Jump to content
IGNORERAD

Strul på immigration, Suvarnabhumi


biker

Recommended Posts

  • Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    20

  • kitungmakmak

    13

  • stefan5300

    12

  • Boa52

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Där det står telephone number.

BTT

Nu är det så att det inte finns något fält avsett för telefonnummer på Arrival Card.

Därför har naturligtvis inte någon fyllt i telefonnummer.

Enbart detta blir ju ett bekymmer vid immigration.

Det skall dessutom vara det telefonnummer som du är anträffbar på under din vistelse.

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nu är det så att det inte finns något fält avsett för telefonnummer på Arrival Card.

Därför har naturligtvis inte någon fyllt i telefonnummer.

Enbart detta blir ju ett bekymmer vid immigration.

Det skall dessutom vara det telefonnummer som du är anträffbar p

Jag kan inte heller se nåt krav på telefonnummer på varken arrival eller departure kortet.

http://rosting.by/country/info/immigration-card.pdf

Ändrades av broder tuk tuk

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att det inte finns något fält avsett för telefonnummer på Arrival Card.

Därför har naturligtvis inte någon fyllt i telefonnummer.

Enbart detta blir ju ett bekymmer vid immigration.

Det skall dessutom vara det telefonnummer som du är anträffbar på under din vistelse.

/biker

 

IM tjänstemannen på Suvvan frågade mig och jag rabblade upp mitt thainummer som han skrev ner någonstans samt kanske till och med knappade in på datorn.

Nu är ju sen en tid tillbaka alla SIM-kort registrerade och utlänningarna registrerade sina via sitt pass, så kanske inte så lämpligt att bara hitta på ett.

Även på IM kontoren runt om i landet tillfrågas om telefonnummer vid ansökan om förlängningar på TM7 torts att inte finns något fält på blanketten.

Alla gamla Arrivalcard och TM7 blanketter ska väl användas upp först innan nya tas i bruk. ;) 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

IM tjänstemannen på Suvvan frågade mig och jag rabblade upp mitt thainummer som han skrev ner någonstans samt kanske till och med knappade in på datorn.

Nu är ju sen en tid tillbaka alla SIM-kort registrerade och utlänningarna registrerade sina via sitt pass, så kanske inte så lämpligt att bara hitta på ett.

Även på IM kontoren runt om i landet tillfrågas om telefonnummer vid ansökan om förlängningar på TM7 torts att inte finns något fält på blanketten.

Alla gamla Arrivalcard och TM7 blanketter ska väl användas upp först innan nya tas i bruk. ;) 

 

Om ett par stycken plan landar ungefär samtidigt, då växer köerna rejält vid immigration. När sedan inte ens hälften av 

diskarna är bemannade, då blir det problem.

Många hundra personer ska börja leta upp hotellbokningar, för det krävs fullständiga adress och telefonnummer.

Andra resenärer har kanske inte en fast adress, eller hotell bokat.

Lägg till några minuter för varje person, då går tiden fort.

Själv skulle jag ta taxi till Mo Shit bussterminal, sedan vidare till Korat. Så inget större problem för mig.

Men kan tänka mig hur en del känner sig, om de ska stå i kö kanske 3 timmar, för att sedan ta sig till

Don Mueang för vidare inrikesflyg.

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om de jobbar på att bli drygare... och trevligare...

 

... med trevligare menar jag situationen vid bagagebandet, de har personal där nu som tar och ställer allt bagage på golvet som en service, ganska charmigt tycker jag :)

När jag kom ner i september hade jag faktiskt lyckats fylla i kortet som man skulle men det hade inte killen jag satt bredvid på flyget... nu hade ju jag rullstolsservice *pinsamt* men smidigt för min medresenär som fick följa med i gräddfilen, när min chaufför insåg att han inte skrivit i boende och telefon så skrev han helt enkelt av det som stod på mitt kort trots att han visste att grabben skulle till Pattaya...

