tre tonåriga kastrerade och vaccinerade hankatter? Bibben;)?

 

Just nu är vi i akut behov av en scanner och två personer som inte får skrivkramp i första taget för att  kunna skicka betyg och passkopior till skolan... inget vi tänker köpa när vi skall ge oss av! Snarare skall väl så mycket som möjligt säljas av!

Ja, så här får det bli och ni får  hänga med på hela resan från beslut till examen :)

 

Kram kram

 

 

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 783
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Minne00

    136

  • Nemo

    52

  • Chan2014

    46

  • Benjamas

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Låter som att ni väljer att lämna det sjunkande skeppet (Sverige) ?

Visst låter det trevligt at bo där nere, och om ni håller igen på festandet så räcker nog pengarna en bra bit.

Lycka till!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att det var dags för mig att avsluta mina trådar om livs äventyr och irrfärder och påbörja en ny eftersom vi beslutat att livet skall gå in i en helt ny fas.

I Juni är tanken att jag skall börja studera vid Stamford International University i BKK, självförtroendet har sjunkit så lågt att jag insett att jag måste sikta högt!

Jag skall ta en Bachelor of Business Administration in Business Administration med inriktning på Human Resources.... och dessutom lägga på lite extra internationella kurser som kan vara bra att ha. Thailändska ingår i undervisningen (tack och lov) så på 4 och ett halvt år tänker jag baske mig vara något vettigt! Och förhoppningen är givetvis att bli kvar i Thailand!

Micke får snällt följa med :) Han börjar med att läsa upp sin engelska under ett år sedan skall vi nog hitta något annat som passar när han väl är trygg med sin engelska och lärt sig lite Thai.

CSN är jättesnälla och ser till att så länge skolan och utbildningen är godkända så får vi belåna oss över öronen..... men å andra sidan, här i Sverige hade jag aldrig haft en chans att ha råd att plugga.

Studerar man i Thailand så får man låna till Tuitions, två t&r resor per år (kommer vi inte utnyttja, vi åker för att stanna!) Dessutom får man ca 12000 SEK/månad om man läser minst 15 timmar i veckan och det kommer man långt på även om man fortfarande har kvar en del utgifter i Sverige. Försäkringen får man också låna till... det man behöver betala själv är papper & penna (en dator till mig....), ev studiematerial, boende och mat. Får man studiemedel för 39 v på ett år så får man ca 120 000 SEK/per person att leva på och eftersom vi är två om boende mm så skall vi nog inte svälta men inte heller leva i lyx... boende och internet ligger på ca 11000 i månaden, inklusive tvättavgifter *ler* och obligatorisk städning varannan vecka.

Hyr vi ut lägenheten i andrahand möblerad så kanske utgifter och inkomster här hemma går på ett ut :) Skall bara övertyga min hyresvärd om att fyra och ett halvt års studier är en bra anledning att hyra ut och att vi tänker komma tillbaka...(inte...)

Ärligt talat så var ju BKK ett av de sista valen men eftersom det vi vill studera bara finns där så får det vara okay, gissa om vi kommer pendla mellan Jomtien och Hua Hin!

 

Det här kommer att bli en långdragen tråd men vi kanske kan stötta någon annan!

Nu har vi bara ett STORT problem! Vad skall vi göra med våra älskade katter? De två små kunde vi väl ta med en den stora är ju döv och får inte lov att vara ute.....

Helst hade vi sett att de fått stanna tillsammans men huvudsaken är att vi hittar bra hem åt dem innan vi åker. Intresserad eller känner någon annan som vill ha tre tonåriga kastrerade och vaccinerade hankatter? Bibben;)?

 

Just nu är vi i akut behov av en scanner och två personer som inte får skrivkramp i första taget för att  kunna skicka betyg och passkopior till skolan... inget vi tänker köpa när vi skall ge oss av! Snarare skall väl så mycket som möjligt säljas av!

Ja, så här får det bli och ni får  hänga med på hela resan från beslut till examen :)

 

Kram kram

 

 

Tänkte bara säga Lycka till. Det finns så många som snackar hela tiden om vad de vill göra.

Sen finns det de som gör slag i saken, och verkligen gör något.

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att ni väljer att lämna det sjunkande skeppet (Sverige) ?

Visst låter det trevligt at bo där nere, och om ni håller igen på festandet så räcker nog pengarna en bra bit.

Lycka till!

 

MVH Tommy

Med tanke på att jag ändå bara fester på Fanta i Thailand så skall det någ gå om jag är restriktiv :) Ni kommer väl och hälsar på? Vi kommer bo bara två hållplatser från flygplatsen!

Tänkte bara säga Lycka till. Det finns så många som snackar hela tiden om vad de vill göra.

Sen finns det de som gör slag i saken, och verkligen gör något.