Men jag förstår varför de bara vill ha en åt gången i luckan... när vi kom två så rörde de ihop ALLT!.... tror att de fick ta om bilderna 4 ggr innan det blev rätt bild till rätt pass *ler* jag kan bara anta att de trodde att grabben var min assisten eller så eftersom de inte klagade...

Vad jag tyckte var riktigt otrevligt var att man blev ombedd att vara på flygplatsen 0400 men sedan fick vänta i över en timma innan personalen kom  till check in och innan dess personalen i den lilla affären där jag inte kunde komma in med mitt bagare, fick uppmaningen att lämna et utanför men man är ju inte föd i går.... 5 pers jobbade i affären men ingen kunde vara hjälpsam nog att hämta mina pengar och fixa en flaska vatten till mig...

 

Men du! Huvudsaken är ju att du kom in! Passa på att njut nu!!

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

(En annan grej, var in på en 7/11 butik för att skaffa ett simkort.

Dessa säljs endast till personer som har ett thai ID-kort, upplyste personalen om.)

Att alla kontantkort skall reggas är en lag sedan mitten av detta året och att inte 7/11 säljer kort beror på att de är inte anslutna till systemet att regga korten,men alla mobilbutiker har det systemet så man får ju köpa där då.

 

 

Japp, visst är det precis som du säger. Enligt lag ska simkort registreras.

Men jag tycker då att för att uppnå syftet så ska simkortet registreras på den som

ska använda det. Det gick ju utmärkt att köpa ett simkort, och registrera

det på någon annan. I detta fall frugan.

Men jag klandrar inte tjejerna i just denna 7/11 butik.

Kanske var det bara enklast att säga att det går inte att registrera

med ett utländskt pass.

Andra har ju enligt inlägg i tråden köpt simkort på 7/11.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är synd med byråkratin.

Tjejen vågar inte åka ensam till Thailand för det antar jag då hon inte kan läsa och skriva så bra.

Att man måste skriva mobilnummer innan man skaffat ett är lite sådär.

Landade där för några veckor sedan och mycket riktigt så fanns det några tjejer som stoppade oss och aja baja måste skriva mobilnummer???.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om de jobbar på att bli drygare... och trevligare...

 

... med trevligare menar jag situationen vid bagagebandet, de har personal där nu som tar och ställer allt bagage på golvet som en service, ganska charmigt tycker jag :)

När jag kom ner i september hade jag faktiskt lyckats fylla i kortet som man skulle men det hade inte killen jag satt bredvid på flyget... nu hade ju jag rullstolsservice *pinsamt* men smidigt för min medresenär som fick följa med i gräddfilen, när min chaufför insåg att han inte skrivit i boende och telefon så skrev han helt enkelt av det som stod på mitt kort trots att han visste att grabben skulle till Pattaya...

Men jag förstår varför de bara vill ha en åt gången i luckan... när vi kom två så rörde de ihop ALLT!.... tror att de fick ta om bilderna 4 ggr innan det blev rätt bild till rätt pass *ler* jag kan bara anta att de trodde att grabben var min assisten eller så eftersom de inte klagade...

Vad jag tyckte var riktigt otrevligt var att man blev ombedd att vara på flygplatsen 0400 men sedan fick vänta i över en timma innan personalen kom  till check in och innan dess personalen i den lilla affären där jag inte kunde komma in med mitt bagare, fick uppmaningen att lämna et utanför men man är ju inte föd i går.... 5 pers jobbade i affären men ingen kunde vara hjälpsam nog att hämta mina pengar och fixa en flaska vatten till mig...

 

Men du! Huvudsaken är ju att du kom in! Passa på att njut nu!!

Vill egentligen bara påtala det faktum att det inte är på samma sätt som det var förra året, vad gäller immigration i Bangkok.

Har också en viss förståelse för de skärpta kontrollerna.

Men kan ju vara bra att ha i åtanke för de som ev. har tider att passa.

Räkna med att det kan ta tid.......