/biker

 

Finns bara en sak som kan stoppa oss och det är om ekonomin här hemma inte går att sammanföra med ekonomin i Thailand men det verkar lovande... :)

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad avundsjuk jag blir. Hade jag inte maxat mina studielån redan så skulle jag också dra. Lycka till! :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det låter verkligen spännande!

Snacka om utmaning! Kan tänka mig att man utvecklas på många plan efter så lång studietid utomlands.

Önskar dig (er) lycka till - glöm inte att noggrannt rapportera här!

:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket är termins avgiften per person, det kostar väl att studera i Thailand?Hur står sig Thailändska universitets studier i konkurrensen på arbetsmarknaden, studier är väl en investering som ska leda till något i framtiden inte bara för sakens skull?

Mycket att tänka på men önskar er lycka till.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Studerar man i Thailand så får man ca 12000 SEK/månad om man läser minst 15 timmar i veckan

Va fasen säger du, får vem som helst göra detta eller är det några speciella krav som krävs och var söker man detta någonstans?   :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fasen säger du, får vem som helst göra detta eller är det några speciella krav som krävs och var söker man detta någonstans?   :blink:

Studiebidrag + och studielån!

Max ålder 45 eller om det är 50 tror jag?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiebidrag + och studielån!

Max ålder 45 eller om det är 50 tror jag?

Ja nått lån är jag inte intresserad av, bidrag tar jag gärna  :) .......... men sen var det ju det här med åldern, misstänkte att det var en hake nånstans.   :sad:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nått lån är jag inte intresserad av, bidrag tar jag gärna  :) .......... men sen var det ju det här med åldern, misstänkte att det var en hake nånstans.   :sad:

"Det finns däremot ett tak för hur gammal du får vara för att få studiemedel. Bidragsdelen kan du få till och med det år du fyller 56, men rätten att låna begränsas redan från det år du fyller 47. Detta innebär att antalet veckor du kan få studielån minskar successivt från det år du fyller 47."

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det finns däremot ett tak för hur gammal du får vara för att få studiemedel. Bidragsdelen kan du få till och med det år du fyller 56, men rätten att låna begränsas redan från det år du fyller 47. Detta innebär att antalet veckor du kan få studielån minskar successivt från det år du fyller 47."

Blir snart 59...........old-year-smiley-emoticon.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir snart 59...........old-year-smiley-emoticon.gif

Tur att du är ung i sinnet i alla fall.

Och detta menar jag bara på ett positivt sätt.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att det var dags för mig att avsluta mina trådar om livs äventyr och irrfärder och påbörja en ny eftersom vi beslutat att livet skall gå in i en helt ny fas.

I Juni är tanken att jag skall börja studera vid Stamford International University i BKK, självförtroendet har sjunkit så lågt att jag insett att jag måste sikta högt!

Jag skall ta en Bachelor of Business Administration in Business Administration med inriktning på Human Resources.... och dessutom lägga på lite extra internationella kurser som kan vara bra att ha. Thailändska ingår i undervisningen (tack och lov) så på 4 och ett halvt år tänker jag baske mig vara något vettigt! Och förhoppningen är givetvis att bli kvar i Thailand!

Micke får snällt följa med :) Han börjar med att läsa upp sin engelska under ett år sedan skall vi nog hitta något annat som passar när han väl är trygg med sin engelska och lärt sig lite Thai.

CSN är jättesnälla och ser till att så länge skolan och utbildningen är godkända så får vi belåna oss över öronen..... men å andra sidan, här i Sverige hade jag aldrig haft en chans att ha råd att plugga.

Studerar man i Thailand så får man låna till Tuitions, två t&r resor per år (kommer vi inte utnyttja, vi åker för att stanna!) Dessutom får man ca 12000 SEK/månad om man läser minst 15 timmar i veckan och det kommer man långt på även om man fortfarande har kvar en del utgifter i Sverige. Försäkringen får man också låna till... det man behöver betala själv är papper & penna (en dator till mig....), ev studiematerial, boende och mat. Får man studiemedel för 39 v på ett år så får man ca 120 000 SEK/per person att leva på och eftersom vi är två om boende mm så skall vi nog inte svälta men inte heller leva i lyx... boende och internet ligger på ca 11000 i månaden, inklusive tvättavgifter *ler* och obligatorisk städning varannan vecka.

Hyr vi ut lägenheten i andrahand möblerad så kanske utgifter och inkomster här hemma går på ett ut :) Skall bara övertyga min hyresvärd om att fyra och ett halvt års studier är en bra anledning att hyra ut och att vi tänker komma tillbaka...(inte...)

Ärligt talat så var ju BKK ett av de sista valen men eftersom det vi vill studera bara finns där så får det vara okay, gissa om vi kommer pendla mellan Jomtien och Hua Hin!

 

Det här kommer att bli en långdragen tråd men vi kanske kan stötta någon annan!

Nu har vi bara ett STORT problem! Vad skall vi göra med våra älskade katter? De två små kunde vi väl ta med en den stora är ju döv och får inte lov att vara ute.....

Helst hade vi sett att de fått stanna tillsammans men huvudsaken är att vi hittar bra hem åt dem innan vi åker. Intresserad eller känner någon annan som vill ha tre tonåriga kastrerade och vaccinerade hankatter? Bibben;)?

 

Just nu är vi i akut behov av en scanner och två personer som inte får skrivkramp i första taget för att  kunna skicka betyg och passkopior till skolan... inget vi tänker köpa när vi skall ge oss av! Snarare skall väl så mycket som möjligt säljas av!

Ja, så här får det bli och ni får  hänga med på hela resan från beslut till examen :)

 

Kram kram

 

 

Härligt med människor som vågar göra nått!!!! Ang ekonomin så kommer ni leva bra. Jag är en sjukpensionär och jag har det oförskämt bra med ekonomin. I Sverige hade det blivit snabbnudlar och stannat hemma varje dag.
 Det går att köpa en scanner skrivare HP multifunction för under 1000 lappen.Kanske värt ändå om det är mycket ni ska scanna in en massa. Scanna pass, körkort etc till PDF och spara. Jag har 95% av mina papper som PDF dokument. Lägg dom bara på minst 2 ställen. Är dom inte så jättehemliga så lägg dom på typ dropbox. Glöm inte att fixa nya kredittkort så giltighetstiden  blir så lång som möjligt och öka gärna krediten så ni har en reserv om nått tråkigt skulle hända
Lycka till och välkommen ned 
//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej verkar det vara en dröm kalkyl, många frågetecken, det är väl bra att man är positiv men samtidigt måste man vara realist, men tillbaka till verkligheten, finns det några inträdeskrav för att kvalificeras för studera vissa inriktningar eller är det så att man oavsätt tidigare bakgrund kan studera i princip vad som helst i Thailand på universitet nivå, vad är kostnaden (termins avgiften för studier på angivet universitet), för det kan väl inte vara så att det är kostnadsfritt? 

Min yngsta dotter studerade en termin på Rangsit University för några år sedan, då som utbytes student och ingick i hennes studieplan och gav extra poäng för internationella studier från Svenskt universitet. 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej verkar det vara en dröm kalkyl, många frågetecken, det är väl bra att man är positiv men samtidigt måste man vara realist, men tillbaka till verkligheten, finns det några inträdeskrav för att kvalificeras för studera vissa inriktningar eller är det så att man oavsätt tidigare bakgrund kan studera i princip vad som helst i Thailand på universitet nivå, vad är kostnaden (termins avgiften för studier på angivet universitet), för det kan väl inte vara så att det är kostnadsfritt? 

Min yngsta dotter studerade en termin på Rangsit University för några år sedan, då som utbytes student och ingick i hennes studieplan och gav extra poäng för internationella studier från Svenskt universitet. 

Chan2014

Dröm kalkyl, på vilket sätt.

Det man får i studiemedel är ju ett fakto.

Sen ang kvalitén på studierna och vad de är värda internationellt, har jag ingen aning om.

Men ibland får man skita i hängslen o svångrem, släppa sargen o pröva, för annars vet man inte!

Det enda jag är bekymrad över är trådnamnet/rubriken, som bör vara särskrivet.

Telegraferat från byhåla med tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Studera då man blivit lite äldre är ju kul, men det gäller att ha självdisciplin härnere.

Pluggar ju själv på distans och ibland går det inte riktigt så bra som det skulle gjort hemma i Sverige i kylan när jag är i Asien istället. Det kommer liksom alltid nåt emellan...

Kanhända bättre med en "riktig" skola men universitetsutbildningarna jag gått är en massa eget- eller grupp-jobb åxå. Dvs inte lärarlett. Även dom som inte var på distans alltså. Nu är det 100% upp till mig när jag pluggar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nu har vi bara ett STORT problem! Vad skall vi göra med våra älskade katter? De två små kunde vi väl ta med en den stora är ju döv och får inte lov att vara ute.....

Helst hade vi sett att de fått stanna tillsammans men huvudsaken är att vi hittar bra hem åt dem innan vi åker. Intresserad eller känner någon annan som vill ha tre tonåriga kastrerade och vaccinerade hankatter? Bibben;)?

 

När vi flyttade från Taipei i somras så tog vi våra 2 katter med oss (10 och 3 år) hem till Sverige. Sen skaffade vi pass och ett veterinär/export intyg och tog dom med till Jomtien. Dom är mest inne för dom tycker det är för varmt. Från innekatter till utekatter, sen mer eller mindre innekatter igen har funkat bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör nog även tänka på att studielånen ska betalas tillbaka i framtiden

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du satsar på nåt du brinner för och jag hoppas allt går bra. Det kommer nog bli ett sjuj*kla äventyr:big_smile:.