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vill egentligen bara påtala det faktum att det inte är på samma sätt som det var förra året, vad gäller immigration i Bangkok.

Har också en viss förståelse för de skärpta kontrollerna.

Men kan ju vara bra att ha i åtanke för de som ev. har tider att passa.

Räkna med att det kan ta tid.......

mvh

biker

 

Herregud har man kommit på nya regler som gör att det tar ännu längre tid??

Som sagts Suvvan ÄR en katastrof och man undrar det till sist enbart kommer turister till Thailand från ex Kina eller indien med korta flygtripper bakom sig.

För vem fan orkar stå i en tre timmars kö efter en 12 timmars flygfärd?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

För ordningens skull, så är det inte bara på Suvarnabhumi som det blivit segare.

Säkerhetskontrollen på Kastrup i söndags eftermiddag tog en timma.

Knökfullt med folk......

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför det är ett alternativ om man slippa krångel när man landat.

Köpte det till syrran med svåger när de kom på besök i vintras. Funkade kanon så jag kanske beställer det själv nästa gång

http://www.limousine.in.th/fast-track-immigration.html

Alla kan köpa det

Tack Kenneth!  precis det jag menade men jag borde ju kanske ha varit lite tydligare med förklaringen och ett gäng smileys på det...  sen att en del tolkar det på sitt eget speciella sätt e inte mycket att göra någonting åt...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

För ordningens skull, så är det inte bara på Suvarnabhumi som det blivit segare.

Säkerhetskontrollen på Kastrup i söndags eftermiddag tog en timma.

Knökfullt med folk......

/biker

 

Säkerhetskontrollen på Kastrup har nog alltid varit världens långsammaste. Bara det s.k. "kösystemet" är helt värdelöst.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kenneth!  precis det jag menade men jag borde ju kanske ha varit lite tydligare med förklaringen och ett gäng smileys på det...  sen att en del tolkar det på sitt eget speciella sätt e inte mycket att göra någonting åt...

Nu är det ju så att de som åker till Thailand på "Visa on arrival" inte kan köpa någon fastrack.

Och det är väl förmodligen merparten av resenärerna.

Men jag ska själv prova detta nästa gång.

Snart så är väl köerna tomma till immigration. Istället så

är Suvarnabhumi igenkorkat av golfbilar på väg till fasttrack immigration.

Lägger väl till någon smiley, eftersom en del ej besitter någon som helst

förmåga att tolka skriven text. :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju så att de som åker till Thailand på "Visa on arrival" inte kan köpa någon fastrack.

Och det är väl förmodligen merparten av resenärerna.

Men jag ska själv prova detta nästa gång.

Snart så är väl köerna tomma till immigration. Istället så

är Suvarnabhumi igenkorkat av golfbilar på väg till fasttrack immigration.

Lägger väl till någon smiley, eftersom en del ej besitter någon som helst

förmåga att tolka skriven text. :yes:

Frugan åker på söndag, var fyllde du i telefonnumret på arrival card? Man bör väl kunna fylla i sitt svenska. Annars får man väl fejka ett eller ta ens kompis.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan åker på söndag, var fyllde du i telefonnumret på arrival card? Man bör väl kunna fylla i sitt svenska. Annars får man väl fejka ett eller ta ens kompis.

Var som helst på "Arrival Card", där det finns lite plats att skriva.

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju så att de som åker till Thailand på "Visa on arrival" inte kan köpa någon fastrack.

Och det är väl förmodligen merparten av resenärerna.

Men jag ska själv prova detta nästa gång.

Snart så är väl köerna tomma till immigration. Istället så

är Suvarnabhumi igenkorkat av golfbilar på väg till fasttrack immigration.

Lägger väl till någon smiley, eftersom en del ej besitter någon som helst

förmåga att tolka skriven text. :yes:

"Nu är det ju så att de som åker till Thailand på "Visa on arrival" inte kan köpa någon fastrack."