Bränn dock inte alla broar hemma. Försök behåll bostad och nån typ av livlina, men det verkar du ju redan tänka på.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående scanna dokumentet. Om det inte är så många och endast ett engångs jobb så finns det diverse ställen som har scanning för en liten summa per sida. Kanske stadens bibliotek har den tjänsten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående scanna dokumentet. Om det inte är så många och endast ett engångs jobb så finns det diverse ställen som har scanning för en liten summa per sida. Kanske stadens bibliotek har den tjänsten. 

Lite ot, ja billigt är det utanför immigation i Rayong kostar det 3baht/kopia.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till med era planer Minne,hoppas du har koll på alla kostnader avseende terminsavgifter,boende och dyligt och du brukar ju ha full koll så det är bara att köra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ot, ja billigt är det utanför immigation i Rayong kostar det 3baht/kopia.

 

Hos oss 1bht ;)

Telegraferat från byhåla med tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej verkar det vara en dröm kalkyl, många frågetecken, det är väl bra att man är positiv men samtidigt måste man vara realist, men tillbaka till verkligheten, finns det några inträdeskrav för att kvalificeras för studera vissa inriktningar eller är det så att man oavsätt tidigare bakgrund kan studera i princip vad som helst i Thailand på universitet nivå, vad är kostnaden (termins avgiften för studier på angivet universitet), för det kan väl inte vara så att det är kostnadsfritt? 

Min yngsta dotter studerade en termin på Rangsit University för några år sedan, då som utbytes student och ingick i hennes studieplan och gav extra poäng för internationella studier från Svenskt universitet. 

Chan2014

Hej på dig  och alla andra!

Visst finns det inträdeskrav precis som vid universitet och högskola här hemma, man skall ha läst rätt ämnen och fått tillräckligt höga betyg för att vara behörig. Har du till ex en gymnasiekompetens sedan tidigt 80 tal så tittar man på den, om du sedan jobbat spårvagnschaufför sedan dess och nu vill läsa till läkare så är det inget konstigt alls, men kanske jobbigt om man inte gått på skola på ett tag. Det är "inne" att byta arbetsinriktningar idag och de studerande på de svenska universiteten blir allt äldre.

En väldigt viktig bit om man skall få bidrag och lån från Sverige är att skolan och utbildningen är internationellt erkända och att en examen från just denna skola och utbildning slår minst lika högt som en examen från motsvarande här i Sverige.

Visst betalar man en terminsavift som man lånar av CSN så visst får man bita i det sura äpplet när det skall betalas tillbaka. För mig ser kostnaden ut som följer:

tuition.thumb.png.62c381ba50d41863c85c7c

Av CSN får jag lov att låna 

563b33d40a95f_merkostnadsln.thumb.png.20

 

Utöver detta så får man bidrag och lån för "uppehälle" och studie litteratur mm enligt följande

563b34a4178e2_ln.thumb.png.43266de7d1c59

Nu är det bara de veckor man studerar minst 15 timmar som man får bidrag för och eftersom man inte studerar 52/53 v per år så får man försöka få koll på hur många studie veckor man är berättigad till lån och göra en budget efter det. Jag försöker få svar från skolan på hur många veckor det är men får bara till svar att det är 3 x 4 månader.... hoppas få bättre begrepp om detta snart!

Sedan är CSN så snälla att de betalar (jag får låna) 8500 SEK till en tur och returbiljett per kalenderhalvår OM jag har minst två veckors lov. Jag lurar lite på det där med retur biljett när man skall studera, vill ju inte låna mer än nödvändigt.... kan man komma undan det kravet på något sätt? Jag har mailat konsulatet i GBG men det tar visst tid att få svar... tänker mig faktiskt att bli kvar i Thailand under de fyra åren.... minst....

Förutom dessa kostnader så tillkommer en ansökningsavgift på 8500 Bath till universitetet, 5000 av dem får man tillbaka när man väl dyker upp :)

På just den skola vi skall gå består skoluniformen av valfri nederdel och en Vit Piké med logga på, klart bra!

 

Så nu har jag lekt syokonsulent så det räcker för idag! Glöm nu inte att allt detta är nytt för mig också! Jag ringer CSN stup i kvarten för att få klarhet i vissa bitar, jag lyckades till och med få tar i mannen som är högsta hönset på skolan gällande intag på hans mobil..22,35.... kul prick, han tyckte mest att det var roligt att jag ringde!

Fler frågetecken får jag ta när de kommer!

 

kram kram

 

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...