Tydligen inte just nu men 1:a januari gick det alldeles utmärkt. Man får hoppas att det bara är något tillfälligt strul

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju så att de som åker till Thailand på "Visa on arrival" inte kan köpa någon fastrack.

Och det är väl förmodligen merparten av resenärerna.

Men jag ska själv prova detta nästa gång.

Snart så är väl köerna tomma till immigration. Istället så

är Suvarnabhumi igenkorkat av golfbilar på väg till fasttrack immigration.

Lägger väl till någon smiley, eftersom en del ej besitter någon som helst

förmåga att tolka skriven text. :yes:

Ja att Thailändarna ändrar sina regler hit o dit som en annan inte riktigt ser eller förstår är ju ingen nyhet direkt.Men kanske du kan ta på dig nån fräck väst och försöka komma igenom snabbare...  jag har sett försök på denna variant från en "klubb" i Köpenhamn men det slutade inte så bra...  för dom 2 klubbmedlemmarna...

För övrigt skall jag genom där imorrn utan vare sig västar eller rätt biljett...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja att Thailändarna ändrar sina regler hit o dit som en annan inte riktigt ser eller förstår är ju ingen nyhet direkt.Men kanske du kan ta på dig nån fräck väst och försöka komma igenom snabbare...  jag har sett försök på denna variant från en "klubb" i Köpenhamn men det slutade inte så bra...  för dom 2 klubbmedlemmarna...

För övrigt skall jag genom där imorrn utan vare sig västar eller rätt biljett...

Att regler ändras titt som tätt kan vi vara överens om. Men sen hänger jag inte riktigt med längre.

Skulle klädseln påverka det hela, menar du?

Du menar att klädsel innefattande väst skulle vara fördelaktigt vid resande?

Detta är i så fall intressant. Skulle du kunna delge mer av din kunskap?

Själv åker jag i en halvsleten T-shirt. Det kanske är helt fel taktik?

mvh

biker

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Har de nya arrival card att fylla i nu? På de gamla fanns ju alltid adressrutan till första nattens boende med, har de nu en ruta man ska ange sitt telefonnummer också?

Borde ju funka med sitt svenska nummer där för man är väl inte tvingad att skaffa thai-nummer om man inte vill?Skriver mitt svenska så kan de ringa sig blåa i ansiktet till en avstängd telefon...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de nya arrival card att fylla i nu? På de gamla fanns ju alltid adressrutan till första nattens boende med, har de nu en ruta man ska ange sitt telefonnummer också?

Borde ju funka med sitt svenska nummer där för man är väl inte tvingad att skaffa thai-nummer om man inte vill?Skriver mitt svenska så kan de ringa sig blåa i ansiktet till en avstängd telefon...

Nja, det är just det de inte har. Samma gamla Arrival och Departure Card.

Men telefonnummer är obligatoriskt att fylla i. Men finns inget fält för detta.

Precis som du säger, ingen är väl tvingad att skaffa thai-telefon.

Men likväl, du ska ange ett telefonnummer där du finns anträffbar under din vistelse.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att regler ändras titt som tätt kan vi vara överens om. Men sen hänger jag inte riktigt med längre.

Skulle klädseln påverka det hela, menar du?

Du menar att klädsel innefattande väst skulle vara fördelaktigt vid resande?

Detta är i så fall intressant. Skulle du kunna delge mer av din kunskap?

Själv åker jag i en halvsleten T-shirt. Det kanske är helt fel taktik?

mvh

biker

 

 

Nä, jag tror inte att kläderna påverkar i immigration.Men tex dessa klubbmedlemmar trodde uppenbarligen detta när jag passerade häromsistens...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag tror inte att kläderna påverkar i immigration.Men tex dessa klubbmedlemmar trodde uppenbarligen detta när jag passerade häromsistens...

Tror vi är ganska överens där. Finns inga sympatier från min sida vad gäller detta ämne.

Men uppenbarligen finns det de som tror att den klädsel du beskriver skulle

ge fripass i diverse sammanhang.

Gott att så inte är fallet.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...